Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Waar begin ik mee?

Gestart door Roland56 donderdag 07 augustus 2014, 12:17:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@Wim: Wat een geluk dat jij dat weer hebt kunnen opzoeken man, ik wist het echt niet meer. Is dan ook weeral meer dan 30 jaar geleden en dus al blij dat ik dat alfabet nog van buiten ken zonder op Internet te moeten gaan zoeken. :(. Als ik jou niet had hé :).
Ik had het getypt zoals je het uitspreekt anders wordt het gewoon een letter 'u'.  Bijzonderste is dat je weet wat er bedoeld wordt.

@ Ad: Dat kwam ik verleden week toevallig tegen op Youtube van iemand die toont hoe je zoiets aansluit. Ja, simpeler kan niet maar hij demonstreert het wel met led strips. Normaal geeft zo'n led strip heel wat licht die soms ook wat té fel kan zijn als je er rechtstreeks moet in kijken. Zo'n dimmer geeft dan de oplossing. Sommige gebruiken dit om bijvoorbeeld een hoekje in de woning te belichten. Een iets meer gedimd licht maakt de boel gezelliger. Maar of het nu strips of losse leds zijn, wanneer je de spanning verlaagd zal het licht ook wel verminderen dacht ik zo?
Maar ik kocht verleden week een voeding van Mean Well. Van 240 naar 12 volt/ 2,1 A. Er zijn daar drie klemmen aan voor de 240 volt wisselstroom aansluiting (twee voor de spanning, een voor de aarding) en twee klemmen voor de 12 volt gelijkstroom, een plus en een min klem uiteraard. Daarnaast zie ik een plastiek schroefje waar je precies met een schroevendraaiertje zou kunnen aan draaien en waarboven de letters  V+ ADJ staan wat Adjuster zou moeten betekenen. Ik denk dat je daarmee de 12 volt spanning moet kunnen verlagen? Ik zal daar eens mijn voltmeter op plaatsen en zien wat het geeft. Verleden week nog uitgemeten, de voeding geeft nu 12,04 Volt. Als ik daar de spanning kan verlagen heb ik geen dimmer nodig.

Grts,
Roland

Re: Waar begin ik mee?
Ik hoefde 't niet op te zoeken. Dat alfabet is sinds ik 't geleerd heb (1958) opgeslagen op mijn harde schijf. ;)
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik zag dit voor het eerst toen ik voor 3 jaar lang bij het Recce eskadron was in Arolsen, Duitsland.
Inderdaad eenmaal je dat geleerd hebt vergeet je dat niet meer maar je moet het wel blijven gebruiken. ;)
Ik dacht dat je het opgezocht had omdat je een link naar Wikipedia opgaf.

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Onlangs toch even die voeding uitgeprobeerd. Naast de 12 volt uitgang staat een plastiek regelvijsje waar je met een schroevendraaiertje kan aan draaien.
Dus even de multimeter er opgezet en aan het vijsje gedraaid. Als ik naar links draai zie ik duidelijk de spanning dalen dus een dimmer zal ik niet onmiddellijk nodig hebben. Ik had eigenlijk al zo'n vermoeden maar dat werd hierbij dan bevestigd. Het is inderdaad wel zo dat wanneer ik de spanning daal dat een gevolg heeft voor alles wat op die stroomdraad aangesloten ligt maar gezien ik daar enkel led lichtjes zal op aansluiten zal dit niet zo heel erg zijn.
Voorlopig nog bezig met het plakken van een reisbureau die ik in de omgeving van het station wil neerpoten maar ik ben ook nog met andere zaken bezig dan modelbouw zodat het even zal moeten wachten.
Tot binnenkort weer.
Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Vorige vrijdag liet ik mijn treintje nog eens bollen terwijl ik in de hobby kamer bezig was. Het viel op dat sedert enige tijd de wielen van het locomotiefje wat meer geluid maakten dan anders. Even gecontroleerd zonder daarom de loc van de rails af te nemen en er was niets speciaals te zien, alle wielen draaien blijkbaar nog. Tot ik plots een klein rond en kapot rubbertje vond naast de spoorweg. Ik had het meteen door en na controle werd het ook weer bevestigd, een rubbertje  die op de wielen ligt om doorslippen tijdens het klimmen verhinderd is kapot. Ik vrees dat op die manier het andere ook kapot gaat maar goed, alles is vlak dus klimmen hoeft niet. Bij mijn volgend bezoek aan de Märklin winkel moet ik zeker hierom vragen. Ik hoop dat het dan er gemakkelijk terug op te krijgen is want zo'n kleine dingen zijn snel opnieuw kapot terwijl je ze er nog maar oplegt. Is dit nu gemakkelijk zelf te doen of neem ik mijn loc beter mee en geef het in handen van meer ervaren mensen?

