Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waar begin ik mee?

Gestart door Roland56 donderdag 07 augustus 2014, 12:17:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Voilà sè dat is't. Nederlanders hebben werkelijk voor alles een oplossing ....great!!! :thumbup:
Alvast weer bedankt voor het idee Wim  ;)

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waar begin ik mee?
... en dan met een natte penseel kun je vooraf de grassprieten op de mat plat strijken.
Mocht dat niet voldoende zijn, dan even in laten trekken om daarna met een spateltje de grassprieten weg te schrapen.
Zo zullen de bomen beter en netjes blijven staan.

Groeten,

Erik.
Re: Waar begin ik mee?
Of scheren met dit ding ===> klik
Heb ook zo'n ding gehad om m'n ontluikende baard meteen "de kop in te drukken". ;)
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Vandaag niet de tijd gehad omdat ik ergens anders mee ben bezig geweest namelijk zorgen voor wat muziek in mijn treinkamer. Maar ik denk dat ik eens ga proberen om met een paar kopspelden bijvoorbeeld die boompjes vast te zetten. Ik kan ze ook aan dat doek plakken maar dat zou spijtig zijn want als ik ze ooit wil verplaatsen moet ik ze los trekken en dan is dat doek wel definitief beschadigd.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland !

Kijk ik een paar dagen niet bij de reacties en word dan fabuleus verrast  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Na een lange aanloop (i.d.d. waar begin ik mee!) zie ik opeens een echte treinbaan !
Wat een verschil met de eerste foto die je plaatste met daarop je tafel in een andere kamer.
Een 2e avontuur staat je te wachten, de verdere aankleding. Wees gerust, ook al lukt niet alles meteen , het gaat je veel voldoening geven.

Nou nog een beetje grijs mengen en de prikkers aantippen en je ziet er (bijna) niets meer van.

Extra veel grtz Tony

Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ja Tony, soms sta ikzelf versteld van wat ik nu reeds heb. In het begin wist ik inderdaad niet hoe of met wat je eraan begint dus was mijn eerste vraag "Waar begin ik mee?"
Die lange aanloop was een beetje te wijten aan het feit dat ik eerst niet wist hoe ik mijn treinbaan zou kunnen vergroten tot ik op het idee kwam om die zogenaamde werkplaats in beslag te nemen. De mogelijkheden blijven nog steeds beperkt mede omdat de breedte niet zo groot is, nauwelijks 2,44 m maar ik heb 7 meter lengte waarvan ik er toch zo'n 6 meter kan benutten. Je moet nog binnen kunnen ook hé :-). Dit zeg maar eigenlijk vuil kot die deel uitmaakt van een deel van mijn zolder ziet er nu wel helemaal anders uit. Dat heeft niet alleen wat geld maar ook uren werk en de daarbij nodige zweetdruppels gekost. Maar ik kan nu toch zeggen dat ik er iets moois heb kunnen van maken met zo weinig mogelijk materiaal. De balken had ik sowieso al dus geen onkosten voor hout en de rest was een emmer verf, wat perfax aan het plafond en wat linoleum op de grond.
Ja het aankleden zal beetje bij beetje moeten gebeuren en ik zal daar waarschijnlijk een hele tijd over doen, ik schat algauw een paar jaar.
Die kaasprikkers zal ik in wat grijze verf drenken en daarna laten drogen. Zo komt er geen verf op mijn sporen.

Ik heb gisteren voor het eerst die doos die ik in promotie kon kopen met wat scenery erin open gemaakt. Het betreft een redelijk grote doos met naar ik vermoed een transportbedrijf van het merk Kibri model 9204. (Waw, 't is me gelukt om hier op deze manier een link te maken  :)). Ik ben nogal geschrokken van wat daar allemaal inzit. 4 vrachtwagens zelf in elkaar te knutselen natuurlijk, dat heftrukje die je op de foto kan zien plus nog een doos die ik nog niet heb opengemaakt maar waar vast de stukken voor de gebouwen in steken. Dat zal dus heel wat werk zijn om dàt tot een goed einde te brengen. Op Ebay zie ik dat deze meer dan 100? kost, ik heb al prijzen gezien van 83? maar ik heb ze op de kop kunnen tikken voor 35?. Ik denk dat ik hier een koopje heb gedaan. In de winkel vermoedde men dat alleen de gebouwen zouden aanwezig zijn zonder de voertuigen of de personages maar dat is toch wel stukken meer dan dat. Tussen haakjes... mooie gebouwen om lichtjes in te plaatsen ;)
Mijn koude winterdagen zal ik hier mee kunnen vullen denk ik  want het ziet er mij pruts en zoekwerk uit.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waar begin ik mee?
Goed bezig, Roland.
Su6
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Nog een tip; als je groepjes bomen maakt, zet ze in (oneven) groepjes van 3, 5, 7 of meer.
Dat oogt veel natuurlijker. Met een drupje verf of verwijderbare fotolijm blijven ze ook staan trouwens en kun je ze altijd nog verwijderen. De tip van Erik werkt ook hoor  :P , kun je eindeloos plekjes proberen.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u voor het compliment Cees, dat doet deugd. :thumbup:

