Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw 3072 V100

Gestart door Neo maandag 29 september 2014, 12:36:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Ombouw 3072 V100
Dag mede forumers,

Ik doe een poging om mijn eerste lok om te bouwen van analoog naar digitaal.
Het slachtoffer is een V100(3072) van Marklin en daar wil ik een Lopi 3.0 in hebben.
De decoder is inmiddels ten dele ingebouwd. De zwarte draad  op de massaklip, de rode op de sleper en de lichtgrijze en oranje draden op de koolborstelaansluitingen (maakt de plek (links of rechts ) nog uit ? (Zie foto)
De gele en de witte draad zitten op de lampjes. (zie foto's). Nu kom ik bij het probleem dat ik de oude lampjes wil laten zitten, maar een retour nodig heb naar de decoder, die geïsoleerd moet zijn. Is dit de blauwe draad ?
Hoe soldeer ik de retourdraad voor de functies aan de lamphouder ? Volgens mij gaat dit niet (Daar kun je nl. niet bij) en de lampjes een beetje los in de lok laten bungelen (kan de aansluitingen dan wel isoleren) lijkt me ook niet zo'n elegante oplossing..
Wie weet de antwoorden ?

Alvast bedankt voor een reacties

Groet,

Gijs



Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Gijs
Geel is voor achterzijde rijverlichting
Wit is voor voorzijde rijverlichting
Overtuig je ervan dat deze niet aan massa liggen, geel en wit.
Blauw is de functie + draad
Bruin is de decoder massa, niet verwarren met de zwarte massa.

De door jou gebruikte lampjes zijn niet vrij van loc massa, hierdoor kun je ook geen verbinding maken met de decoder.
Doe je dat wel, einde decoder!

Resultaat is wel dat de lampjes niet geheel flikkervrij branden.

Bij toepassing van een nieuwe fitting met weerstand en ledje kun je dit netjes oplossen.

Door de bestaande lamp fitting van massa los te maken en met de decoder massa maken branden de lampjes constant maar op een iets hogere spanning, dus kortere levensduur.
zie ook http://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren
Cees
Re: Ombouw 3072 V100
Spoorman
gast

Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Neo op maandag 29 september 2014, 12:36:38

de lichtgrijze en oranje draden op de koolborstelaansluitingen (maakt de plek (links of rechts ) nog uit ?


Als je lokkie de verkeerde kant op rijdt zitten ze verkeerd om. :)

Gr, Ben.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Voor potentiaal vrije verlichting:

610080 - gloeilamp
604180 - steekfitting (zonder aansluitdraden).

Gr. Marcel
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Gijs,
De kant met lange huif of merk "1" is voorzijde van de loc.
Cees
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Cees , Marcel en Ben hartelijk dank voor de info ! Als ik leds i.p.v. lampjes ga gebruiken moet er een 870
kohm weerstand tussen de decoder en de blauwe of de gele en de grijze draad ? Of alle drie de draden ?
Ik ben een blinde, herstartende leek, maar solderen lukt nog wel :)

Kan ik Marcel die steekfitting ook gebruiken voor leds ? Welke leds zijn dan het meest geschikt ?

De ene vraag roept onmiddellijk de volgende op sorry...

Groet en allemaal bedankt

Gijs
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Gijs,
Ben je op de hoogte van dit document? http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf
Rond blz 30 taat ook iets over lampjes ombouwen.
In een ader per led een weerstand, deze in de toe of afvoer maakt niet uit.
Cees
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Gijs,
Voor zo'n loc heb ik trouwens de lichtgeleider eruit gehaald en 2mm leds in de opening geschoven, 3 in serie per zijde.
De drie in serie hebben gezamenlijk 1 weerstand.
zie voor leds b.v. http://led-switch.com/2mm%20LED.htm
Ook kun je de duo led erin zetten 2*rood/wit+1wit per zijde
De rode stuur je dan aan met een functie, mag niet rood branden als er een trein getrokken wordt.
Cees
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
met een 870 k ohm weerstand gaat ie het niet doen hoor. De k (=1000) hoort er niet bij, ergens in de buurt van 1000 Ohm is prima en in welk draadje je hem soldeert is niet van belang.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Neo op maandag 29 september 2014, 12:36:38
Is dit de blauwe draad ?
Hoe soldeer ik de retourdraad voor de functies aan de lamphouder ?
Ik lees dit in vele threads op het forum.

Maar let op: De blauwe draad is GEEN retourdraad!

Het is de U+, of in Europa beter bekend als V+. Dit is je voeding van je lampen en apparaten.
Deze geeft je plus minus 21 Volt!

De andere draden zoals Wit en Geel voor lampen en Groen en Paars voor de AUX1/2 zijn de retourdraden.
Deze worden op de lokpilot met een transistor naar GND geschakelt.

