Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Delta boosters afzekeren

Gestart door GVersleijen zondag 19 oktober 2014, 12:42:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2013

offline
Delta boosters afzekeren
Hallo,

Heet er iemand al eens geprobeerd om de uitgang van een delta booster af te zekeren met een trage zekering?
Of zijn deze zekeringen nog te snel als een trein even kortsluiting maakt op bijvoorbeeld een wissel of zo.


Gr Guido 
Re: Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta boosters afzekeren
Wat hoop je ermee te bereiken ? Het is m.i. zinloos........
Re: Delta boosters afzekeren
volgens mij heeft een delta booster een interne zekering.
tenminste als ik een kortsluiting maak hoor ik een klik, en moet ik even wachten tot ik weer kan rijden.
afzekeren, wat heeft dat als voordeel?

groet Winno
Re: Delta boosters afzekeren
Wat ik had gedacht met extra afzekeren is het volgende:
Stel je bent de treinen aan het laten rijden maar je bent ondertussen ook nog met iets anders bezig en je krijgt dan kortsluiting het bi-metaal in de delta zal warm worden en er voor zorgen dat de spanning van de baan gaat echter hij koelt ook weer af en je hebt dan weer de sluiting als je er niet op gelet hebt.
Dus nu dacht ik zet er een extra zekering achter en die springt uit op het moment van kortsluiting en er kan niks gebeuren als je er even niet bij bent.

Gr Guido
Re: Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Delta boosters afzekeren
Guido,
Hij schakelt niet via een bi-metaal als kort-sluit beveiliging, maar elektronisch.
Gebruik je de delta als booster met dan de schakelaar op stop rechterzijde werkt er geen interne kort-sluit beveiliging.
Een automaatje van 3 ampere kan dan uitkomst bieden. (of een doos glaszekeringen)
Cees
Re: Delta boosters afzekeren
Hallo Guido,

Kijk eens naar een HERSTELBARE ZEKERING
Om er enkele te noemen
0.4-0.8A / 60Vdc (PSWRX040)
0.5-1.0A / 60Vdc (PSWRX050)
0.75-1.5A / 60Vdc (PSWRX075)
1.35-2.7A / 60Vdc (PSWRX135)
1.85-3.7A / 60Vdc (PSWRX185)


Mvg,
Peter
Re: Delta boosters afzekeren
Hallo Cees en Peter,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga de deltas inderdaad als booster gebruiken voor mijn ms2 dus ik ga er een paar zekeringen achter hangen voor het geval dat.

Gr Guido
Re: Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Delta boosters afzekeren
Beste Guido,

De LDT DB2 boosters hebben een "autofuse", deze zijn te koop in Houten bij Treinelektronika, het zijn gele dingen, hangen links, ik gebruik ze ook, mijn 10A Edits booster voedt 5 secties die elk met zo'n zekering zijn afgezekerd, werkt goed bij een echte kortsluiting, bij iets wat eigenlijk een overbelasting is, gaat hij wat pendelen.

Groet, Anne W
Re: Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Delta boosters afzekeren
Misschien ken je het al en vind je het niks, maar wil het toch ff melden.... Waarom gebruik je de lamp truck niet? Wordt/werd veel gebruikt zover ik weet.
Een halogeenlamp 24V 50W in serie met de baanmassa. Bij een sluiting gaat de lamp branden....
En beveiligt zo je installatie.
Re: Delta boosters afzekeren
Hallo Leo,

Bedankt voor je tip maar ik wil dat de baan spanningsloos wordt bij een sluiting en heb liever niet nog ergens een lamp hangen die lekker warm wordt.

Gr Guido
Re: Delta boosters afzekeren
@Anne W,

Ook ik gebruik de Deltacontrol als booster maar dan voor wisseldecoders zonder externe voeding met een eigen ringleiding. Wanneer je een autofuse hier zou toepassen plaats je deze dan over de booster uitgang?

Groet Jan
Re: Delta boosters afzekeren
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Delta boosters afzekeren
Jan,
In de lijn met de rode uitgang. uitgaande stroom wordt bewaakt. Niet de voedende stroom naar het delta kastje.
Cees
Re: Delta boosters afzekeren
Cees,

Duidelijk, ga ik toepassen. Bedankt voor de info,

Jan
Re: Delta boosters afzekeren
Al oud, maar even corrigeren?
Mijn broer heeft een Delta Control 6064 opengemaakt, wel degelijk een bimetaal in een glazen behuizing (voorkomt luchtkoeling, werkt'ie preciezer).
Mijn 60645 niet opengehaald, maar qua geluid, reactietijd etc denk ik ook een bimetaal.
Wat ik mij afvraag: Wat is de maximale nominale belasting? Zeker >3A en <10A.
Re: Delta boosters afzekeren
Ze werden geleverd met een 32 VA trafo.
Dus dan kom je eerder in de buurt van de 2A.

Robin
Re: Delta boosters afzekeren
Het allerbeste is gewoon de spanning van de installatie uitzetten en dan pas aan de baan werken. Dat voorkomt tevens heel veel schade aan andere spullen, en ook  schade die je niet zo 123 bemerkt.

Groetjes
Re: Delta boosters afzekeren
Citaat van: Sprinter op woensdag 08 april 2015, 13:11:48
Het allerbeste is gewoon de spanning van de installatie uitzetten en dan pas aan de baan werken.

Dat is zeker waar, ook al omdat via de PC de baan aan aarde hangt, net als je soldeerbout.
Ik heb dan ook een nokkenschakelaar voor 2-polig afschakelen hangen. Tevens selectie naar het test- en programmeerbaantje.
En toch, ook de besten laten wel eens gereedschap ergens liggen, of je lok rijdt eruit op een wissel.