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waar begin ik mee?
Een rubberen bandje kan je makkelijk met een wat botte pincet van het wieltje af krijgen en erop leggen. Zelf doe ik het met de pincet van Märklin's eigen gereedschapset 70900. Daarnaast kost een zakje met iets van 10 rubberen bandjes een paar euro. Geen spannende bedragen en je loc kan weer een aantal jaar vooruit met volledige trekkracht. Heb je anders het loctype (Märklin type) voor ons, dan kunnen we zo het type bandjes erbij vinden.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Peter,

Ja het is de V80 van Märklin. Waarschijnlijk vind ik dat bij de Märklin winkel wel. Ik zou het wel op Internet kunnen vinden maar de kans bestaat dat de verzendkosten hoger liggen dan de bandjes zelf.  :)
Ik heb enkele pincetjes, er zal wel eentje bij zijn waarmee het lukt zeker. Maar jij hebt het over een aantal jaar en zoals je kan merken ben ik pas begonnen sedert 8 augustus dit jaar. Is dat dan niet wat vroeg als er nu al zo'n bandje kapot is?

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hmmm, dat is inderdaad een erg nieuw loc'je. Zo'n rubber bandje zou na 10 jaar stil-liggen nog goed moeten zijn of enkele jaren rijden. Of er zou olie op het bandje moeten zijn gekomen, maar dan nog is er een paar jaar nodig om dat aan te tasten.

Misschien kan je naar de winkel terug gaan waar je het gekocht hebt. De meeste handelaren doen niet moeilijk om een bandje. Het betreft overigens artikelnummer 7154 (10 stuks).
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Laat in ieder geval niet je loc rondrijden met een ontbrekend bandje, slecht voor het wiel én de rails.
Het opleggen van een nieuw bandje is goed te doen hoor !
Succes ermee !

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Toen ik die treinbaan als startpakket kocht heeft men er mij op gewezen er zeker de eerste jaren met geen olie aan te komen. Daar zit van de fabriek uit speciaal vet tussen die eigenlijk niet of nauwelijks vergaat. Dus is smeren niet onmiddellijk nodig ook al worden er in de handel flesjes olie verkocht om zogezegd op de assen te laten vallen. Ik heb er dus nog nergens olie aan gedaan. Maar olie drupt af en komt inderdaad op de sporen terecht wat dan daar weer niet goed is.
Ik zal dus hoe-dan-ook nar de Märklin winkel moeten voor die rubbers. Misschien toch eerst eens op Internet kijken want een rit van 20 Km heen en evenveel weer terug zal mij al rap meer kosten aan verplaatsing dan die paar Euro's voor de verzendkosten. Niet dat mij dat wat kan schelen maar het weegt tegen elkaar niet op bedoel ik hiermee.
Er zijn blijkbaar slechts twee wielen die zo'n bandje dragen. Moeten ze nu alle twee vervangen worden of gewoon er een nieuw leggen op het andere wiel tegenover hetgeen waar nog een bandje op ligt of uit voorzorg gewoon ineens alle twee vervangen?
Ja Tony, een wiel vervangen van een wagen is geen probleem maar die dingen hier zijn zo verdomd klein hé :-)
In ieder geval weer bedankt voor de tips van beiden ;)

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Bij mij gaan de anti slip bandjes vooral stuk als ik de lok met de hand moet aanduwen (is bij marklin natuurlijk nauwelijks nodig, het is geen 2rail) of als ik een zware lok gebruik om een lichtere lok een duwtje te geven, als die lichtere lok stil staat in het schaduwstation op een stukje ernstig vervuilde rails. Dan willen de anti slip bandjes wel eens los raken! Bij stoomlokjes is het verwisselen iets lastiger dan bij eloks of dieseltjes. Omdat de maat van de bandjes best wel nauwkeurig luistert zou ik een bezoekje brengen aan de winkelier, misschien heeft die ook nog interessante koopjes staan die tot een leuke uitbreiding van de baan kunnen leiden, de feestdagen staan voor de deur en wat is er feestelijker dan een pakje met een spoor-inhoud, bij voorkeur afkomstig van Marklin?

Succes!

