Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baanplan

Gestart door kameelke woensdag 30 juli 2014, 21:08:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan
Lid sinds: 2009

offline
baanplan
hallo allemaal

Na veel lezen en na denken en rondkijken nu toch maar eens beginnen aan de start van een kleine test baan om alles onder de knie te krijgen.

eerste schema voor een eventueel test baantje. is zeker nog niet definitief maar zou dit eventueel wel willen gebruiken voor de baan nadien als klein station.
graag reactie voor verbetering.
Ik wil nadien in de keerlus eventueel een extra wissel leggen zodat ik dan vanaf daar naar een andere baan kan gaan voor zo uit te breiden.

groeten
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: baanplan

Hallo Kristof !

Ik heb je plan een poos bekeken en moet zeggen dat ik er weinig van begrijp.
Waarom met een dubbelspoor naar boven, naar een piepklein kopstation ?
En wat doet die locloods daar ? Dat stuk zou gebruikt moeten worden om je loc om te zetten.
De  3 sporen voor aan de baan , waar dienen die voor ?
Met hoeveel treinen wil je rijden ?

Ik stel deze vragen, omdat ik in gedachten met treinen op jouw getekende baan probeer te rijden. En dat lukt niet goed.
Ik schrijf dit niet om je plan maar even af te kraken, wel om met je mee te denken.
Ben benieuwd.

Grtz Tony
Re: baanplan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanplan
Hoi,


Misschien dat die 3 sporen onderin voor opstelsporen zijn?
Dat dubbelspoor heeft inderdaad weinig zin, kan je beter enkel van maken,
zodat je meer ruimte voor andere dingen hebt...


Gr Simon
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Hallo
dank u voor de reactie
Af kraken zou ik het helemaal niet noemen als ik vind dat jij niet gelijk zou hebben en mijn eigen zin goed vind moet ik hier niets posten. en inderdaad jullie hebben gelijk dat een dubbel spoor te groot is voor een nevenstation, Ik had dit vooral eerste voorzien omzo de testbaan wat uitgebreider te maken maar misschien beter gewoon opnieuw beginnen. Het probleem is eigenlijk dat ik een segmenten baan zou willen maken maar heb steeds schrik voor het correct verbinden van de segmenten omzo steeds de baan groter te maken. en nu zit ik maar wat te doen en er komt nooit een mooi stukje baan van.
Ik wou nu beginne met een klein station om alles onder de knie te krijgen van wissels en aansluitingen en seinen maar wil te gelijkertijd ook al wat rijden en alzo door de jaren heen de baan steeds groter te maken zonder het eerste weer volledig af te breken.

we gooien er een slotje op het baanplan en gaan terug naar de tekentafel
dank u voor de juiste reacties

groeten
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: baanplan

Hallo Kristof !

Stel, je maakt op het zelfde oppervlak een test/probeerbaan,  die genoeg speel/rijmogelijkheden biedt.
Als je daar een wissel met een dood lopend spoortje in maakt dat naar de kant loopt waar je uit wilt breiden, kun je daar later weer aan verder bouwen. Stootblok eraf rail er aansteken en je kunt verder.

Ik heb in paint in je plan getekend, om te laten zien wat ik bedoel. Heb gedaan alsof het enkelsporig is.
Zoiets kun je ook dubbelsporig doen, natuurlijk.

Grtz Tony
Re: baanplan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: baanplan
hoi Kristof

Het testbaantje dat ik gebruikte was heel erg basic en puur uitgelegd voor de zaken die ik wilde leren,
oa bezetmelders, blokken rijden, wissels en seinen aansturen, pendelen etc ect
Wat ik probeer te zeggen, als je wilt gaan testen hou het simpel en door voortschrijdend inzicht kan de testbaan altijd aangepast of uitgebreid worden.

gr. Ruud   
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Hallo allemaal

hier heb ik even een nieuw baanplan gemaakt en heb dus rekening gehouden voor een uitbreiding de baan bovenaan is om aan te sluiten op een uitbreiding. Nu heb ik ook nog plaats voor een dorpje te maken een heuvel en een bedrijfje voor out handel of dergelijke.
graag jullie reacties

groetjes
kristof
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: baanplan

Dat ziet er veel beter uit, Kristof !

Grtz Tony
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

offline
Re: baanplan
Dit ziet er al veel beter uit! In ieder geval meer speel - en rangeermogelijkheden! Succes verder.
Groeten,
Roel
Re: baanplan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanplan
Hoi Kristof,

Staat het al vast naar welke kanten je gaat uitbreiden?
En moeten die aansluitingen dan dubbelsporig zijn?