Erik, jou methode om die boompjes recht te zetten werkt wel maar het minste stootje en ze liggen toch weer om. Ik zou ze willen vastzetten maar was tot nu toe nog niet in de gelegenheid het te proberen met een eventuele andere methode. Die boompjes zijn heel licht van voet t.o.v de kruin. Ik heb ze in het begin van mijn verhaal meegebracht van de Märklin winkel en ik denk in het vervolg zo geen dergelijke meer te kopen. (al doende leert men  ;) )Trouwens heb ik van Vreeckens zeeschuim zaad gekocht die ik volgend jaar wil gaan uitproberen. Deze prik je dan gewoon in je perfex platen, tenminste als het zeeschuim geslaagd is. Ik heb gevraagd hoe je dat precies kweekt als je het in een bloembak wil proberen. Men raadde mij aan een goede potgrond te gebruiken en in de bovenlaag wat fijn metselzand te mengen. De grond mag niet te rijk zijn. Proberen dus en zo'n zakje zaad kost toch niets.

Tony, zoals je eerder kan lezen was dit iets waar ik eerder toevallig op uitkwam. Het berghutje had ik daar geplaatst om uit mijn weg te hebben en die boompjes errond gelegd. Eigenlijk trok het nergens op tot ik er toevallig mijn fototoestel op richtte en het er in feite niet zo mis uitzag. Misschien nu wat bergen op de achtergrond. Kijk, dit zijn voorlopig de enige bomen die ik heb. Het was mijn bedoeling ze rond het hutje te plaatsen want zoiets wordt meestal wel gemaakt, men plaatst daar zo'n hutje en plant er wat bomen rond. Meestal kan je in zo'n hutje iets eten of drinken tijdens een bergwandeling. Ik heb er in Duitsland destijds verscheidene gezien. Die twee boompjes op de zijkant naar het spoor toe zouden daar eindelijk nog kunnen verhuizen meer naar achter tussen de twee laatsten door. Ik bekijk het nog eens. Maar ik denk er mettertijd nog wat meer bomen bij te plaatsen zodat het er meer bosachtig uitziet.

En ondertussen ben ik wat aan het knutselen geslagen en heb inmiddels reeds één van de vier vrachtwagens van het Kibri 9204 pakket gemaakt.



Ik denk eerst aan het wagenpark te beginnen en de gebouwen voor laatst te houden. Ondertussen kan ik erover nadenken waar ik ze ga plaatsen. De omheining die op de doos in foto staat zou er niet bij zijn dus moet ik ook nog op zoek naar wat omheining maar dat komt nog wel, eerst zien hoe het er in werkelijkheid zal uitzien.
Inmiddels staat vrachtwagen nummer twee op de montageband ;).
Ik heb ook nog wat arbeidende personages nodig want die zitten niet in het pakket dus mocht iemand weten waar ik die kan vinden, de vacatures staan open :-)

Gisteren bracht mijn vrouw voor mij een pak aquarium grint mee om bijvoorbeeld tussen de rails aan het station te gooien. Het is eerder beige van kleur wat wel passend is met M-rails maar ik heb C-rails en ik weet niet of dat ook in een donkerder kleur bestaat maar ik vraag mij af of dit wel zo erg is. Moet het persé donkerder worden kan ik dat misschien nog oplossen door er een weinig afgelengde lijm (met water en afwasmiddel ;)) aan toe te voegen en eventueel wat dunne gips (gips met veel water) waar ik wat zwarte acrylverf aan toevoeg. De prijs van het pak was 1,75? voor 2,5 kg. In ieder geval zal ik er toch lijm moeten onder mengen zodat die keitjes wat samenplakken en niet op mijn sporen terecht komen.

Grts,
Roland

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hallo Roland,

Het ballastmateriaal in het echt is als het nieuw is, ook heel licht van kleur. Meer beige / blauwachtig als het porfier is, grijzig als het graniet is en blauwachtig als het basalt is. In de loop van de tijd verkleurt het. Je kan met een beetje fantasie zeggen dat de kleur van M-rails nieuwe ballast en van C-rails ballast, die al wat langer ligt, voorstelt. Rondom onderhoudswerkzaamheden, bijvoorbeeld met een Stopfexpress, wordt vooraf ook nieuwe ballast bijgestort.mje krijgt dan oude en nieuwe kleuren door elkaar.

Wat ik maar wil zeggen, de kleur is nooit homogeen, en een rand lichter materiaal langs een spoorbedding van donker materiaal komt ook in de werkelijkheid voor.

Groeten,
Roel
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op zondag 12 oktober 2014, 10:54:13
Trouwens heb ik van Vreeckens zeeschuim zaad gekocht die ik volgend jaar wil gaan uitproberen. Deze prik je dan gewoon in je perfex platen, tenminste als het zeeschuim geslaagd is.

Je moet ze dan gewoon verlijmen.... Anders blijft het niet goed zitten. Ik heb de eerste ook ingestoken, deze zaten te los. Nu gewoon lekker met een houtlijm vastgezet.

Citaat van: Roland56 op zondag 12 oktober 2014, 10:54:13
Ik heb gevraagd hoe je dat precies kweekt als je het in een bloembak wil proberen. Men raadde mij aan een goede potgrond te gebruiken en in de bovenlaag wat fijn metselzand te mengen. De grond mag niet te rijk zijn. Proberen dus en zo'n zakje zaad kost toch niets.

