Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Slippende wielen z locs

Gestart door Eleuth vrijdag 03 oktober 2014, 14:03:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slippende wielen z locs
Goedemiddag,

Wellicht kan iemand mij een goed advies geven. Ik heb een z-baan met een paar hellingen van maximaal 4%
1 van mijn locs wil niet goed de helling op rijden omdat de wielen doorslippen. Een klein beetje extra gewicht en het is geen enkel probleem
Maar binnen de behuizing heb ik geen ruimte voor bijv wat lood o.i.d.
Zou er iemand een andere oplossing weten (misschien zijn er ergens rubbertjes te koop voor rond de wielen.)
Baan afbreken en opnieuw opbouwen kan natuurlijk ook, maar dat is nogal rigoureus :)
Alvast bedankt voor jullie reacties
Re: Slippende wielen z locs
Wielen en helling schoonmaken (ontvetten), vooral de stoomloks willen niet zo graag hellingen op (naar beneden gaat meestal wel).
Kortere sleep of een opdruklok zijn natuurlijk ook mogelijkheden.
Re: Slippende wielen z locs
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Slippende wielen z locs
Rubbertjes zal niet helpen op de wieltjes. Deze zullen er af lopen. In Duitsland is er wel iemand (ik weet de naam niet meer van deze persoon iets met jörger dacht ik) die voor de z spoorder wieltjes maakt met antislipbandjes er op. Ook maakt hij andere dingen voor z spoor oa: ontkoppellaar en koppelhaken voor een vaste verbinding.
Re: Slippende wielen z locs
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Slippende wielen z locs
Misschien een potje Snot kopen. Klikje doen.

Gr.  Charlie
Re: Slippende wielen z locs
Dank voor de reacties, waarmee ontvetten jullie?
Ga in ieder geval eens  een potje snot proberen. Ik zal jullie het resultaat laten weten :D
Re: Slippende wielen z locs
Rails ontvetten doe ik met was (of aansteker) benzine.
Re: Slippende wielen z locs
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Slippende wielen z locs
Instructie filmpje voor Snot.

Klik.


gr.  Charlie
Re: Slippende wielen z locs
Gisteren mijn snot binnengekregen en 1 loc geprobeerd.
Onwaarschijnlijk top resultaat. Terwijl de loc eerst hooguit 2 wagons kon trekken de heuvel op kan ik er nu wel vijf aanhangen.
Dank dus voor de verwijzing.
Ben wel benieuwd hoelang het blijft zitten.
Aan de andere kant met het potje snot doe je denk ik een leven lang als het niet verdroogt.
Kan het iedereen aanraden die last heeft van slippende wielen.
Wel uitkijken dat je het er heel beperkt opsmeert. Anders heb je wat contactproblemen. (overigens trek je het er met een mesje zo weer vanaf.

Re: Slippende wielen z locs
Gaat 't lokje niet "waggelen" met die verdikkingen op de wieltjes?
Want ik kan me niet voorstellen dat je 't overal met dezelfde dikte (0000,5 micron ;) ) opsmeert.
Re: Slippende wielen z locs
Nee, Je smeert het met een tandenstoker op de wielen die draaien (loc ondersteboven) Er komt een extreem dun laagje op de wielen. Moet je wel even oefenen en een vergrootglas helpt.
Het blijft zacht. Als je alle wielen insmeert verliest de loc wel het contact voor de stroom dus je moet je beperken tot een paar wielen.
Daarna rijdt de loc als vanouds, maar met veel meer " trekkracht".