Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

interieurverlichting schakelen.

Gestart door PietB zaterdag 27 september 2014, 12:30:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
interieurverlichting schakelen.
Ik heb mijn Plan W rijtuigen van interieurverlichting voorzien.
2 rijtuigen gereed.
Deze stam van 4 rijtuigen komt achter mijn 1139 te hangen, die is uitgerust met een Lopi 4.0.
Nu is het mijn plan om de verlichting via een stroomvoerende koppeling van uit de loc te schakelen, daar wil ik de violet en blauwe draad voor gebruiken (AUX2 dus) die wordt dan naar een functietoets gemapt.
De verlichting(ledstrips) verbruikt ongeveer 100mA bij 12vDC voor 4 rijtuigen.
Wat is nu wijsheid.
- direct uit de decoder voeden
of
- de violette draad een ESU mini-relais(51963) laten schakelen dat dan de ledstrips via een diode en elco met de sleper in verbinding brengt.
afb stuumi-forum.
De groene draad wordt dan de vilolette, ben ik meteen van die losse draad af.
en in de rode draad komt de gelijkrichter en elco.
grt Piet.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Ikzelf gebruik in elk geval een mini-relais om binnenverlichting te schakelen.
De mini-relais gaat bij mij meestal mee in de loc, en via stroomvoerende koppelingen, kan ik zodoende de binnenverlichting (en sluitverlichting) schakelen.
Op zich is dit "ietsje" veiliger. Je hoeft je geen zorgen te maken omtrend het aantal rijtuigen dat je achter je loc hangt,
en loopt er was mis, krijg je misschien wel kortsluiting op je baanspanning, maar de decoder blijft in elk geval "heel".


succes,
Kris
Re: interieurverlichting schakelen.
Zeer interessante vraag. Heb ook al voorlopig mijn interieurverlichting schakelbaar gemaakt vanuit de decoder, maar de treinlengte zelf is maar vier of vijf rijuigen en zeer lang rijden die nooit na elkaar. Ik ben niet echt elektronicus, maar vroeg me ook al af hoeveel rijtuigen achter een loc op deze wijze zonder problemen kunnen worden gevoed.

Decoder in loc, blauw en paars schakelen verlichting. Stroomvoerende koppelingen. In de rijtuigen er enkel op letten dat de inkomende draad aan dezelfde zijde het rijtuig verlaat': met andere woorden zorg dat beide draden niet rond elkaar draaien. In de rijtuigen verlichting met gelijkrichter, zodat het niet uitmaakt langs welke zijde + of - binnenkomt.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hangt ook af van de decoder elk welk soort verlichting je gebruikt enzo.

Voorbeeld 1:
- Lokpilot V4, in de specificaties daarvan, staat dat je 250 mA per uitgang mag schakelen, maar max. 500 mA voor 4 uitgangen samen.
- stel dat je een stoomloc hebt, en daar een seuthe rookgenerator in steekt, nr. 503, die gebruik 350 mA, dan blijft er voor de 3 andere uitgangen samen, maar 150 mA over.
- frontverlichting/sluitverlichting, die niet gelijktijdig aan is, voorzien van LEDs die in serie staan, 20 mA, dan hou je maar 130 mA over voor je verlichting.
- LEDstrips op 12V, meestal staan die LEDs per 3 in serie, en verbruiken dus per 3 LEDs, 20 mA
- je kan in je rijtuig 25 cm ledstrip kwijt. (die LED-strip is meestal "afknipbaar" per 3 LEDs, per 5 cm dus).
  je hebt dan 15 LEDs in één rijtuig zitten op deze manier. in totaal goed voor 5x 20 mA, 100 mA per rijtuig dus.
Met dit eerste voorbeeld, kan je dus maar één rijtuig voorzien van binnenverlichting.

Voorbeeld 2:
- Diezelfde lokpilot, maar dit keer met een diesel locomotief, geen rookgenerator
- front/sluitverlichting, 20 mA van die 500 mA in totaal af, is dus 480 mA over voor die 3 andere uitgangen samen. 250 mA is de max. per uitgang, dus heb je 250 mA voor je rijtuigen.
- Je neemt nu kortere rijtuigen, en je hebt maar plaats voor 15 cm ledstrip.
  Dan heb je dus 9 LEDs, en per 3 LEDs 20 mA, dus 60 mA in totaal.
  Je kan dan makkelijk 4 rijtuigen x 60 mA aansturen (240 mA, net onder de 250 mA grens dus)

Je hebt ook nog LED-strips waar elke LED individueel afknipbaar is, daar zit je met 20 mA per LED. Verder heb je nog LED-strips waar de LEDs verder uit mekaar staan, 3 LEDs per 10 cm bevoorbeeld ...

