Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waar begin ik mee?

Gestart door Roland56 donderdag 07 augustus 2014, 12:17:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Waar begin ik mee?
Veel plezier er mee. Succes met herintreden
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 09 augustus 2014, 17:54:03
Je bent bij mij ook welkom met je 6 kisten loc's hoor Hans. ;)
Weet je dat heel zeker ?

Pas maar op voor je vrouw :-)


Citaat van: Roland56 op zaterdag 09 augustus 2014, 18:06:28
Deze V80 vond ik een mooie loc. Er was ook nog een stomer en ze hadden ook nog een hele lelijke diesel :) dus de V80 kreeg mijn voorkeur, mooi machientje :thumbup:.
Nee jij trekt volle zalen >:-D

Welke diesel durf je zomaar ongestoord lelijk te noemen :help:

Ben nu wel enigszins nieuwsgierig welke Baureihe dat was 8o

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Laat me raden; V160 cq 216

Ik heb er een heel stel, maar vind ze de minst mooie  :P
De V160 " Lollo " vind ik wel erg mooi.

Ben ook benieuwd......grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Zoals hier op dit forum reeds eerder gezegd werd, het moet in je smaak vallen. Wat ik lelijk vind kan jij misschien weer mooi vinden. Maar als je steeds moet kijken op iets wat jezelf niet mooi vind dan ga je op de duur braken, kan je jou eten niet meer binnenhouden en wordt je telkens ziek bij het bekijken van je  nieuwste aanwinst.  :(
Het ging hem eigenlijk eerder om de kleur, die was zowat kakkie groen. Ik heb daar een gratis brochure "Nieuwigheden 2014" kunnen bemachtigen en hij staat op de eerste pagina (denk ik). Ik vind hem in het boek zelf niet terug maar op de voorpagina staat E9307.
Of dat iets zegt???
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Als je begint vraag je hoe het werkt en hoe je het aansluit, maar jij maakt het helemaal bont zeg >:-D

Is net begonnen, en kraakt meteen het Insidermodel af  8o

Of je hebt een vlaag van verstandsverbijstering, of is het haantjes gedrag? :D

Daar trek je geen volle zalen mee, noch vrienden :o)

Alle gekheid op een stokje, dat model betreft een E-lok :warning:

En ja heb hem ook, en hij staat inmiddels in de vitrine te pronken in het kakkie groen :important: :-)

Zegt dat voldoende?

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
Smaken verschillen inderdaad.
Ik heb de E93 ook besteld B)
Maar aangezien m'n leverancier op vakantie is, moet ik er nog even op wachten.

Groeten,
Ton.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

:-) :-) :-)
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Hans,

Het is zéker niet mijn bedoeling om modellen af te kraken. Die man toonde mij verschillende dozen en toen ik deze doos zag zei ik meteen al "als het deze loc is die in die doos zit dan zie ik die niet zo graag". Dat hoeft inderdaad niet iedereen zijn gedacht te zijn anders krijgen ze het model niet verkocht.
Ik heb de V80 ondertussen aan de praat gekregen. Nadat ik eerst de kaart verkeerd in het MS 2 had gestopt en wat rails verkeerd aan elkaar gezet (verschil tussen 24172 en 24188) is het mij gelukt om het spoorbaantje ineen te krijgen en het treintje te laten bollen. Dat was ook niet meteen vanzelfsprekend tot ik er op uitkwam dat de 'STOP' aanstond. Staat automatisch aan van zodra je de voeding in het stopcontact steekt heb ik gezien.
Ik kijk nu al uit om enkele rechte rails extra te kopen zodat ik ook in de breedte van de spoorbaan wat rechten heb in plaats van enkel twee bochten. De spoorbaan is 210 X 76 maar die 76 wordt overbrugd door een bocht op beide zijden van het baanstel. Steek ik daar nu telkens 1 of 2 rechten tussen zal de breedte uiteraard vergroten maar zal er iets vriendelijker uitzien als daar ook wat rechte baan is denk ik. Verder zal ik ook eens kijken hoe ik voorlopig op een eenvoudige manier die plank waar de spoorbaan op ligt wat kan aankleden. Mijn vrouw had al een idee om zelf een tunneltje zelf te maken. Men neme een lege waterfles van 1,5 liter en snijdt er het bovenste en onderste af. Je beplakt de gehele fles met wat papier maché (een soort natgemaakt en opnieuw gedroogd verfrommeld papier) en zorgt ervoor dat het geheel er wat rotsachtig uitziet.  Dan schuif je dat geheel over de rails en je hebt een tunnel.. Ik heb in die winkel ook rollen groen papier gezien waarmee je die plank kan beplakken zodat het er wat grasachtig uitziet maar voorlopig ben ik al blij dat het werkt, afwerking komt later nog.

Vriendelijke groeten,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Mooi dat je het zaakje aan de praat hebt gekregen Roland  :thumbup

Je hebt gelijk ontdekt dat er 2 maten rechte rail zijn in een begindoos.
De lange is even lang als een rechte wissel en de korte zolang als de tegenboog aan die wissel.
Je gaat een heerlijke ontdekkingsreis in modelspoorland tegemoet; kijk goed rond en bedenk dan wat je zelf wil en kan maken.

Wil je het goedkoop houden, kijk dan op beurzen rond. Gebruikte huisjes zijn bijv. veeeel goedkoper dan een bouwpakket.
Misschien is er bij jou in de buurt een modelspoorclub ( ff googelen bijv.), als dat zo is, ga eens kijken en babbelen.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Tony,

Ja zoals je ziet, "wie zoekt die vindt" maar we maken allemaal dezelfde fout denk ik en dat is teweinig naar handleidingen kijken. Het staat er nochthans mooi en duidelijk uitgelegd. Zo zet je geen rails verkeerd aan elkaar of steek je de kaart verkeerd in de MS2 (Nu goed Hans ;) ).

