Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Asfaltweg

Gestart door Nieuwenhuis maandag 04 augustus 2014, 21:30:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Asfaltweg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Asfaltweg
Op verzoek plaats ik hier, hoe ik de provinciale weg op mijn modelbaan van asfalt heb voorzien.

Hiervoor heb ik bij de dierenspeciaalzaak een bus met schelpenzand gehaald.
Dit is vermengt met lavendel om het lekker te laten ruiken, maar dat moet er tussenuit.
Dus met de cacao-strooibeker van de zelfgemaakte begrasser heb ik dit schoon gezeefd.
Vervolgens meng ik het zand met zwart kleurmiddel voor cement totdat het de juiste kleur heeft.
Tenslotte roer ik er onverdunde houtlijm door totdat het een mooie 'pasta' is.

De ondergrond (zowel Forex als Polystyreen) wordt ook ingesmeerd met onverdunde houtlijm.
Wanneer dit wat begint te drogen breng ik de asfaltpasta aan met een spatel en smeer het glad uit.
De dikte van deze asfaltlaag is minimaal 1 millimeter, maar ik heb ook veel dikkere stukken, zoals
bijvoorbeeld de aansluiting van de weg aan het spoor ter plaatse van de spoorwegovergang.

Het idee is gewoon een afgeleidde van hoe men echt asfalt maakt: grind vermengt met bitumen.
Mijn 'bitumen' is dus de houtlijm en het grind is het gezeefde schelpenzand.
Ik moest dus alleen de zwarte kleur van het bitumen toevoegen.
Eerst heb ik een teststukje gemaakt om te bekijken of dit werkelijk wordt wat ik voor ogen had.
Op dit teststuk had ik eerder al met klei een stuk wegdek gemaakt en de begrasser getest.
De belijning is met witte acrylaat grondverf aangebracht alvorens de boel met crepe-tape af te plakken.

Groeten,

Erik.
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Asfaltweg
Tjemig, das net echt zoab

dat ziet er heel netjes uit zo ga er ook eens over nadenken
gr ed
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2006

offline
Re: Asfaltweg
Hallo Erik,

ik loop al enige tijd met een zelfde idee rond en ik moet zeggen dat ik na het zien van jouw resultaten zeker ga doorzetten om het een en ander te proberen. ik heb hiertoe al enkele potten zwart decoratiezand gekocht bij de potten en plantenboer. Op de laatste foto zijn enkele wat grovere stukjes te zien, maar voor de rest is het super.

Gr. Roger
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Asfaltweg

Wow , Erik !

Zo sla je letterlijk nieuwe wegen in  :thumbup:
Geeft een apart sfeertje in het Italiaans landschap, met je Alfa Spider over een splinternieuwe weg naar een gezellig pleintje in het stadje op de berg rijden.......Bella Italia......

Grtz Tony
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Asfaltweg
Ed en Roger: succes ermee, vooraf ervan een test doen kan ik van harte aanbevelen!
Er zijn inderdaad wat grovere stukken bij, dat had wellicht wat meer aandacht verdiend ...
Ik ben nog wel van plan om het asfalt wat te verouderen met grijs en antraciet kleuren.
Misschien dat ik daarmee die ruwere stukken weg kan camoufleren als 'reparatiestukken'.

Grazie Tony! Die Alfa is er (nog) niet, wel enkele Fiats voor de baan met het vakantiegevoel :wink:

In de toekomst wil ik dit wegdek ook eens testen in combinatie met FCS en magneetband.

Groeten,

Erik.
Re: Asfaltweg
soultrain
gast

Re: Asfaltweg
Mooi gedaan hoor :thumbup:,ik zit zelf 30 jaar op een asfaltwals,wat wij met machines doen ,doe jij met de hand,goed gedaan.
Ben wel benieuwd hoe de verdichting is :D.

Groetjes.
Re: Asfaltweg
soultrain
gast

Re: Asfaltweg
Ik zou op de laatste foto de open gaten,dicht maken met wat fijner materiaal.
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2013

offline
Re: Asfaltweg
Wat ook mooi werkt is :
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60236095/

grijs en zwrt beetje mengen n voor 2 euro klaar
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Asfaltweg
N.a.v. de opmerkingen van Ad (Soultrain) :thumbup: heb ik het asfalt nog wat aangepast.
Met antracietkleurig voegmiddel is het wegdek ingesmeerd. Dit geeft het effect
van verouderd asfalt, vult de gaten c.q. open structuur en vervaagd de belijning.
Ik ben tevreden met het resultaat, op de foto's goed het verschil te zien met de
overzijde van de spoorwegovergang, al waar het asfalt nog 'onbehandeld' is.

Groeten,

Erik.
Re: Asfaltweg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Asfaltweg

Hoi Erik,

Ziet er idd nog veel beter uit, zeker de strepen !
Dat zijn de leuke experimentjes op een baan.
Gewoon eens wat proberen en als het mee zit, heb je iets heel persoonlijks.

Grtz Tony