Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

M-rail wissels mét licht op een DCC decoder

Gestart door minitreintje donderdag 28 augustus 2014, 17:35:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Hallo,

Geven die M-rail wissels met licht problemen op een DCC decoder? De decoder werkt maar niet met die M-rail wissels.
Met een lampje werken de decoder uitgangen zonder problemen maar zodra je een wissel eraan koppelt gebeurt er niks.


groeten Dylan
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Dylan,

Wat voor decoders zijn dat dan (merk, type).
Niet elke decoder is geschikt voor het schakelen van magneetartikelen, zoals de spoelen van de M-rail wissels

Cees
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Zelfbouw decoder op basis van een Arduino en wat TIP's-122 kunnen tot maximum 5A aan.
Analoog werken de wissels NIET op gelijkspanning en op wisselspanning half-en-half.

Die M-rails buiten kieperen is een beter idee...

groeten Dylan
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Citaat van: minitreintje op donderdag 28 augustus 2014, 19:25:47
Die M-rails buiten kieperen is een beter idee...

groeten Dylan

Voordat je ze naar buiten gooit, er zijn hele massa's die zweren bij Mrails. Het zijn de betrouwbaarste rails en vooral wissels die er zijn.
Met Krails wissels en Crails wissels altijd problemen!

teunis
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Dylan

Van Arduino en TIP 's heb ik geen kaas gegeten. Ik gebruik door derden gefabriceerde decoders waarvan de praktijk bewezen heeft dat deze functioneren.
Het antwoord op je vraag moet ik dus schuldig blijven

Cees
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Jammer van die TIP122 (Omdat je hem niet rechtstreeks kan gebruiken.), maar ik zou aan elke uitgang een relais hangen (kan ook elektronisch). Daar zet je dan 16 V AC op.
Zo doe ik dat ook met seinen die durven weigeren met een gewone decoder. Op deze manier werken ze perfect.
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Citaat van: minitreintje op donderdag 28 augustus 2014, 17:35:53
Hallo,

Geven die M-rail wissels met licht problemen op een DCC decoder? De decoder werkt maar niet met die M-rail wissels.
Met een lampje werken de decoder uitgangen zonder problemen maar zodra je een wissel eraan koppelt gebeurt er niks.


groeten Dylan
Dit verhaaltje geeft de indruk dat je iets niet goed aangesloten hebt ?
Er van uit gaande dat de decoder goed gebouwd is en ook voldoende stroom kan leveren aan de wisselspoel.
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Ik denk dat ik het gevonden heb... De TIP's-122 zijn stuk :O
Misschien verkeerd aangesloten ooit eens.


groeten Dylan
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Citaat van: teunistreinen op donderdag 28 augustus 2014, 20:12:18
Voordat je ze naar buiten gooit, er zijn hele massa's die zweren bij Mrails. Het zijn de betrouwbaarste rails en vooral wissels die er zijn.
Met Krails wissels en Crails wissels altijd problemen!

Met de K-rails en C-rails zijn minder problemen dan M-rails. De aandrijvingen is een ander verhaal ;)
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Leg die bewering eens uit aan de hand van harde bewijzen.
Mijn metalen wissels (exlusief de driewegwissels) hebben me nog nooit teleurgesteld.
En ik berijdt ze met materieel van diverse merken... ;)
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Ik heb geen idee of het aan de M-rails lag maar dat waren de enigste M-rail die ik had liggen op een testbaan.
Bovendien was ik die testbaan aan het ombouw naar een beginbaan voor Rocrail en dan is massadetectie gemakkelijker :)

Nu liggen er C-rails op met servo's onder de wissels.

groeten Dylan
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Citaat van: nobody op vrijdag 29 augustus 2014, 17:34:48
Mijn metalen wissels (exlusief de driewegwissels) hebben me nog nooit teleurgesteld.

Beste Wim

leg me eens uit waarom "exlusief de driewegwissels"?
De 3 wegwissels werken perfect bij mij. Je moet deze wissel alleen altijd eerst aan beide kanten rechtdoor zetten en daarna kan je omzetten naar links of rechts. Dan gaat het in de automatisering prima.

teunis
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Het schakelen van de driewegwissels is het probleem(pje) niet.
Wel het feit dat korte lokjes meestal blijven steken door contactmoeilijkheden.
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Citaat van: nobody op zaterdag 30 augustus 2014, 09:09:01
dat korte lokjes
Waar je dan weer wat aan kunt doen door korte lokjes een bijwagen te geven die zorg draagt voor het contact (hetzij met een extra sleper, hetzij met extra massa via de wielen. Moet je wel stroomvoerende koppeling aan lok en bijwagen fabrieken.
Re: M-rail wissels mét licht op een DCC decoder
Dat weet ik. Maar ik prefereer treinverbanden zelf samen te stellen. Zonder verplichte "stroomvoerder"...
Dus: Geen metalen driewegwissels, althans het zoveel mogelijk vermijden daarvan.

Edit nobody: Taalfout verbeterd.