Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

analoge schakeling schaduwstation

Gestart door RoelMarklin maandag 18 augustus 2014, 18:10:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge schakeling schaduwstation
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een dubbelsporige keerlus te bouwen. Het is de bedoeling dat een trein automatisch het vrije spoor kiest. Zodra er een trein van het schaduwstation mag vertrekken (via een schakelrail elders op de baan te bedienen), moet de trein van het langst bezette spoor vertrekken. De schakelingen heb ik gemaakt via schakerails / contactrails en een paar nog beschikbare relais van M (7045 en 7245). Inmiddels blijkt dat niet alle relais goed functioneren. Ik heb daarom mijn oog laten vallen op Viessmann. Nu ben ik een leek op electrotechnisch gebied en het duizelt me bij bi-stabiel en mono-stabiel en wel of geen eindschakeling. Op basis van de plaatjes van Viessmann - en zoals ik denk dat ik het begrijp - heb ik mijn keuze laten vallen op 5552 en heb ik onderstaand schema ontworpen



Hierbij het volgende ter toelichting : de treinen rijden de lus met de klok mee. Bij schakelrails SE3 wordt het wissel links of rechts geschakeld. Bij SR1 resp SR2 wordt het relais in de andere stand gezet.

Ik begrijp dat de rechterzijde van het relais apart geschakeld kan worden. Dat doe ik dan via schakelrails elders in de baan. Wordt een contact gesloten, dan kan een trein van een van de opstelsporen vertrekken. Welk spoor dat is wordt door de stand van het relais aan de linkerzijde bepaald.

Mijn vraag is of deze leek dit allemaal zo goed heeft begrepen of dat het toch anders moet.

Graag jullie reacties!

groeten,
Roel
Re: schakeling door een leek
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: schakeling door een leek
De 5222 is een relais waarin 2 aparte 2xom relais zijn verwerkt. Eigenlijk dus 2 stuks 7245 ineen.
De schakeling zoals j hebt getekend lijkt mij correct te gaan functioneren.
Het enige echte risico wat ik herken is wanneer de schakelkontakten in het spoor permanent bekrachtigd blijven.

Voor jouw begrip even een beetje uitleg:
- monostabiel: relais trekt alleen naar de andere positie zolang deze bekrachtigd blijft,
- bistabiel: relais kent twee standen, afh. van het type kan deze een of twee spoelen hebben. De tweespoelige variant zit in de 5222, de 7045, 7245 en 7244.
Eindafschakeling helpt tegen het doorbranden wanneer het maakkontakt bekrachtigd blijft.

John
Re: schakeling door een leek
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schakeling door een leek
Leek zijn we allemaal, of tenminste ooit eens geweest.

Hoe Viessmann van iets goedkoops iets duurs weet te maken: dit Viessmann ding bestaat uit 2 bistabiele relais, elk met 2 gescheiden stroomlkringen: een relais met twee kringen links en een relais met twee kringen rechts, mooie aansluitingen en wat extra leds voor een mooie display.

Twee elektronische relais met 2x OM zullen bij de huidige marktprijzen samen rond de 4-5 euri kosten, daar komt dan een stukje printplaat bij, wat connectors en wat leds, draadjes en misschien nog ietsje meer. Als ik in die markt zat, was er meer brood op de plank dan nu.

Ik ken het Viessmann product niet, maar heb wel de Duitse handleiding gelezen.
Het kastje ziet er gelikt uit, en het gaat je om de aansluiting.

Ik snap dat stukje van die rode draad niet. Die gaat de rechter stroomkring in, en weer uit, en dan naar de linker stroomkring van het zelfde relais. Wat is je gedachte daarbij?

Ik zie twee schakelrails; de ene (SR2) schakelt het linker relais, de ander (SR1) het rechter relais (zo lijkt het), met als resultaat dat de sporen om en om stroom zouden moeten krijgen, ware het niet dat het onderste spoor nooit stroom krijgt door die extra route van de rode draad door de stroomkring linksboven,
en ware het niet dat volgens de handleiding het gaat om twee gescheiden relais (elk met twee stroomkringen.

