Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Eerste poging aan een nog naamloze baan....

Gestart door Barry zondag 14 september 2014, 23:40:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Heren,

Ik heb in een demo versie van wintrack een baantje geprobeerd te maken, graag jullie adviezen, ongezouten kritiek en hopelijk aanmoedigingen ;-)

Als jullie een beter voorstel hebben voor de ruimte die ik heb (4,50 x 1 m) mag dat natuurlijk ook, het is tenslotte mijn eerste echte poging van een ontwerp na meerdere freestyle bouwsels zonder enige voorbedachte routes.

Hoor graag van jullie.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
De ruimte die je hebt, vooral in de breedte, is natuurlijk erg beperkt.

Maar ik denk dat je op dit baanplan erg snel bent uitgekeken.
Zodra je boven een rondje hebt gemaakt, moet je verplicht weer naar beneden naar je schaduwstation alvorens je weer verder kunt rijden boven.
Maar dat rondje is naast je rolbrug ook gelijk het enigste wat je rijden kunt.

Kortom je kunt rondjes rijden van onder naar boven en weer terug, en voor de rest eigenlijk niets.
Ik denk dan ook dat je zult moeten kijken of je wat meer rij-mogelijkheden in het baanplan voor je bovenste laag kan aanbrengen.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi ritual, helemaal met je eens.
Daar stoei ik zelf ook mee, dus als je suggesties hebt  ;)
Ik houd me aanbevolen!
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ruimte zat om op te stellen, dat heb je netjes getekend maar niet om te rijden. Ik denk dat je het erg snel zat bent op deze manier.
Kun je niet proberen om op het bovenste  level wat meer fantasie aan te brengen door bv een acht als vorm te nemen
en dan een acht waar de lussen over elkaar heen gaan? En niet teveel lange rechte stukken, maar een beetje slingerend.
Je hebt in de lengte genoeg ruimte om te klimmen.

Tip:  www.gleisplan.ch   dan begrijp je wat ik bedoel.

Google ook eens op 'modelbaanontwerpen' of 'modellbahnanlage' en dan afbeeldingen selecteren.

Mvg Frans
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
en dan die wissels die schuin liggen, vlak na de bocht :s
kan me voorstellen dat een lange sleep zo'n S-bocht niet leuk gaat vinden, als je van spoor moet wisselen
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hallo Barry,

Kun je ons duidelijk maken wat je wilt met je modelbaan? Veel sporen, groot station, groot locdepot, of een speelse baan in een landschap? Dat helpt om gericht suggesties te geven. Je afmetingen bieden namelijk best veel mogelijkheden, voor zowel een fraaie landschapsbaan met schaduwstation als voor een - alleen maar - groot station met locdepot.

Groeten,
Roel
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Je moet er doorheen kunnen kijken. In zo'n ontwerp oogt alles recht.

Je moet je afvragen:
a. hoe het landschap (rivier, heuvel) zich vormt, en of een trein er omheen moet of "tunnelt
b. wat een trein ergens komt doen (passeren, depot, industrie)
c. bij een station: waar de bedrijvigheid uit bestaat die de omvang verklaart en hoe je dat verbeeldt.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Heren, dank voor de feedback.

De 8 vorm is iets waar ik wel wat mee kan, aangezien het allemaal in de demo versie is gemaakt moet het toch elke keer opnieuw dus dat maakt een grote wijziging makkelijk.  :D
Voor deze baan zoek ik vooral variatie tussen rangeren & rijden, wat er nu eigenlijk niet inzit. :P

Ik kan vol bewondering naar diorama's kijken maar rij element heeft toch mijn voorkeur.

In antwoord op de vraag wat ik er graag in wil:
1) een station stuk met 2 perrons naast de hoofdlijn voor middel lange stammen (6 wagons) met een klein stukje stad (de rest vd stad in de vorm van walldeco). Bij dit station zou ik ook graag een post overslag hebben zoals ze bijv vroeger tegenover de perrons op Den Haag Hollands Spoor hadden.
2) een rangeer terreintje voor het samenstellen van goederen stammen die daarna vertrekken naar andere bestemmingen
3) een locdepot met rolbrug (al sinds mijn jeugd hoog op het wensen lijstje) en evt een sloopwerfje

Qua tijdperk is mijn voorkeur de periode waarin de NS overging van blauwe locs naar de grijs gele, locs die ik heb variëren van blauwe 1100 met neus via de 1200's tot de 1600 serie (eigenlijk net te modern maar zo mooi dat hij er moest komen ;-)).

