Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Meerdere boosters achter een Ecos hangen

Gestart door Dennis woensdag 27 augustus 2014, 19:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hoi,

Ik kreeg vandaag via de email de vraag of het mogelijk is om meerdere AJ boosters met een Ecos aan te sturen en kunnen deze dan uitgelezen worden.
Zoals ik het las in de handleiding kan dit, alleen was het voor mij niet duidelijk hoe dit dan aangesloten moet worden.
- Heeft iedere booster dan een eigen adres zodat de ecos deze dan kan uitlezen.
- Moeten de boosters parallel aan de uitgang worden gehangen zodat meerdere boosters mogelijk zijn.

Ik weet dat ik nu nog geen boosters heb, maar ik vraag me dit ook al een tijdje af, en jullie hebben hier vast ervaring mee.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Dennis
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Dennis,

Ja het is mogelijk om AJ boosters op de ECoS aan te sluiten.
Deze boosters hebben geen eigen adres en kunnen niet uitgelezen worden.
De boosters worden (parallel) op de uitgang van ECoS aangesloten, ze worden met de baanspanning gevoed.


Mvg,
Peter
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Met andere woorden,

De baanspanning wordt vanaf de ecos op de booster aangesloten en deze heeft ook nog een eigen voeding?
Kan er dan gebruik gemaakt worden van MFX en dergelijke met deze boosters?

Groetjes Dennis
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Dennis,

De Booster heeft een eigen trafo nodig en wordt de ingang van de AJ booster wordt op de uitgang van de ECoS aangesloten.
Je kunt wel MFX loks aansturen maar er vindt geen terugmelding van de MFX-lok plaats.

Wil je voor nu of in de toekomst gebruik gaan maken van RailCom(plus) zal je nu rekening moeten houden met boosters die daarvoor geschikt zijn.


Mvg,
Peter
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Helder,

bedankt voor je snelle reactie  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hoi Edward,

dank voor je bericht. Dit was ik ook al niet van plan, maar ik vroeg me dit af.

Groetjes Dennis
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
de Esu boosters zijn mss wel iets duurder maar dan heb je ook alle mogelijkheden van je ecos.En ze schakelen razendsnel af bij kortsluiting.Je kan ook instellen dat bv enkel de booster van de betroffen sectie afschakeld.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Bedankt Dennis dat je dit voor mij op 3rail wilde zetten.
Had gisteren weer eens niet mijn dag.
Ook iedereen bedankt voor de adviezen.

Het punt is eigenlijk dat de ECoS zelf aan gaf dat je boosters bij kon zetten.
Nou ging dit ook weer van zelf uit.
Dus mijn vraag is hoe zet ik dit aan in de ECos want ik zag dat de booster van de ECos ook uit stond.

Als iemand hier een antwoord op weet zou ik dit zeer op prijs stellen.

Dennis hoe is je dag verlopen en moet ik nu drs. Reijbroek zeggen.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Gunther

Dat staat beschreven in paragraaf 8.7.1 (aansluiten booster aan Ecos)  en paragraaf 2.1.2 (instellen afschakeltijd bij kortsluiting) van de handleiding van de Ecos.
Het is vrij eenvoudig

Groeten
Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Cees,

Bedankt voor je antwoord.
Maar zo vrij eenvoudig ligt dat niet.
Sinds ik weer ziek ben heb ik erg veel problemen met lezen.
Maar hoewel ik niet weet waar ik de beschrijving heb gelaten zal ik het toch proberen op te zoeken.
Het gaat hier bij wel om AJ boosters.
Het probleem is dat de laatste die ik heb aangesloten het niet doet, vandaar.

vr.gr. Gunther.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Citaat van: dennisreij op woensdag 27 augustus 2014, 19:43:06
Ik kreeg vandaag via de email de vraag of het mogelijk is om meerdere AJ boosters met een Ecos aan te sturen en kunnen deze dan uitgelezen worden.
Als het om de AJ boosters gaat dat staat niet in de handleiding van de ECoS beschreven.


De booster wordt met de linker aansluitingen (Digital-Eingang) Rot en Braun op uitgang van de ECoS (Rood en Bruin) aangesloten.
De rechter uitgang (GLEIS) gaat naar de spooraansluiting die door de boosters gevoed moet worden.
Nadat de centrale ingeschakeld is (GO) drukt men op de GO-taste van de booster waardoor deze op zijn beurt wordt ingeschakeld.


Mvg,
Peter
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Cees, dit slaat eigenlijk enkel op de Esu boosters.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Gunther,

In aanvulling op het bericht van Peter:
de rode en bruine draad van de digital eingang van de AJ Booster sluit je aan op de klemmen 1 en 2 van de 7-polige Ecos aansluiting volgens afbeelding 22 (pagina 13) van de ESU handleiding
1 = rood voor de data
2 = bruin voor de massa
De handleiding voor de Ecos staat hier
http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitalsysteme/
Daarin kun je op pagina 38 ook lezen hoe je de afschakeltijd voor kortsluiting instelt

Cees

Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Johnny

Zoals ik paragraaf 21.2.1 van de Ecos handleiding lees, geldt dat voor elke DCC-booster die volgens paragraaf 8.7.1 is aangesloten.
Ik gebruik zelf een Ecos 2 in combinatie met twee AJ boosters, aangesloten zoals hieronder beschreven en dat werkt prima

Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
is juist , maar de AJ booster wordt volgens mij niet op de DCC uitgang aangesloten maar op de normale spooruitgang van de ecos.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Johnny

Zonder vervelend te willen doen:
kijk de handleiding er eens op na
zie mijn post 14.
Volgens paragraaf 6.1 "Overzicht van de aansluitingen" is het de 5-polige aansluitbus voor boosters met DCC-format.
Daarvan worden dus de klemmen 1 en 2 gebruikt voor het aansluiten van de AJ boosters of daarmede vergelijkbare boosters.
Wat je zegt klopt dus niet

Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Zonder vervelend te willen doen.