Dit station is in iedergeval een stuk beter, veel meer perronlengte :thumbup:

Simon
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Neen dat staat nog niet vast daarom dat het enkelspoor bovenaan tot beneden waar het terug een zichtbaar gedeelte is bedoeld om dan aan verder te werken. Ik kan dus nog kiezen aan welke kant ik verder werk dit zou ook bvb gewoon naar een schaduw station kunnen gaan

groeten
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Hallo allemaal

na weer veel nadenken en lezen toch besloten een kleinere testbaan te willen maken die ik kan verwerken in later een grotere baan eventueel
bedoeling is een kopstation met een goederen loods ik heb 2 varianten
graag opmerkingen en  verbeteringen is terug een eerste idee.
Met deze baan hoop ik dan alles een beetje onder de knie te krijgen van baan bouw tot techniek tot rijden en bloksystemen.
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: baanplan

Hoi Kristof,

Voor allebei is wat te zeggen, de bovenste variant biedt wel de mogelijkheid tot omlopen van de loc om opnieuw kop te maken.
Beide ontwerpen slim bedacht  :thumbup:

Grtz Tony
Re: baanplan
janeau
gast

Re: baanplan
Hey Kristof

Ik zou gaan voor de bovenste, wat ook al boven mij gezegd word, dat je een omloop spoor hebt maakt het een stuk leuker.
Het ziet er verder goed uit, en ga zo door met puzzelen. Ik ben ook nog steeds aan het ontwerpen en heb na meer als 100 dingen tekenen nog steeds niets gevonden waar ik tevreden mee ben.
Ik ga dit topic zeker volgen, ik weet zeker dat hier iets leuks uit gaat komen, ga zo door.


P.S. de 24360 kan je vervangen door een 24188 en een 24172, dit scheelt weer extra rails kopen.

Mvg Janeau
Re: baanplan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: baanplan
Hallo Kristof,

Ik zou ook gaan voor het bovenste plan. Zeker voor een testbaan een heel mooi plan waar heel veel "oefen" mogelijkheden zitten. Als je die ook nog maakt met de afmetingen van het eerste plan heb je misschien nog wel meer ruimte voor andere speelmogelijkheden. (fabrieken, overslag, lok behandeling, schaduwstation, enz.) Gewoon beginnen dan zie je vanzelf waar je tegen aan loopt. Als je wilt dat mensen actief mee gaan denken plaats dan ook het Wintrack plan als bijlage.

Vergeet niet om ons mee te laten genieten tijdens het bouwen! :P
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Ja zou het wel willen posten maar het is maar een demo versie van wintrack ik kan niets opslaan dus telkens een print screen.
de eerste bouw stappen zijn pas voor volgend jaar denk ik.
Er moet eerst een trap komen naar het verdiep en dan de kamer afwerken en dan kan ik pas beginnen met de echte bouw.
nu nog lekker veel verschillende ontwerpen tekenen en de beste er uit halen.
dank u voor de reacties
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Hallo allemaal weer

heb weer wat zitten puzzelen en heb ook het railplanboek gekregen van de vrouw. Gier heb ik volgend station uit gehaald en wat aangepast. Er zijn 2 versies 1 waar de museumlijn nog niet af is en 1 waar die naar een burcht gaat graag wat reactie.
Het andere spoor is voor te koppelen aan een volgend stuk baan op nieuw. heb ook al wat invulling gedaan van eventueel het dorp
beneden is bedoeld voor een bedrijf in de houtkap.

dank u wel
groeten
Re: baanplan
Lid sinds: 2014

offline
Re: baanplan
Hallo Kristof,

Het station ziet er leuk uit en biedt heel wat rangeermogelijkheden. Daar kun je leuk mee oefenen.
Als ik het goed begrijp is het spoor, dat links naar beneden gaat een spoor dat de aansluiting vormt naar de toekomstige uitbreiding. Daar kun je tijdelijk een keerlus op aansluiten, zodat de trein ook weer terug kan komen. Tenminste als je met een getrokken trein rijdt, die in het station de lok moet laten omrijden.

Dan zul je de lus aan de binnenkant wel als museumspoor bedoeld hebben. Gaat die omhoog? Of zitten er in de lus wissels om de rit wat langer te laten duren? En aan het einde? Geen mogelijkheid om de stoomlok te laten omlopen? Of wil je op de museumlijn met eenrailbus gaan rijden?

Het plan biedt in ieder geval meer mogelijkheden voor een landschapsinvulling!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groeten,
Roel
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Eigenlijk is de buitenste de lus die omhoog gaat voor museum lijn, maar inderdaad de binnenste is misschien beter.
ja zou het met een railbus of iets dergelijk willen doen. Maar misschien dat er met de binnenste lijn meer plaats komt zodat ik dit met een stoomlok kan doen en deze zich boven misschien kan laten omkeren. Nu kan ik weer verder met zoeken.
de andere rail zou inderdaad nu een keerlus worden omgewoon een rondje te kunnen rijden.

dank voor de reactie
Re: baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: baanplan
Hallo allemaal

ik heb nog wat verder gewerkt aan het ontwerp en heb de museumlijn weggelaten om meer dorp te kunnen maken zodat het niet te druk wordt. ik vond de wissels die voor het station lagen om naar museumlijn te gaan ook niet mooi.

hier een nieuw plan van het begin, dit wordt hopelijk ooit het tweede station op een grotere modelbaan of bvb 1 been van een U baan