Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

eM-Track's Man Cave

Gestart door eM-Track zaterdag 26 juli 2014, 21:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,

Na mij opnieuw te hebben voorgesteld http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51055.0, is het nu tijd om aan het baanplan te werken.
Ik heb dit nu uitgetekend in wintrack 8, maar kan nog niet vinden hoe ik juist de hoogten ingeef. Ik kan een spoor wel doen dalen of stijgen, maar ook weer niet overal  :help:
mensen die weten hoe het moet mogen mij altijd uitleg verschaffen ;)

Eerst nog eens het plan zoals origineel in Marklin Magazine:



hieronder reeds een foto van het hoofdtracé, omgezet naar M rails:

Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goeden avond,

ik heb nu de verschillende niveau's een beetje goed uitgetekend en hieronder zijn de tekeningen van het "basis" plan.
mits hier en daar nog een extra wissel te plaatsen ga ik het denk ik hierbij houden.
Wat vinden jullie?







Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,
ondertussen weer een beetje verder, het plan wat laten "bezinken en een paar kleine aanpassingen bedacht.   
Twee wissels bijgevoegd om van het parade baantje alle perronsporen te kunnen bereiken.
Ben ik nu aan het denken hoe ik een breder perron kan plaatsen. Ik zal later de aangepaste plannen plaatsen.  In afwachting heb ik een aantal mooie wagons kunnen scoren zowel op 2dehands,  marktplaats als ebay ☺ foto's volgen nog.

De eigenlijke start van de bouw zal voor ten vroegste september zijn denk ik.
met nog een aantal afwerkings werken aan huis en twee kleine kinderen is het helemaal niet evident om Veelmet de hhobby bezig te zijn 8o

Mvg
Geeraard

Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

ziet er leuk uit! Ik heb wel een paar opmerkingen. Ik ben er gemakshalve van uitgegaan dat je het dubbelsporige gedeelte ofwel linksrijdend ofwel rechtsrijdend gaat gebruiken. Als een trein rechtsrijdend  de tunnel met de keerlus inrijdt, zie ik 4 doorgaande en 2 doodlopende opstelsporen. Die laatste gebruik je waarschijnlijk voor treinstellen. Maar als zo´n trein terugrijdt, kan hij niet op het rechterspoor komen. Hij moet dan helemaal naar het station voordat hij naar de rechterkant komt. Ik zou in de tunnel een meegebogen wisselpaar leggen waarmee je naar het rechterspoor kan gaan.

Hetzelfde geldt voor de bereikbaarheid van je lokdepot en goederenspoor bij het stationsgebouw. Deze zijn niet rechtstreeks te bereiken vanuit de paradebaan.

Nog een opmerking over het schaduwstation aan de rechterkant van je station. Daar heb je 2 kopsporen naast elkaar liggen en nog een kopspoor langs het spoor aan de onderzijde. Na dit spoor zit er een slinger in de baan. Waarom leg je dat 3e kopspoor niet parallel aan de andere 2 en haal je de slinger eruit?

Volgens het oorspronkelijke ontwerp heeft het station 3 sporen met 2 eilandperrons. Zoals je het nu getekend hebt is de ruimte tussen de sporen heel erg krap en heb je eigenlijk maar ruimte voor twee zijperrons en een doorgaand spoor in het midden. In Wintracks heb je naast alle rails ook perrons staan. Kies bijvoorbeeld gewoon een smal en een breed perron en plaats die eens tussen de sporen. Dan zie je wat wel en wat niet kan.

succes!
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo roel,
bedankt voor de tips, ik kan hier zeker mee verder! :thumbup:
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Weet je zeker dat je hellingspercentages niet te hoog worden?
Je tafel is 120 diep, en in een halve cirkel wil je al in je schaduwstation zijn, eronder.

Kennelijk wil je twee schaduwstations, een vanuit je paradebaan, en een vanuit je station.
Dus je paradebaan daalt al onder het niveau van de schaduwbaan ter hoogte van het station, want anders gaat dat nooit lukken.