Inderdaad ooit ook bezig geweest met het spul zelf te kweken. Gaat goed in plantenbakken :D Moet je helaas niet op vakantie gaan en dan geen water meer laten geven. Zie ook: Zeeschuim Kweken: Informatie en tips.

Citaat van: Roland56 op zondag 12 oktober 2014, 10:54:13
Moet het persé donkerder worden kan ik dat misschien nog oplossen door er een weinig afgelengde lijm (met water en afwasmiddel ;)) aan toe te voegen en eventueel wat dunne gips (gips met veel water) waar ik wat zwarte acrylverf aan toevoeg. De prijs van het pak was 1,75? voor 2,5 kg. In ieder geval zal ik er toch lijm moeten onder mengen zodat die keitjes wat samenplakken en niet op mijn sporen terecht komen.

Geen Gips gaan gebruiken. Bij gebruik van gips maak je er één plaat van en je raakt de detailering van je ballast kwijt. Je kan de verf gewoon met de houtlijm vermengen. Naast houtlijm zou je ook voor "boekbinderslijm" kunnen kiezen. Dat blijft flexibel en daardoor gemakkelijker weg te halen waar het niet hoort :) Sommige gebruiken voorstrijk. Dat wordt ontzettend hard en zou ik dus niet nemen. Onder andere voor het geluid niet goed ;) Maak even een paar proefstukjes om het een en ander aan technieken te testen. Dan merk je heel snel wat wel en wat niet :)

Trouwens tussen de C-rails zit een behoorlijk hoogteverschil. Door gebruik van ondervloerplaat, 3mm, kan je dat hoogteverschil kleiner maken en hoef je minder grind te storten.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Roel: Ik ben daarnet nog naar de winkel geweest en heb een pak donker grint van dezelfde kwaliteit meegebracht. Ik denk als ik die twee nu meng dat ik dan inderdaad een meer natuurlijke kleur moet uitkomen want zoals je zegt, het is nooit een homogene kleur. Hoewel ik in dat beige grint ook nog verschillende kleuren zie zitten maar de hoofdkleur blijft toch beige. Ik kan natuurlijk ook van dat donker grint vlakbij de sporen leggen en een smalle strook beige ernaast. Ik denk dat ik het eens moet bezien door bijvoorbeeld een van mijn rangeerspoor rails uit te trekken en er van dat grint langs te gooien op een apart plaatje. Zo zie je misschien beter wat het geeft.

@ Ronald: Toevallig staan alle letters van jou voornaam ook in die van mij ;). Ik heb daarnet die link eens aangeklikt en gezien dat er daar sprake is van zeeschuim buiten kweken en zeeschuim binnen kweken in plantenbak. Ik had gedacht van het buiten te gaan kweken in een plantenbak omdat je dan die krommingen niet krijgt van planten die naar het licht toe groeien. Ik zie dat er gezaaid wordt vanaf April - Mei maar misschien kan ik toch al zaaien eind maart - begin april zodat het tegen 15 Mei na de ijsheiligen kan buiten geplaatst worden om er de zomer door te brengen. Ja water geven zeg je. Als de zomer zoals dit jaar is zal ik niet veel water moeten geven. Ik prik in die plantenbak wat gaten en leg er worteldoek in zodat het overtollige water kan afvloeien anders staan de plantjes te zwemmen en dat doen ze vast niet zo graag. Bij drogere perioden zoals september was moet er natuurlijk besproeit worden. Op vakantie ga ik zelden of nooit, ben niet zo'n vakantieganger. Daar houdt je allen maar herinneringen en foto's aan over en die foto's bekijk je op de duur toch niet meer. Ik heb voor hetzelfde geld liever iets tastbaars, daar heb je meer aan. Ik zag dat jou zeeschuim het eerste jaar niet zo geslaagd was. Wat heb je dan veranderd om het later toch te laten slagen?

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hallo Roland,

Citaat van: Roland56 op maandag 13 oktober 2014, 11:51:04
Ik zag dat jou zeeschuim het eerste jaar niet zo geslaagd was. Wat heb je dan veranderd om het later toch te laten slagen?

Mijn experiment is niet goed gegaan, zie daarvoor dit draadje bij de buren: Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.. Ze zijn later niet de volle grond in gegaan maar bakken aan de schutting. Daar hebben ze tijdens een de hete zomer niet genoeg water gekregen toen we op vakantie gingen  :| Daardoor drogende ze uit. Ze waren iets van 20 tot 30cm hoog aan het worden  :thumbup:

Het artikel is van Huub en hem is het wel gelukt :) Ik zal mogelijk in 2015 weer een keer proberen. Het is wel leuk om te proberen.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Ronald,

Ik heb een groot grasplein voor de deur (350m²) en daar hoort natuurlijk ook een border bij want zo dicht bij de rand kan je met de grastractor niet komen. Maar vooreerst is het zure kleigrond en daar zou dat zeeschuim niet in gedijen en ten tweede, gezien het een zaaddragende plant is zou het risico bestaan dat je binnen enkele jaren je er jou grasplein vol van hebt, het is duidelijk iets wat woekert als het maar in de goede grond staat.
Mijn oplossing is dus gewoon in een grote plantbak te gaan kweken en eventueel verspenen in kleinere potjes. Plastieken drinkbekertjes zouden de oplossing kunnen bieden denk ik?