Nu kan ik me vergissen in de vormgeving: als de tekstbalk Viessmann etc  de scheiding is tussen de twee relais die dan elk links en rechts een stroomkring hebben in plaats van de scheiding tussen de stroomkringen (zo is het bovenop getekend)
dan:
- zijn de schakelrails aangesloten op de goede plek
- is alleen het linker stel van de rode draden correct aangesloten, de rechter rode draden niet
- zitten SR3 en de blauwe draden naar de wissel correct
- gebruik je de helft van de capaciteit van deze 5552 (n.m.l. 1 telais met 2 stroomkringen)

Dan is er nog een SR3 en die geeft het pulssignaal door via het rechter Viessmann relais stroomkring rechtsonder, en schakelt daarmee de wissel links of rechts, afhankelijk van de stand van het relais.

CiteerZodra er een trein van het schaduwstation mag vertrekken (via een schakelrail elders op de baan te bedienen), moet de trein van het langst bezette spoor vertrekken

Zet je daar een timer op, dan? Hoe stel je vast welke trein ergens het langste staat?
Stel er passen maar twee treinen, dan is het simpeler als je werkt met een relais en schakelrails.
De aankomende trein lanceert de andere trein (of de een vertrekt, of de ander, of de ene stopt , als de ander vertrekt (estafette, of diefje=met=verlos), of iets complexer, met behulp van nog een relais die bijhoudt of er uberhaupt wel een trein staat op dat ander spoor. Afijn, stof te over, voor later.
Dit is het klassieke inhaalspoor, zonder voorrangsregels, of met.

Re: schakeling door een leek
@John,
Bedankt voor je heldere uitleg. Gelukkig had ik het goed begrepen dat deze 5552 in feite 2x 7245 is.
Het bekrachtigen van het ( linker) relais gebeurt door schakelrail S3. Dat die permanent bekrachtigd blijft zal niet zo gauw gebeuren. De stopsecties zitten namelijk in de 2 bovenste parallelle sporen.

@Jan,
Bedankt voor je uiteenzetting. Zoals ik het begrepen heb zit de scheiding tussen de 2 relais onder de naam Viessmann. Daarmee is het tweede deel van je veronderstelling naar mijn idee de juiste benadering.

Inderdaad gebruik ik in deze opstelling het relais maar voor de helft. Het gaat mij op dit moment met name om het linkerdeel.
Wat die rode draadjes betreft, die gaan naar de twee stopsecties in de bovenste parallel sporen. Welk spoor gevoed wordt is afhankelijk van de stand van het relais. Het middelste rode draadje heb ik naar het rechter (= apart relais) gevoerd. Op die draad staat normaal geen spanning. Ik heb nog een schaduwstation op een niveau lager. Als daar een trein naar niveau 1 vertrekt, rijdt hij op een bepaald moment over een schakelrail. Met die schakelrail wordt de rechterkant van het relais omgezet, waardoor de schakeling aan de rechterkant gesloten wordt en de draad naar het linkerdeel van stroom wordt voorzien. Het is dus een diefje=met=verlos maar de verlossing wordt door een andere trein elders op de baan geactiveerd. Dat komt omdat die trein met de "verloste" trein elkaar moeten passeren op een station in het zicht aan de voorkant van mijn baan.

Het rechterdeel kan ik ook vervangen door een goed werkend relais van M (nr 7045). Dan kan ik de rechterkant van 5552 voor een andere schakelopdracht gebruiken voor o.a. het wissel aan de rechterkant met een aftakkend spoor naar een hoger gelegen kopstation.

Mijn ontwerp kun je hier vinden.

Bedankt dus allen!
Groeten
Roel
Re: analoge schakeling schaduwstation
hallo mede forumleden,

de afgelopen weken heb ik diverse vragen voorbij zien komen over analoge schakelingen, het gebruik van schakelrelais, waaronder 7045 en 7245 en een automatisch verkeer  in een schaduwstation.
Elke vraag is op zich wel te beantwoorden, maar ik dacht dat het wellicht ook wel handig is om gewoon te zien hoe zo'n schakelschema er in de praktijk uit ziet. Daarom als voorbeeld mijn schaduwstation met 3 wachtsporen en 1 doorgaand spoor. Om de wachtsporen te bereiken wordt de lus tegen de klok in gereden. Het doorgaande spoor wordt met de klok mee bereden. Voor de eenvoud heb ik alle wisselbedieningen en zo weggelaten en alleen de schakeling voor de 3 wachtsporen getekend.

