Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 4117 NS plan E met reclame banen

Gestart door w67 woensdag 01 oktober 2014, 01:34:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Hoi medeforummers,
Bij mijn zoektocht naar de NS 4117 plan E,kom ik alléén maar 1e klasse rijtuigen tegen. Waar ik ook kijk,op Ebay of MP. Zelf heb ik twee 4049 rijtuigen,ook plan E maar dan zonder de lichte blauwe reclame banen.
Heeft de 4117 in een 2e klasse versie een ander nummer? Hier kan ik niets over vinden.
Mvg. Willem-Jan
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Hallo,

de 4117 is er alleen maar in 1e Klasse, vanwege de verkeerde raamzetting van de 4049 waar een raam te kort in zit, is de 4117 als 1e klasse qua raamzetting wel correct. Rijtuigen zijn natuurlijk verkort weergegeven in model. Van de 2e klasse met reclamebanen is geen model van Marklin.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Tussen 1968 en pakweg 1974 hebben Plan E rijtuigen door elkaar mèt en zonder reclamebanen gereden. Die werden namelijk pas aangebracht bij de zevenjaarlijkse revisietermijnen. Het NS-vignet was sneller aan te brengen, dus dat gebeurde in 1968 al. Je kunt dus waarheidsgetrouw* rijden met deze rijtuigen door elkaar. Een Märklin 4049 zonder vignet en een 4117 kan echter niet samen, of is op zijn minst erg onwaarschijnlijk.
Mocht je er ook een 1200 van Märklin bij hebben, dan zijn de nummers 1223 (blauw met vignet en omgekeerd L frontsein), 1212 en 1216 (beide grijs-geel met omgekeerd L frontsein) geschikt. Je kunt er zelfs nog een postrijtuig bijzoeken (Märklin 4048), want die reden in die tijd ook nog gewoon mee.

Ik vind het nog altijd een leuk rijtuig, veel mooier dan de Lima Plan E uit dezelfde periode. Maar dat is een kwestie van smaak. Sommigen zweren bij de Lima's. Veel plezier ermee!

* voor zover mogelijk met te korte rijtuigen met incorrecte ramen, langgekoppeld, zonder interieur etc.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Dag 1200Blauw,

zou je ook kunnen zeggen hoeveel bakken er dan doorgaans achter een 1200 reden? Waren dat er 6, 8, 12 ?

Walter, weet je misschien ook het Märklin catalogusnummer van de 2e Klasse Plan E zonder banen die jij noemt?

Dank jullie vriendelijk en gegroet!
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Treinzoeker,
Max 16 bakken, later 14
Zie ook het deeltje ïnzet" http://www.railwiki.nl/index.php/E_-_Rijtuigen_Plan_E
Cees
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Mooie site Wijbe. Bedankt. :thumbup:
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Citaat van: Treinzoeker op donderdag 18 december 2014, 10:32:31
Dag 1200Blauw,

zou je ook kunnen zeggen hoeveel bakken er dan doorgaans achter een 1200 reden? Waren dat er 6, 8, 12 ?

Dank jullie vriendelijk en gegroet!

Een standaardstam Plan E bestond uit een restauratierijtuig (nooit door Marklin gemaakt), een 1e klasse en twee of drie 2e klasse. De stam werd vaak uitgebreid met max 3x Plan W, soms vervangen door iets dat voorradig was (Plan D, E, K of N). soms was er een postrijtuig aanwezig, tot ca. 1977. Met een beetje fantasie kun je denk ik een reëel ogende trein maken met 1x 1e klasse en 3x 2e klasse, evt met een postrijtuig aangevuld.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Citaat: "Ik vind het nog altijd een leuk rijtuig, veel mooier dan de Lima Plan E uit dezelfde periode. Maar dat is een kwestie van smaak. Sommigen zweren bij de Lima's".

Tja, inderdaad een kwestie van smaak.


Märklin Plan E 2e Klasse.( Vishaak met NS nummer?)


Lima Plan E 2e Klasse.


Märklin Plan E 1e Klasse met reclamebanen.(Klasse bordjes met vishaak?)


Lima Plan E 1 e Klasse.

Grt, Ronald.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Welk merk heeft jouw voorkeur Ronald?

Ik zelf vind die Märklin 1e klasse (de laatste foto) wel erg mooi. Maar het gaat natuurlijk ook om natuurgetrouwheid, en daar heb ik niet goed zicht op.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Is dat postrijtuig de Märklin 4048?
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Mijn voorkeur gaat uit naar de Plan E's van Artitec, daarna komt de Plan E van Lima. De Marklin Plan E's lijken totaal niet op een Plan E maar lijken meer op een verbouwd Duits rijtuig.

Grt, Ronald.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Dag Ronald,

als je de Märklin 4117 en een foto van een E-plan naast elkaar ziet, vind ik het nog wel meevallen in hoeverre Märklin een DB-rijtuig aangepast zou hebben (klik op het plaatje voor een grote versie).