Online heb ik een winkel van 2deHands spoorbaan materiaal gevonden van allerhande merken al beweren ze dat hun grootste aanbod toch van het merk Märklin is. ( http://www.cc-rails.com/
Gelegen in Laarne, provincie Oost Vlaanderen. Dit is niet zo heel ver van bij mij, ik woon zowat op de grens tussen West- en Oost Vlaanderen aan de voet van de Vlaamse Ardennen :-).
Ze zijn maar beperkt open omdat naar eigen beschrijven ze dit in bijberoep doen maar hun openingsuren staan op hun website. Ik heb zopas ook ingeschreven voor hun nieuwsbrief dus wie weet wat er uit de bus valt.
Er staan ook enkele beurzen op hun website waar ik eventueel wel eens zou naartoe kunnen als ik daarvoor tenminste niet naar de andere kant van het land moet. :-)
Er is ook een Märklin winkel dichterbij dan waar ik mijn nieuwe aanwinst heb gekocht maar zoals ik in het begin reeds zei, deze is momenteel met verlof. Ook daar eens rondneuzen en er buitenkomen met wat kleinigheden maar je weet dan tenminste wat ze hebben.

Vriendelijke groeten,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Nog wat advies, Roland  :P

Koop in je enthousiasme niet teveel in het begin en probeer wat geduld op te brengen.
Wil je graag eens uit proberen of je gebouwen plakken leuk vindt ? Koop iets eenvoudigs.
Veel nieuwe digitale locs uit beginsets worden vaak goedkoop aangeboden.
Kijk regelmatig op de Märklinsite, dan krijg je een idee wat je leuk vindt en wat het nieuw kost ongeveer. Altijd handig als je een beurs bezoekt.

En snuffel lekker door de banen op het forum, dan krijg je ook een idee van wat je wel of niet zou willen.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

De kaart van de loc steek je in de MS 2 hoor, en als jij een decoder hebt waar ie inpast 8o, dan hoor ik dat graag.
Dan heb je een grote decoder, of een heel zeldzame :-)

Zorg als je die tunnel bouwt, dat je de flessenhals er ook af snijd :-)
Maar je kan ook nog op vele andere manieren tunnels bouwen, zoals met hout gips en gaas.
Los op de plaat moet ie wel verplaatsbaar zijn, en tegen de tijd dat je de rails vastlegt, moet je de boel ook bereikbaar houden.

Je zal ook altijd zien, dat er iets ontspoort IN de tunnel, en daarvoor moet je hem dan wel op kunnen tillen.
Hier schuilt ook een valkuil, want door zijn verplaatsbaarheid, staat ie soms te dicht op de rails, met alle gevolgen van dien.
Dan wordt je tunnel opgeduwd door een lok, of als je tunnel te zwaar wordt heb je kans dat ie ontspoort.

Lok's uit startsets worden dan wel voordelig aangeboden, maar vaak zijn die ook niet voorzien van een ovp.
Oftewel de verpakking van de lok, want zeker bij dat losse baantje op de plaat, laat je de lok's niet staan.
Heb je een vitrine waar die voordelige lok zo in kan, dan is er geen man overboord, zo bewaar je ze tegen stoten en beschadigingen.

Mocht je behoefte hebben aan een plaatje van die ingepakte lok, die jouw goedkeuring niet kon wegdragen, dan laat je dat maar weten ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Nu kunnen jullie denken "hij kan vertellen wat hij wil en misschien heeft hij er  geen gekocht" maar ik wil toch graag enkele bewijzen op tafel leggen :)
Ik heb enkele voorlopige foto's genomen en iets kleiner gemaakt want een foto van 2058 X 1036 pixels zou hier toch teveel van het goeie zijn vrees ik.
Dus er dan maar 400 x 300 pixels van gemaakt wat waarschijnlijk beter zal passen:
Op de eerste foto de eerste voorlopige opstelling:



Hieronder het spoorbaantje zoals ik het in de doos heb gevonden: twee wissels een apart spoor voor rangeren:



Hieronder nog twee foto's van het magazijntje die ook in de doos zat maar die nog moest geplakt worden.
Is redelijk meegevallen vind ik voor iemand die nog nooit aan modelbouw heeft gedaan. Alle begin is moeilijk en men is nooit te oud om te leren :





Ik zou nu graag deze plank wat willen aankleden maar het moet op veranderingen voorzien zijn zodat ik niet bij iedere spoorbaanvergroting opnieuw moet herbeginnen.
Ik heb daar een website gevonden: http://www.modeltreinwinkel.nl waar tal van zaken te kopen zijn op allerhande gebied voor Märklin  van treinen over  sporen, wissels, gebouwen tot en met decoratie. Misschien kent iemand deze website of is ermee vertrouwd? Maar ik denk dat ik toch eerst maar even in een winkel in mijn omgeving moet kijken wat er te krijgen valt. Die website geeft mij wel enkele ideeën over mogelijkheden en prijzen. Ik heb bemerkt dat je het net zo goedkoop of duur kan maken als jezelf maar wil.

Vriendelijke groeten,
Roland







Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Niet dat ik goedgelovig ben, maar dit had ik wel verwacht hoor, want je bent niet iemand die zomaar iets roept :thumbup:

Je bouwpakketje is ondanks het ontbreken van de nodige ervaring, best goed gelukt en het is dacht ik een Faller bouwpakketje ;)

Overigens over de foto's althans het formaat ervan, dat mag 800x600 zijn (document klein), en als je een windhoos machine hebt, zit er ongetwijfeld iets op van Picture manager.

Daarmee verklein ik mijn foto's ook, zelfs voordat ik ze ergens host, maar op mijn SD kaartje staan ze nog in de originele grootte B)

Heb dacht ik ook al gezegd dat ik geen internet shopper ben van de eerste orde, en heb geen ervaring dus met die webwinkel die je doorlinkt.
Blijf toch liever de beurs bezoeken en zo af en toe de winkel, bij sommigen van hen kan de service op tegen de goedkope aanbieding, want garantie e.d., en know how van de winkelier, zijn zeker voor een beginnende modelspoorder van uiterst belang :important:

Er zijn natuurlijk ook winkeliers die je graag iets aanpraten vanwege hun verkoopcijfers, en helaas prikt de kenner daar alleen door :P

En baan waaraan je niets meer hoeft te doen is ook gauw saai hoor, en een goed plan uitwerken is ook niet voor iedereen weggelegd.
Vaak kijkt men in banenboeken, om inspiratie op te doen, of op tentoonstellingen om voorbeelden te hebben.

