Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Na 25 jaar toch weer een baan opzetten

Gestart door TrippleKing woensdag 01 oktober 2014, 20:44:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Beste lezer(s),

Nadat de dozen vol met Marklin M-rails opgeborgen lagen op zolder heb ik een plekje kunnen vinden om deze weer eens van stal te halen.
Op een ruimte van 210 x 140 wil ik weer e.e.a. proberen. Aangezien ik niet al te veel ruimte heb zal ik de hoogte in moeten.

In het programma Scarm heb ik een baan opgezet bestaande uit 3 niveaus. Het rode gedeelte is niet zichtbaar en ligt op het laagste punt (hoogte 0). Geel is niveau 1 (hoogte 5 cm), groen is niveau 2 (hoogte 15 á 20 cm) en blauw (rangeergedeelte)  is niveau 3 (hoogte ongeveer 30 cm.).
Merk wel dat ik er lang uit ben maar wil graag jullie mening weten....

Er wil 3 trafo's gebruiken voor het scheiden van de sporen. :arrow:

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt daarvoor...  B)
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo anoniemus,
Leuk dat je je even voorstelt.]
Welkom op dit forum :important:
Veel plezier hier én met de treintjeshobby.
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Doe effe normaal, zo schrik je mensen af. Misschien weet hij niet dat er een voorstelhoekje is.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Citaat van: TrippleKing op woensdag 01 oktober 2014, 20:44:47
Geel is niveau 1 (hoogte 5 cm)

Welkom op het forum, maar ik zet vraagtekens bij de hoogte van niveau 1.
Je geeft aan dat dit 5 cm is, maar dat lijkt mij te laag en zullen treinen vast lopen.
Ik zou toch een minimale hoogte van 8 cm aanhouden.

Rob
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Het gele niveau loopt toch niet over het rode , dus dat het maar 5 is maakt toch niks uit ?  ;)
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Dat klopt, maar theorie en praktijk gaan vaak niet samen. ;)
Vandaar ook mijn opmerking. :?

Rob
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten

Hoi,


Allereerst welkom!
Leuk baantje, zeker met het station, afgesplitst naar je opstelsporen.
Wat komt er bij groen? daar is het wat krap en veel opstelruimte is er niet...

Citaat van: zendesigner op donderdag 02 oktober 2014, 10:42:45
Het gele niveau loopt toch niet over het rode , dus dat het maar 5 is maakt toch niks uit ?  ;)


en wat nu als er een station naast t gele spoor komt te staan?
zie je net een schoorsteen van de loc op t rode spoor, uitsteken boven t gele spoor  >:-D >:-D
beetje lastig...


Groetjes, Simon
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo,

Ik denk dat er een algemeen probleem is met de hoogte's.
Als je ziet in welke korte tijd de sporen omhoog moeten om elkaar redelijk te kunnen kruisen,
vrees ik dat dit niet haalbaar is.
Bv. rechstboven moet het blauwe spoor in goed iets meer als 1.40 rood en groen kruisen.
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo TrippleKing,

Op zich een leuk sporenplan, maar op deze ruimte misschien ietwat te veel van het goede.
Kijk eens of je er een enkel sporige lijn van kan maken ipv een dubbel sporige.

Verder kan je eigenlijk alleen maar rond rijden.
Ik zou zeggen koppel de verbinding tussen groen en geel los (dat is het rode gedeelte) en maak voor beide een eigen keerlus.
De treinen komen dan weer terug naar je station vanuit de richting dat ze vertrokken zijn.
Misschien is het dan ook nog mogelijk om 2 kleine schaduwstationnetjes te maken. voor beide keerlussen.
Zodat je daar een paar treinen kunt wegzetten uit het zicht, zodat niet elke keer dezelfde trein weer tevoorschijn komt. Dan kan je wat afwisselen en maakt het, dat allemaal een beetje verrassender.

Als je het niet helemaal snapt dan wil ik het een en ander wel voor je uittekenen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Dag TrippleKing.
Zeker een héél leuk ontwerp en zeker interessant om hierop je treinen te laten rijden.
Natuurlijk zijn er altijd wat dingen voor verbetering vatbaar maar aangezien dit op een betrekkelijk kleine treintafel moet gebeuren, zul je toch wat water bij de wijn moeten doen.
Met de hoogtes kun je iets spelen maar niet al te veel omdat dit het rijden nogal kan beïnvloeden en de opmerkingen van Peter zijn uitstekend omdat er nu niet gekeerd kan worden.

Je zou ook gewoon de baan eens provisorisch kunnen bouwen, gewoon het hele railplan en met klosjes, doosjes enz. kijken waar de knelpunten zitten.

Veel succes en hopelijk lezen (of zien! :D) wij de resultaten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hai Peter,

Als eerste bedankt voor je reactie. Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt maar het kwartje valt nog niet helemaal.
Zie je kans om een schetsje te maken van hetgeen je bedoelt?