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Drie van de vier vrachtwagens uit het Kibri pakket zijn reeds gemaakt. Nummer vier kan niet gemaakt worden er ontbreekt een kadertje met de nodige stukken voor het chassis van deze  vrachtwagen. Spijtig heb ik via Internet kunnen vernemen dat de Märklin winkel opnieuw dicht is tot en met 21 oktober dus ik kan niet telefoneren voor een eventuele oplossing. Het is niet omdat ik het pakket in promotie heb kunnen kopen dat er stukken moeten ontbreken want dat was dan ook al zo toen het pakket nog niet in promotie stond, het was duidelijk een laatste pakket die men er nog had. Het pakket was duidelijk ook nog nooit voorheen open geweest gezien de plastiek die er nog rond zat. Het betreft de Kibri HO 1186 vrachtwagen.
Er staat nog een heftruckje te wachten maar gisteren toch reeds het grote pakket met de stukken voor de gebouwen open gemaakt. En daar ben ik duidelijk nog niet aan de kleine patatjes zo te zien. Het is een rommeltje van stukken en platen dus misschien best eerst alles wat sorteren en wat op elkaar lijkt samen leggen zo kom ik er dan waarschijnlijk wel uit. Het beloofd wel mooi te worden en de omheining zou er nu toch bij zijn, alleen de arbeidende personages niet. Moet ik eens kijken waar ik die kan vinden.




Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Alweer een stukje van het Kibri pakket afgewerkt.
Op de voorgrond zie je kantoormeubelen die binnen in het kantoorgebouw moeten komen maar er komen er ook nog enkele voor de deur te staan die een van die vrachtwagens net is komen leveren. Tussen die twee magazijnen komt nog dat glazen kantoorgebouw maar dat is voorlopig nog in aanbouw. De bestelling van de verscheidene panelen is gebeurt maar moeten nog geleverd worden. Het wordt een soort prefa bouw. eenmaal men de stukken brengt is het snel gezet maar 't is ernaar wachten wat altijd zo lang duurt hé.
Het spreekt vanzelf dat alles nog moet op zijn plaats gezet worden want dit was voorlopig de enige plaats waar we alles mochten plaatsen in afwachting van de vergunningen voor de bouwgrond.
Lap, nu begin ik ook al te fantaseren als  een kind. 'T zal de ouderdom zijn zeker? Men zegt dat ouderen terug kinds worden ;)



Gezien de lengte van de gebouwen heb ik in ieder gebouw 2 lampjes geplaatst. Ik vrees dat ik met één enkel lampje per gebouwtje weinig licht zou zien aan de buitenkant door de ramen heen. Ik weet dat ik dus in een serieschakeling telkens 3 lampjes nodig heb voor mijn voeding van 16 Volt maar het glazen kantoorgebouw komt tussenin die twee magazijngebouwen te staan. Als ik dus in dat kantoorgebouw ook nog eens twee lichtjes kan plaatsen kan ik 2 series van 3 lampjes maken.
Met wat fantasie zal nog hier en daar een lampje kunnen geplaatst worden zoals buitenverlichting maar dat is toekomst denk ik.

Grts,

Roland



Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Das net leuk, met die bouwvergunningen, Roland !

Het is een maar een hobby en er zijn al genoeg serieuze zaken......
Het kan trouwens zijn, dat het licht door de muren schijnt, er zijn mensen die dan de binnenkant zwart verven of er een zwart kartonnen
masker in zetten. Soms worden die ook meegeleverd.

Je bent in ieder geval weer lekker bezig....grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Tony,

Ik heb hiermee inderdaad nog teweinig ervaring en mocht het licht door de muren schijnen dan is het nu toch te laat om daar nog iets aan te doen want je kan er aan de binnenkant nog nauwelijks bij. Als ik kijk naar mijn vorig projectje namelijk dat stationsgebouw daar kan je enkel licht achter het raam zien dus hoop ik dit keer hetzelfde. In het midden gebouw daar is enkele zogenaamd glas en dat zou dus helemaal moeten kunnen verlicht worden of toch minstens op ieder verdiep een lichtje. Moeilijk maar moeilijk gaat ook. Ik ben ermee bezig en of het geslaagd zal zijn dat kan ik enkel merken als het af is. Dat gebouw heeft geen open grondplaat dus moet ik gaatjes boren om mijn draden naar binnen te steken. Eerst testen natuurlijk alvorens alles aaneen te plakken zodat ik er niet meer bij kan.
Ik zit ook nog altijd met led verlichting in mijn achterhoofd maar daarvoor moet ik helemaal van tactiek veranderen en daarvoor heb ik voorlopig geen tijd gezien ik met andere dingen op mijn treinbaan bezig ben. Misschien na de bouw van deze gebouwen en daarvoor heb ik een vrij algemene vraag die ik gewoon eens wil stellen aan mensen die hiermee bezig zijn namelijk:

Op het draadje van Peter zag ik dat hij gebruik maakt van led strips. Dat zijn strips van 5 meter lang met een voeding erbij. Dit kon ik vinden via Google. Deze strips zijn deelbaar door 3 dus om het derde led lampje kan je knippen. De vraag is dus of ook hier een voorschakelweerstand moet geplaatst worden of is dit reeds voorzien in de strip. M.a.w hoe werkt zoiets?