Natuurlijk wens ik je veel plezier toe met het uitbouwen van deze baan, en ook bij het ontdekken van de vele facetten die deze hobby rijk is :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hallo Hans,

De foto van die doos heb ik van het internet gehaald maar het is zoals je ziet wel dit type die ik gekocht heb.
Om foto's te verwerken heb ik Paint Shop Pro 7 omdat ik dat voldoende vind. Ik heb ook Paintshop XII maar die ligt in de kast, was me iets té ingewikkeld.
Trouwens ik heb lang met Photofiltre gewerkt waar je toch ook al heel wat kan mee doen als je niet echt grote veranderingen in je foto's wil brengen zoals bij Photoshop. Photofiltre kan je gratis van het net downloaden en je kan er zelfs een Nederlandstalige versie van downloaden via Softonic website.

Dat bouwpakketje daar ben ik een namiddag zoet mee geweest maar ik ben die namiddag wel eerst naar de winkel geweest om lijm te kopen die past voor modelbouw en na enig zoeken toch gevonden. Daarna heel voorzichtig dat huisje in elkaar gestoken en mezelf echt niet opgejaagd, het is pas klaar als het klaar is en daar staat geen tijd op.

Ja die winkeliers die je graag wat aanpraten wegens het verkoopcijfer die ken ik. Meestal heb je dat voor bij winkels die met verkopers werken voor hun percentje. Maar als ik vind dat er teveel aangedrongen wordt dan zeg ik dat ik er nog eens zal over nadenken en dan vangt hij bot. Meestal lopen ze dan weg om een andere klant te zoeken die daar wél intrapt. Die man in de winkel gaf mij vrijdag ook de nodige uitleg en ging dan een eindje verder staan. Ik werd nergens toe verplicht en ik kon kiezen uit hetgeen ik hem waarschijnlijk had duidelijk gemaakt in welke richting ik wilde gaan. Daar waren een viertal modellen waaronder de 29740 die zo'n 1500? kost. Daarmee durf ik echter niet meer naar huis te komen, ik ben dan meteen gescheiden :-).

Er is nog een winkel iets dichterbij maar daar moet ik wachten tot volgende week omdat ze momenteel met verlof zijn tot 19 Aug. in de handleiding van het huidige treintje staan enkele uitbreidingsets zoals startset + C2 bijvoorbeeld en dat zijn dan pakketjes waarbij je telkens aan het bestaande set iets kan toevoegen. Nu zijn die ook niet goedkoop maar je hoeft ook niet alle uitbreidingsets ineens te kopen. Zo'n C2 setje kost toch al een kleine 60? maar dat valt nog te doen.

Het liefst zou ik mijn plank nu eerst wat aankleden met wat landschap maar daar moet ik ook nog eens kijken hoe je dat doet want er bestaat waarschijnlijk ook geen beschrijving over. Als je een gebouwtje koopt, kies je dan voor een bepaald gebouw of koop je zomaar iets wat je graag ziet in de hoop dat het wel ergens op je spoorbaan zal passen? Grasmatten werden mij al afgeraden omdat ze er blijkbaar niet uitzien en ik denk dat je toch niet je gehele spoorbaan op zo'n grasmat kan laten lopen. Dat zijn natuurlijk allemaal vragen van een beginneling maar het is dan weer goed dat er dergelijke forums zijn waar mensen zijn die elkaar willen helpen. Alleen vis je dat nooit uit.

m.v.g,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Er was een tijd dat ik elk gebouw kocht wat ik maar mooi genoeg vond, maar nu......ligt dat anders.

Had al veel voor anderen gebouwd, en soms wilde ik het model dan ook voor mijzelf bouwen, maar dat gaf een verzameling die uit de voegen groeide.

Nu kijk ik meer naar wat er past bij een dergelijk station, en een groot gebouw zal dat voor mij althans niet meer worden.
Ook komt een kleiner gebouw bij een klein station ook beter tot zijn recht dan een veel te groot pand, die je in voor- en hoofdsteden vind.

De goederenloods heb je, eventueel kan je een lokloods erbij plaatsen, en een seinhuisje als optie.
Het stationsgebouw  en nog wat gewone huizen, en dan staat je baan aardig vol ;)

Dus denk aan de gebouwen die op je baan passen, en meet de eventueel beschikbare plaatsen op ;)

Succes met de toekomstige uitbreidingen, en zeker de tijd nemen voor dergelijke bouwpakketjes ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Hans,

Ja ik kan mij veronderstellen dat elk gebouw wel zijn eigen karakter heeft en op een of andere manier wel mooi is.
Bij mij ligt het echter zo dat ik toch eerst wat ervaring moet opdoen want ik heb nog nooit eerder aan modelbouw gedaan...of misschien ben ik wel aan het liegen. Ik heb ooit eens geprobeerd een vliegtuig in elkaar te steken en toen mij geduld op geraakt bij het bevestigen van het landingsstel heb ik geprobeerd of hij dat wel echt nodig had. De landing is toen inderdaad mislukt :-).
Ik zag er ook mooie stationnetjes maar het zou spijtig zijn van het geld die toch rond de 40? ligt heb ik gezien, mocht het mislukken. Dus eerst wat oefenen op goedkopere dingen.
Nu heb ik gisteren nog eens een andere Märklin winkel bezocht en een eerste uitbreiding setje C2 gekocht en rondgekeken naar decoratie materiaal. Mijn baan is dus iets veranderd en ik heb ook nog enkele attributen bijgekocht om het geheel wat fraaier te maken. Een gronddoek, enkele boompjes en een goedkoop gebouwtje om  mijn kunnen nog eens te testen. Het is een kleine blokhut die ik dan hier of daar wel kan neerpoten en gebouwtjes kunnen later altijd nog wel hier of daar geplaatst worden mocht ik mettertijd toch een kamer kunnen vrijmaken om mijn treinbaan daar te plaatsen. Dat hutje moet ik nog 'proberen' ineen te krijgen  :?
Ik heb nu weer wat vragen en dat is:
1) hoe haal je ineengestoken rails terug uit elkaar? Ik heb telkens schrik dat ik ze zal breken want zomaar krijg je ze blijkbaar niet uit elkaar zoals je ze in elkaar hebt gekregen.
2) Ik heb gezien dat er mensen zijn die een demo van wintrack hebben gedownload en daarmee gaan werken om zelf spoorbanen uit te testen of toch te tekenen.
a)Is dat een evoluerend programma die na een tijdje stilvalt en dus niet meer bruikbaar is tenzij je het koopt of is dat gewoon een programma die wel blijft werken maar met beperkingen??? Ik heb een hekel aan shareware!
b)Op die tekeningen staan ook de nummers van de benodigde rails vb: een rechte rail 24188. Komen die nummers daarop door het programma zelf of moet je dat maar zelf uitdokteren? Ik zag toch tekeningen met heel wat rails dus begin ze maar allemaal te nummeren.