Zoals je kan zien, alles is afhankelijk van het type decoder, wat je verder nog aansluit op die decoder, en van het type verlichting (als je lampjes neemt, die verbruiken nog veel meer dan LEDs) ...
Zoals je zelf aangeeft, als je de rijtuigen andersom hangt, werkt het niet, en is de kans groot dat je de decoder opblaast ...

Ik blijf bij mijn standpunt, toch maar een mini-relais tussen de decoder en de rijtuig verlichting :-)
(Het hoeven niet persé die relais van ESU zelf te zijn, het kan waarschijnlijk pakken goedkoper door een miniatuur relais via ebay ofzo aan te kopen, wel een diode over de relais plaatsen als je zelf gaat knutselen (bij esu zit die ingebouwd))


groeten,
Kris

Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hoi Kris,
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 27 september 2014, 15:21:54
Ik blijf bij mijn standpunt, toch maar een mini-relais tussen de decoder en de rijtuig verlichting :-)
Ik vind het ook een veiliger gevoel, maar wilde wel eens weten hoe anderen daar over denken.
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 27 september 2014, 15:21:54
(Het hoeven niet persé die relais van ESU zelf te zijn, het kan waarschijnlijk pakken goedkoper door een miniatuur relais via ebay ofzo aan te kopen, wel een diode over de relais plaatsen als je zelf gaat knutselen (bij esu zit die ingebouwd))
Weet je dat laatste heel zeker?
Want op het bijgeleverde schema van het relais staat alleen het spoeltje tussen punt 3 en 4.

En in welke richting staat de diode dan, van 3 -> 4 of van 4->3?

grt Piet.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
De diode moet omgekeerd over de spoel zitten. (dus met het pijltje van - naar +, en het "sper-streepje" aan de +kant)
Staat er in de handleiding dat je nog een diode moet solderen ook ?
Dat zijn toch gelijkstroom relais hé ?

Re: interieurverlichting schakelen.
Ik heb al mijn locs voorzien van deze schakeling met relais en stroomvoerende koppeling. Wel zo veilig. De diode is niet nodig, decoderuitgang is gelijkspanning,

Groet,

Guus
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Die diode is wél nodig.
Bij het in en uitschakelen van een spoel zal deze spoel een tegen EMK opwekken.
Die dient geblust te worden door een diode in de sperrichting over de spoel heen, deze zal de tegen EMK blussen.
Google maar eens op blusdiode.
Doe je dit niet dan kun je er op wachten dat je de uitgang van de decoder opblaast.

grt Piet.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Piet, een man naar mijn hart !
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden !
Re: interieurverlichting schakelen.
Citaat van: PietB op zaterdag 27 september 2014, 22:12:01
Doe je dit niet dan kun je er op wachten dat je de uitgang van de decoder opblaast.

Ook bij een relais? die kun je toch rechtstreeks op een gelijkstroombron aansluiten?

Guus
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Guus, lees het stuk van Piet nog eens. Die diode is niet om er voor te zorgen dat die relais al dan niet goed schakelt. Die diode is om ervoor te zorgen dat de stoorpulsen bij en en uitschakelen, de decoder niet naar de verdoemenis geholpen wordt ... Ja, die diode is dus nodig, ook bij gelijkstroom !
Re: interieurverlichting schakelen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hmmm,

Gebruik anders het door ESU geproduceerde relais, kan direct aan een functie worden gekoppeld!

Zijn ook niet idioot duur!

Gr. Fred.
Re: interieurverlichting schakelen.
Eerste keer dat ik hoor dat dat ook bij een relais moet. Dan heb ik nog een hoop te doen  :?

Groet,

Guus
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Interessant topic, in ieder geval weer wat opgestoken.
Thanks!
Re: interieurverlichting schakelen. Voorschakelweerstand?
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: interieurverlichting schakelen. Voorschakelweerstand?
Heb dit topic met interesse gelezen, maar ik mis nog iets..
Ik wil mijn 3028 triebwagen 515 en bijwagen uitrusten met de bewuste "ledstrips" uit China.
Nu hebben jullie het wel over de opgenomen stroom van de ledstrips, maar wat is de afgegeven spanning van een Lopi 4.. Op een Marklin baan.? De strips zijn geschikt voor 12V max, maar wat stuurt de lokpilot uit. Dat is toch hoger dan 12v .. Dus moet ik er een voorschakelweerstand voor plaatsen.