Het rode gedeelte is geheel weg gewerkt. Het blauwe gedeelte misschien nog een extra lus.
Verder waar de tunnels getekend staan wil ik rondom bergen maken.

Nou ja, je ziet, nog genoeg te doen.
Ik hoor van je.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hoi Loek,

Kijk ik bedoel dit, maar ik heb nu nog helemaal niet gekeken of het überhaupt mogelijk is kwa hoogtes enz.
Waarschijnlijk moet er nog wel een spiraal bij om hoogte te winnen. Maar dit bedoel ik dus.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hai Peter,

Top en zo snel, bedankt voor je tekening.
Ik ga zeker e.e.a. verwerken in mijn plan en met die hoogtes kom ik er wel uit.

Zodra ik de tekening klaar heb zal ik deze plaatsen.

Nogmaals dank.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Welkom op dit forum. Ik wens je hier veel plezier. Je hebt al wat reacties op je ontwerp gehad. Ik wil er nog een aan toevoegen. Als je bij het dubbelsporige gedeelte rechts rijdt, kun je van het bovenste niveau (blauw in jouw eerste schets) niet in het gele gedeelte en niet in het rode gedeelte op het rechter spoor komen. Va het rode gedeelte kun je wel op het blauwe spoor komen.

Voor de hellingen wordt 3% max aanbevolen. Als richtgetal kun je bij M-rails per normale lengte (= 5106, 5100 en 5200) een halve cm hoogteverschil aanhouden. Dat telt gemakkelijk en je ziet snel waar het knelt.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hai Roel,

Ik ben ook blij dat ik dit gevonden heb want tips zijn altijd welkom en zeker na zo'n lange tijd van afwezigheid moet ik weer behoorlijk mijn geheugen opfrissen. Wat betreft het spoor ben ik nu e.e.a. aan het aanpassen zoals Peter dat voorstelde.
Met de hoogte zat ik aardig te knoeien en zal zeker gebruik maken van hetgeen jij zegt. Nu heb ik een richtlijn en kan ik mij daar op concentreren.

Dank voor je reactie.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Oh ja Roel,

Bedoel je 1/2 cm per rail, bijvoorbeeld de 5100?
Moet natuurlijk wel rekening houden dat er ruimte tussen de sporen overblijft. Is 8 á 10 cm genoeg?

Ik hoor het wel.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Ja dat bedoel ik! Hoeveel hoogteverschil je moet aanhouden is afhankelijk van de soort treinen. Voor stoom en diesel moet je bij M-rails ca 7 cm en voor elektrische treinen 10 cm aanhouden.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Afgelopen tijd in de weer geweest om de baan enigszins aan te passen met de opmerkingen die ik ontvangen heb (dank daarvoor).
Ik hoop dat ik het mijzelf niet te ingewikkeld maak. Kijk maar....
Komende week hout halen voor het onderstel en dan maar een start maken....

gr. Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Je bent lekker aan de slag. Ik heb een tijdje zitten staren naar je tekening. Je geeft aan dat zowel de gele brug als de lichtblauwe sporen op 200 mm liggen. Maar dat kan niet. Ook heb ik de indruk dat de hogere niveaus in de tekening soms lager getekend zijn dan de lagere niveaus. Zelf heb ik bij mijn ontwerpen destijds de niveaus op een aparte laag getekend, zodat je echt elke laag apart kunt beschouwen.

Ik kan het nIet heel goed zien, maar als je van het lichtblauwe kopstation vertrekt, kom je links op de gele sporen terecht. En dan kun je niet meer naar het rechterspoor. Ik zou daar dus een wisselverbinding met meegebogen wissels neerleggen.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hai Roel,

De gele en lichtblauwe op 200mm is inderdaad een foutje. De lichtblauwe wil ik zo hoog mogelijk leggen.
Ik ga proberen om de onderdelen uit elkaar te trekken want dat zal ongetwijfeld handiger werken.

Voor de terugkomst van lichtblauw zal inderdaad een oplossing moeten komen. Extra wissels inbouwen is noodzakelijk.
Wil veel gaan werken met relais die in ervoor zorgen dat wissels omgezet worden etc. Is dat ook mogelijk??
Ik heb daar geen ervaring mee.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Je kunt met schakelrails (5146, 5147 en 5213) wissels en seinen schakelen. Deze schakelrails werken afhankelijk van de rijrichting. Ze worden geactiveerd door de sleper, die over de puntcontacten rijdt.

Met de contactrails 5106 en 5103 kun je ook schakelen. Deze rails maken contact via de wielen en werken onafhankelijk van de rijrichting van de trein.