Grts,

Roland

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Meestal zijn die strips al voorzien van de weerstanden, en die zitten dan onder een soort siliconen laagje, die je eerst moet verwijderen als je geknipt hebt.

Je verwijderd die laag alleen om de soldeerpunten te bereiken, om de voeding aan te kunnen sluiten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Waw Hans, van snelle antwoorden gesproken :-)
Dan denk ik dat het nu het ogenblik is om eens te gaan kijken naar het koopcenter hier iets verder. De kerstverlichtingen e.d.m zijn reeds uitgestald en ik denk dat er daar zo'n rollen zullen tussen liggen.
In ieder geval bedankt voor de toelichting. Ik ga ervan uit dat je de rest dan ook weer per drie of een veelvoud daarvan gewoon tussen plus en min van je voeding kan schakelen om op andere plaatsen te gebruiken?

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Men zou gaan denken dat ik niet meer verder aan het werken ben aan mijn treinbaan maar niets is minder waar.
Voor het ontbrekende stuk in de Kibri doos heb ik de winkelier opgebeld die mij beloofd heeft dat stuk te zullen bestellen. Alleen kan het tot 4 weken duren eer ze dat binnen krijgen. Wachten is dus de boodschap maar ondertussen heb ik toch verder gewerkt (of geprutst) aan wat ik wel heb. Het is tenslotte maar een vrachtwagen en drie van de vier waren toch compleet dus laat ons maar denken dat de vierde ergens onderweg met panne staat :-)
Het laadstation of hoe ik het ook mot noemen heb ik voorlopig gepresenteerd en voor mij althans staat het op een goed plaats. Dat hoeft niet bepaald in de omgeving van het station te staan omdat het daar eerder te maken heeft met transporten langs de weg. Het is nog niet afgewerkt maar ik heb och reeds een foto genomen van wat het ongeveer zou moeten gaan worden en dit is het resultaat:



Naast het groene doek van de korte tafel ben ik overgegaan naar wat schilderwerk al noem ik het eerder plakpot schilderij maar dat was dan ook de bedoeling. Ik had enkele weken geleden bij Action zo'n 6 kleurige acrylverf pakket gekocht. Heel tevreden ben ik er niet over gewoon omdat ik de indruk krijg dat er in die tubes meer lucht dan verf zit. Gelukkig kan je ze daar ook kopen in grotere tubes hetgeen ik deze namiddag van plan ben te gaan doen. Om grijs te maken heb je zwart en wit nodig maar dan in de omgekeerde volgorde. Voeg bij je wit wat zwart in plaats van bij je zwart wat wit te doen, zo bekom je sneller de kleur grijs  :). Die verf is ook nogal dik waardoor een drupje water ook wel kan, het strijkt gemakkelijker open. Ook dat heb ik telaat ontdekt maar al doende leert men. Als ik uiteindelijk tevreden was met de kleur, hetgeen je eigenlijk op dat ogenblik nog niet weet hoe het zal gaan uitdrogen heb ik om aan voldoende verf te komen ook nog wat bruin in gemengd. Je ziet het al, het wordt een vuil vies kleurtje maar als ik naar buiten kijk dan ziet het er ook niet zo heel netjes uit. Een strook daarvan aangebracht en dan  ook eens geprobeerd om zwart bij oker te voegen. Je moet dan een soort groen uitkomen, althans volgens vriend Tony toch. ;) Eerst zag dat er niet zo uit maar als je het dan aanbrengt onder het licht ziet het er wel zo uit. Dus naast mijn vies kleurtje ook nog een strook daarvan aangebracht, er hier en daar een lek bruin bovenop gesmeerd en zoals je ziet, dit is het resultaat ervan. Het terrein van het gebouw is opnieuw een soort doek op papier zo te zien die de indruk geeft er te gaan uitzien alsof dit terrein opgevoerd is geweest met dolomiet. Alleen moet ik dat nu nog vast plakken wat ik denk met behangsel lijm te gaan doen.
He is voorlopig een begin en hoe het verder uitdraait daar heb ik nog steeds geen idee van. Er is wel een omheining met een poort voorzien die er nog moet komen en van daaruit denk ik een baanstrook te gaan leggen die toch wel in de omgeving van het station voorbij komt.  Die voorlopig nog witte strook achter het gebouw denk ik groen te gaan maken maar dan liefst een soort donkergroen misschien.
Afwachten wat ik in de toekomst nog aan gebouwen kan bemachtigen, misschien wel een boerderij, wat koeien en andere boerderij dieren laat de fantasie maar werken ik kijk geregeld rond op dit forum. Ik denk hierbij ook aan een dorp maar vooral geen steden, ik ben zelf al geen cityboy. Geef mij maar de pracht van de natuur en het platte land. ;-)

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?


Goed op weg, Roland !

Stukje bij beetje ga je allerlei dingen ontdekken en leer je je mogelijkheden kennen.
En dingen die je niet bevallen, kun je altijd nog veranderen....