Lijkt mij dat je het hellingspercentage moet testen in wintrack, om te weten of het haalbaar is om vanaf het station op het middelste niveau (schaduwstation) te komen.
In het M* seinboek staat een goede schakeling voor bergop-bergaf rijden met twee trafo's en 3 schakelrails.
In plaats van met twee trafo's kun je dat ook doen met een trafo, een weerstand via een relais en wat schakelrails (5146, 5147). Je kunt dan in volle vaart de helling op, en op halve kracht de helling af.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goede morgen,

ik ben aan het hertekenen gegaan naar aanleiding van bovenstaande tips, waarvoor dank.

Hieronder alvast het onderste schaduwstation, wat denken jullie?
ter info, de baan wordt (waarschijnlijk) rechts gereden  ;)



het stijgingspercentage naar het station via de paradebaan zal ik in een volgende stap doen, samen met het aanpassen van het station om daar een breder perron tussen het onderste spoor en het middelste spoor te kunnen plaatsen.

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken!  :thumbup:

Mvg en prettig weekend!
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Dit is een goede verbetering voor de toegang van en naar het schaduwstation!

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Nog even een tip voor de hellingen. Natuurlijk kun je dit heel nauwkeurig met WinTrack bereken, maar als je aan het ontwerpen bent, is er een simpel rekentrucje. Als je uitgaat van een helling van 3%, aanbevolen op dit forum, kun je per 3 rails (5106, 5100 of 5200) 1,5 cm stijging aanhouden. Voor sporen uit het zicht kun je voor niet al te lange treinen iets meer aanhouden, 2 cm. Kruisende sporen moeten met M-rails, die jij gebruikt  minimaal 6 cm voor stoom- en dieseltreinen en 9 cm voor elektrische lokomotieven hebben tussen de bovenkant van de spoorstaven en de onderkant van het kruisende spoor /plaat. Wissels moeten bij voorkeur redelijk vlak liggen. Bij een ondergrondse keerlus kun je eventueel het dalende spoor een grotere helling geven dan het stijgende spoor.

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Ik houd wel van zulke kengetallen. Daarop afgaand denk ik dat de boogwissels aan de rechterkant van de middelste laag (schaduwstation vanuit station), en de eerste 4 rails daarna nog op de helling liggen (lijkt me op zich geen punt), maar met als gevolg dat op het bovenste niveau, bij het station, iets weg moet.
Namelijk dat slurfje met die twee doodlopende sporen.

Je station heeft dan alleen maar 3 doorgaande sporen (met 1 of 2 perrons).
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goede "vochtige" namiddag iedereen.
Ben vandaag aan een nieuw stationsempalcement begonnen.
Er zit precies iets minder "swung" in dan in het eerste, waarschijnlijk vatbaar voor veel verbetering.
Alle commentaar is dan ook welkom  :)



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
onderstaande vindt ik beter geslaagd :)



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Je zegt het zelf al, de tweede is beter geslaagd. Je hebt wat meer rangeermogelijkheden, zonder op de hoofdsporen te komen. Als je ook vanuit de rechterkant op het spoor langs het stationsgebouw kunt komen, heb je helemaal een goede bereikbaarheid.

Het driewegwissel (5214) wordt door sommige forumleden als minder betrouwbaar afgeschilderd. Misschien dat je daar nog eens naar moet kijken via de zoekfunctie op dit forum voordat je de keuze voor dit wissel maakt. Of heb je hem al? Dan zou ik hem gewoon inbouwen en uitproberen.

O ja, zo is er voldoende ruimte voor perrons!

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
3-weg is okee, alleen je moet opletten hoe je hem gebruikt, of verbeteren.
En ach, waarom zou je niet langs perron 1 willen rangeren?

In dit ontwerpje wat andere voorstellen. O:-D
3x5117, en 2 gebogen wissels
Deze perrons zijn 34 mm breed (op 44 mm breedte)  resp. 53 mm  breed (op 62 mm breedte)  B)

Perrons zijn in het echt ook niet allemaal even breed.
(het  ontwerpje = 1565x730 pixels, iets groter dan op het forum)
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen.
Het plan van Jan bracht me aan het denken:
Jan tekende een mooi en breed station van 6 sporen, maar - denk ik - er kunnen op al deze sporen enkel treinen staan met maximum drie lange wagons.
Nu zou ik er graag toch wel treinen willen parkeren met 4 of 5 wagons. Daarmee dat ik het station compleet heb hertekend waardoor het nu in niets meer lijkt op de vorige ontwerpen.  8o

To do or not to do, that's the question  :help:



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Je nieuwe station voldoet beter aan je wensen. Ik vind het ook mooier dan stijf en saai frontaal 6 sporen van 6-7 rails raillengte.