:)
Re: Waar begin ik mee?
Opa-Bullcat
gast

Re: Waar begin ik mee?
Waarom gebruiken jullie geen BullFrog Snot hiervoor, schijnt ook als een trein te werken als ik de filmpjes mag geloven.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Even geGoogeld naar dat snot en het ziet er tamelijk groen uit.
Ik dacht eerst dat het een grap was, een soort mengeling van snot afkomstig uit de neus van buldog honden en kikkers. :-)
Wel ik zie dat het erop aankomt om de wieltjes van je locje te laten draaien zonder dat het op de sporen staat en dan met een kaasprikker wat van dat product aan te brengen. Zoals je zegt "Als ik de filmpjes mag geloven".
Ik denk dat ik toch maar bij het origineel van Märklin blijf en er nieuwe bandjes voor koop. Tenslotte zie ik dat je met zo'n pot BullFrog snot en hetgeen je er maar van nodig eigenlijk veel te groot is tenzij je veel treintjes hebt en regelmatig kapotte bandjes anders blijft die pot staan tot hij  waarschijnlijk opgedroogd en niet meer te gebruiken valt. Deze namiddag neem ik gewoon mijn locje mee naar de winkel en vraag om een demonstratie hoe je dat daar oplegt. In het vervolg kan je dat dan zelf en het kost eigenlijk niets.
Toch weer bedankt voor de tip ;-)

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Bullfrog ===> klik
Re: Waar begin ik mee?
Spoorman
gast

Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: frank-103 op woensdag 19 november 2014, 12:45:38

Bij mij gaan de anti slip bandjes vooral stuk als ik de lok met de hand moet aanduwen (is bij marklin natuurlijk nauwelijks nodig, het is geen 2rail)


Slimmeriken wisselen wielen en rijden zonder bandjes. Geen geduvel meer, betere stroomafname en detectie.

Bandjes zijn bedacht om onder alle omstandigheden trekkracht te kunnen leveren zoals bij het bestijgen van een 6% klimspiraal met 12 rijtuigen voorzien van slpers. Maar dat komt op een nette modelbaan nauwelijks voor. :D

Gr, Ben.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Wim: Dank u voor de link. Misschien hadden ze er dan maar brullfrog moeten van maken :)

@ Ben: Zonder bandjes? Als je even terugkijkt op deze pagina zal je zien dat Tony er mij op gewezen heeft dat het niet goed zou zijn voor de wielen en voor de rails om zonder die bandjes te rijden. Ik vind inderdaad dat de wieltjes nu iets meer kabaal maken. Inderdaad mijn spoorbaan ligt nog altijd volledig plat dus er hoeft (nog) niet geklommen te worden maar als dit zou schadelijk zijn voor het materiaal dan kan die paar Euro's toch niet zo'n grote investering zijn. En wielen wisselen zegt u?? Zoals ik reeds zei, op mijn auto heb ik daar geen problemen mee maar op die loc.... Ik zou niet weten hoe daaraan te beginnen. Ik zal in ieder geval raad vragen bij de Märklin zaak deze namiddag.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland,

De 5 meter warm wit LED strip/lint met trafo is in de aanbieding bij acion (nl) 12,95 ... kan je de hele buurt mee verilchten :-) 
Het zijn mooie kleine stukjes van +/- 10cm per 3 ledjes ... ideaal voor de modelbouw..
Ook hebben ze een slinger met hele kleine ledjes ( bij de kerstsupllen) 80 miniledjes voor 4,5 volt voor 2 euro ...
( ik ben ze nu in de vrachtwagens aan het monteren als koplampen, dat gaat prima )
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Je moet niet op Ben letten die rijdt 2-rail, en dan komt een wiel zonder antislipband beter door zijn keuring ;)

Gewoon advies vragen bij je handelaar kan geen kwaad en om de band heen leggen.......als je dat eenmaal gezien hebt, denk je waar maakte ik me nou druk over?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Spoorman
gast

Re: Waar begin ik mee?
@Hansie: ik ben altijd weer blij als iemand met een tip weer uit de voeten kan, 3railers of 2railers maakt mij allemaal niet uit. :)

Gr, Ben.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Roel: Ik zal eens moeten kijken of ze die hier in België ook in de aanbieding hebben. Ik heb nu wel een voeding met losse leds maar gezien mijn voeding 12 volt gelijkstroom levert kan ik die led strips daar vast ook wel op aansluiten. Ik vrees echter wat voor het solderen van die dingen maar dat moet ook wel lukken, het is me al gelukt op hele fijne soudures te maken dus daar moet het ook wel kunnen.

@ Hans: Inmiddels ligt er een nieuwe band op dat wiel De eerste keer van mijn leven dat ik een trein op banden weet lopen :-). Ondertussen toch nog een en ander meegebracht anders werd het mij een dure rit. Inderdaad een pakje van 10 bandjes die eigenlijk twee keer niks kost maar toch hoop ik dat zoiets niet al te dikwijls voorvalt. Binnen mijn rechter terugkeer lus wil ik een vijvertje maken en dus heb ik een fles van dat product meegebracht dat je uitgiet en laat opstijven. Maar voor raad omtrent dit soort scenery moet ik hiervoor vast bij Tony terecht ;-).