Het plaatje:


Grijs zijn de 2 schakelrelais 7245 en wit is het schakelrelais 7045. Laten we de trein volgen, die van rechts komt. Op alle 3 de opstelsporen staat een trein (rode spoorgedeelte). De beide relais 7245 staan naar rechts, waardoor de verbindingen van de schakelrails K6 en K8 onderbroken zijn. Relais 7045 wordt gevoed via de rode draad (pijl) naar de trafo.

Bij K1 schakelt 7045 om. De rode sectie direct achter de schakelrails komt spanningsloos. Daardoor komt er spanning op de onderste rode sectie. De trein vertrekt en bij K5 schakelt hij de Wissels 1 en 2 in de rechtse stand. Bij K7 wordt de 7045 weer omgeschakeld en kan de trein bovenin doorrijden naar het zojuist vrijgekomen opstelspoor. Bij K2 wordt het rechter relais 7245 naar links geschakeld.

De volgende trein, die naar het schaduwstation rijdt, schakelt bij K6 het wissel W1 naar links. Bij K1 wordt weer de 7045 omgeschakeld en komt het middelste opstelspoor onder spanning. De vertrekkende trein schakelt bij K7 relais 7045 weer om en de trein bovenin gaat rijden en komt op het middelste opstelspoor terecht. Bij K3 schakelt hij de linkse 7245 naar links.

De hierop volgende trein naar het schaduwstation schakelt bij K8 het wissel W2 naar links. Bij K1 wordt weer de 7045 omgeschakeld en komt het bovenste opstelspoor onder spanning. De vertrekkende trein schakelt bij K7 relais 7045 weer om en de trein bovenin gaat rijden en komt op het bovenste opstelspoor terecht. Bij K4 schakelt hij de beide relais 7245 naar rechts.

Hierna begint alles weer van voor af aan. Ik hoop dat dit zo duidelijk is.

groeten,
Roel

Re: analoge schakeling schaduwstation
Roel,

Een erg duidelijk verhaal. Voor mij erg actueel, want ik ben aan het stoeien met een schaduwstationnetje voor drie opstelsporen. Op dit moment heb ik de inrijdende wissels aangesloten en ben bezig met de seinen. Seinen waren nieuw voor mij, maar heb het principe nu wel door. Ik heb nu nog geen schakelrails gebruikt, maar zonder deze lukt het volgens mij niet om alles goed werkbaar te krijgen. Ik heb nu drie schakelrails in mijn bezit en ga daar eens mee aan de slag.
Nu schakel ik met een drukknop op mijn schakelkastje een wissel en het bijbehorende sein. Dat werkt goed.
Als ik nu na het sein een schakelrail aanbreng die het sein weer op 'groen' zet ben ik weer een stap verder. Ga dit straks maar eens proberen. Lukt dit voor een spoor, dan krijg ik dat voor de andere ook wel voor elkaar.

Groetjes wim
Re: analoge schakeling schaduwstation
Wim,

je kunt het allemaal gefaseerd doen, te beginnen met het op "stop" brengen van het vertreksein, dan het automatisch kiezen van het vrije opstelspoor en als laatste het laten vertrekken (het sein op "groen" zetten) van de treinen. Voor elke functie kun je een aparte schakelrail gebruiken, maar zoals je uit mijn ontwerp ziet, kun je ook dingen combineren als je het goed uitdoktert. Bedenk wel dat je per schakeling niet meer dan 2 dingen (wissels en/of seinen) tegelijk schakelt. Anders loop je de kans dat er een of meerdere NIET schakelen.

succes!
Roel
Re: analoge schakeling schaduwstation
Roel,

Op een schakelrail heb je twee aansluitbussen. Maar als je hem toepast in een schaduwstation heb je volgens mij maar een aansluitbus nodig. De tweede heb je volgens mij nodig wanneer blokken achter elkaar liggen.