Ben benieuwd naar je volgende update...veel plezier met knutselen gewenst..

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Tony,

Doordat ik dat stuk 'dolomietgrond' met behangsellijm heb geplakt was mijn perfex wat aan het opkrullen geslagen. Maar dat zou ook gebeurd zijn als ik houtlijm met water en een beetje afwasmiddel ( ;)) had gebruikt denk ik. Het komt gewoon door het vocht. Ik heb mijn perfex platen een beetje omhoog kunnen heffen en er dan maar zuivere houtlijm onder gespoten en er daarna wat gewicht op gezet. Dan denk ik dat het met opkrullen wel zal gedaan zijn. Ik heb in mijn 'treinkamer' nu ook een vochtvreter geplaatst. Mijn vrouw had er twee mee maar de beschrijving geeft aan dat eentje al voldoende is  voor een plaats van 20 m² en daar kom ik net niet aan. (7 x 2,44 = 17,08 m². )
Mijn volgende update zal waarschijnlijk het afgewerkte plan zijn van wat ik nu bezig ben.  Er komen lichten in de gebouwen en ik laat ook een baan vertrekken vanuit de poort van het bedrijf. Ik heb hiervoor reeds 3 meter baanvak liggen en ik heb gisteren bij Action rood schuurpapier gekocht. Nu plak ik dat baanvak op de schuurpapier en het geheel aan de perfex. Het baanvak is wat smaller dan het schuurpapier dus kom ik aan een baanvak met op beide zijden een fietspad (zeer belangrijk, ik houd zelf van fietsen tijdens de zomer :)). Hier en daar een auto op het baanvak en klaar is Roland ;)

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik had graag nog gewacht tot mijn magazijnen voor opslag totaal afgewerkt waren maar ik heb gisteren de lichtjes aangesloten en ik vind het zo mooi dat ik niet kon nalaten om er een foto van te maken. Op foto ziet het er misschien wat overbelicht uit, in de werkelijkheid ziet het er prachtig uit. Dat middelste rode gebouw is een glazen bureaugebouw dus is het normaal dat het licht tot buiten schijnt.
Na enkele pogingen om in het halfduister en zonder flitser een foto te maken kwam ik tot dit resultaat hetgeen ik het mooiste van alle pogingen vond.


Misschien zal het opvallen dat enkele van mijn boompjes die ik rond dat berghutje had geplaatst nu hier staan. Dat komt omdat ik van plan ben dat berghutje op een andere plaats te gaan gebruiken. Waarschijnlijk ergens binnen de cirkel van mijn terugkeer lus waar ik mettertijd een soort bos wil gaan aanleggen met een vijver en dat berghutje daar in de omgeving. Ik heb ondertussen ook een middel gevonden om die boompjes niet meer te hoeven vastkleven door er onderaan een gaatje in te boren en daar een opgewarmd stukje straffe binddraad in te duwen. De plastiek smelt er mooi rond en het binddraad zit erin vast geklemd. Nu kan dat geheel in de perfax geduwd worden en blijft het mooi staan. Goed maar voor een bos heb je bomen nodig en die moeten nog geplant worden. De tijd zal dus raad brengen.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waar begin ik mee?
Dag Roland.

Prima voorlopig resultaat en ik kan mij de trots wel voorstellen! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Waar begin ik mee?
Mooi hoor, erg sfeervol!
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waar begin ik mee?
Netjes hoor Roland mooi gedaan erg sfeervol. :thumbup:
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waar begin ik mee?
Ziet er heel fraai uit Roland! :thumbup:

Mvg. Henk
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waar begin ik mee?
Prachtig, Roland!
Niet van echt te onderscheiden.

Groeten,
Roel
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Waar begin ik mee?
Prachtig! Vooral dat licht versterkt het effect  O:-D
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Zeer sfeervol die plaat :thumbup:

Dat smaakt naar meer...... :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi allemaal,

Dank u voor de toejuichingen. Dat doet deugd vooral voor iemand zoals ik die aanvankelijk geen idee had van hoe je daaraan begint.
Gisteren dan nog maar eens mijn fantasie laten werken. Enige tijd geleden had mijn vrouw aquarium kiezel meegebracht van een beige kleur.
Ik ben toen wat aan het twijfelen geslagen of dit wel bruikbaar zou zijn maar ja waarom niet hé. Vooral nadat iemand hier er mij van overtuigde dat nieuwe pas gegoten steenslag bij een spoorweg meestal ook wel beige is. Ik heb er toch maar nog een pak zwarte kiezel bijgekocht en ben het goedje gaan mengen wat volgend resultaat oplevert:


Deze foto is wat wazig, waarschijnlijk door van te dicht een foto genomen te hebben maar de idee is er wel.
En volgens mij ziet het er geeneens zo heel mis uit dus ben ik maar beginnen storten:


