De modellen die Artitec maakt benaderen het best de werkelijkheid. Die rijden niet voortreffelijk op Märklin-rails en eigenlijk helemaal NIET op M-rails. Er zijn problemen in de bogen (vooral de 5100-, maar ook de 5200-serie als die niet perfect vlak en aaneengesloten ligt) en op de wissels. Van mij mag iedereen het experiment overdoen. Ik heb het al gedaan en schrijf hier alleen mijn bevindingen. Daar zou iemand zijn voordeel mee kunnen doen.
Voordat Artitec die uitbracht was er alleen keuze uit de oude modellen van Lima of Märklin. Mijn voorkeur voor het Märklin-model tov van dat van Lima komt doordat ik de algemene indruk beter vind. Ik heb dus geen ramen of klinknagels geteld, maar gewoon gekeken naar hoe de ramen in de sponning zitten, de kleur van vooral het geel, de omlijsting van de ramen en meer van dat soort zaken, dingen die mij meteen opvallen. Dat kan voor iedereen een andere ervaring zijn. Als je wilt klussen kun je de Lima's natuurlijk ook verbeteren door een Mastica-setje en een spuitbeurt, maar daar moet je maar net zin in hebben. Aan het Märklin-model kun je weinig klussen. Het is blik en een raam knutsel je er niet zo even bij.
Het Märklin-model rijdt bovendien perfect op M-rails (figures
). Voor het Lima-model moet je dan nog wat klussen, zoals andere wielen, misschien nog wat gewicht toevoegen, even kijken of er de juiste koppelingen op zitten en meer van dat soort compatibiliteitszaken.
En uiteraard is het Märklin-model geen verbouwd duits model, zoals sommigen misschien denken. Märklin gebruikte in die tijd standaard draaistellen voor een groot aantal rijtuigen. Dat is natuurlijk goedkoper en in de jaren '60 keek men daar nog niet zo nauw naar - het was immers vooral bedoeld als speelgoed. Het kan dus goed zijn dat de draaistellen van de Plan E's dezelfde zijn als die van de Duitse rijtuigen van Märklin, of de Franse, Oostenrijkse, Zwitserse en ga zo maar door. De bovenbouw is uniek en niet uitwisselbaar.