Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Werk aan het spoor in Rundhausen

Gestart door addieleman zondag 07 september 2014, 17:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Werk aan het spoor in Rundhausen
Dit wordt mijn draadje met de bouw van een modelbaan van een beginneling. Ik heb vroeger alleen wat baantjes op de grond gehad, wel heb ik zelf de elektronica gebouwd voor de analoge rijstroomregeling, ik heb nooit een Märklin trafo gehad tot het moment dat ik vorige week een startset 29711 heb gekocht met een MS2.

Heel veel tips en waarschuwingen opgepikt op dit fantastische forum, de afgelopen weken flink gepuzzeld en uiteindelijk heb ik nu een plan voor het oppervlak waarop ik aan de gang wil. Ik heb ongeveer de helft van een grote slaapkamer ter beschikking; onze zoon gebruikt nu nog de andere kant als kantoor maar dat zal niet eeuwig duren verwacht ik. Ik begin eenvoudig met een oppervlak van 3,90 m x 2,00 m waarop ik sporen kan uitleggen en kan gaan experimenteren, ik weet nog helemaal niet waar ik het meeste plezier in zal hebben.

Hier moet het gaan gebeuren, de lange wand is de bovenkant van de tekeningen. De spullen worden weggehaald natuurlijk, darten boven een modelbaan is misschien niet zo'n geslaagd idee :).


Het totaalplaatje getekend in AnyRail, een beetje onoverzichtelijk maar de details volgen.


De beschikbare ruimte


Het plan voor de houtbouw

Ik las dat iemand hier (naam vergeten sorry) goede ervaringen heeft met 18 mm MDF. Ik neem dat of multiplex van ongeveer gelijke dikte. Het is niet vochtig in deze kamer. Ik wil 4 Ikea poten onder elk apart blad zetten, er is een goedkope variant van ? 2,50 per stuk met een vaste hoogte van 70 cm of een van ? 10 die in hoogte verstelbaar is tot 90 cm. Ik weet niet of 70 cm een goede hoogte is voor een modelbaan, misschien is wat hoger mooier?
Het mangat is 65 cm breed, dat is voor mij als zestiger goed te doen lijkt me. Mocht het later tegenvallen, dan komen er links en rechts twee keerlussen en een blad in het midden gaat dan weg zodat ik niet meer hoef te bukken en kruipen. Morgen wil ik het spul gaan halen en dan kan ik op mijn vrije woensdag aan de slag!

Het sporenplan op niveau 0, d.w.z. de bladen uit het houtbouwplan. Het bovenste spoor loopt naar een hoger gelegen keerlus.


En het uitermate ingewikkelde sporenplan op niveau 1, 9 cm hoger dan niveau 0

Het sporenplan heb ik getekend om te kijken of ik goed uit de voeten kan op dit oppervlak, het zal vast nog wel veranderen. Ik vind het zelf eigenlijk een beetje saai, al die rechte lijnen, maar ik weet nu dat ik in elk geval een dubbelsporige lijn met station en rangeermogelijkheden kan bouwen. Ik begin dan ook met de uitbreiding met enkele rechte rails van de ovaal met inhaalspoor uit mijn startset. Deadline voor een eerste uitbreidingsplan is 4 oktober (Houten :)).

Het wordt een Duitse baan van tijdperk III, daar heb ik 30 jaar geleden al voor besloten toen ik mijn materieel kocht. In de startset zit een V 80, niet wat ik mijn mooiste loc vind, maar hij past in het tijdperk. Verder heb ik mijn BR 86 (met telex) en BR 78 afgegeven om te laten ombouwen voor digitaal bedrijf, die locs vind ik erg mooi. Mijn overige locs zijn een BR 74, BR 212, BR 216, BR260 en een Märklin type 3029.
Die laatste doe ik niets mee, ombouw lijkt me niet de moeite, vooral niet omdat de schoorsteen is afgebroken. De andere denk ik nog over na, qua nummering passen ze niet zo goed in het tijdperk, van de andere kant zie je dat niet als het rijdt; de BR 216 ontspoort stelselmatig op één oude M-wissel (5202) in één rijrichting. De BR 86 kan straks een lokaaltje trekken waarvan het eindpunt op het station ligt, afkoppelen met telex, omrijden, aankoppelen en weer terug. Als de telex tenminste goed wil koppelen met de 3-assige Umbauwagen.

De naam van de baan? Voorlopig maar even Rundhausen als werktitel, ik sta nou niet bepaald bekend als een fanatieke vakantieganger :).

Ook al heb ik me helemaal suf gelezen op dit forum, ik ben natuurlijk nog steeds een beginner, dus alle tips en kritiek van harte welkom!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo AD,

Leuk baanplan.
Zelf gebruik ik ook MDF platen in diversen diktes en ben er heel te vrede over.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Plaats je tafel hoog, zeker nu je rechte muren hebt. 1.50 is een hele mooi hoogte, je kunt dan makkelijk op ooghoogte gaan kijken en is het onder de baan makkelijker wereken /verplaatsen.

Verder vind ik het banenplan wat minder, maar dat is een persoonlijke smaak. Erg veel rails wat o.a. Het resultaat is van dubbelspoor. Waarom niet enkelspoor? Meer lengte voor langere wisselstraten en eventueel een paradebaan.  Maak het niet te groot, menigeen had er na75% geen zin meer in zodat er uiteindelijk niets was....
(Gelukkig is dit jouw feestje dus kun je je helemaal uitleven!  :) )

Groeten Maarten


....die benieuwd is wat je er van gaat maken. Succes ermee!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
1,50 m, dat komt erg hoog over, ik wil eigenlijk kunnen zitten als ik aan het rijden ben. Natuurlijk wel zo dat je er inderdaad veel makkelijker onderdoor kunt en meer ruimte onder de tafel overhoudt. Iets om over na te denken. Het wordt in elk geval een flexibel systeem, ik wil geen gaten in de muur voor plankendragers e.d.

Wat het sporenplan betreft, het is inderdaad wel erg vol. Ik had dubbelsporig gekozen zodat het realistischer lijkt als ik langere treinen met zware locs zou gaan rijden. Ik moet nog eens proberen uit te vinden wat er in het grote voorbeeld gebeurde. Ik ga sowieso niet meteen alle rails kopen voor het complete sporenplan.