Wim
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Even voor mijn beurt: de ene bus is voor de ene rijrichting, de andere bus voor de andere rijrichting.
In een schaduwstation rijdt men meestal maar een kant op; vooral bij ruimtegebrek.
Als je metaalrails hebt, is daar ook nog wel aan te komen (zelfs bij mij liggen nog gebogen en rechte schakelrails op de plank). Op de beurs zie ik ze af en toe nog voor circa ? 3,50 per stuk.

I.h.a. gebruik je 1 contactrail per schaduwspoor (en daarvan 1 bus) + 1 of 2 (eentje in de oprit, en eentje in de afrit, en als inrit en uitrit gelijk zijn, lus, dan gebruik je een enkele schakelrail, en daarvan beide bussen).

Als je toch bezig bent, kijk ook even bij het schaduwstation van Maavm,
zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26062.msg446791#msg446791
Twee manieren om iets uit te leggen, werken altijd beter dan eentje.

Oorspronkelijk was Martin's schakeling en beschrijving (van wissel en sein in een schaduwstation) opgenomen in de 3-rail wiki, maar ik kon zijn draadje en schema niet meer terug vinden. Dat draadje verving een eerdere tekening van Erik Nieuwenhuis, en die tekening heeft hij me ooit toe gemaild. Op het forum is ook die tekening niet meer te vinden.

Er is nog een derde draadje op dit forum om een schaduwstation aan te pakken, maar dat gaat uit van doe-het-zelf geknutsel met elektronica onderdelen (relais, gelijkrichters, soldeerwerk), veel goedkoper, maar misschien moet die jongen dan ouder zijn dan 12 om er iets zinvols van te leren - abstractieniveau en handvaardigheidsniveau is hoger.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Dag jan Willem,

Ook dat draadje van maavm had ik al gelezen. Is ook een duidelijk verhaal. Maar bedankt voor de extra info.

En dat geknutsel met electronica is ook niet echt iets voor mij, de 46 jarige van ons. Beetje solderen gaat nog wel, maar dan houdt het echt op. Misschien ook omdat ik nauwelijks kennis heb van relais, diodes etc.

De 12 jarige rijdt nu vrolijk rond en wanneer ik bezig ben moet ik regelmatig mijn vingers wegtrekken of probeert hij een schroevendraaier die per ongeluk op de rails legt als springschans voor locs te gebruiken. Voor hem duurt het allemaal te lang op de onderste laag. Volgende plaat erop en dan kan hij zijn huisjes, zandbergen etc ook gaan gebruiken.

Maar we hebben er samen nog steeds meer lol in.

Zodra ik / we de boel goed geschakeld en rijdend hebben gekregen zullen we weer wat foto's plaatsen.

We blijven het geweldig vinden dat we snel en nuttige info via dit forum krijgen. Hopelijk komt er ook nog eens een tijd dat wij antwoorden kunnen geven ipv alleen vragen.

Groetjes
Wim ( en Calvin)
Re: analoge schakeling schaduwstation
Citaat van: Jan22 op donderdag 13 november 2014, 14:10:04
Even voor mijn beurt: de ene bus is voor de ene rijrichting, de andere bus voor de andere rijrichting.
In een schaduwstation rijdt men meestal maar een kant op; vooral bij ruimtegebrek.

Ik heb geen alleenrecht op een reactie, hoor. 😄 Elke bijdrage is prima! En hoe meer voorbeelden, hoe beter.

Op een schakelrail heb je inderdaad maar één bus per richting en in het schaduwstation dat in één richting bereden wordt, gebruik je dus maar één aansluitbus. Wat ik bedoel is dat je niet meer dan twee apparaten (= wissel of sein) per bus moet schakelen. Je kunt twee stekkers in elkaar steken of 2 draadjes in 1 stekker steken of een kroonsteentje gebruiken om 2 draadjes van een wissel en/of sein via 1 draadje naar de schakelrais te sturen.