Kortom veel te veel voor de potentiële ruimte die in onderhandeling is met de directrice hier  :P

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee weer wat nieuwe ideeen / suggesties aandragen.
Nogmaals dank voor alle reacties tot nu toe al.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Barry,

Ik heb even snel op basis van jouw eigen plan een simpel baanplan in elkaar gezet.
Dit eigenlijk puur om te laten zien wat je met wat hoogteverschil kan bereiken.

Op het bovenste gedeelte kun je overwegen om een perron met een kleine verhoogde stad te maken.
In de keerlus boven kun je wat industrie maken waarvoor ik twee opstelsporen heb gemaakt.
Het keerspoor wat onderlangs loopt, valt dan eigenlijk buiten het zicht wat het verrassingseffect weer een beetje ten goede komt.
Het is leuk om een trein even niet te zien om vervolgens weer op te duiken.

Met een baanplan als dit waar je twee keerlussen hebt, en eventueel ook twee stations kunt bouwen, ga je veel meer plezier aan beleven. Maar zoals ik al zeg, dit is even snel in elkaar gezet en wellicht dat je dit als opstap kunt gebruiken naar een meer aan jouw eisen aangepast definitief baanplan.
Ik heb dit in scarm gemaakt, het bestand hiervan heb ik ook bijgevoegd zodat je eventueel in scarm verder kunt plannen.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ritual, bedankt voor je ontwerpen en het bestand.
SCARM geinstalleert en ga eerst even kijken hoe je die hoogtes hebt gedaan, was mij in wintrack niet gelukt.

Snap vooral door de 3D plaatjes beter wat je bedoeld met de hoogtes en de mogelijkheden ervan.
Opent weer nieuwe mogelijkheden en de ideeën borrelen alweer om er toch weer meer in kwijt te kunnen als ik bij mijn eerste poging bedacht had. JoyJoy  :D

Een idee waar ik nu mee speel is een stad met station op een bovenliggend gedeelte om zo meer ruimte voor een industrie en rangeer terrein te maken. Hopelijk lukt het me om morgen een nieuwe poging te plaatsen. Ligt er een beetje aan hoe snel ik met SCARM overweg kan. :-) Het opnieuw tekenen van het schaduwstation zal een goede proef worden.

Ik meld mij snel weer. ondertussen mogen de suggesties natuurlijk blijven komen ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Graag gedaan.

Voor wat betreft de hoogtes, dit is heel simpel.
Zorg dat de hoogtes aan staan, dit is een knop in de bovenbalk, een rood vierkantje met een H erin.
Dan zie je op elke railuiteinde een vierkantje staan met de hoogte.
Selecteer 1 rail en klik op dat vierkantje en dan kun je door te scrollen de hoogte aanpassen.
Je kunt ook meerdere rails selecteren en dan op het hoogtevierkantje klikken wat het hoogst moet komen te liggen. Weer scrollen, en scarm past het automatisch voor alle tussenliggende rails evenredig aan zodat je een gelijkmatige helling krijgt.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Heb de afgelopen dagen met SCARM zitten spelen en het schaduwstation erin gezet.

Met de bovenlaag ben ik nog aan het stoeien, ik heb wel wat schetsjes op papier maar ben nog aan het twijfelen over een doorgaand of kopstation (naar voorbeeld van bijgevoegd plaatje).

Graag weer jullie feedback en evt do's and don'ts bij kopstations.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry

Blijf in gedachten houden de bereikbaarheid bij calamiteiten, mij lijkt wanneer de bovenlaag ligt, door de helling je niet overal meer bij kan

Mvg
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Koos, goed punt.....dank.
Weer terug naar de schetsjes  :D
Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry !

