Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

digitale baan, wat zouden jullie doen?

Gestart door no_way_today zondag 12 oktober 2014, 20:21:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Wederom bedankt voor al het meedenken!

Ik heb het idee dat de cc een dure koop wordt op termijn. Dat ik dan beter een ib cs1r (waar zijn die te koop?) of een ecos? Vanwege de opties en mfx. Zijn die allen met voeding voor de baan of is dat los?

Ik heb trouwens een ipad, bij welke is dit te integreren in de centrale of wordt dat bepaald door je besturingsprogramma op je pc? Of is het vooral nutteloos?

Nog een andere vraag, als ik nu een digikeijs dr4018 koop, heeft deze dan losse voeding nodig of kan dit vanaf de baan. Ik heb nog zon transformator die bij de cu van marklin hoort. Volstaat dat ook.?

Nog 1,5 week, dan is Eurospoor, ik ga  daar eens kijken naar verschillende centrales! Wie weet als mij iets bevalt ga ik er daar gelijk naar n op zoek, of zijn er betere adressen?

Mvg

Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste Carel,

Ik denk dat Ben het antwoord heeft gegeven op de vraag die je aan mij stelde, maar waar je geen antwoord op gehad zou hebben omdat ik geen z21 zal kopen omdat ik een tevreden Raptor gebruiker ben (hier en daar zelfs voor "goeroe" wordt uitgescholden.

Mocht je nog naar de Spoorparade gaan, daar is ook e.e.a. te zien aan digitale modelbaanspullen.

Groet, Anne W
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste Anne,
Ben heeft mij naar een forum verwezen, waar iemand kennelijk een mail van MTE heeft ontvangen, waarin een z21 werd aangeboden voor ?99, maar ik heb op die site net als op de sites van andere aanbieders alleen beginsets gezien met een z21. Echter geen aparte z21 van ?99. Overigens zal ik hem ook nooit kopen, omdat ik hem van mijn leverancier op proef heb gekregen en er eigenlijk niets mee kon. Ik kreeg slechts enkele locs aan de praat en wissels de ene keer wel en de ander keer niet, laat staan, dat ik er een baanoverzicht mee kon opbouwen, routes mee kon maken enz. Zoals jij weg bent van de Raptor, ben ik dat van de CS1R/Ecos.
Alleen had ik het prettig gevonden, omdat ik een vrij grote baan heb, met een z21 te controleren of een reparatie of andere ingreep geslaagd was, zodat ik niet steeds naar de centrale hoef te lopen om van daaruit te controleren. Maar helaas het apparaat bood geen soelaas.

Mvrgr
Carel
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste Railers,

Wat mag een Ecos1 kosten (2e hands) en een CS2/14?

Weet een van jullie het antwoord op de vragen van mijn vorige berichtje?

Alvast veel dank!

Mvg
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Ik weet niet wat een redelijke prijs is van een tweedehands centrale, maar er staat een tweedehands CS1 in het verkoop hoekje.

Verder ben ik wel benieuwd waarom de CC-schnitte duur gaat worden voor de toekomst? Ik rij zelf ook met de CC.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Citaat van: no_way_today op donderdag 16 oktober 2014, 21:05:37
Ik heb trouwens een ipad, bij welke is dit te integreren in de centrale of wordt dat bepaald door je besturingsprogramma op je pc? Of is het vooral nutteloos?

Marklin heeft de app Main Station die je kan gebruiken met het Central Station.
Bij iTrain kan je app iTrain 3remote gebruiken. Ik wil zelf met iTrain verbinden, maar moet nog even goed in de handleiding kijken hoe dit moet worden aangesloten. (Gebruik nu MS en CCSchnitte)
Gr. Arjan
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Citaat van: no_way_today op donderdag 16 oktober 2014, 21:05:37
Ik heb trouwens een ipad, bij welke is dit te integreren in de centrale of wordt dat bepaald door je besturingsprogramma op je pc? Of is het vooral nutteloos?

De z21 en de Z21 kunnen er mee overweg.... alleen jij hebt er al (mindere) ervaringen mee. En wat hier boven aangegeven wordt.

Citaat van: no_way_today op donderdag 16 oktober 2014, 21:05:37
Nog een andere vraag, als ik nu een digikeijs dr4018 koop, heeft deze dan losse voeding nodig of kan dit vanaf de baan. Ik heb nog zon
transformator die bij de cu van marklin hoort. Volstaat dat ook.?