Bedankt!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Blij te zien dat je ook een draadje bent begonnen. Zoals je in je mailtje schreef heb ik inderdaad een hele lengte maar niet veel in de breedte. Een spoorbaan waar ik middenin kan gaan zitten zal niet lukken. Dat zou wel kunnen op mijn zolder maar deze valt niet te verwarmen in de winter en dus niet interessant. Bij warme dagen is het er ook snikheet.
Wat de hoogte betreft, ik heb gewoon multiplexplaten van 15mm dikte gekocht die ik op schragen wil leggen. Deze zijn zo'n 74 cm hoog plus de dikte van mijn platen kom ik aan 75,5 cm. De keukentafel waar mijn plaat nu voorlopig nog op ligt is 75 cm hoog dus kan ik stellen dat mijn nieuwe baan zowat op keukentafel hoogte zal liggen :-). Je eet toch ook op diezelfde hoogte dus volgens mij een zeer geschikte maat als je toch wil gaan zitten. En aan zitten heb je evenveel als aan staan vind ik ;)
Ik zie dat jij ook over verschillende trekkende voertuigen beschikt dat is wel een voordeel denk ik. Ik heb het Märklin 29711 startpakket gekocht en dat is alles waar ik voorlopig over beschik. Ik zal nu eerst mijn baan uitbouwen en aan extra locs kom ik later wel aan. Ik vind die V80 nu wel geen supermooie loc als ik naar andere sneltrein locs kijk maar het is toch wel best en mooi loc. Waar ik dat startpakket kocht zag ik nog anderen die ik minder mooi vond.
Wat ik ook vind, maar dat kan dan wel mijn mening zijn en zo hoeft natuurlijk niet iedereen erover na te denken, is dat teveel bochtenwerk ook weer niet mooi is. Als een trein vanuit Brussel naar Amsterdam rijdt dan zijn dat meestal ook rechte sporen. Ik kan verkeerd zijn maar ik denk hoe meer bochten hoe groter de kans op ontsporingen. Natuurlijk ik heb enkel een korte muur en een lange muur om langs te werken en om van de ene kant naar de andere te geraken moeten wel een aantal rechten zijn. Ik heb een plannetje klaar voor wat het mettertijd moet gaan worden en dat is op mijn lange zijde een viersporen of meer station te plaatsen die overgaat terug naar één spoor gevolgd door een terugkeer lus maar daar ben ikzelf nog lang niet aan toe. Die platen zijn 1,22 meter breed maar als je ervoor staat en je moet naar de andere kant reiken is dat tamelijk ver tenzij je over een paar extra lange armen beschikt. Denk dat er dan op die tafel ook van alles staat die je niet wil omver stoten of breken.
Ook ik ga niet meteen alle sporen ineens kopen dat zou vrees ik nogal duur uitvallen. Trouwens als je nu en dan eens iets kan veranderen aan je spoorbaan is dat ook plezant om het telkens weer iets te zien groeien.
Ik wens je veel suc6 met de bouw van jou treinbaan en ik volg je vast op de voet ;)
Vriendelijke groeten,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Mooie ruimte, prachtig tijdperk en een nette oppervlakte voor de baan. Lekker even volgen dus!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Een aantal suggesties bij je plannen:

Citaat van: addieleman op zondag 07 september 2014, 17:53:21
Ik las dat iemand hier (naam vergeten sorry) goede ervaringen heeft met 18 mm MDF. Ik neem dat of multiplex van ongeveer gelijke dikte. Het is niet vochtig in deze kamer.

18mm berken-multiplex? Niet doen... 15mm is meer dan zat. En 12mm is ook nog voldoende. Denk eens na over het gebruik van "modulebakken". Daarmee kan je met veel minder dik hout 8 tot 10mm toch een stevige constructie maken.

Citaat van: addieleman op zondag 07 september 2014, 17:53:21
Ik wil 4 Ikea poten onder elk apart blad zetten, er is een goedkope variant van ? 2,50 per stuk met een vaste hoogte van 70 cm of een van ? 10 die in hoogte verstelbaar is tot 90 cm. Ik weet niet of 70 cm een goede hoogte is voor een modelbaan, misschien is wat hoger mooier?

De hoogte.... Leuk en aardig zo laag. Maar je moet er onder kruipen om in je mangat te kunnen komen. Ik moest ook onder mijn oude baan door om aan de achterzijde te werken.... Ook zo'n 70cm hoog, iedere keer zit je met je rug tegen de baan aan. Niet echt handig. Goed dat heeft mij besluiten om de boel af te breken en naar "ikea Ivar"-hoogte (1,24m hoog) te gaan en met modules te gaan bouwen. Zie ook voor de details mijn bouwdraadje: Ronald's Nieuwe Project "Poggendam". Beter is nog om het draadje op het BNLS-forum te lezen, daar staat ook de bouw van de vorige baan die afgebroken is en meer info waarom ik opnieuw begonnen ben.

Citaat van: addieleman op zondag 07 september 2014, 17:53:21
Het mangat is 65 cm breed, dat is voor mij als zestiger goed te doen lijkt me. Mocht het later tegenvallen, dan komen er links en rechts twee keerlussen en een blad in het midden gaat dan weg zodat ik niet meer hoef te bukken en kruipen. Morgen wil ik het spul gaan halen en dan kan ik op mijn vrije woensdag aan de slag!

Het mangat is altijd te klein, je kan je nauwelijks draaien. Laat staan goed zitten met een stoel. Let wel het minder breed dan een deur. Zet de breedte maar eens uit op de vloer en zet er een stoel in. Dan weet je hoe breed het is. Het kruipen en bukken gaat vervelen. Vooral als je alles (zoals draden, wisselaandrijvingen, decoders, enz...) boven je macht moet solderen en bevestigen. Niet aan beginnen, dan is de optie van weglaten de betere.

Een mooie hoogte voor een baan is tussen de 1,20 en 1,30 bovenkant spoorstaaf. Je zal dan wel in modules moeten gaan werken om bijvoorbeeld delen van de baan op schragen te kunnen plaatsen als je aan het werk wilt. Ik zet nu gewoon lekker de modulebakken op hun zijkant en kan zo aan de bedrading werken. En met een barkruk zit ik op een mooie hoogte naar de baan te kijken.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad !

Tip 1 ; vervang de wissel die problemen geeft

Tip 2 ; een mooie hoogte is voor iedereen anders, wil je op ooghoogte, ga op een stoel zitten  en meet de hoogte.
          je kunt ook wat rails met een trein er op en wat huisjes op een tafel zetten en eens kijken wat je plezierig vindt

Tip 3 ; je zou het stuk van 100x75 rechtsonder ook weg kunnen laten (moet je wel een nieuw baanplan maken) en dan in die vorm wat          maken. Het scheelt een hoop gekruip, ik heb het gehad en doe het nooit meer.

Je hebt trouwens wel erg veel sporen neergelegd, zo heb je nauwelijks plek voor scenery.
Je zou ook eerst een tafel onder het dartbord (en evt richting deur) kunnen maken en daar eens op uitproberen wat je leuk vindt met rijden (en de hoogte evt). En de plannen rustig laten rijpen. zodat je wat meer en zekerder weet, wat je wil maken.

Je zou zelfs een baan zo kunnen maken, dat er al een aftakking in zit naar een toekomstige uitbreiding.
Ik hoop je niet in verwarring gebracht te hebben  :P

Grtz Tony

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad.

Mooie ruimte , mooi baanplan.
Mijn persoonlijke menig over MDF, ik vindt het niet prettig
werken, voor mij is berken triplex de oplossing.
Blijf je zeker volgen, ziet er veel belovend uit.

Mvg, Evert.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Over de dikte van de plaat; let er op dat er seinen en lampen zijn die bij het inbouwen maximaal 10mm ondersteunen.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties, tips en waarschuwingen. Jullie hebben me waarschijnlijk behoed voor een aantal dingen waar ik spijt van zou krijgen!

@Shaggy, voorlopig ben ik nog niet aan seinen toe. Als ik daar tegenaan loop, haal ik aan de onderkant wel wat weg. Of ik heb intussen al wat anders gemaakt :).

@Evert, de meningen over MDF zijn nogal verdeeld, ik heb daarom toch maar voor 12 mm multiplex gekozen.

@Tony, ik kies voorlopig voor een hoogte van zo'n 75 cm, ik meen te zien dat jij voor de lage baan ook zoiets hebt. Ook heb ik je raad opgevolgd om geen baan te maken waarvoor je teveel moet bukken en kruipen. Ik heb daarom de voorste bladen weggelaten, kon ik meteen het achterste gedeelte 80 cm breed maken. Mijn baanplan heb ik overboord gegooid, veel te vol inderdaad en bovendien moet het nu toch anders. Ik weet nog niet of ik scenery leuk vind. O ja, de oude M-wissel ga ik waarschijnlijk sowieso niet meer gebruiken.