Fotootje van mijn kleine verandering:

Re: Waar begin ik mee?
Hallo bijna-naamgenoot,

De demo versie van Wintrack kan naar ik meen geen railontwerpen opslaan. Daarin zit natuurlijk een beperking.
Er bestaat ook een demo versie van Anyrail, waarmee maximaal 50 railstukken kunnen worden verwerkt.

De betaalde versies van beide programma's hebben deze belemmering niet.
Tenslotte bestaat ook Scarm, dit is gratis zonder beperkingen, ik ken het echter niet goed. Zelf werk ik met een betaalde versie van Wintrack. Wintrack toont (als je dat wilt) ook de nummers van de gebruikte railstukken.

Groet,
Ronald
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland !

De rails losmaken; een rail vasthouden en met de andere hand de andere naar links of rechts bewegen en trekken.
Het kan er tegen.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Ik heb een tijdje met de demoversie van WinTrack en van AnyRail gewerkt. Het is zoals Ronald al aangeeft : je kunt bij AnyRail wel opslaan maar tot max 50 railstukken. En daar ben je al gauw aan, als je wat passtukjes moet toepassen.

WinTrack demo heeft dat probleem niet. Je kunt er een heel groot plan mee tekenen, met hellingen en zo erbij. Ook een plaatje in 3D kun je maken.
Je kunt alleen niet het ontwerp opslaan. Maar als je een afdruk van je beeldscherm maakt en de randen netjes bijsnijdt, heb je toch een beeld. Wil je later iets wijzigen dan moet je weer van voor af aan beginnen. De 3D plaatjes en filmjes kun je wel opslaan. En een baanplan van een ander kun je ook openen in de demoversie. Je kunt het ook bewerken maar niet opslaan. Een legale versie kopen kan natuurlijk ook. Die kost rond de ? 140,-, Nederlands talig.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ja, de rails uit elkaar nemen heb ik ondertussen gevonden, het is precies of je ze moet kraken maar zoals je zegt ze kunnen ertegen.
Ik ben vandaag nog eens via Google op  zoek geweest en heb dat SCARM programma gevonden. Anyrail heb ik ook kunnen vinden maar 50 railstukken..., ik denk dat ik er nu al over zit of toch dicht in de buurt.  SCARM ziet er mij eenvoudig uit maar je moet wel even de gebruiksaanwijzing op Youtube meevolgen. Een zekere Ruud Deboer geeft daar hele mooie uitleg spijtig genoeg als Nederlander geeft hij het in het Engels met een Nederlands accent :-(. Goed, Engels is de Internationale taal en als je ze niet geleerd hebt dan had je ze maar moeten leren zeker...ahumm.... Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar ik vermoed dat er mensen zijn die dat niet zo goed begrijpen? Maar het programma heeft geen beperkingen en het is bovendien ook nog gratis ennnn... in het Nederlands, tenminste als je het in die taal download want er zijn tal van mogelijkheden heb ik gezien.
Ik denk dat dit voorlopig althans voor mij al wel zal volstaan en ook daar zijn de railnummers aangegeven dus mocht ik ooit een eigen ontwerp willen maken kan ik altijd zien welke rails ik nodig heb en hoeveel van elk en meer moet dat voorlopig niet zijn. Ik wist wel niet dat er ook flexibele rails bestonden maar daar lijkt nog wat werk aan te zijn mochten ze te lang zijn bijvoorbeeld. Een stuk er afzagen en dan de koppelingen terug er aanlassen zodat je ze terug aan elkaar kan koppelen. Ook daar staat een filmpje van hoe je dat doet op het Internet heb ik bemerkt maar dat zal voorlopig voor mij nog niet nodig zijn  :? Bedankt alweer voor de hulp, het is altijd fijn te weten dat er aan de andere kant mensen zijn die bereid zijn om de nodige raadgevingen ten geven.
Ik had nog een vraagje: hoeveel volt output komt er uit zo'n witte 32 VA trafo? Is dat 6 volt of 12 volt? Ik zag op Kapaza.be iemand die lichtjes heeft om langs het spoor te zetten. Volgens zijn uitleg zijn die op 6 volt dus als er 12 volt uit zo'n trafo komt zitten we meteen weer in het donker :-). In de winkel waar in mijn Märklin kocht zei die man dat je zo'n trafo altijd kan gebruiken om je lichtjes te laten branden maar dan moeten de lampjes wel aangepast zijn volgens het aantal voltage. Zijn er lampjes op 6 volt en andere op 12 volt of zijn ze gewoon op 12 volt waardoor ze op 6 volt dan hun volledige lichtsterkte niet afgeven?

M.v.g,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar begin ik mee?
Beste Roland,

Uit de witte Märklin trafo komt uit de gele aansluiting t.o.v. de bruine aansluiting 16 volt, uit de rode aansluiting t.o.v. de bruine aansluiting komt een regelbare (rij) spanning, die je natuurlijk ook voor verlichting kunt gebruiken, maar dan bij 12 volt lampjes wel even de knop op de juiste stand blokkeren.

De lampjes uit de de modelspoor industrie (Faller, Brawa enz.) zijn altijd 16 volt lampjes, bij lantaarnpalen uit de modelbaan industrie (Viessmann, Brawa) zijn ze ook 16 volt, ook als het ledverlichting is, dan zit er een weerstand in de draad.