Leuk dat je zo op andere ideeën kunt komen!
Ik heb in het ontwerp van Ritual wat met paint liggen knoeien en het locdepot verplaatst.
Dan zou je het verhoogde stuk groter/langer kunnen maken, heb je een soort paradebaan en wat minder stijgingspecentage.
Ik zou aan de voorkant voor wat minder sporen kiezen, heb je wat meer plek voor scenery.
De ervaring/praktijk leert, dat zulke sporen altijd helemaal vol met treinen staan. Maar als je dat leuk en mooi vindt, moet je dat natuurlijk zeker doen.

Succes met verder plannen en hopelijk voeg ik iets toe.

Grtz Tony
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Tony,

Ik had hetzelfde in 1 van mijn papieren kladjes gedaan, ook de depot naar links. Grappig.
Ik had echter de hogere keer lus helemaal naar rechts op een berg geplaatst om het lager gelegen industrie stukje groter te kunnen maken.
Daar door kwamen de treinen uit een tunnel bij het station stuk aan, wat mij wel weer een leuk effect leek van de perrons gezien.

Een spoortje minder bij het station is idd een idee, alleen zit ik dan met het post overslag spoor (a la Den Haag HS vroeger) waar ik dat mooi kan plaatsen....

Het zou ook niet leuk zijn als je in 1 keer alles goed hebt  ;) haha
De voorpret en het fantaseren zijn de helft van de fun.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Dag heren,

Ik ben zo vrij geweest een baan + kopstation + depot te tekenen, met het daarbij behorende schaduwstation.

Groetjes,

Simon





Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Simon, top en dank je wel!
Ik had de klimspiraal eigenlijk een beetje onbewust vermeden maar hij biedt wel heel veel voordelen qua ruimte en toegang die Koos ook al adresseerde.
Kan haast niet wachten om vanavond thuis weer achter de PC te duiken om de tekeningen verder te bekijken  :D
Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Heren,

Na een paar avonden puzzelen, passen en meten, hierbij mijn laatste creatie.

Uitleg:
- het blauw gemarkeerde stukje is bedoeld als doorgaand station met een klein dorp of stadje wat grenst aan het in rood gemarkeerde industrie stuk (de broodwinning voor veel dorpelingen)
- het kopstation is het portaal naar de grote stad (dmv wall deco) waarbij het enkele spoor zowel de stoptrein als de postoverslag faciliteert. (ben nog niet helemaal tevreden met het locdepot, past niet lekker imo)
- het schaduwstation is overgenomen van Simon (beter goed gejat als ... ;-))

Graag weer jullie op- en aanmerkingen ter verbetering van het baanplan.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry

Gaat volgens mij niet lukken, wat is de ruimte tussen je bovenlaag en het klimspiraal.
Hoe is met de onderhandelingen voor uitbreiding?, klimspiraal naast je baan zal een deel van je probleem oplossen, kan je waarschijnlijk ook op de bovenbaan rondrijden.

Mvg
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Koos,

Dank je voor reactie.

Je bedoelt neem ik aan de klimspiraal onder het kopstation?
Ik had hier in gedachten om de klimspiraal lager te plaatsen en het kopstation op een verhoging, zodat er genoeg speling ontstaat.
Ik heb mijn twijfels over het wissel stuk direct na de klimspiraal maar misschien kan ik het doorgaand station iets inkorten.
Alleen ben ik nog niet zo handig in SCARM omdat te toetsen of dat alles past met de rest van de verbindingen.

Quest voor een volgende avond.  :)

Gr, Barry

PS de uitbreiding is gesneuveld in de onderhandeling...:(
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ideeën blijven uitwerken in Scarm wordt je vanzelf expert. :)
Heb je echt geen uitbreidingsmogelijkheid.

Mvg
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Oefening baar kunst of zoiets, toch?  :)

Uitbreiding gaat hem idd echt niet worden, ben wel aan het kijken naar een andere ruimte in huis.
Die bestaat uit een nis van ca 2,5m bij 2,1m. Dat geeft wel weer veel extra mogelijkheden maar weet niet of de huis CEO ervoor open staat.... :|
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....