Tenzij er natuurlijk nog mensen zijn met ervaring hiermede. Het is namelijk zo dat mijn treinbaan boven op 3 cm dikke Perfax ligt. In de winkel raadde men mij aan om eventueel met een cutter mes een soort putje te graven en daar iets in te plaatsen dat waterdicht is? Ik dacht meteen aan boterpapier bijvoorbeeld? Het moet overschilderbaar zijn zodat je dieptes kan creëren. Donker in het midden, iets lichter naar de randen toe voor minder diep. Wit langs de randen. Laten drogen en dan maar dat product uitgieten in laagjes. Maar zal boterpapier wel goed voor zijn of kan ik beter iets anders gebruiken?
Alweer dank voor alle eventuele mogelijke tips.

Grt,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Trein op banden ===> klik
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Wim,

Da's dan ook de eerste keer dat ik zoiets zie maar zoals je kan lezen, het is een stunt van de banden fabrikant Michelin.
Hopelijk krijgt hij niet te dikwijls en platte band, zet daar je krik maar onder :)
En ja zo zie je maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en een mens is nooit te oud om bij te leren.
Bedankt in ieder geval ;-)

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Metro op banden ===> klik
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Roel: Ik ben gisteren naar de action geweest maar die 5 meter led lichtjes zoals jij beweerd daar niet gevonden.
Heel wat led verlichting voor kerstmis op batterijen (3x1,5 volt) maar nergens de bekend led strips zoals gekend.
Maar ik ben nu toch begonnen met losse led verlichting en dus zal ik dat maar verder uitproberen.
Ik denk te gaan beginnen aan de perron overkapping die ik onlangs heb gekocht en daar eerst eens proberen met losse ledjes.
De toekomst brengt raad en dank zij iemand op dit forum heb ik geleerd om een voorschakelweerstand te berekenen dus mag ik mezelf dat plezier niet ontzeggen.  :D

Grts,
Roland

Re: Waar begin ik mee?
Roland
Kijk hier eens op.
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html
Hier staat ook een link waarmee je zelf de voorschakelweerstand voor leds niet zelf hoeft uit te rekenen.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Dergelijke acties van de Action, moet je redelijk snel bij zijn, want het gaat soms nog voor dat de producten in de winkel verschijnen al erg hard.
Was bezig mijn zus te helpen met overschakeling op Ledverlichting, maar dan in haar huisje om de energierekening wat te dimmen.
Bij de Lidl hadden ze een redelijk goede lamp te koop voor 20 Euro, en die was hier in mijn woonplaats binnen no-time weg.

En dat was al op de in de folder aangekondigde dag, en op diezelfde dag heb ik een andere vestiging bezocht, en daar heb ik er dan ook drie tegelijk gekocht.
Die ledstrips zijn gewoon te lomp voor je perronoverkapping, daar ze teveel in het zicht zitten :important:
Het lijkt me ook meer voldoening geven, om de ledverichting zelf aan te brengen, en in het geval van de overkapping zou ik met lakdraad werken.
Die kan je makkelijk op een paaltje lijmen, en eventueel in de kleur van dat paaltje schilderen.
Wel even in de gaten houden, dat je de kathode en de anode niet door elkaar haalt ;)

Heb je geen lakdraad?
Nou in elk huishouden vindt je wel een defect apparaat, met een voeding erin, die je eruit kan slopen.
Soms zit het gegoten en al erin, maar je ziet als je hem dan toch open hebt, ook wel spoeltjes zitten die je kan gebruiken.
Natuurlijk is zoiets ook los te koop, maar je zal je verbazen wat je nog allemaal op de plank hebt liggen :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 november 2014, 11:18:13
Hoi Roland,

1. Dergelijke acties van de Action, moet je redelijk snel bij zijn, want het gaat soms nog voor dat de producten in de winkel verschijnen al erg hard.

2. Natuurlijk is zoiets ook los te koop, maar je zal je verbazen wat je nog allemaal op de plank hebt liggen :D

M.v.g.