Groet, Anne W
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u Anne voor de toelichting. Het gaat hem om iemand zoals ik reeds eerder zei die dergelijke lampjes op Kapaza.be verkoopt maar ze zouden maar 6 volt verdragen. http://www.kapaza.be/nl/modelbouw/dubbele-bollantaarns-h0---n-86738988.htm. Ze zijn tekoop aan 0,75? als je er minstens 10 koopt en 10 lampjes ben je nu volgens mij rap kwijt als je ze hier en daar kan neerzetten.
Dat kan natuurlijk ook opgelost worden door er een 6 volt batterij te gaan op aansluiten maar die zijn dan altijd na korte tijd al plat of halverwege. Het gaat er hem dus om over hoeveel stroom het gaat en dat hangt er dan vanaf hoeveel lichtjes je wil aansluiten anders kan je minstens elke week één keer een nieuwe batterij gaan aanschaffen die ook weer niet interessant is.
Bij conrad staat zo'n trafo tekoop voor 115? maar op het internet zoals 2deHands.be of Kapaza.be of eventueel marktplaats.nl kan je ze vinden voor zo'n 25?. Volgens de winkelier moet je er dan wel op letten dat ze op 230 volt werken en niet op 220 volt want anders gaan ze kapot.  Hangt er soms van af hoe ver of hoe dicht je bij een stroom cabine woont.
Ik ben zoals je al wel zal bemerkt hebben nog maar pas sedert een week begonnen maar ik kijk toch even rond wat de mogelijkheden zijn. Alleen niet te snel vooruit willen ;)

Vriendelijke groeten,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar begin ik mee?
Ronald,

6 volt lampjes.
Als je twee lampjes achter elkaar aansluit kunnen ze op 12 volt. Bij drie achter elkaar zit je dan op 18 volt.(ze staan dan in serie)
En dat kun je uit een 16 volt trafo voeden. Branden ze iets minder fel,maar daardoor gaan ze wel langer mee. ;)

Maar voor een paar lampjes kun je ook een oude beltrafo oid. gebruiken. Daar komt vaak nog iets tussen de 5-8 volt uit.
Een oude adapter van een defect apparaat voldoet ook. Aflezen of meten wat er voor spanning uitkomt en daar het aantal lampjes achter elkaar op aanpassen.

Succes.

Robin
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Robin,

Dat ik daar nog niet aan gedacht had om bijvoorbeeld een oude voeding (adapter) van een kapot toestel te gebruiken. Ik gooi die niet altijd weg en er zal er wel eentje bijzijn die aan de normen voldoet. Dank u in ieder geval voor de tip. Ik ga eens kijken wat ik nog liggen heb.
Maar dan kan ik de lampjes toch wel in parallel aansluiten veronderstel ik, zo geeft elk zijn eigen lichtsterkte?
Ik heb ooit nog eens vele jaren geleden een cursus elektriciteit gevolgd en voor zover ik mij kan herinneren is het zo dat in een serieschakeling de totale weerstand gelijk is aan alle weerstanden samen. Dus als ik 10 lampjes van 10 watt zou aansluiten kom ik aan een gezamelijke weerstand (p) van 100 watt. Ik weet nu wel dat die lampjes zoveel weerstand waarschijnlijk niet hebben dit is enkel een gemakkelijke berekening. Maar hierdoor gaan de lampjes minder fel branden omdat ze dan ook minder stroom krijgen. Ik wist wel niet meer dat je dan toch 12 volt kan aansluiten op 2 lampjes die maar 6 volt verdragen maar die je in serie schakelt.
'T is allemaal al zo lang geleden hé :-).

Vriendelijke groeten,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar begin ik mee?
Daarom helpen we even mee je geheugen op te frissen.
Er ligt vaak meer in de rommelbak als waar je zelf zo aan denkt.

Mvg Robin
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Robin,

Iemand mailde mij daarstraks nog dat hij daarvoor en oplader van een oude GSM gebruikt.
Ja, die GSM toestellen zijn ook altijd rapper kapot dan het GSM toestel zelf.
Waarschijnlijk heb ik er daar ook nog wel eentje van liggen.

Groetjes e nog een fijne avond,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Sorry, kleine verspreking. Ik zal wat gehaast zijn geweest.
Ja inderdaad ik bedoelde dus dat het toestel sneller kapot is dan de lader.
Ik heb net eens in mijn rommelbak gekeken en er 3 zo'n voedingen gevonden.
Eentje levert 12 volt, een tweede levert 9 volt en de derde levert 5,3 volt.
Dus deze zou moeten passen al krijgen we dan waarschijnlijk iets te weinig stroom maar ze zullen toch wel branden zij het dan niet op volle lichtsterkte vermoed ik?
Ik zou ook de lampjes in serie kunnen schakelen en er die 12 volt lader aanleggen hetgeen volgens ik heb vernomen van Robin. De vraag is dan hoeveel van die lampjes kan ik dan in serie kan aansluiten eer het geheel niet meer werkt?
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op zondag 17 augustus 2014, 12:11:01
De vraag is dan hoeveel van die lampjes kan ik dan in serie kan aansluiten eer het geheel niet meer werkt?

Ik zou zeggen: Probeer het eens uit... Je merkt het vanzelf. :) Je kan het altijd wel aanpassen.

Groet Ronald.
Re: Waar begin ik mee?
Stel: Je hebt lampjes van 2 volt. Dan kun je 12 gedeeld door 2 = 6 lampjes aansluiten. Als de energiebron het afgenomen vermogen kan leveren.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Even Googelen leverde mij volgende resultaten op.
Als je lampjes van 6 volt hebt en een voeding van12 volt dan schakel je 2 van die lampjes in serie en dan is je restwaarde 6 volt waarna je dus verder kan gaan met de rest van de lampjes parallel op elkaar te schakelen.  bij een voeding van 16 volt zou ik zogezegd 3 lampjes moeten in serie schakelen omdat 16volt gedeeld door het aantal lampjes, in dit geval 3 dus, een restwaarde van 5,33333 volt moeten geven. Dat volstaat om een 6 volt lampje te laten branden. Zoiets noemt men een gecombineerde schakeling.Ik weet dat er hier techneuten zijn dus je mag mij altijd tegenspreken, ik leer het graag want het is zowat 45 jaar gleden dat ik die theorieën nog gezien heb.

Groetjes,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Spoorman
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoe meer lampjes je in serie zet hoe zwakker ze gaan branden. Op 16V kun je 3 lampjes van 6V in serie zetten, ze branden dan elk op 5,33V. Niks restwaarde, eigenlijk kom je per lampje 0,67V spanning "tekort".