Deze laatste oplossing gebruik ik bijvoorbeeld als ik het draadje aan de binnenkant van de rails aan de contactbus soldeer. Dat geeft een vaste verbinding en laat geen lelijke stekkers in het zicht zien. Ik heb ook als proef een stekker aan de binnenzijde van de schakelrails in de contactbus gestoken. Blijkt ook probleemloos te werken met het veermechanisme.

Groeten,
Roel
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Aan de binnenkant! Daar ben ik vroeger nou nooit op gekomen!
(maar toen soldeerde ik nog niet)

Je hoeft gelukkig zelden meer dan twee relais tegelijkertijd te schakelen met een schakelrail.
En als dat wel zo lijkt te zijn, dan moet je over de logica ervan ernstig nadenken, want dan doe je meestal iets verkeerd. Maar als het wel zo is, dan zet je meestal een relais ertussen: de contactrail schakelt het hulprelais, en het hulprelais schakelt dan 3 of meer apparaten.

En inderdaad, laat nooit een trein stoppen met de sleper op een schakelrail, want daar houden relais niet van.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Dag Jan Willem.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 14 november 2014, 17:06:08
En inderdaad, laat nooit een trein stoppen met de sleper op een schakelrail, want daar houden relais niet van.

Ik neem aan dat je daarmee bistabiele-relais (AC) bedoeld?

Groeten,

Erik.
Re: analoge schakeling schaduwstation
beste forumleden,

Tijdens de gastendag is mijn bijdrage in dit draadje ter sprake gekomen. Nogmaals gezegd, het is één van de oplossingen om een schaduwstation met schakelrails automatisch te laten werken. De bijdrage is bedoeld geweest als reactie op vragen van mede forumleden, die hier nog mee aan het worstelen zijn. Dat geldt ook voor de aansluiting van de schakelrails. Er zijn meerdere oplossingen denkbaar.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 14 november 2014, 17:06:08
Aan de binnenkant! Daar ben ik vroeger nou nooit op gekomen!
(maar toen soldeerde ik nog niet)

Ik heb 3 foto's gemaakt van de door mij gebruikte oplossingen.
De officiële aansluiting volgens M* is natuurlijk via stekkers. Deze oplossing heb ik toegepast bij schakelrails, die op een uitneembare - normaal niet in het zicht zittende - hellingbaan zitten.


Standaard soldeer ik de draadjes vast aan de schakelrails, waarbij ik de draadjes via de zijkant (bij onzichtbare delen van de baan - zie foto) of via een gat door de onderliggende plaat (bij in het zicht zittende sporen) naar buiten laat komen. :


Voor wie niet handig is met solderen en liever ook niet de stekkers zo onnatuurlijk in het zicht wil laten zitten, heb ik geprobeerd of een stekker er ook aan de binnenkant in wil gaan. Dat gaat prima. Je moet er natuurlijk wel op letten dat de draadjes niet bij het veermechanisme komen. Maar dat geldt ook wanneer je de draadjes soldeert. Ik heb bij deze oplossing een nieuw stekkertje gebruikt zodat de klemkracht in de schacht goed is.


groeten,
Roel
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Ik maak natuurlijk meteen een sprong naar M* 2299, de k-rail schakelrails.
Dat is een oerlelijk ding, maar uit het zicht, heb ik daar geen problemen mee.

