Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
St. Martin. Afbraak baan
Hallo, ik zal mij even voorstellen. Ik ben Martijn en ben nieuw hier op dit forum. Een tijdje geleden heb ik besloten om na jaren weer eens een baan te gaan bouwen, ik heb me aangemeld bij dit forum om informatie uit te kunnen wisselen. Het is wel twintig jaar geleden, dat ik een baan gebouwd heb, dus eigenlijk ben ik een beginner.

Het is nu ongeveer zes jaar geleden dat ik met mijn vriendin een woning heb gekocht in bathmen. Toen ik jaren terug uit huis ging wonen, heb ik een grote hoeveelheid Marklin rails en locs mee gekregen van mijn vader. Mijn vader had vroeger al een marklin baan evenals mijn opa. Een groot deel van het materiaal is dus nog van deze tijd!

Als kind kan ik me nog goed herinneren dat ik mocht kijken naar de treinen, terwijl mijn vader druk aan het bouwen was. Dit is me altijd bijgebleven.

Om deze reden wil ik nu weer een ouderwetse analoog aangestuurde baan bouwen, met als basis de oude vertrouwde M-rails. Doordat ik een drukke baan heb en ook nog een avond opleiding doe, heb ik helaas niet veel tijd. Maar ieder uurtje dat ik er aan kan werken is even ontstressen!

Ik ben een tijdje geleden al begonnen met een baanplan te maken en heb een tafel getimmerd. De ruimte is zeer beperkt. namelijk circa 3.00 m x 2.00 m

Ik zal binnenkort eens een paar foto's maken van de baan, om een indruk te krijgen.
Re: Alaloge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Alaloge M-rail modelbaan
Hoi Martijn,

Welkom op het forum.
Op een plaat van 3 bij 2 meter kun je een aardig baantje leggen.
Zeker wanneer je met meerdere niveau's gaat werken.

Groeten,
Ton.
Re: Alaloge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Alaloge M-rail modelbaan
Martijn,
Op een baan van 2 mtr breed kun je een leuk plan ontwikkelen, zeker als je een schaduw station in je plan meeneemt.
Wel zou ik al het railmatriaal vooraf schoonmaken met railgum en de railstaaf clips nalopen, dat ze voldoende strak in elkaar schuiven.
Zo ook met de snoeren van je trafo.
Daar je opa er ook mee bezig is geweest, zit er nog oud m-rail matriaal bij met grove bielzen?
Laat verder horen hoe e.e.a. ontwikkeld. succes ermee.
Cees
Re: Alaloge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Alaloge M-rail modelbaan
Welkom Martijn,

Gelukkig weer een analoge rijder erbij, op het forum zijn er nog vééél meer.

Zuig wel de vele tips op voor dat je de modelbaan gaat bouwen.

Hier alvast 2 tips: zorg dat je altijd overal bij kunt, niet verder reiken dan 60 cm (mangaten maken) en de rails iedere 50 cm aan de voeding aansluiten met een z.g. ringleiding (wat geen ring hoeft te zijn)

Veel voorpret!

Wil Tweeendrie
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedankt voor de reacties en tips. Ik heb in de ruimte van drie bij twee een U-vormige baan gemaakt. Aan de kopse kant is deze wat dieper, maar met twee mangaten. Hier wil ik twee klimspiralen maken met bergen.

Aan de lange kant komt een schaduw station van een paar sporen. Deze,komt achter een paar coulissen. In het zicht gedeelte komt een twee balans station met daar achter een simpel maar functioneel rangeer terrein met wat staal bedrijfjes.

Ik zal zo spoedig mogelijk een banpalen plaatsen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Momenteel ben ik al een tijdje bezig met de elektra van de baan. Ik besteed hier ook veel tijd in omdat ik dit goed en overzichtelijk wil maken.

Ik heb een "keukenkastje" naast de baan gemonteerd. Hier bouw ik de elektronica componenten in die niet direct bedienbaar zijn. Bovenop dit kastje komt het bedieningspaneel en een paar trafo's. Ik ga alle seinen en wissels analoog schakelen met puls schakelaars.

Het schaduwstation maak ik denk ik automatisch.

Weet iemand trouwens hoe je met ouderwetse marklin seinen een terugmelding kan maken? Ik wil op mijn bedienings tableau zo graag met ledjes aangeven of een sein op groen of rood staat.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi Martijn.
Hartelijk welkom op ons gezellige en leerzame forum.
Leuk om te lezen dat je een analoge baan met M-rails aan het bouwen bent.
Verschillende tips zijn al gegeven en veel kun je vinden op ons forum en anders gewoon vragen.

Veel plezier en succes met de bouw van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Welkom hier op het 3rail forum, Martijn!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,

Welkom en veel bouwplezier.