Wil je meer van die ketens van 3 lampjes in serie dan zet je die ketens parallel. Voor de spanning van de individuele lampjes maakt het niets uit maar nu gaat de stroom meetellen. Die stroom door alle ketens mag je optellen. En die is begrenst, afhankelijk van hoeveel stroom je voeding kan leveren.

Gr, Ben.

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
Een tip: alleen precies dezelfde lampjes in serie zetten............
Je blaast een van de lampjes anders gewoon op en wel het lichtste lampje.

Maar zeg eens, hoe kom je nou aan die restwaarde van 6 Volt als je 2 lampjes van 6 Volt in serie op een 12 Volt voeding aansluit ?
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hallo Huub,

Ja, ik heb 10 lampjes besteld bij iemand die ze op Kapaza.be tekoop stelt. Het zijn allemaal dezelfde lampjes ( http://www.kapaza.be/nl/modelbouw/bollantaarns-h0---n-86740287.htm. Dit is maar één modelletje die je hier ziet maar hij heeft er blijkbaar nog hele mooie in aanbieding.

Ik noemde het restwaarde omdat nadat je dus die 2 lampjes in serie hebt geschakeld op een voeding van 12 volt er dan zogezegd maar 6 volt meer rest tussen de twee polen of is dat niet zo? 12 - 6 = rest 6 :-)
Als ik het dus goed begrijp kan je na die 2 serie geschakelde lampjes gewoon overgaan naar het in parallel schakelen van alle verdere lampjes die dus maar 6 volt verdragen. Het aantal lampjes in totaal zou dan zoveel bedragen als de voeding aankan. Ik dacht aan 2 Ampère en de lampjes zijn 70 mA per lampje dan zou je in totaal 28 lampjes moeten kunnen aankoppelen?
Zo'n witte 32 VA voeding levert tussen de lichtspanningsklemmen (Geel-bruin) zo'n 16 volt. Dus moet ik 3 lampjes in serie schakelen dan houdt ik nog 5,3333 volt over, zo is dat toch??
Ik weet dat het misschien niet echt professioneel klinkt maar dat heb je als je al 45 jaar die theorieën niet meer hebt gezien. Ik heb ze ook nooit meer nodig gehad dus zijn het vage herinneringen  :?
In ieder geval ga ik het eerst uitproberen met een GSM oplader die 5,3 volt levert dan kan ik ineens alle lampjes in parallel schakelen en later zien we wel weer.
Ik heb er ook nog eentje liggen die 9 volt levert maar dat past dan niet tenzij ik misschien eerst een weerstand zou tussen schakelen misschien? maar ik heb er nog eentje van een ander kapot toestel en deze levert 12 volt. Kans genoeg om te experimenteren, je kan er alleen maar een oplader en een paar lampjes doorjagen :-)

Vriendelijke groeten,
Roland

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
Nee, dat is niet zo:
Een voeding van 12 Volt blijft 12 Volt afgeven (tot het punt waar de voeding het maximale vermogen levert)
Je kan de lampjes zien als weerstand (maar wel een weerstand die verandert met de toenemende stroom)

Zet je 2 (dezelfde) lampjes in serie dan krijgt elk lampje 6 Volt
Zet je 3 (dezelfde) lampjes in serie dan krijgt elk lampje 4 Volt
enz.

grv Huub
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Waw, zo snel had ik nog nooit antwoord :-).

Stel dus dat ik 5 of 6 lampjes of nog meer van 6 volts wil aansluiten op een voeding van 12 volt en ik plaats de eerste twee lampjes na de voeding in serie. kan ik dan de rest van de lampjes in parallel schakelen?
Ik had het dus over het aantal volts die je meet na de twee in serie geschakelde lampjes? De voeding blijft natuurlijk 12 volt leveren maar hoeveel heb ik nog op het eind van onderstaand voorbeeldje?

+ 12 v________R1___R2______ Hoeveel volts staat  hier nog en kan ik nu 6 volt lampjes tussen deze twee klemmen in parallel schakelen?
-  12 v ------------------------------


Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
Volgens mij zoek je dingen er achter die er helemaal niet zijn ?
Het is toch heel eenvoudig:
Er komen twee draden uit je voeding en het spanningsverschil is 12 Volt.
Je kan er een weerstand tussenhangen en over die weerstand staat dan 12 Volt.
Neem je twee weerstanden en zet die in serie en het gehaal hang je weer aan de voeding dan staat er uiteraard nog steeds 12 Volt op de draden.
Omdat je 2 weerstanden in serie geschakeld hebt, krijg je gewoon een spanningsdeling.
Bij 2 gelijke weerstanden is de spanning over elke weerstand het zelfde en dus 6 Volt.
Bij 3 gelijke weerstanden is de spanning over elke weerstand één-derde van het totaal dus 4 Volt.
Bij ongelijke weerstanden verhoudt de spanning zich evenredig naar de waarden van de weerstanden.

Je hebt wel een correct idee van de begrippen serieel en parallel neem ik aan ?

grv Huub

ps.
Ik begrijp nog steeds niet hoe je nou aan ¨restspanning¨ komt ?
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Las ik niet ergens dat de door jou gekozen lantaarns, niet 1 lampje hebben maar 2 8o

Dan kan ie al op 12 volt worden aangesloten.

Als je praat over een restspanning, bedoel je volgens mij de deelspanning, immers het spanningsverschil (12V) zal zich delen over de gelijke lampjes.

Aangezien die al in je lantaarn zitten, zullen ze al in serie staan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 20 augustus 2014, 18:19:40
Hoi Ruud,
Hans,

Wie is die Ruud eigenlijk ?

grv Huub
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Huub,

Was even met een ander in de war, en zal het veranderen :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik denk wel dat ik een goed idee heb van serieel en parallel.