Gisteren kocht ik er 4 bij (? 15,-), en in de trein van Veendam naar huis, liet ik ze ronddraaien in de vingers, en dacht, hoe kan ik deze nou zo op pimpen dat ze wat minder opzichtig zijn.
Een aanzetje tot de bespreking van de k-rail schakelrail staat hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53201.0
Re: analoge schakeling schaduwstation
Houd er rekening mee dat de plastic draaipunten, die "gelagerd" zijn in de messcherpe bedding van de metalen rails, relatief
snel zullen inslijten en gaan "lubberen". Zodat de schakelfunctie onzeker wordt.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Citaat van: nobody op zondag 16 november 2014, 14:44:31
"gelagerd" in de messcherpe bedding
Ahum, dat zitten ze niet, althans niet bij deze aanschaf.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Komende zaterdag (15 november) hier in de buurt, heinkenszand (bij Goes) weer modelspoorbeurs. Daar maar eens op zoek naar extra schakelrail om schaduwstation af te maken. Met drie schakelrails kom ik er echt een aantal te kort.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Citaat van: Jan22 op zondag 16 november 2014, 14:27:54
Gisteren kocht ik er 4 bij (? 15,-), en in de trein van Veendam naar huis,
Mag ik uit deze zin opmaken dat jij enkele uren (gezien je woon regio) met de trein hebt gereisd om de beurs in Veendam te bezoeken?
Re: analoge schakeling schaduwstation
Nee Tim,
Ik ben niet in Veendam geweest, maar dat is een ander forumlid. Gezien het optimale modelspoorweer afgelopen weekend vooral thuis geweest in het Zeeuwse Middelburg.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Citaat van: Jan22 op zondag 16 november 2014, 17:59:19
Citaat van: nobody op zondag 16 november 2014, 14:44:31
"gelagerd" in de messcherpe bedding
Ahum, dat zitten ze niet, althans niet bij deze aanschaf.
Hoe is het transparante plastic asje, bij jouw versie, dan bevestigd?

Aanvulling: Wanneer je de eerste foto in deze link bekijkt zie je, tussen de twee stekertjes, het draaipunt van het asje. ===> klik


Edit nobody: Aanvulling toegevoegd.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Gisteren wat extra contactrail en een schakelrelais gescoord. Moet nu voldoende zijn voor goed werkend schaduwstation. Zeker met alle input van hierboven.
Tevens nog een leuk tenderlocje voor Calvin meegenomen om straks lekker mee te kunnen rangeren.

Zodra alles werkt zal ik een paar foto's toevoegen. Plaatjes zijn we volgens mij allemaal dol op.

Groetjes Wim
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
Citaat van: Huskywolf op maandag 17 november 2014, 09:31:29
dat jij enkele uren met de trein hebt gereisd

Ik werkte vroeger op de trein, heb dus iets met reizen in een trein. En ik heb iets met Veendam.
Heb een Kruidvat kaartje gebruikt en heb eerst de show in Zwolle en daarna die in Veendam bezocht.
Ik was vooral blij met Veendam, mooie module banen, prettige sfeer, gezellig gekletst, en een beursje ook nog erbij. En dan die museumbus heen en terug, met zo'n geweldige lucht van diesel en leervet.
Mijn dag kon niet meer stuk.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Is inderdaad altijd een leuke kleine beurs.
Goed georganiseerd en veel diversiteit, rustig de tijd om even te kletsen en alles is goed te overzien, ga er met plezier naar toe.
En inderdaad, dat die museumbus voor het vervoer zorgt is iets geweldigs.
Komende zaterdag naar Assen, lijkt een beetje op die in Veendam.
Re: analoge schakeling schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
 :offtopic: :offtopic: :offtopic:
Heren. Zullen wij weer on topic gaan in dit draadje?

vr.gr.
Jurrien
Re: analoge schakeling schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge schakeling schaduwstation
 :offtopic: ??

Citaat van: nobody op maandag 17 november 2014, 09:51:27
Hoe is het transparante plastic asje, bij jouw versie, dan bevestigd?
In de plastic biels aan de ene zijde, aan de andere zijde in plastic in het kastje met de bladveren.

Foto 3-rail wiki (nieuwer type 2299 schakelrail):


Er zijn verschillende types in omloop die het zelfde catalogusnummer hebben.
Deze op de 3-rail-Wiki-foto heeft b.v. RVS lipjes onder de spoorstaaf.
Degene die ik kocht heeft koperen stripjes onder de spoorstaaf:

(bron:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53201.0)


Back to Topic:

Als je een schaduwstation aanlegt met deze schakelrails, werkt dat net zo als bij M-rail analoog.
Er zijn wat verschillen (geen stekkers maar draadkleimmen, en amper reparatie-mogelijkheden als de bladveren lam raken).