Mvg,
Peter
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Cees,

Lees de juiste handleiding. Hoe je de AJ-Booster aansluit op de Ecos staat niet in de Ecos handleiding, maar in de handleiding van de AJ-Booster, oftewel bericht 11 van Peter (Freak).
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
rest my case   :P
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Heren,

Dan zal Peter )freak) de waarheid aan zijn zijde vinden en ben ik wel zo ruiterlijk om in deze mijn ongelijk te erkennen.

Prettig weekend
Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Cees ,je moet maar denken : weer wat bijgeleerd.  :D  No probs hoor.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Johnny

Evenmin aan deze zijde; neem jij je glaasje wijn er op dan pak ik een biertje uit jouw omgeving

Cees
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Fraek,

Als antwoord op antwoord 11 van jou kan ik zeggen dat ik die tekening ook heb.
Maar die heb ik niet nodig want ik heb er al een AJ booster aangesloten en die werk voorbeeldig al jaren.
De tweede booster hangt er naast, ik zal binnen kort een foto maken van de twee boosters naast elkaar en van de trafo's die er boven hangen.
Mijn vraag is dan ook booster 1 brand het groene lampje en bij booster twee niet vandaar dat ik dacht dat je deze dan moest aanzetten in de ECoS.
En op een gegeven moment flikkerde deze ook op in de ECoS en gaf aan dat zowel de ECoS-Booster als de externe booster uit stond, vandaar mijn vraag.

vr.gr. Gunther.
Ps. heb zelfs een tekening waar op staat hoe je verschillende boosters met trafo's aan sluit en zo heb ik dat gedaan.
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Iedereen,

Ik haak even aan bij dit draadje daar ik ook een vraag heb over de boosters in combinatie met de Ecos. Bij ons op de vereniging hebben we boosters van Märklin. Er zit gewoon geen terugmelding in die boosters. Welke boosters kunnen we gebruiken in combinatie met de Ecos zodat er ook terugmelding is van het Mfx en Railcom protocol? Ik zie al wel staan dat ESU boosters ?230,- kosten voor de 4A versie en ?430,- voor de 8A versie. Dat geld hebben we gewoonweg niet! Kan het dus ook goedkoper?

Groet, Jasper
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
de 8A versie wil je niet gebruiken op een h0 baan. Die is bedoeld voor de grotere schalen. Zelf ken ik geen andere Railcom+ & MFX booster dan die van Esu. Zelfbouw zal ook lastig worden vanwege de niet openbare protocollen.

Maar waarom zou je mfx terugmelding willen gebruiken op een club-baan? Railcom kan ik mij iets bij voorstellen maar MFX?
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Tams heeft een printje voor MFX terugmeldig.
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/BoosterLink/produkte_BL.html

Hierdoor kan je dus ook andere bossters gebruiken en toch MFX terugmelding hebben.
Dit werkt trouwens echt, want bij ons staat een ECoS i.c.m. SoftLok boosters waar ook zo printje inzit en de treinen melden zich gewoon aan.

Groeten Sander
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Sander,

Ik zie ook op de site van Tams dat er ook een printje bestaat voor het Railcom systeem. Weet jij (of iemand anders) of het mogelijk is beide printjes te gebruiken en zo beide protocollen over de booster te verzenden? Er zijn nl. ook leden op de club die loks hebben die Railcom hebben.

Groet, Jasper
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Tel de prijs eens van beide printjes plus een goeie booster. De meeste boosters kunnen namelijk geen Railcom aan, bijvoorbeeld de goedkope boosters van AJ. Oftewel wat jij wil blijft eigenlijk alleen de optie over van de Esu boosters.

Verder vraag ik me af waarvoor de terugmelding zin heeft? Een systeem bouwen die in elk blok kan lezen welke lok er staat (motorola/mfx/dcc) is erg duur. Het enigste wat je overhoud is het aanmelden van loks in de Ecos. Dat kan je prima doen op een programmeerspoor?

Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Hallo Jasper

Citaat van: Jasperkc op maandag 22 september 2014, 08:03:03
Welke boosters kunnen we gebruiken in combinatie met de Ecos zodat er ook terugmelding is van het Mfx en Railcom protocol?
O.a een Tams booster B4 (RailCom) met Booster-Link (MFX).


Mvg,
Peter
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Meerdere boosters achter een Ecos hangen
Alleen is de optie Tams B4 + Booster-Link + Transformator al duurder dan een Esu booster, waarbij je geen losse transformator hoeft te kopen, die wordt al bijgeleverd.