Ik heb mijn baan op deze manier beveiligd. Daardoor kan ik op het basisgedeelte (schaduwstation en niveau 1) volledig geautomatiseerd 6 treinen afwisselend laten rijden. En kan ik mijn aandacht gaan richten op het rangeren op het kopstation op niveau 2. Mijn baan is nog in aanleg. Het ontwerp is klaar, het schaduwstation functioneert en ik ben nu bezig om de draadjes aan te sluiten op het niveau 1.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hierbij nog wat uit elkaar getrokken. Misschien maakt dat wat e.e.a duidelijker.
Dank voor de reactie, ik ga ermee aan de slag om het uit te werken.

gr. Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Laatste
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek.

Zo wordt het een stuk duidelijker. Je kunt nu van en naar het hoogste niveau rijden zonder dat je tegen het rechts rijdend treinverkeer in hoeft te rijden. Ik zie nog één mogelijk conflictpunt, namelijk tussen de rode cirkel en de rechtse gele brug. Die laatste ligt op 200 mm, de cirkel klimt van (geschat) 120 mm onder die brug naar minimaal 270 mm om conflictvrij te zijn. Maar dat verschil is te groot over de afstand van 3/4 cirkel. Misschien moet je de cirkel iets uitrekken langs de achterkant en aan de linkerkant weer iets terug laten lopen langs de bovenkant van de brug. Je krijgt dan een wat gebogen tracé met een kleinere helling.

Een tweede opmerking betreft het station aan de onderzijde. Als je in de bogen een wisseloverloop (5140) legt kun je iets langere perrons maken.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Nou, hierbij de 1ste foto's van de bouw. De ruimte is beperkt (210x140), maar ik denk dat het allemaal met links en rechts natuurlijk wat aanpassingen dat het wat gaat worden. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

gr. Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten

Hallo Loek !

Altijd leuk om een nieuw begin te volgen  :P
Benieuwd hoe het verder gaat....

Grtz Tony
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Zo, weer een klein stukje verder. Het onderstel is bijna gereed....
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Ziet er goed uit Loek. :thumbup:
Deze topic ga ik maar eens leuk volgen. :P
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Dat ziet er al goed uit! Ook ik zal je blijven volgen. Leuk dat je een M rail baan maakt (nostalgie...) :thumbup:

Groet, en veel succes met de verdere bouw!

Marco
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hoi Loek,

Ik zou toch nog even wachten met opbouwen, want je moet eerst je tekening kloppend krijgen.
Dat is nu nog niet het geval. Op het plaatje hieronder takt de rode baan af van de blauwe de rode gaat daar onder het gele spoor door. Dat is dus minstens 8 cm hoogte verschil bij de groene cirkel met nummer 1.
Vervolgens gaat de rode baan stijgen om 5 raillengte verder over de gele baan heen te gaan. Dat moet ook minstens 8 cm hoogte verschil zijn bij de groene cirkel met nummer 2. Dat ga je dus echt onmogelijk halen.
De spiraal op deze manier is gedoemd te mislukken. Sorry.



Om je niet helemaal los te laten met dit probleem ga ik even kijken of er een mogelijkheid is, om dit probleem op te lossen.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Ik heb in de tussentijd ook niet stil gezeten want zag het probleem al een beetje opdoemen.
Heb de tekening wat aangepast en ben zeker naar mijn hoogste kopstation terug naar een eerder ontwerp van de lus.

Ik hoor wel of dit wel gaat (merk dat ik er toch teveel jaren uit ben  ;)

gr.
Loek

Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Roel,

Ik ben druk bezig met het ontwerp van mijn baan maar zal gebruik maken van schakelrails 5106 etc. voor het bedienen van seinen en wissels.
Nou probeer ik ergens op internet een soort aansluitschema te verkrijgen maar dat lukt niet. 8o

Zoals ik las heb jij hier ervaring mee. Heb jij toevallig een schema waar ik wat mee kan? Zou geweldig zijn. :)

Ik hoor wel van je.

gr.
Loek
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Natuurlijk wil ik je wel helpen.
In de wiki op dit forum staat een en ander beschreven. Zie http://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Ik stuur je ook een pb.

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
De dozen worden uitgepakt na zeker 35 jaar en maar eens kijken wat we allemaal hebben.
Zal toch even duren want er moet toch het e.e.a. schoongemaakt moeten worden. Nou ja, we zijn goed bezig.
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Je hebt al een behoorlijke verzameling rails!
Ik heb mijn rails eerst met een borsteltje van het stof ontdaan en vervolgens schoongemaakt met wasbenzine. De rails met een doek, moeilijke stukjes, zoals in een wissel met een wattenstaafje. Vervolgens heb ik alle lipjes en verbindingsschoentjes nagekeken.

Een klus, maar het is wel de moeite waard.
Succes!

Groeten,
Roel
Re: Na 25 jaar toch weer een baan opzetten
Hallo Loek,

Je hebt inmiddels al een leuk baanplan, ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien. Is toch net wat anders tekenen op de computer en echt neerleggen. Ook ik heb voor het eerst wat op de computer ontworpen. Binnenkort ga ik bouwen. Veel succes en plezier met de bouw.

Gr henk