Dus nooit denken dat je blauwe draad een retour of massa is en zo aansluit, want dan heb je direct een kortsluiting.
De handleiding is hier verre van duidelijk in, dus daar schuilt een gevaar.


En zoals hierboven staat beschreven, isoleer de lampen. Heb ik ook gedaan, blauwe draad er aan. Bv de witte op de andere lamp pool.


PS: Ik zie ook geen smoor spoelen op de Oranje en Grijze draden. Als die er niet zitten, wel gebruiken voor ontstoring.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Hoi,
Dank voor alle info.

@ Hans  & Cees. Ok Hans, 1000 Ohm is de weerstand, weet je toevallig ook, of elke led van 20 mA in 
    principe hiervoor geschikt is ? Zelfde vraag aan Cees ?
@ Slider ja de blauwe draad is tricky... vandaar dat ik eerst maar vraag voordat ik doe :)
    Moet die blauwe draad worden gesplitst ? Dus 1x naar lichtgrijs en 1 x naar geel (Esu) of volstaat 1   
    aansluiting.

Ik hoor het allemaal heel graag dank jullie wel !

Groet,

Gijs
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Je hebt straks twee ledjes die afzonderlijk moeten worden geschakeld. Dat betekent dat ze de U+ (blauw) gemeenschappelijk krijgen en de een heeft dan geel en de ander grijs erbij. Je zult dus naar ieder van de leds een blauwe draad moeten trekken. Om risico te vermijden (beter niet direct op de decoder solderen) is de beste oplossing om de blauwe draad op een paar cm af te knippen en te "verlengen" met twee dunne draadjes. Wel goed isoleren, liefst met krimpkous, omdat isolatieband tzt loslaat. De weerstandjes komen dan bij de aansluiting van geel resp. grijs aan de led.
Succes!
Re: Ombouw 3072 V100
Spoorman
gast

Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Slider op dinsdag 30 september 2014, 12:15:23

Maar let op: De blauwe draad is GEEN retourdraad!


Quote uit een Marklin decoder manual:

"Der gemeinsame Rückleiter (blau) darf nicht mit der Fahrzeugmasse verbunden werden".

Rückleiter = retourleiding. En dat kan even goed een positieve spanning zijn.

Maar even verder, hetzelfde manual, nu in het Engels:

"The common ground return (blue) must not be connected to the ground for the locomotive or powered rail car.

common ground return = gemeenschappelijke massa retour, wekt dan wel weer verwarring. :D :D

Gr, Ben.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
@ Hans. Gaat de blauwe draad op de Anode (lang) (+) of de Kathode (K=korte poot) (-) van de led ?
     Bij deze aansluiting wisselt de verlichting met de rijrichting ?

@ Cees B. Die rode leds lijken me ook wel wat; die wil ik graag schakelen met de aux1   
    (groene  kabel ) en aux2 (violette kabel ) Die heb ik toch nog over...
    Alleen nu nog die aansluiting, geldt eigenlijk de zelfde vraag (twee rode leds in serie met een 
    weerstand van 1000 Ohm, Anode op de groene en kathode weer op de blauwe of net andersom  :?

Ja ik ben nu helemaal enthousiast en vraag er maar op los...maar doe nog maar even niks, voordat ik alle spullen en info heb :)

Dank aan iedereen voor reacties !

Groet,

Gijs

   
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
@ Ben, we hebben elkaar gekruist Ben, je verhaal is helemaal duidelijk, dank je wel.

Groet,

Gijs
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Gijs,
De set bij conrad http://www.conrad.nl/nl/search.html?search=219651+-+89
Wel leuk om in te bouwen

Cees
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Heb je hier wat aan ?
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Spoorman op dinsdag 30 september 2014, 14:46:16
Quote uit een Marklin decoder manual:

"Der gemeinsame Rückleiter (blau) darf nicht mit der Fahrzeugmasse verbunden werden".

Rückleiter = retourleiding. En dat kan even goed een positieve spanning zijn.

Maar even verder, hetzelfde manual, nu in het Engels:

"The common ground return (blue) must not be connected to the ground for the locomotive or powered rail car.

common ground return = gemeenschappelijke massa retour, wekt dan wel weer verwarring. :D :D

Gr, Ben.
Ik heb HTS Eletro gedaan, ik blijf erbij dat de handleidingen achterlijk zijn :P Zeker die engelse haha.
Gewoon stom gekozen termen :)

Onhou gewoon, de U+/V+ is je 21V. Elke geschakelde draad verder schakelt die naar GND.
En, AUX3 en AUX4 hebben geen transistor op de lokpilot, zal je zelf moeten aansluiten. Deze 2 outputs zijn dat weer wel echt outputs. Om de verwarring nog groter te maken. :)
Ik heb ze zelf net aangesloten, via een transistor, om mijn rode achter lichten te schakelen. Werkt perfect.