Wat jij als je ze zo ziet? Ik zie wel dat de dakafwerking meer gedetailleerd zou hebben gekund.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Tel het aantal ramen..... ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
 8o  glup

inderdaad... lijkt wel op zo'n wetenschappelijk experiment waarbij je in een groep mensen moet letten op een hoofdpersoon. En daardoor niet ziet dat er een als beer of konijn verkleed persoon door de groep heen loopt.

maar... dan is wat walter hierboven zegt ook niet correct: 'de 4117 is er alleen maar in 1e Klasse, vanwege de verkeerde raamzetting van de 4049 waar een raam te kort in zit, is de 4117 als 1e klasse qua raamzetting wel correct.'

Toch maar een Artitec dan... hoewel de rijeigenschappen niet goed zijn op een M-baan, begrijp ik.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
 :D
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Citaat van: Treinzoeker op zaterdag 20 december 2014, 19:16:33

maar... dan is wat walter hierboven zegt ook niet correct: 'de 4117 is er alleen maar in 1e Klasse, vanwege de verkeerde raamzetting van de 4049 waar een raam te kort in zit, is de 4117 als 1e klasse qua raamzetting wel correct.'



Hallo Treinzoeker,

de 4117 is het 1e klasse model, dus wat er is er niet correct aan mijn schrijven.  >:-D

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
... dat ie qua raamzetting wel correct is? Of was de eerste klasse grootspoor ook kleiner dan de tweede en derde klassen grootspoor?
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
De 1e klasse heeft normaal 4 ramen.
Je vergelijkt een 2e klas met een 1e klas.
Google maar even op plan e. Ook op de site van nico spilt zie je een plan e met 4 ramen.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Citaat van: Treinzoeker op zaterdag 20 december 2014, 18:24:44
als je de Märklin 4117 en een foto van een E-plan naast elkaar ziet, vind ik het nog wel meevallen in hoeverre Märklin een DB-rijtuig aangepast zou hebben
Kijk ook eens naar de draaistellen... :O
Maar ja, wat wil je, de 4117 is al van 30 jaar geleden en de 4049 waarop ze gebaseerd is, is al van 47 jaar geleden.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
De modellen die Artitec maakt benaderen het best de werkelijkheid. Die rijden niet voortreffelijk op Märklin-rails en eigenlijk helemaal NIET op M-rails. Er zijn problemen in de bogen (vooral de 5100-, maar ook de 5200-serie als die niet perfect vlak en aaneengesloten ligt) en op de wissels. Van mij mag iedereen het experiment overdoen. Ik heb het al gedaan en schrijf hier alleen mijn bevindingen. Daar zou iemand zijn voordeel mee kunnen doen.

Voordat Artitec die uitbracht was er alleen keuze uit de oude modellen van Lima of Märklin. Mijn voorkeur voor het Märklin-model tov van dat van Lima komt doordat ik de algemene indruk beter vind. Ik heb dus geen ramen of klinknagels geteld, maar gewoon gekeken naar hoe de ramen in de sponning zitten, de kleur van vooral het geel, de omlijsting van de ramen en meer van dat soort zaken, dingen die mij meteen opvallen. Dat kan voor iedereen een andere ervaring zijn. Als je wilt klussen kun je de Lima's natuurlijk ook verbeteren door een Mastica-setje en een spuitbeurt, maar daar moet je maar net zin in hebben. Aan het Märklin-model kun je weinig klussen. Het is blik en een raam knutsel je er niet zo even bij.
Het Märklin-model rijdt bovendien perfect op M-rails (figures  ;)). Voor het Lima-model moet je dan nog wat klussen, zoals andere wielen, misschien nog wat gewicht toevoegen, even kijken of er de juiste koppelingen op zitten en meer van dat soort compatibiliteitszaken.

En uiteraard is het Märklin-model geen verbouwd duits model, zoals sommigen misschien denken. Märklin gebruikte in die tijd standaard draaistellen voor een groot aantal rijtuigen. Dat is natuurlijk goedkoper en in de jaren '60 keek men daar nog niet zo nauw naar - het was immers vooral bedoeld als speelgoed. Het kan dus goed zijn dat de draaistellen van de Plan E's dezelfde zijn als die van de Duitse rijtuigen van Märklin, of de Franse, Oostenrijkse, Zwitserse en ga zo maar door. De bovenbouw is uniek en niet uitwisselbaar.
Re: Marklin 4117 NS plan E met reclame banen
Beiden hartelijke dank voor de reacties! Daar kan ik wat mee. Ik geloof dat ik toch maar bij de Märklin-modellen blijf, hoewel ze dan een raampje missen hier of daar. De algemene indruk die 1200Blauw noemt, lijkt mij erg belangrijk, zeker als Artitec niet goed rijdt op M-rails (waar ik nog mee werk   :)  ).