@Ronald, bedankt voor je opmerking dat mangaten problematisch zijn. Ik ben er mede door het advies van Tony van afgestapt. Werken in modules is voor mijn timmercapaciteiten voorlopig wat teveel gevraagd, dus ik heb het simpel gehouden. Zitten op een barkruk zie ik niet zitten (rugpijn), staan zie ik ook niet zitten, zitten op een stoel wel. Ik weet ook nog niet of ik wel zoveel onder de baan moet zijn, misschien houd ik het wel simpel.

@Roland, je idee om schragen te gebruiken heb ik meteen overgenomen zoals je dadelijk op de foto's kunt zien. En met de ruimte van nu kan ik in elk geval aan beide zijden een keerlus leggen, dus er kan gereden worden en dat is het voornaamste. Net als jij ga ik stap voor stap bouwen en vooral veel experimenteren.

En dit is het geworden qua tafeloppervlak.


En zo ziet het er nu uit. Ik ben zo blij dat ik eindelijk mijn treintje op een tafel zie rijden in plaats van dat gemier op de grond!




Laat genoeg, misschien maar eens naar bed na deze zeer geslaagde avond.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Voortvarend aan het werk :)  :thumbup: Nu je het hebt liggen: Kijk eens of je gemakkelijk in de rechter bovenhoek kan komen ;) Dat zal een toer worden om daar rails e.d. te leggen.

Citaat van: addieleman op dinsdag 09 september 2014, 00:10:47
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties, tips en waarschuwingen. Jullie hebben me waarschijnlijk behoed voor een aantal dingen waar ik spijt van zou krijgen!

Graag gedaan. Spijt? Dat moet je nooit hebben... Als het fout gaat: dan is het gegaan zoals het ging. Voor de volgende keer moet je leren van je fouten :)

Citaat van: addieleman op dinsdag 09 september 2014, 00:10:47
Werken in modules is voor mijn timmercapaciteiten voorlopig wat teveel gevraagd, dus ik heb het simpel gehouden.

Mijn timmercapaciteiten zijn ook niet zo goed.... Het is een kwestie van een tekening maken, een goede houthandel / meubelmaker uitzoeken. Deze zaagt alles mooi op maat en dan heb je een mooi "zweeds" bouwpakket. Dan is het een kwestie van in elkaar lijmen en schroeven.  :D Het probleem is meestal dat meeste bekende grote bouwmarkten niet goed op maat kunnen zagen en ook geen rechte c.q. vlakke platen kunnen leveren.

Citaat van: addieleman op dinsdag 09 september 2014, 00:10:47
Zitten op een barkruk zie ik niet zitten (rugpijn), staan zie ik ook niet zitten, zitten op een stoel wel.

Je hebt barkrukken met rugleuningen ;) Dat kan een probleem zijn inderdaad. Maar bedenk goed dat je mogelijk door het voorover bukken over de baan ook last van je rug kan krijgen.

Citaat van: addieleman op dinsdag 09 september 2014, 00:10:47
Ik weet ook nog niet of ik wel zoveel onder de baan moet zijn, misschien houd ik het wel simpel.

Dat kan, Je krijgt dan wel alle draadjes aan de bovenzijde van je baan. Eventueel infrezen van de bedrading kan ook :)

Succes met de bouw!

Groet Ronald.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Inderdaad om van mij nu nog een meubelmaker te maken zal waarschijnlijk aan mijn ouderdom toch niet meer lukken. ;) Op dat gebied zijn we dus twee gelijken en timmeren doe ik niet zo graag, ik klop geregeld op mijn vingers :)
Het voordeel van schragen is dat je er  meteen je planken kan opleggen zonder dat het een moeilijk gedoe wordt. Zie je achteraf die schragen niet zo graag staan dan kan je er altijd nog een stuk stof voor hangen. Een oude overgordijn of iets anders en je ziet jou schragen niet meer. Misschien aan vrouwtje lief vragen of je die overgordijnen mag gebruiken die daar hangen...ahuuum  :|
Jij heb jou plaatsje meteen al klaar, ik moet nu nog beginnen met het plaatsje in de verf te zetten en uitkijken voor wat vloerbekleding. Ik ga eens kijken in een speciaalzaak of ze daar eventueel geen overschotten hebben liggen, dat het twee verschillende kleuren zijn doet er niet zo toe, hoofdzaak dat de vloer wat bedekt is en ik hoef er geen salon van te maken.
Ja, ik werk nu wel wat voort aan het klaarmaken van dat plaatsje omdat ik het nog vòòr de koude wil af hebben maar de rest zal inderdaad wel stap voor stap moeten gebeuren, daar heb ik dan alle tijd voor ;)

Vriendelijke groeten en tot de volgende stap,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Ronald misschien is het ivm de bereikbaarheid handiger om de platen gespiegeld neer te leggen.
Aan de kant van de gordijnen de brede platen (kan je aan twee kanten er bij) en de smalle plaat (waar nu je trein op staat) aan de muur kant.

Gr.  Charlie

Citaat van: addieleman op dinsdag 09 september 2014, 00:10:47

En zo ziet het er nu uit. Ik ben zo blij dat ik eindelijk mijn treintje op een tafel zie rijden in plaats van dat gemier op de grond!


Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad !

Mijn tafel van de onderbaan is op 105 cm hoogte, ik ben 185 en wanneer ik rechtop zit, zijn mijn ogen 30 cm boven de baan.

Ik heb in jouw plattegrond met paint liggen rommelen, een mogelijkheid om je baan wat hoger en stabieler te maken.
Zo kun je ook een paar schragen in de middenstukken laten vervallen en houd je daar ruimte over om evt. te werken.
De balkjes die op de schragen liggen, zouden kunnen los blijven. Die er dwars op komen zou je op de kruisingen vast moeten schroeven. Gaatje door de balk boren en een lange zelftapschroef erdoor. Hoef je geen timmerman voor te zijn.
De dwars balkjes overlappen ook de naden van je platen. De platen daar aan de balkjes schroeven en je hebt een simpel stevig geheel. Eventueel je handige buurman of zwager inschakelen  :P
Je zou er ook nog verrijdbare (laden)kastjes onder kunnen zetten. De schragen die je bespaart, kun je later bij een uitbreiding weer gebruiken.

Wanneer je de rails in de slecht bereikbare hoeken een eind van de kant legt, zodat je er nog aan kunt, zou je (tempex)platen scenery
in de hoeken kunnen leggen. Wanneer het mijn tafel zou zijn, werd die meteen bedekt met 2 cm dikke tempexplaten, maar dat heb je in mijn draadje al gezien dank ik. Het dempt meteen, de rails blijft vanzelf liggen en je kunt er makkelijk bomen in prikken. Wel kijken dat je platen hebt met een glad oppervlak.

Ik zie dat ik linksboven een paar groene balkjes ben vergeten.......