Hoi Barry !

Misschien is het grootste probleem wel, dat je heel veel op een beperkte ruimte wil maken.
Op papier lijkt er nog wel ruimte te zijn voor wat scenery, maar als je het uit gaat leggen ziet het er vaak toch heel anders uit.

Mijn advies, leg het zichtbare gedeelte eens grofweg uit.

Grtz Tony
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Tony, je analyse klopt als een bus.
Dat is inderdaad waar ik mee worstel.

Ik denk dat ik er niet aan ga ontkomen om de rolbrug naar het schaduw station te verplaatsen.
Om er toch zicht op te houden, denk er aan om het schaduw station op 55-60 cm van de vloer te plaatsen en het toplevel stuk op 110-120 cm te zetten.
Dit geeft de ruimte om evt een laag direct onder de toplevel te maken (ca 20-25 cm) waar het doorgaande station kan komen.
Ik heb zeer mooi voorbeeld van een ondergrondse variatie hier op het forum gezien, het detail niveau gaat mij nooit lukken maar het idee is wel super.

Met deze modificatie moet er genoeg ruimte op de toplevel vrijkomen voor het kopstation (met een stad dmv wall deco) en kan ik ook het industrie gebied wat dominanter laten terug komen.

Of ga ik nu een hele verkeerde kant op qua gedachtevorming?

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ik reageer even kort vanaf mijn telefoon: maar heb je de ruimte om 3 lagen te maken? Station en stad, industrie en depot, schaduwstation.

Gr Simon
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Barry !

Jij hebt ta2trainsbaan dus ook gezien, da's een hele fraaie oplossing, Johnslog is ook met zoiets bezig.
Ik denk dat je richting 25-30 cm hoogte voor zoiets zult hebben, om het ook goed te kunnen zien. Ik denk ook, dat je rolbrug nog veel beter uit zal komen.
Ik wil zelf in de toekomst ook zoiets gaan maken, als je toch niveaus aan't stapelen bent, is het een extra dimensie.

Succes met verder puzzelen, grtz Tony
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Yo,


Zo, via een pc gaat t beter ;)


Er zijn 2 mogelijkheden, waarvan eentje Tony al aanstipt, namelijk de ondergrondse.


Er is er nog een, zoals bij de schappenbaan geloof ik. Hier op het forum is daar wat weinig over te vinden, bij de stummis wel.
Dat is een echt 2e niveau, waarbij je dus een 2e bovenwereld maakt. Onder de bovenste hang je lampen op (wat je ook helemaal bovenin doet),
geen staanders in het midden van de tafel (niet zoals de pilaren bij ta2train) e.d. Dan heb je algauw 50/60 cm nodig.  (hoogte schoorsteen +20)


Dat is wel een lastigere oplossing maar die kan ook mooi zijn.  Zie onderstaande.
Zou je ook je nieuwste baanplan weer in een .scarm willen plaatsen?

Gr Simon
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi all,

Vanavond helaas geen tijd gehad door visite, dus geen updates van het ontwerp.

@Tony, idd ta2trainsbaan was de baan waar ik doelde, echt super mooi!

@Simon, het 2e niveau voorbeeld van de foto heeft niet mijn voorkeur omdat ik je dan echt gescheiden thema's hebt en dat trekt mij niet echt. Bedankt voor de suggestie in ieder geval. :thumbup:
Ik heb het scarm bestandje van de laatste post bijgevoegd.

Morgen lekker papa-dag dus dan is er vast een tijdslot dat ik weer ff verder kan puzzelen.

Gr, Barry



Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry,


kort over je reactie: tja gescheiden thema's... net wat je er zelf van maakt.
Het nadeel van Ta2t's oplossing is dat je maximum diepte beperkt is. Zet voorin een gebouw van 15cm,
en niemand kan fatsoenlijk zien (of bereiken) wat daarachter ligt. Maar het is wel een serieuze optie,
zolang je de bereikbaarheid maar kan garanderen.


Simon
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Simon, zeker waar.

Bereikbaarheid is key.