Iemand die mij kan vertellen wat de afgegevens spanning is, zodat ik de voorschakelweerstand kan bepalen?

Groeten,
Robert
Re: interieurverlichting schakelen.
Dat klopt helemaal !
Ik heb daarvoor ooit een (zo klein mogelijk) printje gemaakt met een spanningsregelaar er op en een potmetertje om de lichtsterkte naar wens in te stellen.

zie hier:
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Laat ik beginnen met Piet te bedanken voor het schema!

Ik heb dit toegepast icm een:
- TAMS FD-R Basic decoder;
- Hufing-Tronic LED-strip (met ingebouwde gelijkrichter & potmeter);
- ESU 51963 relais;
en ingebouwd in een stuurwagen 43305.

Idee is dat ik de binnenverlichting van de gehele stam (6 wagens) aan/uit kan schakelen en dat de wisselde sluitverlichting in de stuurwagen permanent aan blijft. Daarvoor gaat er vanuit pool 5 van het relais ook een rode draad naar de stroomvoerende koppeling in de stuurwagen.
Daarnaast lopen er vanuit de sleper en wielmassa ook rechtstreeks een rode en bruine draad naar de electronica voor de sluitverlichting.
De groene draad uit het schema van Piet is in mijn geval de witte draad van AUX1 van de decoder.

Maar (jullie voelen het al aankomen) daarbij de volgende problemen:
1. De LED's in de stuurwagen flikkeren, terwijl de LED's in de aangekoppelde wagens dit niet doen. Defecte gelijkrichter op de LED-strip uit de stuurwagen?? Er zit nog geen elco op de LED-strip in de stuurwagen; een 35V 220 uF ligt evt. klaar.
2. De LED's in de stuurwagen gaan pas aan als ik een volgende wagen aankoppel.
3. De verlichting in de gehele stam gaat uit als de sluitverlichting in de stuurwagen brand en andersom.

Wat doe ik verkeerd of wat moet ik aanvullend/anders doen?

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Een plaatje bij het praatje is natuurlijk wel handig ;-)



Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Zelf pas ik een relais toe, die hangt aan een functieuitgang. Vaak een functiedecoder in een rijtuig die ook sluitseinen schakelt. Verder pas ik voor elk rijtuig het volgende printje toe.
Re: interieurverlichting schakelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hallo Rolf,

Het ziet er naar uit dat je het niet goed hebt aangesloten.

De decoder moet direct op de rails aangesloten worden. De front/sluitseinen ook direct aan de rails (via het schakelmechanisme).

De middenrail gaat naar de common van het relais, en de NO naar de ledstrip en de koppeling. De andere kant van de ledstrip gaat direct naar de massa.
Het relais sluit je aan over de decoder, met een diode in antiparallel erover.

Mocht het niet duidelijk zijn, laat het maar weten.

Gr, John
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
John, bedankt voor je reactie!
Na de zoveelste controle is dit de status.

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 14 april 2015, 14:52:40
De decoder moet direct op de rails aangesloten worden. De front/sluitseinen ook direct aan de rails (via het schakelmechanisme).
Check!

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 14 april 2015, 14:52:40
De middenrail gaat naar de common van het relais, en de NO naar de ledstrip en de koppeling. 
Check !

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 14 april 2015, 14:52:40
De andere kant van de ledstrip gaat direct naar de massa. 
Check!

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 14 april 2015, 14:52:40
Het relais sluit je aan over de decoder, met een diode in antiparallel erover.
Diode is niet opgenomen, maar lost dat de drie beschreven problemen op ?

Daarnaast vermoed ik inmiddels een serieus massa contact probleem; daar ga ik vanavond eens naar kijken.

Re: interieurverlichting schakelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hallo Rolf,

De diode is wel benodigd om te zorgen dat de decoder niet kapot gaat, maar deze zou het probleem niet oplossen.
Is het misschien een idee om het relais van de decoder te halen en de spoel eens met een voeding te testen?