In serie betekend gewoon dat ik bijvoorbeeld op de positieve zijde van de voeding (rode draad) eerst 2 of 3 lampjes na elkaar schakel + aan - alvorens naar de - pool van de voeding terug te gaan. 12 : 2 = 6 dus elk lampje krijgt 6 volt.
Bij een 16 volt voeding, hetgeen ik van plan ben te doen door middel van een witte 32 VA voeding die ik op 2deHands heb gevonden zullen dat telkens 3 lampjes zijn: 16:3=5,3333 volt. (Aansluiten op Geel -bruine zijde)
Hoe meer lampen je op deze wijze na elkaar schakelt  hoe minder fel ze gaan branden, inderdaad zoals jij zegt omdat de spanning gedeeld wordt.
Als ik hier dus 4 lampjes in serie zou schakelen krijgt ieder lampje maar 4 volt meer. Ze zullen nog nauwelijks merkbaar zijn  :(
De weerstand in een serieschakeling is gelijk aan het totaal van de weerstanden samen.

Hoe kwam ik nu aan het woord 'restspanning' omdat ik dacht dat wanneer je eerst bijvoorbeeld twee weerstanden in serie schakelt op een voeding van 12 volt er op het eind maar 6 volt meer overbleef. Dat is inderdaad niet zo en als je dat probeert op een spanning van 230 Volt heb je de kans dat jou haren meteen in de plooi liggen zonder te kammen  :D
Hoe komt nu het dat ik het nu ineens wél begrepen heb? Wel iemand stuurde mij dit:



En 2 seconden later wist ik waarover hij het had.  :thumbup:
Op deze schets staan telkens 2 weerstanden in serie bij een spanning van 12 volt.
Wat mij te doen staat is bij 16 volt daar gewoon telkens 3 weerstanden in serie te zetten zoals eerder uitgelegd.
Ja ik heb het begrepen en zéker nogmaals dank voor alle hulp, ik zou er een zootje van gemaakt hebben zonder deze hulp  :thumbdown:

Ik heb gezien dat ik daar ook led lampjes kan krijgen op 3 volts. http://www.kapaza.be/nl/modelbouw/led-lantaarns-voor-h0-en-n-86738964.htm
Nu is mijn vraag de volgende:
Om aan 3 volts per lampje te geraken moet ik bij een voeding van 16 volt dus 5 lampjes in serie schakelen. Maar 16 : 5 is nog altijd 3,2 volt.
Zal het led lampje nu kapot gaan of kan dat ertegen?

Vriendelijke groeten,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hallo Hans,
ja je kan er ook lantaarntjes krijgen met 2 en zelf met 3 lichtjes op één lantaarn paaltje.
Komen er dan ook 4 of 6 draadjes uit die je meteen met elkaar in serie kan schakelen natuurlijk. Draadje bloot maken , een beetje tin en 't is gelapt :)

Groetjes,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waar begin ik mee?
LED´s zijn geheel andere dingen dan lampjes.
Ze werken op gelijkspanning en met wisselspanning blaas je ze gewoon op.
Aan een trafo hang je dan ook een brugcel en een elco zodat je gelijkspanning krijgt.

LED´s sluit je niet aan met de hoofdgedachte van de spanning want dat gaat niet.
LED´s daar stuur je een bepaalde stroom doorheen, meestal tot 20 mA. Minder mag natuurlijk ook.

Als je uit gaat van een 16 Volt trafo dan kan je daar 1,41(de wortel uit 2) maal 16 is ca. 22,5 Volt en dat is bij een nagenoeg onbelaste trafo nog een stuk hoger.
Je zet nu 5 LED´s in serie en volgens de datasheet van de LED´s moet je 3,25 Volt per LED aanhouden dan zit je op 16,25 Volt.
De altijd verplichte serieweerstand krijgt dan ca. 23,75 Volt min 16,25 Volt en dat is 7,5 Volt.
Willen wij 15 mA door de LED´s sturen dan wordt de weerstand 7,5 Volt gedeeld door 0,015 Ampere is 500 Ohm.
In dit geval is de dichtsbijzijnde bestaande waarde 470 Ohm.
LET OP: je neemt altijd de eerst volgende GROTERE waarde en dat is hier 560 Ohm !
Dit is van toepassing als je de maximaal toelaatbare stroom had gekozen.

Je kan wel berekenen wat een 470 Ohm weerstand betekent in dit geval: 7,5 gedeeld door 470 Ohm en dat is ca. 16 mA, dus geen probleem hier omdat we de stroom op driekwart van het maximum gezet hebben.

Je moet hiermee gewoon wat experimenteren zodat je gevoel krijgt voor de verhoudingen.
Een goedkope multimeter is eigenlijk onmisbaar....

grv Huub
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Huub,

Dank u voor de nodige uitleg, ik had er mij wel aan verwacht dat het niet op de normale manier mogelijk zou zijn. Online al wat opzoekingen gedaan en gezien dat men er ook altijd een weerstand bij aansluit dus kwam mij dat al eigenaardig over. Ik zal het dus maar bij lampjes houden want ik zal er straks een 30 tal hebben en ze niet onmiddellijk allemaal kunnen gebruiken. Teveel voor het spoorbaantje die ik nu nog maar heb maar ik ben ook nog maar begonnen hé ;)
Ik heb inmiddels toch een plaatsje kunnen vinden in mijn woning waar ik mits wat aanpassingen toch een iets grotere spoorbaan zal kunnen maken, dus die lichtjes zullen altijd wel ergens van pas komen. Ik heb een plaatsje van 2,40 meter x 7 meter die ik moet veranderen en waar dus nog heel wat werk aan is maar die eventueel wel zou te verwarmen zijn desnoods met een gasroller of petroleumvuurtje.
Ik laat nog wel eens zien wat ik denk te kunnen omtoveren en er toch mettertijd (met tijd en boterhammen :)) een redelijke baan zou kunnen van maken. Momenteel staat het er vol rommel en zijn er wat kleine kosten aan zoals wat herstellingen en verven om er een degelijk lokaaltje van te maken.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Zoals beloofd, een beeld van het plaatsje waar ik denk mijn treinbaan te kunnen onderbrengen.