Oude Marklin hoofdseinen hebben aan de voorzijde ook een paar busjes. Op een van deze busjes komt bij schakelen spanning
om een voorsein te schakelen. De andere kant wordt aan massa gelegd.
Deze busjes zou je kunnen gebruiken om een lampje op een schakelpaneel te laten branden.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Welkom op dit forum Martijn :important:
Veel plezier hier én met de treintjeshobby.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Martijn,
De oude M daglichthoofd seinen hebben aan een zijde 2 bussen, voor het stroomloos maken van bovenleiding bij het sein.
Andere zijde 3 bussen, de hoogste massa, met een groen rande staat er 18 volt op bij groen/doorrijd sein. Met een rood randje staat spanning op bij stoptonend sein.
Voor een ledje, werkt op ca 2volt moet je aardig wat wegstoken in een weerstand.
Cees
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Kijk voor het aansluitschema eens op deze wiki-pagina.

John
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik denk dat dit een leuke baan word.
Re: Analoge M-rail modelbaan
TrippleKing
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,

Succes met het ontwerpen en bouwen van een baan. Ik ben zelf ook sinds kort weer behoorlijk in de weer met ontwerp en straks de bouw.
Bij mij hebben de spullen meer dan 20 jaar in de dozen gezeten (Marklin M rails).

Voor het ontwerpen van een baan gebruik het programma Scarm. Deze is gratis de downloaden. Even zoeken maar Marklin M-rails en je kan los.
http://www.scarm.info/index_en.html. Ik ben er, naarmate ik het meer gebruik, erg tevreden over.

Ik ben benieuwd naar je foto's etc. Succes

gr. Loek
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedankt voor alle tips en welkom onthaal! Ik zal zo meteen eens gaan zoeken naar dit ontwerp programma. Dan kan ik een baanplan maken.
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik kan die link niet openen. :-(
Re: Analoge M-rail modelbaan
Probeer deze link maar eens: www.scarm.info/index_en.html
Re: Analoge M-rail modelbaan
heb hem gedownload, maar hoe moet ik hem openen?
Re: Analoge M-rail modelbaan
Staat er op het bureaublad geen snel koppeling waar je op kan klikken ?
Anders even zoeken in de downloads waar die staat en daar op klikken

Gr Alex 0850 
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik werk ten informatie op linux.
maar ik krijg in mijn doc een een dingetje dat ik niet kan openen.
op de computer et linux doet hj het wel, maar dat s mjn vaers computer :(
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dat gaat een mooi baantje worden!
Succes verder met bouwen!  ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Het is gelukt om het programma te downloaden. vanavond ben ik er mee aan de slag geweest. Eens kijken of ik het baanplan hier kan plaatsen. Dan is het duidelijker wat ik bouwen ga.
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik zal vanavond eens wat foto's maken van de baan, zo als deze er nu bij ligt.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb vanavond wat foto's gemaakt. Let niet op de rommel.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik had een bedienings paneeltje gemaakt vorig winter. Deze ga ik geheel opnieuw bouwen. Ik wil een groter en meer overzichtelijk tableau bouwen met daarop ook leds die de stand van seinen en wissels aan geven.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hier nog eens het baanplan. De rijrichting wordt met de klok mee. Het schaduwstation verberg ik achter wat coulissen maar blijft wel berijkbaar.

Onder de klimspiralen komen mangaten, zodat de baan op die plekken bereikbaar blijft.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,
Voor iemand die na al die jaren weer voor het eerst is begonnen pak je het al professioneel aan. Zo te zien belooft dit veel goeds.
Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Groeten van Pieter
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Ziet er toch netjes uit allemaal :thumbup:
Ben je toevallig elektricien of paneelbouwer?

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Hai Martijn,

De voedingen zien er allemaal mooi en gedegen uit. :thumbup:
De druktoetsen van je schakelbord gebruik ik ook.
Denk er aan, dat de schakelkontakten 1 wissel tegelijk kunnen schakelen en ik heb al een aantal keren gehad, dat het knopje los kwam van het interne maakkontakt. Daardoor bleef het kontakt contenue aanwezig.
De remedie is altijd een paar in voorraad hebben. Verwisselen is tenslotte zo gebeurt.

Succes verder met de baan!

Wil Tweeendrie
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedankt voor de tip Wil. Het kan altijd gebeuren dat er eentje kapot gaat. Het tableau ga ik nog anders maken. Dit, omdat ik een mooie metalen plaat heb gevonden waar ik de puls schakelaars in kan bouwen en omdat het baanplan anders is geworden dan de eerste opzet.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dat ziet er tot nu toe prima uit :)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Hoi Martijn !

