Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos

Gestart door KdeB donderdag 16 oktober 2014, 18:24:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Hallo allemaal

Om plaatjes te uploaden in de Ecos werkt erg precies, kan alleen 190 x 40 pixels en BMP formaat 24 bit. Ik moet de volgende stappen doen;
1. Foto maken, loc in het midden genoeg boven en onder ruimte ook links en rechts vanwege het verkleinen naar 190 x 40 pixels
2. Foto exporteren naar de pc
3. Met een Image converter programma (ik gebruik AVS) de pixels aanpassen 190 x 40
4. Bestand opslaan als bv PNG, AVS slaat dit op met 32 bit. (kan niet met BMP 24 bits wat noodzakelijk is voor uploaden in de Ecos)
5. Op internet gevonden 'ONLINE-CONVERT' hiermee kan je zonder software te installeren het PNG bestand omzetten naar formaat BMP 24 bits.
6. Conversie bestand opslaan op je PC
7. Verbinding maken via internet met je Ecos
8. Uploaden van je foto
9. De Ecos uit- en aan schakelen en yippie het plaatje staat in de lijst 'Door de gebruiker gedefinieerd beeld' of (User defined loco images)

Wat ik me afvraag, hoe doen jullie het?

Noot: als je met fotobewerking bezig bent kan je gelijk een afbeelding maken voor bv 'het programma Koploper' 180 x 80 pixcels, aantal bits maakt niet uit.

Mvg
Koos
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Als ik er een ander plaatje in wil, dan download ik hem op de ESU site :D.
http://www.esu.eu/en/downloads/loco-pictures/

Maar ik zelf nog nooit een plaatje gemaakt voor de ECoS.
Zou je het ook niet gewoon met Paint kunnen doen?
Of wat ik ook wel gebruik Paint.NET, http://paint-net.nl.softonic.com/.

Groeten Sander
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Ik gebruik (al jaren) irfanview om plaatjes te bewerken. Kan je de plaatjes van de locs in een keer mee ombouwen en opslaan in de juiste grootte en bits en als bmp. Hiermee heb ik o.a. plaatjes uit de online Marklin site bewerkt en in mijn ECoS geladen.
Maar inderdaad, de meeste plaatjes heb ik van de site van ESU gehaald.
Paul
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Sander - Paul

Esu site weet ik, maar veel van die plaatjes vind ik niet mooi, langgerekt.

Print.net krijg ik niet geinstalleerd op mijn laptop, ga eens irfanview proberen

Bedankt voor jullie reacties

Mvg
Koos
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Het is natuurlijk nogal een lastig formaat, in lengte en hoogte. Een beetje vertekening houd je toch altijd wel. Maar met irfanview heb ik toch wel aanvaardbare resultaten bereikt.
Als je er vragen over hebt, stuur me dan eventueel een pb.
Paul
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Ik maak de afbeeldingen voor EcoS en koploper gewoon met paint, het progammaatje wat
standaard altijd in windows zit. Werkt prima en helemaal niet moeilijk.
Ff op internet een foto zoeken die je aanstaat, kleiner maken dat op 1 zijde het aantal pixels klopt,
dan selecteren en kopieren en plaatsen/plakken in het juiste vlakje van b.v. 190x40 pix. Ff bijkleuren als dat nodig is en klaar. Nog geen 4 minuten werk. :)
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Ok...  ik download dus plaatjes van de ESU site met bv n usb stick, doe die vervolgens in een map. Ik heb mijn Ecos2 via n cross cable rechtstreeks aan de trein PC met Koploper hangen met window XP en dus geen router/internet daarop. De plaatjes die ik download kan ik dan dus rechtstreeks uit de map in de Ecos zetten... vanuit  de Ecos vanaf de PC. Want ik heb veel loks waarvan de foto's niet in de bibliotheek van de Ecos zitten. Misschien vraag ik naar de bekende weg maar werk pas sinds kort met de Ecos. Alles werkt al..nu de juiste plaatjes nog.

Ps  ik kan dat dus niet doen zoals beschreven is in de manual in sectie 24.1. Of is t zoals ik zou willen doen niet mogelijk?

Dank & groet Seb
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Je kan prima met een (echte) cross-kabel van je PC naar je ECoS. Deed ik vroeger ook, ook in XP (tegenwoordig hangen mijn ECoS2 en CS1R aan de WiFi).
Zie handleiding paragraaf 24.2. Ik schakelde overigens de DHCP-server niet in.
Stel in het menu van de ECoS een IP adres in, in dezelfde range als dat van je PC
Open je browser en typ in de adresbalk dat IP adres van de ECoS. Als het goed is moet dan het verbindingsscherm van de ECoS openen.
In het menu links vind je dan de link/knop om de plaatjes in te laden.

Bij de locs zelf in de ECoS moet je dan de lijst met gebruikersgedefinieerde plaatjes openen (loc wijzigen, eerste tab) om jouw plaatjes terug te vinden. Zie paragraaf 24.3.6.1.1

Groet, Paul
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Dank je zeer Paul,

Dat scherm van Esu heb ik idd ook al bestudeert. Heb ik nodig voor back ups enz. Zonder internet IP adres ingegeven om contact met de PC en Ecos te maken werkte ook. Dacht alleen dat internet nu wel nodig was voor de plaatjes. Ik ben pas as weekend weer thuis en ga jouw aanwijzing precies opvolgen.....ik heb iig de benodigde plaatjes al gedownload. Ik laat dan iig nog even weten of t gelukt is. Nogmaals dank Paul.

Groet Seb
Re: Hoe doen jullie het, loc plaatjes invoegen in de Ecos
Hi Paul, yep, t is gelukt met de plaatjes in de Ecos Nogmaals dank.

Groet Seb.