Hans V200.0

1. Helemaal mee eens. Ik shop ook vrij regelmatig bij Action, en als je wat ziet moet je direct toeslaan, een half uur later kan  het weg zijn. Met name de superkoopjes. Zoals bijv. secondenlijm, 13 cent per tube ! Maar altijd snel weg. Stond laatst te zoeken (ze veranderen nog wel eens van plaats) toen net de nieuwe voorraad ingepakt zou worden. heb gelijk alles maar meegenomen; 10 stuks 3-packs voor wel ?3.90  >:-D

2. Ook mee eens, je verbaasd je er soms over wat je met gewone huishoudspullen, of weggooispul nog kan doen. Had nog wat overtollige "stokken" van luxaflex liggen, daar wordt op dit moment een houder voor een wisseldecoder mee gemaakt. En zo zijn er veel van die "simpele" dingen die je kunt gebruiken.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Jorg: Die website is mij bekend en ik heb daar heel wat van opgedaan. Als je op deze pagina kijk en de wet van Ohm is je bekend dan is dat helemaal niet moeilijk. Ik weet dat je dat op bepaalde sites gewoon kan laten berekenen maar dan moet je nog altijd rekening houden met de eerstvolgende beschikbare weerstand want meestal kom je een waarde uit die niet op de markt te krijgen is. (vb 240 Ohm, eerstvolgende beschikbare koolfilmweerstand is 270 Ohm.) Ik heb een voeding van 12 volt gekocht. Je kan daar maximum 3 witte leds (3,6 volt) in serie op aansluiten. Dus heb ik mij voorzien van de nodige weerstanden voor 1,2 en 3 leds. Andere kleuren hebben andere voltages maar dat is dan ook weer gemakkelijk te berekenen. En dergelijke rekensommetjes maak ik wel graag even. ;)

@ Hans: bedoel je dan dat wanneer ik zo'n spoel zou ontwinden ik die draad kan gebruiken om led lampjes op aan te sluiten? Ja dat is inderdaad fijne draad en ik ben benieuwd of je dat met acrylverf zou kunnen klaren? Ik vermoed ook dat gezien deze draad gelakt en meestal ook nog eens vernist is je daar geen kortsluitingen kan op krijgen. Dus moet je de uiteinden wat afschuren met wat fijn schuurpapier? Anders komt daar ook geen stroom door vermoed ik?
Ja inderdaad dan is het wel even opletten geblazen, de plus aan de anode en de min aan de kathode en de weerstand op kant waar de anode is aangesloten. (+)Misschien haal je ze dan zo wel uit elkaar, aan de andere kant zit geen weerstand en die weerstand hoeft ook niet bepaald onmiddellijk aan de led gesoldeerd te worden dacht ik. Dat mag ook een stukje achteruit als het maar aan de juiste zijde is.
Dus jij gaat er ook van uit dat ik best met losse leds werk voor mijn perron overkapping? Herinner u dat het gaat om de Vollmer 3559, deze heeft geen doorzichtige overkapping. Schijnt de led te hard kan ik de spanning bij mijn voeding verminderen wat sowieso waarschijnlijk toch zal nodig zijn. Ik wacht dus nog af tot ik resultaat kan zien.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Gerrit,

Ik denk dat men bij Action hier in België niet dezelfde zaken heeft dan bij jullie in Nederland. Ik ben onlangs op zoek geweest naar die houtlijm die jullie daar kunnen kopen. De merknaam is mij ontglipt maar is te zien bij Tony. Ze hebben diezelfde niet maar ze verkopen wel houtlijm van Pattex aan scherpe prijzen. Als ik led strips wil kan ik ze ook kopen bij het koopcenter hier 500 meter vandaan. Alleen heb ik daar nog geen geknipte led strips gevonden en dat zou wel ideaal zijn geweest, hoef je ze zelf niet te knippen :D. Ik kan ze wel kopen op lengten van een halve meter.

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op dinsdag 25 november 2014, 12:10:14

@ Hans: bedoel je dan dat wanneer ik zo'n spoel zou ontwinden ik die draad kan gebruiken om led lampjes op aan te sluiten? Ja dat is inderdaad fijne draad en ik ben benieuwd of je dat met acrylverf zou kunnen klaren? Ik vermoed ook dat gezien deze draad gelakt en meestal ook nog eens vernist is je daar geen kortsluitingen kan op krijgen. Dus moet je de uiteinden wat afschuren met wat fijn schuurpapier? Anders komt daar ook geen stroom door vermoed ik?
Ja inderdaad dan is het wel even opletten geblazen, de plus aan de anode en de min aan de kathode en de weerstand op kant waar de anode is aangesloten. (+)Misschien haal je ze dan zo wel uit elkaar, aan de andere kant zit geen weerstand en die weerstand hoeft ook niet bepaald onmiddellijk aan de led gesoldeerd te worden dacht ik.
Dus jij gaat er ook van uit dat ik best met losse leds werk voor mijn perron overkapping?