Het zijn maar welgemeende Ad-viezen  :P succes met verder puzzelen, ik denk graag mee.....grtz Tony

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: ronaldk op dinsdag 09 september 2014, 08:14:57
Hoi Ad,

Voortvarend aan het werk :)  :thumbup: Nu je het hebt liggen: Kijk eens of je gemakkelijk in de rechter bovenhoek kan komen ;) Dat zal een toer worden om daar rails e.d. te leggen.
Klopt, ik kan er nauwelijks bij, maar het was de enige mogelijkheid om een keerlus te leggen, ik denk dat er verder voorlopig geen sporen komen. Misschien zaag ik aan die kant een inham als het echt een probleem wordt. De tafel kan van de muur af en dan kan ik er aan de achterkant bij, bijv. om een rotswand o.i.d. te maken.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 09 september 2014, 08:14:57
Dat kan, Je krijgt dan wel alle draadjes aan de bovenzijde van je baan. Eventueel infrezen van de bedrading kan ook :)
Dat idee staat me zeer aan, die frees gaat er waarschijnlijk wel komen.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Charlie op dinsdag 09 september 2014, 10:46:36
Misschien is het ivm de bereikbaarheid handiger om de platen gespiegeld neer te leggen.
Aan de kant van de gordijnen de brede platen (kan je aan twee kanten er bij) en de smalle plaat (waar nu je trein op staat) aan de muur kant.
De weergave op de foto is nogal bedrieglijk door de supergroothoeklens die ik gebruikt heb. De linkerkant is 1 m breed omdat ik daar inderdaad aan beide kanten omheen kan komen, de rechterkant is 90 cm breed, net genoeg voor een keerlus zonder dat de trein langs de rand van de afgrond rijdt.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Tony op dinsdag 09 september 2014, 11:08:24Ik heb in jouw plattegrond met paint liggen rommelen, een mogelijkheid om je baan wat hoger en stabieler te maken.
Zo kun je ook een paar schragen in de middenstukken laten vervallen en houd je daar ruimte over om evt. te werken.
De balkjes die op de schragen liggen, zouden kunnen los blijven. Die er dwars op komen zou je op de kruisingen vast moeten schroeven. Gaatje door de balk boren en een lange zelftapschroef erdoor. Hoef je geen timmerman voor te zijn.
De dwars balkjes overlappen ook de naden van je platen. De platen daar aan de balkjes schroeven en je hebt een simpel stevig geheel. Eventueel je handige buurman of zwager inschakelen  :P
Je zou er ook nog verrijdbare (laden)kastjes onder kunnen zetten. De schragen die je bespaart, kun je later bij een uitbreiding weer gebruiken.
Dat klinkt heel goed. Ik zat al te bedenken hoe ik wat meer ruimte onder de tafel kon krijgen, want het is nu wel een schragenwoud. Wordt iets voor de komende weken!

Citaat van: Tony op dinsdag 09 september 2014, 11:08:24Wanneer je de rails in de slecht bereikbare hoeken een eind van de kant legt, zodat je er nog aan kunt, zou je (tempex)platen scenery
in de hoeken kunnen leggen. Wanneer het mijn tafel zou zijn, werd die meteen bedekt met 2 cm dikke tempexplaten, maar dat heb je in mijn draadje al gezien dank ik. Het dempt meteen, de rails blijft vanzelf liggen en je kunt er makkelijk bomen in prikken. Wel kijken dat je platen hebt met een glad oppervlak.
Ga ik eens proberen, voorlopig ligt er letterlijk en figuurlijk niets vast.

Citaat van: Tony op dinsdag 09 september 2014, 11:08:24Het zijn maar welgemeende Ad-viezen  :P succes met verder puzzelen, ik denk graag mee.....grtz Tony
Bedankt voor de geweldige tips Ad-viezen! :D
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Vrije woensdag, geen verplichtingen! Ik ben aan de slag gegaan met de suggestie van Tony om een frame te bouwen. Is net klaar. Foto's volgen over een paar dagen, dan heb ik ook de rails gelegd die ik vanmiddag ben gaan halen. Nu even geen puf meer :).

Het is inderdaad een hele verbetering, ik kan er veel makkelijker onder en het is ook veel steviger. Ik heb de schragen vastgemaakt aan de tafel met touw, ik ben bang voor een grote ravage als een van de schragen teveel verschuift wanneer ik met de tafel ga schuiven. Even afwachten hoe dat uitpakt, eerste indruk is dat het moet kunnen zodat ik ook van achteren bij de baan kan. Ik dacht even dat ik iets verkeerd had uitgemeten, maar de man in de zagerij bleek een plaat (rechts) op 1 m breedte te hebben gezaagd i.p.v. 90 cm! Ik vond al dat ik er zo moeilijk bij kon in de rechterbovenhoek... Ik heb het zo gemonteerd dat ik er nog een stuk af kan zagen. Moe maar voldaan. :thumbup:
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Het baanplan waarvoor ik vanmiddag de rails heb gekocht. Het zal ongetwijfeld veranderen, maar hiermee ga ik nu eens rijden.



De dikke lijnen zijn de randen van de tafel, de dunne lijnen geven de marge aan tot de rand (10 cm) zodat treinen niet in de afgrond storten als er iets mis gaat. Alle wissels zijn handbediend, elektrische bediening komt later wel. Ik ben benieuwd of ik een ringleiding nodig heb, ik heb in ieder geval al materiaal voor in totaal 4 aansluitpunten.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad !

Fijn om te lezen en te zien dat je wat met de tips kon doen.
Ik heb 2 vergelijkbaar grote digitale banen (met MS 1) en daar heb ik alleen de 2 draadjes die er bij zitten van aangesloten.
Nooit problemen of merkbaar spanningsverlies mee gehad, maar je je zou voor de zekerheid een draad van je aansluitpunt naar het verst gelegen punt kunnen leggen. Dat heb ik bij mijn analoge baan ook gedaan. Daar merk je het spanningsverlies wel.

Op de baan die je nu gepland/gelegd hebt, kun je met wat denkwerk al met 3 treinen rijden, leuk om te doen.
Het zoeken en vinden van nieuwe loc's en wagons trouwens ook. Da's volle bak genieten als die vers op je baan rijden.

Je kunt deze baan eenvoudig uitbreiden door de linkerpoot langer te maken en de keerlus met rechte rails verlengen.
Daar zou je dan tzt en mooi rangeerterrein in kunnen maken.

Je leest het al, ik droom lekker met je mee  :P
Een treinbaan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, om er veel plezier aan te beleven....

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Goeie middag Ad,

Ja dat ziet er inderdaad een eenvoudig baanplan uit een beetje zoals bij mij. Alleen zal ik het in het begin nog niet volledig uitbreiden zoals mijn laatste plan dat ik op mijn topic heb gezet maar ik kom dan ook aan zo'n dikke 6 meter van de ene naar de andere kant. Met het voorziene station erbij zou ik ineens heel wat spoor nodig hebben. Zoals Tony zegt, je hoeft geen ingewikkeld baanplan te hebben om er plezier aan te beleven. Of ik mijn wissels elektrisch ga maken of verder met de hand blijven verleggen daar twijfel ik nog over. Als ik dat zo hoor kost het ongeveer 40? per wissel alleen maar om te kunnen automatisch verleggen, ik weet niet of dat de moeite waard is maar daar beslist natuurlijk ieder voor zichzelf over ;)

Grts,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
@Tony, bij het proefrijden rijdt mijn ene loc (V80) vlekkeloos over de hele baan met maar 1 voedingspunt, net als bij jou dus. Zodra twee van mijn locs zijn omgebouwd heb ik dus precies 3 treinen voor een digitale baan. Uitbreiding van de linkerpoot zal er nog wel een keer komen, maar dat kan zomaar een jaar of wat duren voordat die plaats vrijkomt. Geen probleem. Ik zit eraan te denken om in het midden aan de voorkant een paar rangeersporen bij te maken met een chemische fabriek, het station komt dan aan het achterste spoor (bovenin midden in het sporenplan). Rechts zie ik landbouwgrond voor me met heel schaarse bebouwing en misschien een goederenloods voor het opladen van hout.