Het bakje zullen sommigen misschien wel herkennen. Enige tijd geleden kreeg je bij 1 Kg Solo braad- en bakboter zo'n cakevorm. Ik houdt niet van cake wegens te droog dus bakje aangeslagen  om er hobby mee uit te voeren :-)
Dit goedje heb ik naar aanraden van bepaalde draadjes hier op dit forum ook overspoten met afgelengde houtlijm met als verhouding helft water met een scheutje Dreft afwasmiddel en  helft houtlijm. Goed roeren en met een druppelaar er voorzichtig over verdelen. Deze morgen een foto genomen en eens voorzichtig gevoeld hoe het aanvoelt. De steentjes liggen mooi aan elkaar gekoekt als het ware waarbij ze dus niet meer kunnen loskomen. Het is wel een precisie werkje waarbij je vooral moet opletten dat er geen van die steentjes op het spoor of tussen de wissels terecht komen. Gebeurde het wel dan heb ik ze met een droog penseel er terug van tussenuit geveegd. Even met een wissel aan het gevecht geweest maar de strijd uiteindelijk toch gewonnen, er zat wel degelijk een steentje in die er eerst niet van tussen wilde maar de aanhouder wint. Hierdoor werkte de wissel niet goed. Even er van tussen uit genomen en eens goed schudden en het valt er wel uit.


Na het ballasten ook nog een proefrit gemaakt om te controleren of alles nog goed werkt maar als je voldoende met je gedachten bij het werk blijft lukt dat wel.
Ik moet nu nog juist het vierde onderste spoor gaan ballasten en vraag mij af of ik hierbij stop of leg ik ook nog een smalle strook van die steentjes helemaal rondom de terugkeer lus ?

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Misschien heb je er wel niks aan, of vind je het wel iets dan is deze link misschien iets voor jou.

Let niet op het 2-rail verhaal maar scrol eens door naar beneden, dan zie je hoe de auteur zijn C-rail van ballast voorziet ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Hans,

Wel nu de kiezel gestrooid is kan ik er inderdaad nog weinig aan veranderen. Ik heb nog wat van dat soort mos dat ik er kan bovenop plakken wat het uitzicht terug iets zal veranderen maar het zou nu spijtig zijn om alles terug te gaan uitbreken. Wat ik tot nu toe gedaan heb is natuurlijk van andere draadjes afgekeken want zelf zou ik daar waarschijnlijk nooit op komen. Ik zal nu wel in dezelfde trend moeten doorgaan maar zo slecht ziet het er toch niet uit?

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Je kunt altijd nog kiezels van een fijnere structuur over de aanwezige steenklompen aanbrengen. ;)
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Ik weet niet of je er nog een laagje fijn ballast overheen doet of deze nog een kleurtje geeft. Maar het wijkt erg af van je rails nu. Als je het roestig maakt incl rails valt het niet zo op. Zelf heb ik ballast van busch speciaal voor c rail. Heb je dezelfde kleur.

Gr henk
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Waar begin ik mee?
Dat geeft al weer een machtige sfeer die ballast  :D

Komen er nog wisselaandrijvingen trouwens?  O:-D
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Ik sluit me aan bij Henk hierboven, gewoon nog een (grijs)laagje er overheen doen.
Vooral niet met verf gaan proberen, dat gaat geheid niet goed.

Tenzij je hier echt tevreden mee bent natuurlijk. Kan ook.


Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ Nobody: "Steenklompen" :thumbdown: ??? Bedankt voor het compliment hoor, dat is fijne aquarium kiezel. Misschien ziet het er wat grover uit als het van dichtbij gefotografeerd wordt?

@ Henk: Zoals ik in mijn verslag reeds zei, iemand vertelde mij dat in het echt nieuw gegoten ballast ook wel eens beige is. Die kleur vond ik meer passend bij de beige kleur van M rails dus heb ik er zwart doorheen gemengd omdat C rails inderdaad eerder donker grijs zijn, eerder aan de zwarte kant. Een mengeling van beige met zwart vind ik helemaal niet zo mis. Tenslotte als IK het maar graag zie hé. :). Later kan ik er nog altijd wat overdoen maar voorlopig laat ik het zo. Het is wat het is en ik laat mijn kop niet graag zot maken. :)

@ Wouter: Zoals je ziet zijn de meningen steeds verdeeld. Ik denk dat ik gewoon moet doen wat ikzelf goed vind en zo verkeerd ziet het er in de werkelijkheid niet uit. Foto's bedriegen natuurlijk altijd. En neen er komen geen wisselaandrijvingen. Dat is dan ook de reden waarom ik mijn wisselsporen dicht bij de rand van de tafel heb gehouden, ik zal zelf voor wisselaar spelen :-).  Ik ben ook geen elektrotechnieker en heb van die schakelingen geen kaas gegeten. Daarbij heb ik voor dat fijne prutswerk geen geduld, geef mij maar het gooi en smijtwerk, is plezanter  :thumbup:. Ik krijg al koppijn als ik op sommige draadjes naar die schakelingen kijk.., niks voor mij  :thumbdown: .