Je kan hem op het digitale deel van je baan aansluiten maar dat heeft niet de voorkeur. Je kan deze beter met een losse voeding voeden. Een trafo die minimaal 2A bij 12 volt kan leveren, zie ook Digirail DR4018 programmeren / vergeet adressen (gaat ook over firmware update)

Citaat van: no_way_today op donderdag 16 oktober 2014, 21:05:37
Nog 1,5 week, dan is Eurospoor, ik ga  daar eens kijken naar verschillende centrales! Wie weet als mij iets bevalt ga ik er daar gelijk naar n op zoek, of zijn er betere adressen?

Dat kan zeker. Denk er aan: Als je iets koopt op welke beurs dan ook moet je nadenken over je garantie. Die heb je 9 van de 10 keer. Maar of het handig is dat de handelaar / winkel 200 km van je vandaan zit is dan vraag twee. Zelfde geldt voor als je het bij een buitenlandse handelaar gekocht hebt.

Groet Ronald.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
TIP:
Mocht het een CS1 worden, dan moet je er zeker van zijn dat het een CS1R is.
Dit kan je zien aan de software die er op staat, de schakelende voeding die er bij zit, de upgrade-CD, het plastic aanraakstokje en de manual van ESU.

Anders is ie zo goed als niks meer waard want je kan de upgrade niet meer aanschaffen bij ESU.
Of je moet tevreden zijn met de laatste uitgebrachte Märklinversie van tig-jaren geleden.

grv Huub (CS1R-bezitter)
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
iTrain instellen is niet zo moeilijk. Je moet echter wel iTrain 3pro variant hebben! Als je met de CC-schnitte rijdt heb je zowiezo Pro...
Selecteer in iTrain bij de tab wijzigen -> voorkeuren de tab netwerk en switch bij netwerk naar server (staat nu op op zich staand) en sluit dit af.
Onderin je scherm krijg je nu een button Client 0. Ga hier op staan met je muis en check je IP adres.
In je Ipad of Iphone zoek je bij instellingen iTrain 3 remote en vul daar het eerder gevonden IP adres in.
Start nu iTrain 3 remote op, in iTrain staat Client 1....thats all....
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Let wel op dat je in de Appstore de juiste pakt, want er zijn 2 versies. Ik had ook per ongelijk de verkeerde geinstalleerd, deze was voor iTrain 2 ipv 3 :D
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Citaat van: Leeeke op zaterdag 18 oktober 2014, 18:11:55
iTrain instellen is niet zo moeilijk. Je moet echter wel iTrain 3pro variant hebben! Als je met de CC-schnitte rijdt heb je zowiezo Pro...
Selecteer in iTrain bij de tab wijzigen -> voorkeuren de tab netwerk en switch bij netwerk naar server (staat nu op op zich staand) en sluit dit af.
Onderin je scherm krijg je nu een button Client 0. Ga hier op staan met je muis en check je IP adres.
In je Ipad of Iphone zoek je bij instellingen iTrain 3 remote en vul daar het eerder gevonden IP adres in.
Start nu iTrain 3 remote op, in iTrain staat Client 1....thats all....
Vandaar dat het me nog niet gelukt was, want ik heb de versie iTrain standaard, geen pro, ik gebruik op de testbaan ook terugmelder en wisseldecoder via de Can bus van de CCSchnitte . Daarvoor had ik nog geen pro versie nodig. Moet dus nog wat investeren...
Gr. Arjan
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Op deze manier worden de iTrainers dus aan het lijntje gehouden. Je koopt iets en later blijkt dat je nog in de buidel moet tasten om je treintjes te laten rijden. :(

Gr, Ben.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Ik neem aan dat itraingebruikers bewust voor itrain gekozen hebben en dus op de hoogte waren van de kosten.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Barry

Gelijk heb je
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste Wiebe,
Ik zie je nu de hele tijd vragen stellen over wat het beste is en hoeveel een 2e hands centrale van het ene of het andere merk kost, maar naar mijn mening schiet je niets op. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dadelijk ga je naar Eurospoor en koop je bij een handelaar een of ander leuk lijkend apparaat en thuis gekomen, werkt het niet goed of voldoet niet aan je verwachtingen. Op zich niet zo erg, want door schade en schande wordt je wijs. Maar je kunt het ook voorkomen door gebruik te maken van bewezen apparatuur en programmatuur,,waaraan je geen buil aan kunt vallen. In dit draadje is al talloze malen beweerd, dat de combinatie CS1R/Ecos samen met Koploper een combinatie is, waaraan je geen buil kunt vallen en jarenlang plezier van kunt hebben. Een tweede hands CS1R kost je tussen de ? 150 en 200 afhankelijk van de aanbieder. Als het een betrouwbare aanbieder is, dan heeft hij hem voor je voorzien van de laatste update van ESU, versie 4.01. Koploper is nog steeds gratis en het programma met de meeste mogelijkheden, maar je moet wat geduld hebben voordat je er goed mee om kunt gaan. Over updates van Koploper hoef je je niet druk te maken, want ondanks berichten van het tegendeel verschijnen er nog regelmatig updates. Ook ESU zorgt er voor, dat je CS1R helemaal up to date blijft en ook dat is gratis. Je hoeft je alleen te registreren met het serienummer van je CS1 en die vind je op een label onder op de CS1 en in het menu. Met een investering van ca ? 150 ben je helemaal klaar en kun je jaren vooruit. Een CS1 is echt niet stuk te krijgen, of je moet er mee gaan smijten.