Het zal nog heel wat werk vergen maar het moet te doen zijn.
Dit is eigenlijk een hoekje van mijn zolder die ik momenteel gebruik als werkplaats of zeg maar materiaalhoek/hok.
Wat hierin staat zou naar de eigenlijke zolder kunnen verhuizen, dus alles moet eruit. Het hoekje is dan 2,40 x 7 meter.
Als ik die muren opnieuw een verflaagje geef en er eventueel nog wat hier en daar herstel zou het ook tijdens de winter te verwarmen zijn.
Bijvoorbeeld die deur is kapot maar dat moet wel te herstellen zijn, het hoeft niet meteen een villadeur te worden;)
Het kan er wel koud zijn tijdens de winter en ook te warm tijdens de zomer maar dat laatste duurt meestal maar een paar weken per jaar in onze contreien :-)
Maar vooral het is er droog dus met een petroleumvuurtje of gasroller moet het wel te verwarmen zijn tijdens de wintermaanden.
Ik denk dat het toch al stukken beter zou zijn dan mijn huidige plank en die plank is uiteraard niet verloren, daar kan ik een soort schraagtafel van maken toch?
Mijn idee is om langs de verste korte muur te beginnen en zo over te gaan langs de lange muur waar nu dat rek staat  om vervolgens terug te keren naar het startpunt. Onderweg kan altijd 1 of twee stopplaatsen ingebouwd worden al dan niet met rangeersporen.
Misschien enkele verschillende ideeën graag. Van vriend Tony kreeg ik reeds een ideetje maar misschien zijn er meerdere ideeën mogelijk?
Ik heb ook het gratis SCARM programma gedownload waar ik misschien mijn eerste ideeën eens kan proberen op uit te werken om dan enigszins wat te laten zien wat ik bedoel. Bij Scarm kan je het bestandje exporteren naar .jpg heb ik bemerkt kan dus op een fotowebsite zoals Tinypics of Image schack ge-upload worden.
Vraagje: moet ik dan een nieuw topic beginnen?

Vriendelijke groeten,

Roland

Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Zoals beloofd een eerste basisplan zelf getekend door een klungelaar zoals ik want ik heb hier helemaal geen ervaring mee :-)
Het gaat hier om een basisplan dus afmetingen spelen voorlopig geen enkele rol. Er zitten waarschijnlijk teweinig rails in het station maar dat kan nog altijd veranderd worden.



Een tweede treinbaanplan waaraan ik werk krijg ik spijtig genoeg niet verbonden. Ik ben daar nu al 3 dagen aan bezig en ik denk dat ik het maar opgeef :(.
Ik vind de juiste sporen niet. Het betreft eenzelfde lus langs de linkerzijde op korte muur die overgaat op een enkel spoor die de lange volgt met op het eind een terugkeer lus. Altijd uitlengbaar naargelang de sporen die je achteraf bijkoopt maar je moet het wel eerst even  verbonden krijgen :(.
Dit plannetje werd getekend met het gratis software pakket SCARM die ook de railnummers voor Märklin en andere merken weergeeft.
Dus alvorens een treinbaan uit te werken wil ik toch graag weten welke sporen en hoeveel van elk ik zal nodig hebben.
Mijn 32 VA trafo is vandaag binnen gekomen en meteen even de voltmeter erop gezet. Ik meet 17 volt wisselspanning, natuurlijk totaal onbelast.
Iemand nog ideeën mag ze mij altijd toesturen.

Grts,

Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: Roland56 op donderdag 28 augustus 2014, 14:57:51Ik vind de juiste sporen niet. Het betreft eenzelfde lus langs de linkerzijde op korte muur die overgaat op een enkel spoor die de lange volgt met op het eind een terugkeer lus.
Daar liep ik als beginneling ook tegenaan en gelukkig vind je hier in de wiki voorbeelden van keerlussen en ik heb er nog wat meer gevonden. Ik heb ze overgetekend in AnyRail waar ik nu een licentie voor heb.











Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dag Ad,

Ja, misschien kijk ik ook nog eens om Anyrail aan te schaffen. Maar SCARM werkt goed alleen denk ik niet dat ik dergelijke mooie duidelijke beelden kan maken waarin je zo goed de railnummers kan zien. Maar een gekregen paard mag je in de muil niet kijken en SCARM is wel degelijk gratis al werkt het wel goed.
Trouwens Ruud De Boer die het programma voorstelt met filmpjes op Youtube moet daar toch heel wat werk hebben aan gedaan.
Ik dank u voor deze mooie uitleg en ook voor de link naar de Wiki die ik zeker in mijn favorieten zal opslaan.
Ik bemerk dat je daar een klein stukje 24206 hebt tussen gestoken en daar zit waarschijnlijk mijn fout, ik wilde het zomaar aan elkaar koppelen maar het komt nooit uit. Ook de verschillende mogelijkheden die je hier geeft wil ik graag uitproberen.
Aan die spoorbaan moet ik nog beginnen maar ik wilde graag eerst weten waar ik naartoe kan. Ik gebruik multiplex platen van 1,22 x 2,44 m maar als je naar de andere kant in de breedte moet reiken is dat tamelijk ver, dus probeer ik niet breder te gaan met mijn rails dan waar ik aankan en wat overblijft kan ik gebruiken als scenery.

Nogmaals hartelijk dank want ik had het al opgegeven :-)

Vriendelijke groet,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hallo Ad,

De beginneling is nog een keertje op zoek gegaan naar de oplossing en dit keer met succes dank zij u natuurlijk  ;)


Het geheim zit hem blijkbaar in dat kleine stukje 24206. Ik heb toch nog enigzins wat moeten zoeken maar wie zoekt die vindt en met jou hulp was dat toch maar een kwestie van vinden en uitproberen  meer. Eerst kreeg ik het niet alleen niet dicht maar ook niet recht als je kijkt naar het vertikale stuk baan wat eigenlijk moet voorstellen dat dit langs de korte muur komt. Ik heb daar voorlopig twee zijsporen bij getekend maar ik kan dat net zogoed in het lange gedeelte langs de lange muur doen. Ik heb daar 7 meter waarvan ik er mettertijd toch zo'n 6 meter zou willen van gebruiken.
Zo, dan is nu het basisplan reeds uitgewerkt en kunnen we straks beginnen met het leegmaken van die plaats, wat opfrissen, isoleren tegen de koude en beginnen installeren maar daar gaan eerst nog wat boterhammen aan versleten gaan vrees ik :-)
Prettig weekend nog,

M.v.g,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Dat gaat steeds beter zo, Roland  :thumbup:
Stap voor stap de hobby in.......

Grtz Tony