@Roland, die wisselaandrijvingen hakken er inderdaad flink in qua kosten. Voor de keerlus hoef ik de wissel niet te bedienen, dus dat scheelt al. Ik voel het wel een beetje kriebelen om geautomatiseerd te gaan rijden met een Central Station of Raptor o.i.d. Daar ga ik in elk geval eens flink op studeren. Op die 6 meter van jou kun je natuurlijk prachtig lange treinen laten rijden, de wissels kun je makkelijk bereiken en de keerlus wissels hoef je in principe nooit te bedienen.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Ja ik zag bijvoorbeeld een spooroverweg die niet hoeft bediend te worden het werkt vanzelf op de stroom van het spoor zelf. Er zijn twee contactrails bij voorzien die vlakbij de overweg liggen maar die je net zo goed een of twee rails aan beiden zijden kan verplaatsen zodat het op en neergaan van de slagbomen niet zo snel achter elkaar gebeurd. Net zoals in het echt is het dus de trein zelf die de slagbomen in werking zet en ook de spoor overgang lichtjes gaan branden. Heel mooi maar het kost je wel zo'n 70 à 75 ?. Ik denk dat de wagens die mijn spoor willen oversteken voorlopig maar moeten uitkijken. We maken er voorlopig een ouderwetse onbewaakte enkelspoor overweg van :-)
Ja, in de keerlussen zal ik de wissels waarschijnlijk nooit moeten verleggen tenzij ik wens dat de trein de ene keer de keerlus in wijzerzin en een andere keer in tegen wijzerzin zou ingaan. maar in het toekomstig station zou ik kunnen automatische wisselsporen leggen zodat de treinen de ene keer op spoor één en de andere keer op een van de andere sporen binnenlopen. Internationale treinen en goederentreinen stoppen ook niet in ieder station. Een goederentrein moet wel eens wachten tot de een of andere reizigerstrein binnen is. Ik zal uiteindelijk inderdaad een lange baan hebben maar zoals reeds aangegeven, dat zal niet meteen zijn. Daarbij heb ik nu wel wat kosten om mijn lokaaltje klaar te maken en ik wil toch de aankopen wat spreiden zodat het geen financiële kater wordt. Het moet tenslotte een hobby blijven.

Grts,
Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Jongens jongens, dat is wel heel veel geld voor wisselaandrijvingen, dat kan veeeeeel voordeliger. De eerste stap is geen gebruik maken van M wisseldecoders, maar van een andere bron, gebouwd bij Rosoft bv voor 4 wissels gebouwd en al voor nog geen ?20. Er zijn zat andere te vinden rond die prijs. Nog wel de wisselaandrijvingen erbij natuurlijk, die van M zijn prijzig en niet erg betrouwbaar. Als je nog voordeliger wil gaan, en iets meer zelf wilt doen, kan je naar servo's, met bv een OC32 van vPerlo (nu via Picommit), waarmee je er 32 kan aansturen voor ?58, en dan wat chinese servos van ?2 per stuk per wissel. Is natuurlijk een veel hoger zelfdoe gehalte, maar ook heel veel voordeliger, nog geen ?4 per wissel/armsein. Dat is voor zover ik weet wel ongeveer het laagst mogelijk. Lees een wat draadjes hier over zulke zaken en over de niet altijd optimaal werkende M wisselaandrijvingen en mogelijke oplossingen. Nogmaals, ?40 per wissel is veel duurder dan nodig. Hoeveel wel hangt ook af van hoeveel moeite je wil doen en hoe handig je bent.

Walter
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Zo is de tafel geworden na het inbouwen van het frame. Fraai bijkomend voordeel is de lege ruimte vlak onder het blad, daar kunnen platen met elektronica een plaatsje krijgen.


En dan nu een filmpje, gewoon omdat het kan! Klik erop om de video te kunnen starten.

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Na het filmpje gelijk maar foto's gekeken  :thumbup:
Verzamel je ook (oude) camera's ?

Zo te zien heb je ook nog een V160, zal nog wel analoog zijn, anders was die ook wel op de film premiére geweest.

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Tony, ik verzamel inderdaad oude foto-apparatuur en dan vooral objectieven van Minolta, een merk dat ter ziele is na de overname van het bedrijf door Sony.

Ik heb iets als een V160, maar dan in de uitvoering als BR 216 en nog met het klassieke omschakelrelais dus zo analoog als het maar zijn kan. Misschien dat ik hem nog laat ombouwen maar voorlopig wacht ik vol ongeduld op de ombouw van mijn BR 86 en BR 78 locs.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad, zonet even het filmpje bekeken en het ziet er goed uit. Ik zie dat jij ook al heel wat wagonnetjes hebt maar wat heb jij daarin gestopt die de lading voorstellen? Zijn dat soms sigaretten filters ? :-). Ook een manier om het roken af te leren of rook jij niet? Ik ben er zo'n 9½ jaar geleden mee gestopt na een broek operatie.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Roland56 op dinsdag 16 september 2014, 12:25:12Ik zie dat jij ook al heel wat wagonnetjes hebt maar wat heb jij daarin gestopt die de lading voorstellen? Zijn dat soms sigaretten filters ? :-). Ook een manier om het roken af te leren of rook jij niet? Ik ben er zo'n 9½ jaar geleden mee gestopt na een broek operatie.
:D Die "boomstammen" zijn de opbrengst van een conifeer uit onze tuin die ik een maand of wat geleden flink heb ingekort. De dunnere takken heb ik in kleine stukjes geknipt en zo heb ik wagons met houtlading. Dat loste twee problemen in een keer op: ik heb een bloedhekel aan open wagons zonder lading en de zijkanten van de wagons waren niet recht maar een beetje naar binnen gebogen. Het hout droogde overigens behoorlijk in waardoor ik de lading afgelopen week opnieuw heb aangebracht. En nee, roken heb ik gelukkig nooit gedaan. :) Al die wagons heb ik gekocht toen ik 25 jaar geleden bezig was met treintjes en toen ben ik niet aan een modelbaan begonnen. Maar ik heb ze nooit willen verkopen en nu heb ik er plezier van, ik kan er mooi gevarieerde treinen mee maken.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
De afgelopen dagen weer eens flink zitten puzzelen op het sporenplan, de Engelse wissel aan de rechterkant in het hoofdspoor is me een doorn in het oog en de keerlus aan de rechterkant neemt teveel ruimte in beslag waardoor de sporen in het midden korter worden dan nodig. Nieuw plan dus!

De cijfertjes geven de hoogtes aan, er komt dus niveauverschil, dat lijkt mij leuker. Bovendien heb ik zo twee lange baanvakken aan de voorkant.

Maar in het echt ziet zoiets er toch anders uit dan je verwacht vanaf de tekening, dus ik doe de uitbreiding in twee fasen met dit baanplan als eerste stap en dan ga ik eens zien hoe dat bevalt.