Grts,

Roland
Hoi Roland,

Je moet natuurlijk wel die spoel afwikkelen, en dat gaat het best vlakbij 1 van de twee aansluitpunten.
Als je met verf op waterbasis (Acryl) werkt, wil dat niet altijd even goed dekkend zijn als verven op oliebasis (Enamel).
Natuurlijk wel eerst een beetje ontvetten als je de draden gelijmd hebt, en de lijm is uitgehard.

Ook dat weer laten drogen, en dan kan je gewoon de lakdraad schilderen.
Zelf haal ik nooit iets van de lak af, maar de soldeerbout doet dat wel, zodat je niet behoeft te strippen.
Immers de laklaag is zo dun, dat schuren haast onmogelijk is.
En zodra de tin blijft zitten op je led en de draad, weet je dat er stroom doorheen kan 8)

Zou eerst de draden eraan solderen, dan de led op je overkapping aanbrengen (allemaal dezelfde kant op), en dan als die eenmaal vast zitten, de draden bevestigen op de steunpaaltjes en eventueel de gaatjes al boren voor de lakdraden, zodat ze onder je perron weggewerkt kunnen worden.
Het mooiste gaat dit, als je de overkapping nog los van het perron hebt, zo kan je er goed bij en is alles makkelijk te positioneren ;)
Onder je perron kan je de weerstanden plaatsen, en daarna verder gaan met andere draden om deze aan te sluiten op jouw systeem.

Dat je perron een dichte overkapping heeft is hierbij alleen maar meegenomen :D
Je kan ze tegen het dak plakken, maar misschien is een styreenstrookje ook makkelijk te plaatsen.
In dat geval kan je de led's alvast daarop lijmen, en wel rekening houdend met de afstand en verdeling van de led's
Het mooiste licht op je perrons zal indirect licht zijn, en zeker als je de leds in de overkapping monteert/plakt/plaatst, zal dat effect jouw deel zijn :P

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog van mij laten horen heb maar je moet maar denken "Geen nieuws is goed nieuws".
En inderdaad het is wel degelijk goed nieuws. Deze week nog kwam mijn dochter even langs en ze had van iemand op haar werk een Märklin verlichting gekregen.
Dat spul heeft jarenlang op zolder gestaan zo schijnt het en nu mocht ze het hebben om aan mij te schenken.
Het is een soort lichtbak waar een TL lamp van 1,20 m insteekt maar hij moet wel nog eens opgepoetst en opgehangen worden.
Even geprobeerd met een lamp uit een bestaande armatuur en het ding lijkt te werken. Dus nu nog een nieuwe lamp erin en een systeem maken om op te hangen.
Ik had gedacht aan een fijne ketting want zwaar is dat niet, het lijkt mij eerder uit plexiglas of harde plastic gemaakt te zijn.


Het gele tank wagonnetje dat je ziet heb ik vorige keer meegebracht maar bij mijn thuiskomst gemerkt dat het ding geen koppelingen heeft om aan de trein te koppelen.
Dus voorlopig op een zijspoor geplaatst tot ik volgende keer naar de Märklin winkel ga. Het is niet duur, amper 11? maar voor mij zijn 11 Euro ook nog eens 440 Bfr en dan is het wel duur voor iets wat onbruikbaar is.

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland

Mooie lichtbak, je kan er eventueel een led tl lamp in plaatsen, veel lager verbruik, deze hebben dezelfde aansluitingen als een gewone tl lamp.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Jorg,

Ja geen slecht idee, ik zal eens kijken bij het koopcenter hier wat verder. Eigenlijk heb ik al verlichting genoeg in mijn treinkamer dus zo'n led TL zou dan wel interessant kunnen zijn omwille van het verbruik.
Vooral dat je geen aparte voeding nodig hebt. Ik veronderstel dat ze gewoon zoals een andere TL lamp in de armatuur te draaien zijn? Ze werken du op dezelfde ballast?

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
In het armatuur moet je wel de starter verwijderen en de smoorspoel kortsluiten.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Eeuuuh..., smoorspoel kortsluiten??? Hoe doe je dat?
Uw smoorspoel is dat dat blok dat wij ballast noemen?
Re: Waar begin ik mee?
Als het goed is, staat dat in het aansluitschema dat bij de LED buis wordt meegeleverd.
Beetje geGoogeled. Wat u ballast noemt, heet hier "VoorSchakelApparaat" (VSA).
Zie ===> klik
Bron afbeelding: http://www.ecobright.nl/tl-buis-vervangen/


Edit nobody: Google resultaat en schema toegevoegd.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hallo Roland,

Je hebt wel een hele leuke originele lichtbak gekregen
Heel veel plezier ermee
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Mijn vraag was rond de middag. Dus eerst gaan eten en nu eens verder gezocht.
Ondertussen heb ik onderstaande kunnen vinden:

TL-lamp vervangen door led-tube

De gangbare TL-buis wordt ingehaald door de led-tube. Led-tubes zijn verkrijgbaar in de gangbare maten en passen in bestaande armaturen. Daar de led-tubes geen starter of transformator nodig hebben bent u wel genoodzaakt de electronica in het TL-armatuur aan te passen.

