Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU V200

Gestart door lucdiels dinsdag 30 september 2014, 15:59:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU V200
Lid sinds: 2013

offline
ESU V200
Hallo,

Ik heb mij de ESU V200 besteld en die heeft meer dan 16 functies. Kan je die allemaal met een CS2 oproepen? En zo ja hoe doe je dat?

Groetjes

Luc Diels
Re: ESU V200
Spoorman
gast

Re: ESU V200
De lok meldt zich aan onder MFX en dan heb je automatisch 16 functies.

Gr, Ben.
Re: ESU V200
Lid sinds: 2013

offline
Re: ESU V200
Bedankt Ben, dat is zoals voor elke M loc.
Kun je ook de overige functies oproepen met CS2?

Luc
Re: ESU V200
Spoorman
gast

Re: ESU V200
Ik meen dat het CS2 na de laatste update of de komende meer als 16 functies aan kan. Maar misschien is er iemand die dat kan bevestigen??

Zo niet kun je wel functies van functie plaats wisselen.

Gr, Ben.
Re: ESU V200
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ESU V200
Dag Luc,

Zelf heb ik net dezelfde vraag gehad met m'n BR 215 van ESU. Het topic hiervan vind je hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46849.msg854242#msg854242
Helaas kan de software van je CS2 maximaal 16 functies aanspreken. Er gaan al langer geruchten dat dit ooit meer dan 16 zou worden, maar tot op heden is dit nogsteeds niet waar. Laat je niks wijsmaken over CV's, want daar lukt het niet mee.
Ik heb wel enkele alternatieven voor je die ik zelf ook gebruik met m'n BR215:

  • Je CS2 'begrijpt' het DCC protocol wel, dat houdt in dat het ook DCC commando's kan sturen. Je kunt dus de extra functies wel aanspreken. Enkel de software belet je dit. Je kunt dat oplossen door andere software te gebruiken. Bijvoorbeeld via je computer, aangezien je CS2 een ethernetpoort heeft. Als je deze aansluit op een router die in verbinding staat met je pc, tablet, smartphone met daarop een programma dat modeltreinen kan aansturen via de CS2 dan kan je vanaf die apparaten je BR215 bedienen met al zijn functies. Ik gebruik zelf op PC en tabet 'Rocrail' die ongeveer 30 functies kan bedienen. Met Koploper kan je dit ook dacht ik. (Kan iemand dat bevestigen?)
  • Een tweede optie is gaan schuiven in je functies, dat noemt men functiemapping. Je gaat dan een geluid dat je bijvoorbeeld vind op plaats '20' gaan zetten naar plaats '15', die kan je CS2 wel aansturen. De oude functie van 'plaats 15' gaan dan naar '20', bijvoorbeeld 'piepen van de remmen uit'. Een functie die ik nooit gebruik. Dit kan je enkel via een ESU Locprogrammer.  Ik heb het allemaal geprobeerd. Ik heb speciaal hiervoor een Programmer aangeschaft. Later ben ik dan ook treinen gaan ombouwen en kwam deze gelukkig nog goed van pas.

Ik hoop dat alles duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Als je de optie van de Locprogrammer wil overwegen, er zijn zeker mensen op dit forum die een lokprogrammer hebben, en die niet ver van jou wonen. Vraagt het anders eens bij je lokale treinhandelaar.
(PS: Als je niet ver van Lokeren (België) woont, wil ik dit ook voor je doen. Kom gerust eens langs !)