Als je schaduwstations wilt handhaven, bedenk dan dat de baan rechtsboven ruwweg 12 rails daalt
en de baan linksonder ook ongeveer 12 rails daalt.
Laat daar al dan niet het kengetal op los, en je zien dat de sporen op het zelfde niveau kruisen.

Als je dat niet wilt, krijg je dus twee spiralen omlaag om in het schaduwstation te komen.
En wellicht in plaats van 2 lussen een doorgaand schaduwstation, met een iets andere opzet.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Bedankt opnieuw voor de input Jan, waardeer ik enorm!  :thumbup:

Ik was ondertussen nog een beetje verder aan het denken over hoe ik het best de sporen laat dalen naar een schaduwstation. Ik dank dat onderstaande een mooie oplossing is ? Jan?  :)



Nu Rijst de vraag, hoe pas ik in wintrack de bodemplaat in de hoek aan?
Dit was het alleszins voor vanavond, iedereen een prettige avond toegewenst!

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

dat is een hele verbetering! Je laat wel het oorspronkelijke ontwerp los, maar dat geeft niet. Dat is nu juist het leuke van het ontwerpen. Je hebt een plan gezien dat je wel leuk lijkt en vervolgens ga je er mee aan de slag en aanpassen aan eigen wensen. Mooie ruime perrons krijg je zo.

Zowel voor het eerste als het tweede plaatje geldt dat de schaduwstations op hetzelfde niveau liggen. Dat kun je op twee manieren oplossen. De eerste manier is één schaduwstation met twee toegangen te maken. De tweede manier is een schaduwstation onder de goederensporen te maken en een andere onder het station.

Een nieuwe grondplaat kun je eenvoudig in WinTrack maken. Je verwijdert de oude (meestal staat die op niveau 1) en maakt een nieuwe aan via het menu. Dan zul je waarschijnlijk je hele baanplan met de muis moeten verschuiven naar de nieuwe grondplaat.

Houd wel rekening met de bereikbaarheid van je baan. Ik weet niet of je aan alle kanten erbij kunt komen. Een reikwijdte van 80 cm als richtgetal is aan te raden. In je ontwerp is weinig ruimte voor mangaten, dus zul je op de een of andere manier van bovenaf er bij moeten kunnen komen.

groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: RoelMärklin op dinsdag 12 augustus 2014, 12:55:33
Houd wel rekening met de bereikbaarheid van je baan. Ik weet niet of je aan alle kanten erbij kunt komen. Een reikwijdte van 80 cm als richtgetal is aan te raden. In je ontwerp is weinig ruimte voor mangaten, dus zul je op de een of andere manier van bovenaf er bij moeten kunnen komen.

Dank voor de tip Roel.
Bereikbaarheid gaat een heikel punt worden vrees ik.
Ik ga nu eens kijken of ik het plan zodanig kan aanpassen dat er 1 of 2 mangaten kunnen bijgeplaatst worden  :?

Kan mij iemand uitleggen hoe ik in wintrack afstanden kan laten zien?

alvast bedankt!
Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Invoegen (sorry, ik heb een duitse demoversie), is geloof ik het vierde menu van links,  ik schat in het 6e of 7e item van boven in het pulldown menu (Bemassung met a umlaut en ringel-s). Je kunt dan met je muiscursor het beginpunt en het eindpunt zetten in je tekening.

"Ik geloof, ik schat", omdat op mijn online-pc geen wintrack staat.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goeden avond,

net een bijpassend schaduwstation getekend:



zo werkt het wel, maar ik denk dat ik met een groot bereikbaarheidsprobleem zit (scrabble? 8o)
terug naar de tekentafel dus  :-(

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,

na een paar daagjes denken heb ik de bestaande plannen weer helemaal aangepast  >:-D
Dit wordt denk ik meer wat ik wil + de bereikbaarheid is volgens mij beter.
Nu moet ik nog slechts 1 of 2 schaduwstations inplannen, liefst langs de binnenkant van de baan.

