Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?

Gestart door gotischeboog dinsdag 16 september 2014, 15:29:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Ik zit met volgende probleem:
Mijn in 2005 gekochte ROCO (wiss) "blokkendoos" set 43844 vertoont digitale kuren. In de stand vooruit remt hij keurig af in een maerklin remsectie. Echter in de stand achteruit staat hij als een blok stil zodra de sleper de remsectie binnenrijdt. CV 8 staat op waarde 151 en ik weet alleen niet welke fabrikant dat is. Er zit een Motorola/DCC MEERSYSTEEM decoder in de motorwagen en deze staat ingesteld op DCC. Ik bestuur met een MS2 van Maerklin. Wat moet ik in de CV's corrigeren om in beide rijrichtingen te kunnen afremmen in een "M" remsectie?
Wie helpt me verder?
Mvg Ad
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
151 in CV 8 is ESU. Zie deze lijst

Even een vraag voor alle duidelijkheid. Je rijdt de remsectie in in zijn achteruit.
Het is toevallig niet zo dat je dezelfde remsectie die je vooruit bent in- en uitgereden, je achteruit weer inrijdt ?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Heeft dat ding 1 sleper of meerdere slepers?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Hi Ad,

Dit probleem heb (had) ik ook (rij nu digitaal dus probleem is opgelost)
Het klopt dus, twee slepers, de ene voor de motor en de andere voor de (front/sluit) verlichting (wordt mechanisch omgeschakeld).
De slepers worden dus niet omgeschakeld.
Dus als deze doos "achteruit rijdt" stopt deze pas bij de achterste (motor) sleper.,

De oplossing zou kunnen zijn de slepers om te schakelen maar het nadeel is dan weer dat "voor" en "achter" met draden moeten worden verbonden. Als je digitaal rijdt evt. met functie decoder en de slepers aan / uit schakelen met relais.

groet
Harald
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Citaat van: Haradigi op woensdag 17 september 2014, 11:44:12
Dus als deze doos "achteruit rijdt" stopt deze pas bij de achterste (motor) sleper.,

Harald,

Dat is niet het probleem van Ad.
Ad zijn blokkendoos stopt juist abrupt als hij met de sleper de remsectie binnenrijdt.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Hoe wordt, door de remsectie, dan de trein gedetecteerd ?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Beste mannen,

Sinds kort gebruik ik mijn ROCO blokkendoos digitaal met dit vreemde effect: Als mijn blokkendoos met de stuurstand voor een M-remsectie inrijdt remt hij zoals het hoort. Rijdt hij echter met de balgkant voor de zelfde remsectie in dan stopt hij abrupt, zoals Alphons al zei. Ik heb het alleen over de mBD met  één sleper en de andere wagens hebben geen motor of sleper.
In de instellingen van de decoder is het gebruik van Maerklin remsecties aangezet. Wat moet ik doen om dit rare remgedrag te voorkomen, buiten de mogelijkheid om alleen maar met de stuurstand van de mBD op kop te rijden. Dat moet toch anders kunnen.
Hoop nog enige verduidelijking gegeven te hebben.
Mvg Ad.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Het lijkt er meer op alsof de decoder analoog herkenning heeft in z'n achteruit.
Maar volgens mij is deze optie niet richtingsafhankelijk.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Helaas Kappa dat begrijp je verkeerd. Er wordt niet achteruit een remsectie in gereden. Ik rijd altijd in één richting de remsectie in richting een sein bv. Alleen de blokkendoos zelf wordt omgekeerd. In de stand met stuurstand voor in de rijrichting gaat alles zoals het moet. Draai ik de blokkendoos om en rijdt hij met de balgkant voor en de stuurstand achter, dus in feite achteruit maar wel in de goede richting, dan doet het probleem zich voor. Hij stopt onmiddellijk, de verlichting (front en binnen) dooft. Waarom dat verschil. Ik weet het niet. In feite kan nu alleen maar één richting op rijden, met motorwagen en stuurstand voor. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Groet Ad
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Als alles uitgaat ,zou dat ook nog op sluiting kunnen duiden.
Ligt er binnenin niet ergens een draad bloot?

Robin


Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Robin,

Als hij kortsluiting maakt, dan zou hij dat toch ook in zijn vooruit moeten doen ?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Interessant probleem. Hij heeft maar 1 sleper, en hij heeft dit probleem alleen maar als het draaistel met de sleper achteraan zit (t.o.v. de remweg). Hij reageert dan "analoog" in plaats van digitaal (suggereert Kappa), zij het dat een analoge trein gewoon door rijdt (trager in de remsectie, en daar niet stopt).

Wat is er digitaal anders als deze blokkendoos achterstevoren op de rails staat? Ik zou denken aan de massa. Die is anders. Die zou moeten komen van de voorste wielen en de prik uit de sleper op het achterste wielstel.
Of zit dat anders vast? Hoe zit het met de wielassen? 3-rail of geïsoleerd 2-rail?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Fonzo,

Een moter laat je van draairichting veranderen door de plus en min om te keren.
Dus dan beperkt het probleem zich tot een richting.