Een grootspoor voorbeeld wat ik in gedachten heb is de setup van station rijswijk (zh), weinig op toplevel en alleen perrons in het ondergrondse stuk. Qua aankleding is het te klinisch naar mijn smaak maar kan ik dmv de scenery naar eigen idee vormgeven.

Zal eens googlen of ik een mooi voorbeeld kan vinden hoe ik het voor mij zie.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Just Curious: In de opzet zoals in post #18, hoeveel baanlengte heb je daar in totaal?.

Lijkt me dat je met die 7 meter van mij erbij van mijn huis in de gang naar jou huis kan komen.

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Haha, zou best nog wel eens kunnen. Echter moeten we na die 7 meter ff van motor wisselen (gelijk naar wissel) en oppassen bij het oversteken ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
begrijp ik het verkeerd, of worden hier snode plannen gesmeed voor de eerste straat-overspannende-multi-level-multi-eigenaar-modelbaan?  :D :D
Simon
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Simon, zou wel stoer zijn maar van Rijswijk over heel Ypenburg naar Nootdorp is een iets grotere ambitie als straat overspannend :P
Dus helaas moet ik je teleurstellen, misschien wel snode plannen maar absoluut geen realistische :D haha
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Citaat van: Simon v.d. Tang op dinsdag 23 september 2014, 22:43:22
Hoi Barry,

kort over je reactie: tja gescheiden thema's... net wat je er zelf van maakt.
Het nadeel van Ta2t's oplossing is dat je maximum diepte beperkt is. Zet voorin een gebouw van 15cm,
en niemand kan fatsoenlijk zien (of bereiken) wat daarachter ligt. Maar het is wel een serieuze optie,
zolang je de bereikbaarheid maar kan garanderen.

Simon

Ik wil hier even op inhaken, en dan gelijk aanhaken bij dit draadje om het te volgen  >:-D

Mijn ondergronds projectje was totaal ongepland, op de sporen na, dus puur als schaduwstation zonder poespas. Maar toen het er eenmaal lag zag ik dat, als je de trap opkwam direct in een kaal gat keek waar wat rails voorbijkwamen. Dus leek het me leuk, ook als oefening op scenery, het wat aan te kleden, en dat is wat uit de hand gelopen  :). Qua diepte was er geen keus meer, bereikbaarheid wel, want alle gebouwen zijn er zo uit te nemen, mocht dat moeten. Het staat verder helemaal los van wat er bovengronds gaat gebeuren, zeg maar een onzichtbaar diorama, maar het was donders leuk om te doen  ;)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Gerrit, het is maar wat je "uit de hand gelopen" noemt.
Als ik die term gebruik is er meestal het tegenovergestelde gebeurd, namelijk iets totaal naar zijn grootje..:-)
Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
All, ik heb een niveau toegevoegd direct onder het toplevel voor een ondergronds doorgaand station (paars gemarkeerd in de bijlage).
Tevens is de rolburg naar het schaduwstation verplaatst, waar hij door een evt extra lus in de klimspiraal goed zichtbaar moet  blijven.

Op het toplevel zit ik een beetje vast.
Het concept van een kopstation met opstelspoortjes ernaast wil ik handhaven, net als de keerlus (rode vraagteken). Maar waar de keerlus icm met een stuk industrie/rangeerterrein (blauwe markering) mooi past, krijg ik maar niet naar mijn zin. Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik niet goed weet wat de do's & dont's hierin zijn. Een paar parallelle sporen met stootblokken aan het eind lijken mij zo afgezaagd en snel vervelen qua rangeerwerk in het samenstellen van goederen stammen. Maar misschien zie ik dit verkeerd.

Ik heb mijn aanpassingen tot nu toe weer bijgevoegd.
Graag jullie hulp/suggesties/voorbeelden/referentie-url's om mijn creatieve proces weer op gang te helpen.

Gr, Barry

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
is het een idee om je kopstation bovenop te zetten? (of zie ik het verkeerd)
Dan hoef je niet per se zo'n grote keerlus op niveau 1...
Als je dan bovenop zorgt dat de goederentreinen een rondje kunnen rijden (deels achter een facade ofzo), dan scheelt dat een hoop.
Voor industriesporen opzetten, das een lastig verhaal. Ik kom er zelf ook (nog steeds) niet uit. Zorg er in ieder geval voor,
dat je weet wat voor industrie er komt, bedenk wat voor spoorwegmaterieel daarbij hoort en dan pas de sporen leggen.