Hier zit dus nog geen verhoogd gedeelte in. Ik hoop dat het lange spoor aan de voorkant dienst kan doen als paradespoor, een van de leukste dingen vind ik toch om treinen te zien rijden in hun volle glorie. Het kostte me wat puzzelen maar het is uiteindelijk gelukt om de bocht in dat spoor te maken met de tegenbogen van de slanke wissel en dat is een heel ruime boog. Ik ben benieuwd hoe dat er in het echt uit gaat zien, de extra rails zijn besteld.

Als voorbereiding voor de niveauverschillen heb ik de Lego van onze kinderen opgezocht en daarvan provisorische pijlers gemaakt om de baan op de geplande hoogte te krijgen voor zover hij er nu ligt. Daarna heb ik mijn zwaarst mogelijke trein op volle snelheid (d.w.z. schaalsnelheid 100 km/h) door deze krappe keerlus met hoogteverschillen gejaagd: geen probleem! De voorste wagon is de uitermate lichte wagon uit mijn startset, daarin heb ik wat connectoren uit mijn elektronica-voorraad gelegd want zonder deze verzwaring wordt hij zonder pardon uit de rails getrokken tussen loc en zware sleep. Klik op de foto om het filmpje te starten.


Ik had ook nog op eBay 3 ontkoppelrails besteld en die vandaag uitgeprobeerd. Eigenlijk werken die ouderwetse Relex-koppelingen nog het beste, de kortkoppelingen laten zich vaak wat moeilijker ontkoppelen. Enfin, ik weet sowieso nog niet of ik veel ga rangeren, daar ben ik waarschijnlijk te ongeduldig voor.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Gisteren waren eindelijk mijn 2 locs omgebouwd; het duurde langer want er bleek een Telex-spoeltje kapot te zijn dus dat was wachten op een nieuw onderdeel. En vanmorgen kwam een doos met rails zodat ik de baan volgens het nieuwe plan kon leggen (laatste plan, het vereenvoudigde). Met drie locs rijden was natuurlijk al te gek en met de nieuwe baan was het ook een stuk makkelijker rijden, ik kan ook makkelijk drie treinen kwijt zonder dat ze elkaar gruwelijk in de weg zitten. Bij twee treinen tegelijk laten rijden heb ik nogal eens de noodstop op de MS2 moeten gebruiken 8o. Dat gaat me nog niet best af, dat omschakelen, snelheid regelen en dan op twee treinen tegelijk letten en de wissels goed zetten. Maar wel hartstikke leuk! Ik kan nu letterlijk met elke trein alle kanten op omdat er nog steeds twee keerlussen in zitten. Ik ben benieuwd wat ik er over een tijdje van vind.

Vanmiddag nog even naar de winkel gereden om antislipbandjes te kopen. Bleek dat ik ze nog had liggen :O, maar een winkelbezoek is sowieso leuk :). Met die lange treinen vond mijn 86 het nodig om het oude bandje eraf te rijden, niet zo gek voor een elastiekje van 25 jaar oud. Best een gepiel, maar het is me toch nog vrij vlot gelukt.





Overzicht over de rechterkant; linkerkant is nog steeds simpelweg een keerlus.


Filmpje! Ruist behoorlijk, ik moet eens voor wat meer licht zorgen. Klikken op de foto.


Bij het winkelbezoek vanmiddag ook nog uitgebreid naar de scenery spullen gekeken, daar ben ik echt helemaal niet in thuis, maar ik zie wel dat er allerlei mooi spul is. Ik krijg er al zin in, maar dan moet ik eerst zeker zijn van het sporenplan en hoe ik wil gaan rijden. Zover is het nog lang niet.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hallo Ad !

Mooi om te zien , hoe je bezig bent  :thumbup:
Toch nog twee ideetjes.

Zoals je het nu hebt , kun je geen station kwijt tegen de muur. Dat zou eventueel ook in half-reliëf kunnen.
Je zou het totale spoorplan wat naar voren kunnen halen, dan moet je wel een driehoekje tafel eraan maken.

Je zou met de rails die je al hebt, ook het spoor bij de muur weg kunnen halen en naar voren leggen, dan heb je rechts een begin voor een rangeerterrein.

Ik heb in paint wat gerommeld om te laten zien, wat ik bedoel.

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Grappig dat je dat zegt, ik ben zelf ook niet tevreden met de vier sporen zo dicht tegen de muur aan. Het geheel naar voren halen en een driehoekje toevoegen heb ik ook aan zitten denken maar ik kan er nu al moeilijk bij rechtsachter. Ik heb het plan om een vrij klein stationsgebouw aan de voorkant te zetten zodat de rails achter het station liggen. Of toch erachter zoals jij zegt? Ik ben er nog niet uit. Nu de rails zijn uitgelegd maakt het een volgepropte indruk en dat kan nooit de bedoeling zijn en treinen van 1,5 m zijn eigenlijk wel lang genoeg dus de sporen bij het station kunnen korter. De voorste twee sporen zijn dan voor het reizigersvervoer, de achterste twee voor goederentreinen en rangeren. Misschien doe ik er aan de rechterkant nog een of twee opstelsporen bij.

Ik ben op dit eigenste moment druk aan het puzzelen, tussenstand:

Het idee is om die sporen van de achterkant weg te halen. Ik weet intussen dat een plan op papier op het scherm er anders uitziet dan in het echt...
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Ik zit iedere keer in gedachten mee te rijden/spelen.
De ervaring heeft me geleerd , om te zorgen dat je overal goed bij moet kunnen.
Wagons laten soms spontaan los of ontsporen en dan zul je er toch met je handen bij moeten.
Vandaar het rangeerstuk binnen handbereik.

Het voorste stuk is in ieder geval een mooie paradebaan geworden  :thumbup:

Het rare is altijd, dat je lege tafel een zee van ruimte lijkt, totdat je de rails erop legt.
Succes en plezier weer met puzzelen.

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Dat ziet er mooi uit. Ik zit al te popelen om mijn rails te kunnen uitleggen. Ik zal er nog wat teweinig hebben om mee te beginnen maar dat valt natuurlijk op te lossen. Ik zie dat jij op de naakte tafel werkt en ik wil je eens vragen of jij geen last hebt van verschuivende rail. Toen ik enkele weken geleden voor het eerst mijn treinbaan op die tafel legde had ik de indruk dat mijn ovaaltje aan het schuiven ging. Ik had het al een paar keer terug recht gelegd maar ik denk dat het komt door de bochten die de trein neemt dat alles gaat schuiven, zei het en maar enkele millimeter per gereden toer. Ik heb toen dat kleed gekocht en onder de rails doorgeschoven en sindsdien blijft alles blijkbaar liggen. Tony lost dat op met perfex en ik denk het ook op deze wijze te gaan doen. Zo'n kleed kost 30? (1m x 2,60m ) en dat vind ik wat veel, enkele bladen perfex zullen wel goedkoper zijn. Maar ik zal dat kleed natuurlijk ook gebruiken nu ik het toch heb.