Gr, John
Re: interieurverlichting schakelen. Voorschakelweerstand?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: interieurverlichting schakelen. Voorschakelweerstand?
Citaat van: Weatherman 69 op donderdag 06 november 2014, 14:06:10
Iemand die mij kan vertellen wat de afgegevens spanning is, zodat ik de voorschakelweerstand kan bepalen?
Hi Robert ik heb nog een paar treinstellen met de ledstrips direct aan de (paarse) decoder uitgang.
Ik gebruik daarbij een weerstand van 1 Kohm. (bruin-zwart-rood)
Dat geeft een acceptabel licht.

grt Piet.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hierbij een volgende status update van het probleem met de schakelbare LED verlichting.

Laat ik beginnen met te melden dat het probleem opgelost is  :) maar ik begrijp/weet nog niet wat nu het probleem was of veroorzaakt heeft.
Wat heb ik gedaan:
- Gemeten of de spanning (19V van MS1) goed binnen kwam: Check
- Op advies van John de decoder los gehaald van het relais en vervolgens het relais doorgemeten en doorverbonden: Check
- Decoder weer met relais verbonden en tada: alle 3 de problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen  :D
Het enige wat ik kan bedenken wat niet juist was: blauwe en witte draad vanuit decoder naar relais omgewisseld. Does this make sense  :help:

Nog te doen staat:
- een diode monteren;
- een elco aan de LED verlichting koppelen;
- de decoder juist programmeren.
Daarover meteen nog een vraag: Las in een ander draadje dat de decoder belast moet zijn maar niet met LED verlichting om juist te programmeren. In dit geval hangt het relais dus aan de AUX1 van de decoder; is dat voldoende om de decoder juist te kunnen programmeren ?

Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Mooi dat het werkt, en verrassingen maken nu eenmaal deel uit van onze hobby, is mijn ervaring.
Citaat van: Treinofiel op vrijdag 17 april 2015, 01:48:39
Daarover meteen nog een vraag: Las in een ander draadje dat de decoder belast moet zijn maar niet met LED verlichting om juist te programmeren. In dit geval hangt het relais dus aan de AUX1 van de decoder; is dat voldoende om de decoder juist te kunnen programmeren ?
Bij mijn  weten is dat voor lokpilot en functiepilot decoders niet het geval.
Wel bij de Switchpilots van ESU, daar moet uitgang 1 belast zijn met plm 180ohm.

grt Piet.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
die weerstand moet bij de locpilot op de motoruitgang zitten al hij enkel als functiedecoder wordt gebruikt.Zet dan wel de motoruitgang op minimum.Maar als je geen motor aansluit dan heb je eigenlijk een lopi V4 FX nodig.
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Ik gebruik een TAMS FD-R basic decoder,  dit is een functie decoder met slechts een Aux 1 &  2 uitgang.
Deze heeft niet eens een motor uitgang!
Re: interieurverlichting schakelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Hallo Rolf,

Fijn dat die nu wel werkt, het kan best dat de spoel verkeerd om zat (maar dat kan jij nakijken met je foto ;))

Voor de decoder programmeren zou ik niet weten, maar ik zou het gwn zonder poespas proberen, en anders ff de handleiding opzoeken.
Re: interieurverlichting schakelen.
Waarschijnlijk heeft het ESU relais een ingebouwde blusdiode.
Vandaar dat je de draden goed moet aansluiten :D.

Groeten Sander
Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
Aansluit schema juist toepassen, anders doet hij inderdaad niks.

Re: interieurverlichting schakelen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: interieurverlichting schakelen.
esu maakt nergens spraak van een diode maar vermits ze wel degelijk een + en - aangeven in hun schema is er mss wel een blusdiode aanwezig.Heb die relaitjes hier in dienst en nog geen enkele decoderuitgang defekt gehad.Dit zonder een extra diode.
Re: interieurverlichting schakelen.
heeft iemand ervaring met deze ledstrip om dat deze instelbaar is en op een spanning tot 24v werkt lijkt me dit wel makkelijk
Re: interieurverlichting schakelen.
Niets mis mee als je de prijs er voor wilt betalen. Maar voor een habbekrats bouw je het natuurlijk zelf, voorbeelden genoeg hier. Misschien even de zoekfunctie gebruiken, dit topic gaat ergens anders over.

Gr, Ben.
Re: interieurverlichting schakelen.
ik denk dat dit wel van toepassing is omdat je over spanningsregelaar praat en deze led strip 285 mm is geschikt tot 24 volt en is dimbaar en voor 3 tot 5 euro vind ik dit een goedkope oplossing!