Gr Simon
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Simon,

het is inderdaad het idee om toplevel een kopstation te hebben.

Qua industrie dacht ik aan:
- overslag van spoor naar weg en visa versa
- kleine werf met onderhoud en sloop van spoormaterieel

Gr, Barry

PS zal vanavond nog ff proberen wat voorbeelden te posten
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Qua overslag, denk je dan bijv aan containers, of DHL post of bulk?
Een werf voor onderhoud e.d. kan je hier op t forum wel vinden... 
hint: zoek dan op het woord 'sloop'.
En over onderhoud, zoiets als bij Driehoven?


Simon

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Qua overslag, voorlopig stuks goederen waarna ik wel bulk en containers wil gaan toevoegen.
Post had ik gepland naast het kopstation (a la Den Haag HS vroeger, zoals in een eerdere reactie gemeld).

Voor het onderhoud op de werf is idd driehoven een mooi voorbeeld en van sloop had ik ook al wat leuke voorbeelden gezien in mijn rond dwalingen op het forum.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hallo Barry,

Kopstation, ondergrondse perrons? Die combinatie kan heel goed. Een van de mooiste stations met kopsporen op straatniveau en ondergrondse doorgaande sporen vind ik de Kathedraal, ofwel het Centraal Station van Antwerpen.  :)

Een ander voorbeeld is het Hauptbahnhof van Berlijn. Ook dit station heeft perrons op meerdere niveau's. Wil je voor zo.n combinatie gaan of voor totaal iets anders? Twee stations, die niets met elkaar te maken hebben? Dat bepaalt wel de verdere inrichting en locatie van postperron en depot.

Groeten,
Roel
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Roel, het was de bedoeling om er 2 losse stations van de maken maar daarvoor zijn ze eigenlijk te dicht op elkaar gesitueerd en weer te ver af voor 1 station.....kortom, moet ik nog iets mee.

Ik ben vanavond vooral met het industrie stuk bezig geweest en het spelen met hoogtes.
Zie ook mijn volgende post met de plaatjes.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
All, hierbij mijn laatste probeersels.

Ik heb vooral zitten spelen met hoogtes, het industrie stuk en de keerlus:
Blauw - postoverslag gedeelte
Paars - industrie
Geel - ondergronds doorgaand station
Groen - extra ondergrondse passeerstrook
Rood - !probleemgebied!

Ik heb een vraag over het rood gemarkeerde stuk. Hoe kan ik in de klimspiraal een aftakking aanbrengen zonder dat de loop van de spriraal helemaal misvormd wordt? Hopelijk hebben jullie hier tips / trucks of totaal andere oplossingsrichtingen.

Gr, Barry

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Je kan inderdaad wel aftakken/wissels in je spiraal aanleggen.

Het mooist zou zijn als je dan een recht stukje rail iedere keer in je spiraal hebt zodat je dat rechte stukje rail kunt vervangen door een wissel als het moet. Je kan ook met bochtwissels werken natuurlijk, maar dan ben je beperkt tot R1.

Er zijn enkele mensen hier op het forum die dat hebben. Maar ik kon degene die ik zocht eigenlijk even niet vinden, maar wel een ander:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.2150
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ik zag net dat ik de 3D plaat niet had toegevoegd, dus hierbij een na-levering ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
haal je die hoogte wel, over je stationssporen heen? Hoe hoog houd je het daar?
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Heb de toplevel helemaal omgegooid en kleine modificaties aan de andere niveau's doorgevoerd (met deze 2 ben ik nu wel content).

De doelwitten zijn hiermee gepost, dus ik zou zeggen schieten maar op deze laatste creatie! ;-)

Hoor graag weer van jullie, met elke feedback is het plan (of ik als tekenaar ;-) ) weer beter geworden en komt DE baan weer dichterbij.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
mooie ontwerpen :O