Grts,

Roland

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Roland56 op maandag 22 september 2014, 14:23:31Ik zie dat jij op de naakte tafel werkt en ik wil je eens vragen of jij geen last hebt van verschuivende rail.
Is me niet opgevallen tot nu toe en ik heb toch heel wat gereden, met de redelijk zware V80 en ook met een 78 die je bijna ziet stoten als hij op volle snelheid door mijn krappe keerlus loopt. Ik denk dat het ietwat ruwe oppervlak van het multiplex dat schuiven wel tegengaat. Op termijn ga ik er waarschijnlijk wel wat onder leggen, tempex of zo.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Ga je ook nog een soort van demping aanbrengen? Het dendert nu wel met heel veel kabaal door de kamer  ;)
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Gelukkig ben ik een beetje doof :). Maar zoals ik Roland al antwoordde, ik ga er nog wel iets onder leggen, tempex of een of ander soort mat die ik ook al ergens gezien heb.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Vandaag weer eens flink in de weer met mijn baan en weer het baanontwerp veranderd. Het hielp ook dat ik vandaag een C2 uitbreidingsset kon ophalen, die had ik op Marktplaats op de kop getikt. Het begint nu aardig in de buurt te komen van iets wat ik goed vind liggen en waar ik me voldoende op kan uitleven met een paar treinen. Ik ben nog aan het stoeien met de opstelsporen aan de rechterkant, ze nemen misschien wel teveel scenery ruimte weg en ik moet nog eens kijken of het aankoppelen van wagons goed werkt ondanks de bogen.

Ik ben wel tevreden met het emplacement in het midden. Er is voldoende ruimte aan de achterkant voor een station met wat omgeving en tussen het emplacement en het paradespoor is nog net voldoende ruimte voor wat landschap ertussen. Het oogt nu veel evenwichtiger. Spoor 1 (het bovenste) en 2 zijn voor het reizigersverkeer, spoor 3 en 4 voor goederentreinen/rangeren. Spoor 3 kan voor beide dienen omdat er een perron komt tussen 1 en 2. Het oogt nu veel evenwichtiger. Meer dan 4 sporen zie ik vanaf, dat geeft een volgepropte indruk.






Verder nog mijn MS2 omgeruild, zie mijn draadje daarover.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Dat ziet er goed uit, Ad  :thumbup:

En ook nog mooi plek voor scenery !
Fijn dat je je een andere MS 2 hebt. Alle MFX loc's melden zich sowiso vanzelf aan en anders een adres invoeren.
Doe ik met mijn MS 1 ook, geen enkel probleem. Lang leve WillieS  :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Vandaag de linoleum in mijn nieuwe treinkamer gelegd. Ik ga straks een foto hiervan op mijn draadje plaatsen maar eerst wilde  ik nog even langs jou draadje passeren.
Ik zag dat jij minder schragen kan gebruiken doordat je een balkje onderaan jou plank hebt gevezen. Inderdaad met 3 schragen per plank wordt het daar wel een oerwoud van schragen. Dus denk ik jou voorbeeld over te nemen. Door er daar een balk aan te bevestigen, ik heb ze nu toch liggen door de afbraak van dat rek, kan de plank in de midden niet doorzakken want in mijn geval komt er ook een dwarsbank aan die staande balken die je op mijn draadje kan zien waar de plank op die kant zal op rusten. Als ik dus op de buitenkant slechts 2 schragen nodig heb in plaats van 3 heb je meer plaats om later eronder te kunnen om bijvoorbeeld elektrische draden te leggen voor de verlichting van huisjes of straatverlichting. Ik zag iemand die dat oplost door zijn draden door boekbinders te laten lopen wat het geheel wat proper houdt. Veel elektronica zal er bij mij niet zijn want ik ben geen techneut. Het enige wat ik kan is de zekeringen laten springen en dan moet ik mezelf daar al heel erg voor inspannen :) . Maar dat idee van een balk aan je plank te bevestigen om schragen uit te sparen en zo meer plaats te creëren vind ik reuze.

Vriendelijke groeten,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Roland56 op woensdag 24 september 2014, 18:16:07Maar dat idee van een balk aan je plank te bevestigen om schragen uit te sparen en zo meer plaats te creëren vind ik reuze.
Dan kun je het beste mijn mentor Tony bedanken, het was zijn tip en ik ben inderdaad ook heel blij dat ik dat zo gedaan heb.

De bedrading onder mijn tafel (die er ongetwijfeld gaat komen, al was het maar voor de ontkoppelrails) maak ik zo dat ik zo weinig mogelijk onder de tafel hoef te zijn: alle draden naar een aantal connectoren, geen decoders etc. vastgemaakt onder aan de tafel. Boekbinders zijn een mogelijkheid, ik heb nog een rolletje ijzerdraad liggen dat speciaal gemaakt is om bedrading bij elkaar te houden en zelfklevende dingetjes met een oogje waar die binddraden doorheen kunnen. Of een schroefje waar je het draadje omheen draait. Er zijn heel wat mogelijkheden, maar mijn ervaring met zelfgebouwde elektronica is dat je vooral moet zorgen dat de bedrading niet los in de lucht hangt want dan trek je hem een keer kapot.

Ik moet zeggen dat ik die schragen wel een beetje in de gaten houd, ik heb in de bouwmarkt een eenvoudigere uitvoering gezien waar de scharnieren makkelijk los gaan zitten. Ik heb gelukkig een iets steviger versie gekocht, maar toch.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Ja die schragen daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Ze zijn zo gezegd van vuren hout (zeg maar waaiboom hout) Eentje brak al toen ik het open plooide door een noot in het hout en een ander daar zat geen asje doorheen het scharnier. Duidelijk serie werk dus en waarschijnlijk de vrijdag namiddag gemaakt ofwel de maandag voormiddag door iemand die tijdens het weekend ferm de bloemetjes heeft buiten gezet.. Ik heb dat maar verholpen met er een fijn nageltje die er net in past doorheen te duwen. Ze hadden er nog wel schragen van eiken hout maar die waren dan meteen weer stukken duurder vooral als je er een aantal van nodig hebt. Maar goed, eenmaal ze geplaatst zijn hebben die eigenlijk niet verder meer te lijden en sterk zijn ze wel genoeg om een plaat multiplex te houden. Alle schragen die ik heb open geplooid plooi ik dan ook niet meer dicht want die scharnieren spannen nogal en zijn zo om te plooien als je er wat teveel druk op uitoefent.
Omdat ik ook tempex op mijn tafels ga leggen, inderdaad naar een aanbrengen van vriend Tony, en gezien ik nog niet zoveel heb die op stroom moet werken aan verlichting of dergelijke meer, heb ik gedacht voorlopig mijn stroomdraden doorheen de tempex te prikken om ze dan tussen plank en tempex te laten uitkomen. Voor het ogenblik is dat beperkt tot dat stationnetje die ik gemaakt heb samen met een bijgebouwtje. Plaats ik nu nog een lichtje op dat perron dan kom ik aan 3 lampjes die ik samen in serie kan schakelen en dus kan voeden met die 32 VA voeding die ik speciaal bijgekocht heb. Dat zal voorlopig nog niet zo heel veel zijn en het is sowieso de bedoeling om mettertijd het station naar de lange tafel te verhuizen. Dus nu gaten boren zou spijtig zijn want achteraf lijkt die tafel wel op een stuk gatenkaas (Zwitserse gruyère kaas dus :-)) en dat kan de bedoeling niet zijn.

Vriendelijke groeten,

Roland

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Dank voor de complimenten hoor heren, maar ik ben maar een simpele helper ......kwordernogverlegenvan :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Roland56 op donderdag 25 september 2014, 14:19:56
Omdat ik ook tempex op mijn tafels ga leggen, inderdaad naar een aanbrengen van vriend Tony, en gezien ik nog niet zoveel heb die op stroom moet werken aan verlichting of dergelijke meer, heb ik gedacht voorlopig mijn stroomdraden doorheen de tempex te prikken om ze dan tussen plank en tempex te laten uitkomen.
Heb ik ook aan zitten denken maar dan krijg je wel draden die aan de voorkant of zijkant uit je tafel komen en je zult dan ook langere draden gaan krijgen.