@ Tony: Op een website zag ik iemand zijn C rails licht roest spuiten en daarnaast ook heel licht zijn ballast met een air brush toestel. Wel vooreerst heb ik zoiets niet en dat kost ook weer nogal wat en ten tweede ben ik zéker niet van plan ook maar iets met verf op mijn sporen te beginnen. Als er nog maar een drupje van dat afgelengde houtlijm toevallig op mijn sporen valt houd ik al een natte vod bij de hand om het er af te kuisen, laat staan dus dat ik verf zou aanbrengen. Laat zeggen dat ik inderdaad voorlopig tevreden ben met wat ik heb. Er zijn alweer wat uurtjes ingekropen om deze ballast aan te brengen. Achter elkaar zouden dat al heel wat meters zijn en je moet voortdurend oppassen waar de steentjes vallen want ik breng ze aan met een koffielepel en ze durven er wel eens afvallen als je ook maar even teveel op je "schup" neemt  :). Ik vraag me nu enkel nog af of ik nog verder doorga met die ballast of het hier voorlopig bij houd. Ik zou bijvoorbeeld nog een smalle strook kunnen aanbrengen helemaal rondom mijn terugkeer lus. Ik zal bij een volgend bezoekje aan de Märklin winkel eens zien wat men daar heeft. Of er ook nog fijnere aquariumkiezel bestaan??? Ik zal ook daarvoor eens kijken want zo'n pakket van 2,5 Kg kost nauwelijks 1?. In de Märklin winkels profiteert men soms nogal van de situatie vrees ik. Bij sommige dingen verschiet ik soms van de prijs en vraag mij dan af of dit of dat wel zoveel waard is.
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op donderdag 30 oktober 2014, 12:06:16
Foto's bedriegen natuurlijk altijd.
Daarom worden er zoveel foto's genomen rond "de plaats delict" door de forensische ambtenaren van politie.

Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Nobody,

Weet je hoe je een lelijke matte auto er mooi laat uitzien?
Gooi er een emmer water over en neem een foto. De wagen blinkt als nieuw. :-)
Het kan inderdaad een reden zijn waarom er steeds meerdere foto's genomen worden.
Licht inval en de hoek van waaruit gefotografeerd wordt kunnen inderdaad verschillende resultaten opleveren.

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Ijzersterk argument :important:
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op donderdag 30 oktober 2014, 12:06:16
Of er ook nog fijnere aquariumkiezel bestaan??? Ik zal ook daarvoor eens kijken want zo'n pakket van 2,5 Kg kost nauwelijks 1?. In de Märklin winkels profiteert men soms nogal van de situatie vrees ik. Bij sommige dingen verschiet ik soms van de prijs en vraag mij dan af of dit of dat wel zoveel waard is.

Je zou Külort van Ikea kunnen proberen, ook niet duur en volgens mij iets minder grof. In diverse kleuren, ook grijs.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Gerrit,

Dank u voor de tip, ik wist niet eens dat men dit bij Ikea ook had. Ik zal er zéker naar uitkijken.
Nogmaals heel hartelijk bedankt!!!
Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waar begin ik mee?
Dit Ikea spulletje. 99 cent per 750 gram.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waar begin ik mee?
Klopt helemaal. Gebruik het zelf ook. Ze hebben het in grof en fijn
Let op het is gemalen en geverfd glas.
Maar fantastisch spul
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Je moet ook absoluut doen wat jij denkt dat goed is. Een foto geeft vaak een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Maar dat ikea spul  had ik ook nog niet ontdekt. Is in ieder geval niet duur.
Veel succes met de verdere bouw.

Gr henk
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
@ allen: Ik zal in ieder geval eerst eens kijken bij het koopcenter hier in de buurt. Daar hebben ze naar mijn weten ook zo'n spul maar op een andere afdeling dan bij de aquariums, namelijk bij de decoraties. De dichtste Ikea in mijn buurt ligt toch alweer in Gent op een afstand van ± 45 à 50 Km. Niet dat dit erg is maar dat is heen en terug toch 90 à 100 km voor een twee à drie tal potjes glasscherven die nauwelijks iets meer dan 1? kosten, dan zijn dat toch al dure glasscherven :-). Misschien is het wat goedkoper als ik hier enkele flessen van gekleurd glas kapot gooi  8o. Dat koopcenter is bij mij op 500 meter en het is een bedrijf in volle expansie, je kan haast niets noemen wat ze er niet hebben. Op de foto's van Ikea zag ik inderdaad van dat spul dat blijkbaar niet fijner is dan wat ik nu heb maar er is ook fijner spul, dat ziet er haast zand uit. Is dat dan weer niet wat té fijn?
@ Henk: Dank u dat ook jij nu zegt dat een foto soms wel een vertekend beeld kan geven.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Je zou haast kunnen zeggen , hoe kleiner hoe beter.
Als je op de ballast die je nu hebt, een preiser-mannetje legt zie je dat die steentjes net zo groot als het hoofd zijn.
Veel te groot dus. Vandaar dat ik schreef, strooi er fijner spul overheen. Ik had ook even schrik dat je die steentjes zou gaan verven.
Als je steentjes aanbrengt/strooit, hoef je je geen zorgen temaken over losse steentjes die op het spoor terecht komen. Als alles verlijmd is, zuig je die zo weer weg.

Succes met je zoektocht.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op donderdag 30 oktober 2014, 12:06:16
@ Nobody: "Steenklompen" :thumbdown: ??? Bedankt voor het compliment hoor, dat is fijne aquarium kiezel.
De "kiezels" als ballast zijn inderdaad véél te groot. Was niet bedoeld om je "af te kraken", maar als goedmenende kritiek.