Ik ben pas over gegaan van een CS1R naar Ecos2, omdat ik wat kleur wilde hebben en inmiddels heb ervaren hoe betrouwbaar ESU is (veel betrouwbaarder dan Märklin, want de CS1 is een ESU apparaat en niet van Märklin). Ik wil je die CS1R aanbieden voor ? 150 en je de eerste beginselen van Koploper bij brengen en je laten zien wat met Koploper o.m. mogelijk is en hoe je dat kunt bereiken. Mocht je interesse hebben, stuur me dan een PB'tje. Geen interesse even goede vrienden.

Mvrgr
Carel
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Citaat van: brietdijk op zondag 19 oktober 2014, 09:14:58

Ik neem aan dat itraingebruikers bewust voor itrain gekozen hebben en dus op de hoogte waren van de kosten.


Wellicht. Wat niet wegneemt dat het een handige zet is gebruikers aan je te binden. Op enig moment komt rel. 4 en dan mag de knip weer open.

@Carel: mooi gebaar. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Citaat van: Carel op vrijdag 17 oktober 2014, 00:22:05

Ben heeft mij naar een forum verwezen, waar iemand kennelijk een mail van MTE heeft ontvangen, waarin een z21 werd aangeboden voor ?99, maar ik heb op die site net als op de sites van andere aanbieders alleen beginsets gezien met een z21. Echter geen aparte z21 van ?99.


Ze zijn er weer:



Gr, Ben.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste ben,

Wat kan deze centrale nou meer/minder dan de cs2?

Mvg wiebe
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Tja, dat staat in de spec's. Die kun je nalezen bij Marklin resp. Roco.

Gr, Ben.
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Wat mij in dit draadje een beetje verbaasd is dat er alleen maar over koploper en i-train gesproken wordt.
Daarnaast is er ook nog Train Controller van Jürgen Freiwald.
Deze is in 3 varianten verkrijgbaar; Brons; Zilver en Goud, dit is dan voor versie 8 en zijn de updates gratis.
Voor prijzen kan men hier even gluren.
Ikzelf en op de club gebruiken we versie 7 gold.

Rob
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Tja, die gouden versie kost 500 Euro en koploper kost niets.
Klein verschilletje  :)
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Kijk voor de gein eens wat i-train kost en de bijkomende updates, dan loop je ook leeg. ;)
Over verschillen gesproken.  :D :D :D

Rob
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Yep, ook daar zal ik nooit aan beginnen  :D
Ik hoef trouwens niet te vertellen dat iedereen dat helemaal zelf moet weten, neem ik aan ?
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Nou.... Vertel eens. 'k Ben dol op een goed verhaal. ;)
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Wel, kijk,

Dat moet je dus helemaal zelf weten !  :)
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Beste mederailers,

Vorige week was het verlekkeren op de Eurospoorbeurs. Hoop gekocht, o.a. digikeys 4018's (zal daar een ander draadje over starten). Maar heb vooral bij alle verschillende treinbanen gekeken van diverse clubs. Zaten echte kunstwerkjes tussen. Ik zag dat de meeste werken via een IB en pc-besturing. Bij de Piko-stand de ECOS (de nieuwste met kleurenscherm) getest, echt een super mooi ding. Maar ook een superprijs. Helaas heb ik geen CS1R kunnen zien. Want zoals is gezegd door Carel kan ik misschien beter eerst een CS1R gaan gebruiken. Overigens een superaanbod van je!

groeten Wiebe
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
als je ene digitale besturing vanaf de PC overweegt: je kan windigipet gratis downloaden. den gratis versie werkt tot max. 4 locs en twaalf magneetartikelen (wissels, seinen, etc.)
Re: digitale baan, wat zouden jullie doen?
Robert.
Ik denk dat hij inmiddels al is voorzien.
Draadje is van bijna 2,5 jaar geleden......
Maar zeker goed bedoeld.... :thumbup:

Mvg: Alex