De starter dient u te verwijderen, de transformator kunt u verwijderen of onderbreken door de bedrading te verleggen zodat de voeding van 220 Volt rechtstreeks op de buis wordt aangesloten.(zie tekening)


Het ziet er dus heel simpel uit. De ballast zoals in tekening kan je gewoon uitschakelen, heb je niet meer nodig.
Een starter kan ook naar de vuilbak, ook niet meer nodig.
De draden die van de schakelaar komen rechtstreeks op de lamp aansluiten en er rekening mee houden dat er in de lamp een gelijkrichter voor gelijkstroom zit ingebouwd en dat je dus wel degelijk deze kant op de juiste zijde moet aansluiten.

Dat moet dus best lukken.
Dank u voor alle tips.

Grts,
Roland

Oei, sorry Wim ik bemerk nu pas dat u deze tekening reeds hebt geplaatst.  :oops:
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Mooie aankopen, vooral die lichtbak is apart  :thumbup:
De koppelingen van je wagon zijn nog wel te vinden hoor, ze worden in veel wagens gebruikt.
Je bent trouwens niet de enige, die in zijn enthousiasme iets koopt en niet goed bekijkt, om er thuis achter te komen, dat er iets mist ofzo. Het is mij pas nog overkomen, dacht een marklinwagen gekocht te hebben, blijkt het een fleischmann te zijn, met voor mij foute koppelingen en erger nog; wat groter dan dezelfde wagens die ik al van marklin had  :(

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Zo'n koppeling zal ik wel eens vragen als ik nog eens naar de Märklin winkel ga. Tenslotte veronderstel ik dat ze geacht worden om volledige stukken te leveren en gezien die wagon niet volledig is zijn zij het die in de fout gaan. Maar goed, bij het in de winkel uitstallen zullen ze daar ook wel niet op gelet hebben. Ze moeten mij dan maar zo'n koppelingen bezorgen, dat zullen ze wel liggen hebben zeker.

Ik heb mijn reisbureau eindelijk een plaatsje gegeven. Je zal merken dat alles errond nog witte perfax is maar het is mijn bedoeling geleidelijk aan af en toe wat bij te voegen tot de plaats volledig vol is. Aan het station bijvoorbeeld heb ik ook een stukje zwart geschilderd wat een parkeerplaats voor wagens moet worden voor mensen die met de wagen tot aan het station komen om daar de trein te nemen. Eigen fantasie natuurlijk maar goed, in werkelijkheid gebeurt het ook. Misschien moet ik ook nog een fietsenrek zoeken maar fietsen worden daar meestal toch maar gestolen :-).
Hier een afbeelding van mijn reisbureau. Ik had nog wat afspanning over van mijn opslag bedrijf omdat ik daar ook verandering heb aangebracht en dit kwam hier nu mooi van pas. De verf op deze foto was nog nat maar het is de bedoeling daar een twee à drietal autootjes te plaatsen. Mensen komen met de wagen naar het reisbureau en moeten bijgevolg parkeerplaats hebben.


De rode banden naast het baanvak zijn fietspaden en is eigenlijk niets anders dan rood schuurpapier (korrel 150 :)) waar ik dat baanvak heb opgeplakt. Het aanbrengen van dat schuurpapier op de perfax was niet zo gemakkelijk met behangsel lijm maar is uiteindelijk toch gelukt. Schuurpapier dient niet meteen om mee te behangen en bij contact met vocht gaat het krullen. Uiteindelijk is het gelukt door er behoorlijk wat behanglijm op aan te brengen en er daarna gewichten op te plaatsen. Eenmaal droog blijft het kleven. Misschien had ik ook afgelengde houtlijm moeten gebruiken maar ik vrees dat het daarmee al even moeilijk zou geworden zijn. Nu plakt het en heb ik er achteraf mijn baanvak kunnen boven op aanbrengen en dat is voor mij het bijzonderste, het is de uitslag wat telt ;-).


Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Waar begin ik mee?
Leuk idee zo.  :thumbup: Het is zeker en vast een reisbureau voor reizen naar Engeland want de auto's rijden alvast maar links. :D De weg ziet er heel fraai uit, hoe heb je die gemaakt? Ik heb ook schuurpapier gebruikt, donkergrijs voor een asfaltweggetje en dat heb ik met Bison Alleslijm vastgeplakt, gaat prima. Die Bison Alleslijm is toch een favoriet van mij voor van alles en nog wat.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waar begin ik mee?
Mooi gemaakt tot nu toe. En zoals je het beschrijft van wat je nog gaat doen komt het goed, fantasie genoeg en dat is wel belangrijk.
Sucsez verder
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Ad,

Ja, nu bemerk ik het ook dat ik die wagens verkeerd heb gezet. :-(.  Nu, mijn treinbaan is niet speciaal aan een of ander land gebonden. Noem het maar fantasialand want meer is het eigenlijk niet. Het is niet omdat Märklin van Duitsland komt dat alles nu moet Duits zijn ook. Ik had er net zo goed een treinbaan in Alaska kunnen van maken maar dan heb ik hopen sneeuw nodig of mijn perfax gewoon wit laten ;-). Maar ik zal die wagens wel van rijbaan veranderen, ze zijn er niet opgeplakt. Wel die rijbaan zelf heb ik in de Märklin winkel gekocht. Dat zijn stukken van 1 meter en ik heb er zo drie meegebracht. Dus eerst het schuurpapier geplakt en dan mijn rijbaan er bovenop. Dat plakt van zichzelf zoals een sticker, je trekt de achterkant ervan af en strijkt de bovenkant met iets vlak open zodat je geen luchtbellen krijgt. Heb je toch een luchtbel, even terug opheffen en opnieuw vlak strijken, het lukt wel. ;-)

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Ha die Roland !

Blij verrast van je foto  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Helemaal op de goede weg (met fietspaden nog wel) !!!

Doe zo verder...grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u voor de reacties. Het doet goed als men ook eens zegt dat het er leuk uitziet.
Mijn volgend projectje is die perron overkapping (denk ik) maar van opnieuw ballasten is nog geen sprake.
Verder wil ik dan nog eens uitkijken naar een boerderij met weiden en koeien.
Ik heb ook reeds vloeistof om een vijvertje te maken die ik binnen de rechter terugkeer lus wil maken. Een klein testje heeft bewezen dat die vloeistof helemaal doorheen de perfax dringt. Ik moet dus nog iets vinden waar je kan op schilderen (dieptes aangeven) en wat toch niet doordringbaar is door vloeistof.
Even Youtube raadplegen denk ik, daar staan filmpjes op met demonstraties hierover.
Re: Waar begin ik mee?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Waar begin ik mee?
Wat je kan doen is eerst een laagje wegkrabben in de vorm van de vijver en in die vorm een stukje dun hout erin leggen. Een vijvertje is toch wat dieper dan het landschap eromheen, dus dan krijg je meteen een vijverrand.

Dirk-Jan
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Dirk jan,

Dank u voor de tip maar ik vrees dat je dan ook de zijranden van het "putje" moet ergens mee kunnen afdekken anders zal de vloeistof langs die weg in de perfax gaan dringen ...niet? Ik denk dus dat je een soort van kuipje moet kunnen maken om in het putje in te bouwen. Misschien eens kijken bij kinderspeelgoed of ik niets kan vinden wat kinderen normaal gebruiken om zandkastelen en/of zand vormpjes te maken? Met plakkaatverf moet dat misschien wel te schilderen zijn?
Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
De verdieping bekleden met matje en polyester.
Of keukenpapier doordrenken met lak. Na droging nogmaals lakken. En 't geheel is waterdicht.   
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waar begin ik mee?
Is dat niet wat omslachtig Roland?
Met plastic folie, eventueel reeds op (basis)kleur, is toch ook een vloeistofdicht 'bakje' te maken?
Voordeel hiervan is dat iedere willekeurige vorm maakbaar is ...  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik dacht dat als je zo'n zandvormpje even opwarm tot het zacht wordt dat je het dan in elke vorm kan duwen zoals je wil. Even in kokend of toch heet water dompelen misschien? Als het vormpje te diep is kan je er ook nog een rand afsnijden.
Plastiek folie, ok daar had ik ook al aan gedacht maar ik vrees dat verf, zelfs plakkaatverf, daar niet op houdt. Je hebt donkere kleur nodig voor het diepste punt van de vijver en geleidelijk lichtere kleuren voor de minder diepe punten. Zelfs wat wit voor de bovenste randen van het water oppervlak maar dat kan je doen nadat je het "water" hebt aangebracht.
Of er blauwe plastiekfolie voor de kleur van water bestaat weet ik niet maar dan heb je geen diepte zichten denk ik?

Grts,
Roland