Citaat van: Roland56 op donderdag 25 september 2014, 14:19:56Dus nu gaten boren zou spijtig zijn want achteraf lijkt die tafel wel op een stuk gatenkaas (Zwitserse gruyère kaas dus :-)) en dat kan de bedoeling niet zijn.
Ik aarzel ook nog om gaten te boren maar toch niet lang meer denk ik. Ik heb gisteren provisorisch elektrische bediening voor een ontkoppelrail gemaakt en ik had toch al bijna een gat geboord. Zoveel gaten zullen het ook weer niet worden en als je er toch tempex overheen legt, maakt het ook niet zoveel uit denk ik, de plaat zal er echt niet merkbaar van verzwakken.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Vandaag ben ik aan de gang gegaan met het rangeren op de rechter opstelsporen. Dat ging niet altijd goed omdat er twee R2 bogen in zaten (2 x 24224), daarom heb ik vandaag 4 R5 bogen gekocht (24530) en dat lijkt een stuk beter te gaan. Verder kreeg ik gisteren nog een tweede C2 uitbreidingsset binnen zodat ik er wat opstelsporen voor locs bij kon maken. Ik weet nog niet of ik het bovenste spoortje handhaaf. Afgezien van dit rommelen in de marge denk ik dat ik dicht bij een definitief ontwerp ben: ik rijd met plezier op deze baan, ik kan letterlijk alle kanten op, de treinen rijden prachtig op het paradespoor en ook een trein op volle snelheid op het doorgaande spoor in het emplacement is een lust voor mijn oog.


Ik ga nu zo langzamerhand denken aan het maken van bedrading voor de ontkoppelrails en de wisselaandrijvingen want die komen er zeker. Ik weet nog niet of ik geautomatiseerd wil gaan rijden, dus ik ben erover aan het nadenken of ik als voorbereiding alvast voorzieningen voor bezetmelders aanbreng, d.w.z. de railstaafisolatie en de bedrading. Als voeding voor de magneetartikelen en verlichting gebruik ik waarschijnlijk een oude laptop-voeding van 20 V en maar liefst 8 A en dan verlaag ik de spanning naar 15 V met een aantal driepoot stabilisatoren. Ik ga eerst eens 1 wisselaandrijving kopen om te experimenteren met het kortsluiten van de eindschakelaars, moet ik wel iets bedenken voor de pulssturing. Of ik ga toch, eigenwijs als ik ben, eens proberen of een terugslagdiode het onheil van de ingebrande eindschakelaars weet te voorkomen, dan hoef ik geen pulssturing toe te passen en heb ik terugmelding over de stand van de wissel.

En verdraaid, eindelijk heb ik ontdekt waarom de achterste Telex-koppeling van de BR 86 (omgebouwde 3096) zo slecht werkte: hij is hartstikke magnetisch zodat de wagon eraan blijft plakken en pas na een tijdje loskomt. Ook kwam het heveltje niet hoog genoeg, een beetje verbuigen en dat was opgelost. Nu nog de koppeling demagnetiseren, inclusief de koppelingen van een paar wagons want die plakken inmiddels ook :(. Ik had het al geprobeerd met een demagnetiseur voor cassettedeck koppen maar die is blijkbaar niet sterk genoeg. Dat wordt rommelen in de oude bak met trafo's en een pittige spoel maken waarop ik dan wisselspanning zet.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

CiteerHeb ik ook aan zitten denken maar dan krijg je wel draden die aan de voorkant of zijkant uit je tafel komen en je zult dan ook langere draden gaan krijgen.

Ja dat klopt maar als je kijkt naar mijn tafel dan kan ik dat verdoezelen door bijvoorbeeld mijn stroomdraad er langs de muur te laten uitkomen en daar staat dan mijn tafeltje waar de bediening op komt en vanwaar de stroom toch moet komen. Voorlopig zou ik lichtjes willen hangen binnenin dat stationnetje, het bijgebouwtje en een perronlicht. Zo kom ik aan 3 lichtjes voor mijn 16 volt voeding van die witte 32VA trafo die ik kocht. Tussen het perfex blad en het tafelblad kan ik later altijd de voedingsdraad gewoon doorverbinden naar een volgend lichtpunt en dan ziet het ook geen een. Als later mijn treinbaan later volledig is moet ik dan wel gaatjes gaan boren om mijn stroomdraden onder de tafel te brengen maar dan moet er ook niks meer veranderen eenmaal de baan volledig is.
Neen door enkele kleine gaatjes in jou plank te boren zal die nu niet onmiddellijk aan sterkte verliezen maar ik wil van mijn planken geen zeef maken ;). Ik zag dat de draadjes die uit die verlichtingspaaltjes komen bijzonder fijn zijn.

Grts,
Roland

Rundhausen - demping en hoogte
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen - demping en hoogte
Deze week weer eens de draad van het bouwen opgepakt. Maandagavond tempex op de tafel gelegd en meteen besloten om dat vast te plakken met Bison montagekit. Gister bekroop mij de gedachte dat die tempex een hoop troep gaat geven en er niet zo fraai meer gaat uitzien als je een aantal keren de rand van de tafel aanraakt, vandaar dat ik meteen deklatjes heb aangebracht. Het aanzicht knapt er ook behoorlijk van op.

En vandaag heb ik pijlers gezaagd en de baan uitgebreid met een extra verbinding aan de voorkant, op hoogte. De keerlus links moet dan ook op hoogte.






Aan de rechterkant kom ik uit op een stijgingspercentage van 4,2 % omdat ik de wissel niet in het stijgende gedeelte wil hebben. Aan de linkerkant is dat onmogelijk zodat daar twee wissels op een helling voorkomen. De meegebogen wissel in de keerlus links ligt vlak, de wissel links is geheld omdat daar alle sporen stijgen (of dalen). Mijn V 80 (MM2 decoder) spurt de 4,2 % helling af, de andere locs houden zich in, de lastregeling van de mLD decoder is blijkbaar veel effectiever; ik heb nog niets aan instellingen veranderd. Voornaamste probleem is het losschieten van koppelingen, vooral van de BR 78 met oude halve Relex-koppelingen en ietsjes minder de BR 86 met oude Telex-koppelingen. Afstellen van de koppelingen hielp niet altijd. Het treedt vooral op bij de wissels vlak voor of in de helling. Het lijkt erop dat de combinatie van hellingveranderingen rond de wissels en de hoogteverschilletjes op de wissels het probleem zijn. De V 80 en zijn wagons met kortkoppelingen hebben er geen last van. Elke railovergang is ondersteund met een pijler, en de gebogen wissel heeft er nog 1 extra in het midden, maar desondanks buigen de rails toch wel iets teveel door naar mijn smaak. Bij een permanente oplossing zullen de rails extra ondersteund moeten worden, met multiplex van 5 mm denk ik zo.

Het wordt wel een beetje vol zo en het hoogtespoor in het midden beneemt het zicht op het stationsemplacent en het paradespoor, en dan heb ik nog niets aan scenery gedaan. Ik wist dat wel uit het baanplan, maar ik wou het in het echt zien om te weten of het goed oogt. Bij automatisch rijden heb je natuurlijk minimaal 1 extra blok met deze uitbreiding. Ik kijk het eens een week of wat aan.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Benieuwd wat je er over een week van vindt, Ad !

Grtz Tony