Heeft het treinstel meerdere slepers en zijn die verbonden?

Robin
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Robin,

Ik snap dat je de stroom ompoolt voor richtingswijziging.

Ik snap ook nog dat er bv. een sluiting kan zijn tussen de -pool van de motor en bv. het chassis dat massa heeft.
Als dat in voorwaartse richting is, gebeurt er feitelijk niks.

Als je dan ompoolt krijg je wel sluiting. Maar dat zou dan moeten gebeuren zodra de blokkendoos in zijn achteruit gaat,
en dat doet hij niet want hij rijdt wel achteruit, maar stopt in een remsectie.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
In een remsectie is alleen negatieve spanning. Op de baan wisselend signaal.
Dus niet lang genoeg negatief om de decoder in de stress te krijgen.

Hij stopt niet ,de decoder valt uit. Dat ie stopt is daar een gevolg van. (of trek ik een verkeerde conclusie? )

Maar de kans dat dit het werkelijk is is klein.Maar decoder technisch is het raar dat het maar een richting op gebeurt.
Dus dan moet je toch eens verder denken.
En als ook het licht er mee stopt heeft het niets met afremmen meer te maken.

Robin
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Ad, is de mBD ooit omgebouwd geweest van 2rail naar 3rail?
Wellicht dat de wielstellen nog geisoleerd zijn en de wielslepers niet (goed) zijn door verbonden.
Als de mBD dan achteruit de remsectie binnen rijd en met de de geisoleerde kant van de wielstellen op het van railmassa geisoleerde railstuk rijdt, de mBD geen spanning meer krijgt en abrupt stopt.?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Mijn probleem, of liever gezegd het probleem van de mBD, heeft nogal wat losgemaakt. De ROCO mBD is gekocht als wisselstroommodel in een gerenommeerde treinenspeciaalzaak in het midden van het land, en was voorzien een lokdecoder. De mBD is nooit omgebouwd van twee naar drie rail. Het idee over de geïsoleerde wielstellen heb ik ook gehad, maar na meting is gebleken dat dat allemaal niet aan de orde is.
Misschien is het eenvoudigste om de lokdecoder te vervangen door een actuelere, en dan maar hopen dat het probleem is opgelost.
Dank in ieder geval voor het meedenken.
Groet Ad.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Zou een decoder reset eventueel uitkomst kunnen brengen ?
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Helaas, dat is allemaal al gebeurd. Zonder merkbaar resultaat. Voor de zekerheid heb ik de decoder nogmaals gereset naar de fabriekswaarden. Geen resultaat.
Groet Ad.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Is er een verband met dit draadje?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52184.0

Dat gaat om een M*lok die in z'n achteruit stopt op een rem-sectie.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Volgens mij betreft het twee afzonderlijke problemen al lijken ze op elkaar. Er is geen verband volgens mij.
Mijn blokkendoos rijdt goed in beide richtingen. Schakelen doet hij ook prima. De verlichting werkt ook zoals het moet.
Er zit GEEN Motorola decoder in maar een ESU uit +/- 2005.
Ik gebruik "M" remmodule 72442 en een eigenbouw-variant, ontworpen door Huib Maaskant. Mijn probleem doet zich met beide module's voor.
Inmiddels een actuele ESU lokdecoder besteld. Als die is ontvangen, ingebouwd en getest zal ik het resultaat melden.
Mvg Ad
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Ad,

Zoals ik het lees heb je een Blokkendoos uit 2005 met in ieder geval een "af fabriek" Esu decoder MM en DCC. Dat zal dan een V1 zijn of op z'n best een V2.

Wat je nog kunt proberen is (in geval van V1):
- analoog herkenning DC en AC uitzetten door in CV55 waarde 0 te schrijven
- Zimo breakmodus uitzetten door in CV56 waarde 1 te schrijven

In geval van V2:
- analoog herkenning uitzetten door waarde 0 te schrijven in CV50
- Zimo en Lenz remmodules uitzetten door waarde 1 te schrijven in CV51

Hoe weet je of je een V1 of een V2 hebt: kijk even hier naar de plaatjes, KLIK.

Voor je iets gaat veranderen lees de CV even uit en noteer de waarde, kun je altijd weer terug.

Gr, Ben.
Re: ROCO Blokkendoos remt maar in één rijrichting. Wat nu?
Nou dat was DE oplossing. De decoder LokPilot V1.0/V2.0 vervangen door een ESU LokPilot V4.0 DCC. In één keer goed. Nog even alle instellingen gedaan en de Blokkendoos rijdt zoals ik dat wil. Trouwens wat een mooie instelmogelijkheid is die van het lineair remmen.
Dus probleem opgelost voor ? 22,00, maar dat heb ik er wel voor over.
Dank voor al jullie meedenken en tips.
Mvg Ad.