Trouwens nog een puntje van aandacht:
Ja, elke led kan je aansluiten op die blauwe U+. Mits je de juiste weerstand erbij plaatst zodat je niet boven de 20mA komt per led.
Maar, dat heeft nog een extra punt van aandacht.

Weerstanden hebben ook een vermogen capaciteit! De kleine weerstanden, zijn 0,25W.
Laten we zeggen een rode led, met 2.1V Vf (Voltage forward). Dus hou je 21V - 2.1V is 18,9V over.
W = V x I
0,25 = 18,9V x I
Dus I = 13,2mA

Meer kan die weerstand eigenlijk niet hebben. Maar we willen er wel 20mA doorheen sturen.
Die kleine weerstanden worden dan loei warm, niet handig voor in een lok. Kan je je serieus aan verbranden.

Dan zou je eigenlijk 0,5W weerstanden moeten gebruiken, kunnen 26mA (in dit voorbeeld) aan en binnen de marge van de fabrikant.
Nadeel, deze zijn ook echt groter en dus moeilijker in te bouwen in kleine loks.
Re: Ombouw 3072 V100
Spoorman
gast

Re: Ombouw 3072 V100
Op aux3 en 4 kun je een ledje aansluiten naar decoder min. ;)

Gr, Ben (ook HTS"er maar dat zegt niks.) :P
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Spoorman op dinsdag 30 september 2014, 21:39:38
Op aux3 en 4 kun je een ledje aansluiten naar decoder min. ;)

Gr, Ben (ook HTS"er maar dat zegt niks.) :P
Cool, en ja je hebt gelijk! Wel gevaarlijk, met max output mA :)
Dus beter dat niemand dat echt probeerd :P
Re: Ombouw 3072 V100
Spoorman
gast

Re: Ombouw 3072 V100
Niks gevaarlijk hoor. Electronica kun je gewoon aan rekenen waardoor de uitkomst voorspelbaar is.

Gr,  Ben.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Goeden avond allemaal,

Voorop wil ik even kwijt dat ik heel blij ben met alle reacties !

@ Slider : Ik probeer nog niks, ik luister, lees en huiver lichtelijk, maar ben blij met alle info :)
    Je eerdere verhaal is mij gedeeltelijk duidelijk. GND staat voor het Engelse GRounD ? Massa?
    Nog even over die smoorspoelen waar jij het over had, de oude heb ik op die plek moeten verwijderen (niet tussen 
    de koolborstels) en nieuwe zaten niet bij de decoder...welke moet ik hebben en waar koop je die ? (Ook in China 
    ongetwijfeld:)
@ Ben en Slider , op de Esu lopi 3.0 heb ik geen aux3 en 4 kunnen vinden, dus daar zullen we het maar nog even niet   
    over hebben  :P (Wel leuk, twee HTS'ers denken, dat er een aux3 en 4 op de Lopi 3.0 zitten  >:-D (Geintje :)
@ Cees, is een leuk setje maar ik heb inmiddels in China (Hong Kong) het een en ander wat goedkoper kunnen scoren,
    als ze tenminste daar niet met z'n allen op straat blijven zitten, want dan kan het wel even duren..
@ Spoorman, yep verwarring inderdaad kreeg het zelfde boekje bij de decoder, de ene keer wordt het de U+ draad 
    genoemd, maar meteen daarna een retourleiding..
@ Hans, ok dat is helder, ik gebruik na een eerder debacle met stekkers en tape, altijd krimpkousjes..


The continuing story of a V100...

Dank aan alle experts !!

Mvg

Gijs
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Ah, ik heb alleen ervaring met de lopi v4, die heeft wel die AUX3 en AUX4 :) Ging er dus vanuit dat de lopi v3 ze ook had.

En ja, GND is ground, aarde, massa. :)
Hoewel de lok zelf ook een massa wordt genoemd, is het raadzaam altijd de lopi's eigen GND te gebruiken, dan fluktueren je lampen en zaken niet.
Ik volg dus de handleiding niet op, dat je de massa van de lok zelf gebruikt.

Weer alleen ervaring met de lopi v4, moest ik de GND draad zelf op de lopi solderen, zit er bij mijn versie niet standaard op.
Ik bouw oude loks om, en koop die ESU sets van decoder, smoorpsoelen en vaste magneet. Nergens een NEM stekker, ik soldeer alle draden direct op de lok vast, wel ingekort omdat ik niet altijd ruimte heb ze lang te laten.