Op de een of andere manier heb ik de start van je draadje gemist.
Ik rijd op een baan ook nog analoog en houd van dit soort banen, zeker wanneer die ook nog met M-rail worden gemaakt.
Volger erbij en succes met de bouw.

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,

Ik ben ook even komen neuzen. Ik gebruik ook SCARM om mijn baan project te tekenen. Mocht je er nog verder problemen mee hebben dan kan je een serie van zo'n 9 filmpjes bekijken via  Youtube. Een zekere Ruud Deboer legt daar haarfijn uit hoe het programma te gebruiken en wat de mogelijkheden zijn. Die filmpjes zijn eveneens te downloaden indien gewenst, ik heb ze op mijn HD staan voor het geval ik nog wel eens twijfel.

Ik wens je veel succes met jou treinbaan.

Grts,

Roland
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Roland,

Bedankt, ik zal het zo eens opzoeken op you tube. Het is verder wel een handig programma!


Re: Analoge M-rail modelbaan
Erik, ik ben inderdaad elektricien. Soms moet ik voor mijn werk wel eens een paneel bouwen. Komt nu wel van pas
Re: Analoge M-rail modelbaan
Succes martijn
Ben ook weer begonnen met een analoge baan, als leek.
Wellicht zie ik tips van jouw.
zal je volgen, een elektricien erbij is nooit weg op een forum
groetjes
TonvS  :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Even wat recycelen : ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Voor een hoger doel...
Re: Analoge M-rail modelbaan
Vanavond lekker bezig geweest. Ik heb de hoofd stroom aansluiting gemaakt, welke door een relais  en hoofdschakelaar gemaakt wordt.

Hierna bezig geweest om de trafo's anders te plaatsen. Ik ga ht bedieningspaneel boven de trafo's plaatsen en schuin oplopend. Hiervoor heb ik een zwart metalen plaatje gevonden. Hier ga ik de bedieningsknoppen van de baan in maken.

Links daar naast maak ik nog een klein paneeltje met schakelaars voor algemene baan verlichting. Maar nu ga ik eerst een aflevering van Lost kijken..
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Nog een tip voor alle gebruikers van de oude blauwew trafo's :

In de uitgave 4-2014 van Digitale Modellbahn staat een artikel voor een hulpschakeling voor het verlagen van de uitgangsspanning bij gebruik onder 230Volt.
Plaatsing van het schema is nog even niet mogelijk. En scan van artikel via een PB met je emaildres wel.

Gr. John
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo John. Dank je wel. Hier gaat het wel goed.aangezien de nominale spanning niet boven de 230V uit komt. Ik maak zelf gebruik van een 24v DC voeding voor de besturing van algemene relais. Vandaag wat materiaal via het werk gekocht. Een paar drukschakelaars, draad, draadkoker en klemmen.

Hier een van de Siemens drukknoppen. Ik ga er drie plaatsen voor algemene relais bediening. (Algemene baanvoeding etc.)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ook nog wat dingen uit de prullenbak kunnen redden. Zoals deze relais en klemmen. Ik kan voorlopig aan de bak :P

Re: Analoge M-rail modelbaan
Het is weer weekend en gister avond weer druk geweest met de baan. Het bedieningstableau begint al aardig vorm te krijgen. Ik heb bij Conrad de benodigde ledjes etc. Besteld, als deze binnen zijn dan kan ik verder gaan met het tableau.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,

Heb het draadje gelezen, ziet er goed uit.

Ik heb zelf ook M-Rail wat al 28 jaar in de doos zit.
Heb nu eindelijk de tijd om weer wat te gaan doen met de hobby.

Vraagje: hoe heb je jou railz en locomotieven schoongemaakt?

Groet wilbert
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi wilbert. De meeste locomotieven moet ik nog eens goed schoonmaken. Ik heb laatst een heel goed loc smeermiddel gekocht wat geen materialen aantast. Ik zal er een foto vsn maken. Dde rails heb ik afgeborsteld met een  tandenborstel en fijn polijst schuurpapier. Als iemand hier nog tips voor heeft..? :idea:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Rails nooit behandelen met schuurpapier. Dat veroorzaakt groefjes, waarin zich weer vet en vuil ophoopt.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Vandaag zijn er onderdelen binnen gekomen voor het bedieningstableau. Een stapel ledjes, weerstanden, wat tuimelschakelaars en signaal lampjes. Ik kan haast niet wachten om verder te bouwen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Van het weekend weer aan het bedieningstableau gebouwd. Hoofdschakeling en voeding baan trafo's is klaar.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Heerlijk gezicht, die oude trafo's op een rij, Martijn  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Je bent al aardig aan de slag gegaan :) Ziet er goed uit en leuk dat je analoog gaat rijden ;)