Je kan eerst kijken hoe de lok rijdt, of hij veel last heeft van storing. Maar bij een Conrad kan je spoelen kopen. Ik dacht uit mijn hoofd dat er iets van 3 mH spoelen door ESU worden gelevert in die sets die ik heb.
As iemand dat precies weet, hoor ik het ook graag :)


Re: Ombouw 3072 V100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Neo op dinsdag 30 september 2014, 23:47:31
op de Esu lopi 3.0 heb ik geen aux3 en 4 kunnen vinden, dus daar zullen we het maar nog even niet over hebben
Maar ze zitten er wel degelijk, alleen zijn ze niet versterkt en werken alleen op ttl.
Met een transistor en weerstand kun je een "open collector" versterker maken.
En wat links met info:
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html
http://www.stummiforum.de/htopic,16867,esu2aux34.html
http://simpledigitallocomotive.npage.de/aux3-aux4-verstaerkung.html
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,5802830,5803440
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Citaat van: Slider op woensdag 01 oktober 2014, 08:36:34
Nergens een NEM stekker, ik soldeer alle draden direct op de lok vast, wel ingekort omdat ik niet altijd ruimte heb ze lang te laten.

Je kan eerst kijken hoe de lok rijdt, of hij veel last heeft van storing. Maar bij een Conrad kan je spoelen kopen. Ik dacht uit mijn hoofd dat er iets van 3 mH spoelen door ESU worden gelevert in die sets die ik heb.
As iemand dat precies weet, hoor ik het ook graag :)

3 mH (milli-henry) dat is een faktor 1000 te groot.......
De spoelen zijn 3,9 of 4,7 uH (micro-henry) en met een zo kleine waarde moet het duidelijk zijn dat deze spoelen alleen ter (radio)ontstoring dienen.
Ik laat ze gewoon weg, maar als je toch spoelen in koopt, let er dan even op dat ze wel de stroom van een märklinmotor aan kunnen......
Kortom een loc heeft dus geen last van ¨storing¨ als je de spoelen weg laat, hij maakt wel storing  :)

Verder gebruik ik ic-voetjes (met die gedraaide contacten), knip ze in stukjes en plaats ze op een stukje experimenteerprintplaat zodat ik de stekker aan de decoder kan laten zitten.
Je kan dan heel gemakkelijk een decoder omwisselen met een andere, is ook bij defecten handig.
Zie voorbeeldje.

Maar mijn ESU´s (50 á 60 stuks) zijn nog nooit kapot geweest; alleen Uhlenbrock- en Märklindecoders gingen hier kapot (tot nu toe).

O ja, je kan op dit forum dagelijks blijven roepen dat de blauwe draad de plus is maar dat helpt niet  :mrgreen:

Verder zou ik de baanspanning wat temperen; het dient nergens voor om die op 21 Volt te zetten en je hoeft ook niet persé 20 mA door een LED te jagen.

grv Huub
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Je hebt helemaal gelijk, is inderdaad micro Henry, niet milli. :)

Mooi dat ze nooit gekap (lijken) te gaan, geeft de burger moed!
Zeker, omdat ik in de kleine loks gewoon geen plek heb voor een pcb inbouw voor stekker.
Ik gebruik de ruimte eerder voor Elco's, als buffer voeding.

Hoe pas je de baan spanning aan? Ik heb maar een simpele 52VA trafo en 6021 control unit. Alles is fixed :)

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3072 V100
Tja, de baanspanning die uit mijn CS1R komt, is instelbaar via de spanning die er in gaat.
Dat kan officieel alleen met een regelbare, schakelende voeding, die bij de ESU-ombouwset geleverd werd.

Een CS1R of een van die apparaten levert gewoon uit wat je er in stopt, minus een kleine spanning dan.
Ik heb plus en min 18 á 19 Volt op de uitgang en alles werkt nog prima, zelfs de geluidsloks.

Ik heb geen idee van die 6021, of ie wil werken op gelijkspanning bedoel ik.
Als dat wel zo zou zijn kan je de ingang mooi regelbaar maken, maar ik denk haast van niet.

Heeft te maken met de boosteruitgang; die zijn tegenwoordig allemaal van het H-brug-type, met a-symmetrische voeding dus, maar een 6021 heeft dat vermoedelijk nog niet, die werkt dan alleen op een symmetrische voeding en wisselspanning nodig.

U begrijp mij  ;)
Re: Ombouw 3072 V100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3072 V100
ehhh niet helemaal Huub :)
Update en feedback van het een en ander volgt na aankomst post uit het verre oosten...
Eventueel met nog wat foto's.
Kan even duren maar ik heb (gelukkig) de tijd.

Iedereen bedankt voor de bijdragen.

Groet,

Gijs