Voor de duidelijkheid, op het hoogste niveau bevindt zich een vrij groot kopstation waarna een baan naar beneden loopt richting schaduwstation. Daarnaast enkele opstelsporen voor (goederen)wagons.
Een verdiep lager is een 3 sporige halteplaats.

Hieronder het plan:



Wat vinden jullie?  :thumbup:   :thumbdown:

Mvg,
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Een heel mooi ontwerp van het grote kopstation. Dat geeft veel mogelijkheden voor rangeerwerk voor treinen, getrokken door een lokomotief. Ook een lager gelegen halte is mooi. Ik zie dat je geen dubbelsporige, maar een enkelsporige baan maakt. De halte op de lagere verdiep kan dan heel goed als passeerstation gebruikt worden.

Aandachtspunt blijft de bereikbaarheid, vooral de hoek linksboven. Niet alleen als de baan klaar is en je aan het rijden bent, maar ook tijdens de aanleg. Tenzij je natuurlijk hele lange armen hebt, waarmee je 1.50 m kunt reiken  :)  Dat geldt natuurlijk ook voor de schaduwstations, die je nog moet ontwerpen. Of kun je ook achter de baan komen?

Je kunt ook overwegen om de baan in twee delen te maken, het station (= de bovenste rechthoek) en de hellingbaan / opstelsporen / halte. De twee delen kun je dan aan elkaar koppelen. Doet zich een probleem voor, dan kun je ze uit elkaar halen en kun je weer overal bij.

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
hallo iedereen,

hieronder mijn laatste aanpassingen  B)







Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
en hier mijn laatste aanpassing
ik vindt het wel leuk zo  :D



mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Je gaat hard, zeg. Erg leuke ontwikkeling. Een goede oplosssing om het stationsgebouw aan de kop van de sporen te zetten. Dat heb ik uiteindelijk ook in mijn ontwerp opgenomen. Het geeft een veel ruimtelijker beeld.

Ook de goederensporen, post- en baggageafhandeling en zo hebben een logische plek gevonden. Mooie uitbreiding door het locdepot. Je hebt dan weinig ruimte voor de scenery, maar misschien is dat wel je bedoeling. Je kunt natuurlijk een stad aanduiden door een huizenrij bij het station en de hellingbaan een beetje aankleden met gras, bomen enz.

Je hebt de bereikbaarheid van de hoek goed opgelost. Kijkend naar de lengte van je hellingbaan komt je schaduwstation op zo'n 15 cm onder het hoofdstation te liggen. Dat geeft voldoende ruimte. Ik weet niet hoe hoog je het zichtgedeelte boven de vloer wilt leggen. Ik heb zelf mijn schaduwstation op 70 cm gelegd. Daardoor komt mijn eerste zichtbare deel op 82 cm en het kopstation op 102 cm.

Als je daarvoor de ruimte hebt, kun je in het schaduwstation de ruimte tussen de twee sporenbundels open laten. Dan heb je voor noodgevallen altijd een mogelijkheid om van onder erbij te komen.

Succes verder!

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Roel,
Weerom bedankt voor je opmerkingen.
Er is inderaad niet zo veel ruimte voor scenery, maar dat is een beetje mijn keuze, daar ik vrees dat ik daar niet zo heel goed in ga zijn  ;)

Aan de achterkant van het station plan ik inderaad een huizenrij, en eventueel een foto/poster van een grote stad.

De ruimte die ik heb gecreëerd om aan de verre hoek achteraan de baan te komen kan ik eventueel gebruiken om een stad te bouwen op een afneembare plaat  :idea:

Het schaduwstation ga ik nog een beetje aanpassen, vooral de onderste drie sporen dan, hier ga ik boogwissels gebruiken zodat de opstelsporen langer worden.
De ruimte tussen de voorste en achterste opstelsporen blijft inderdaad open, anders kan ik niet aan de achterste bijkomen.

Het hoogteverschil tussen station en schaduwstation bedraagd overigens 10 cm, met een hellingspercentage van 2,66 of zo iets (heb het plan nu niet open) Ik denk dat als ik het percentage op 3 procent zet, het hoogte verschil inderdaad wat beter/handiger is.
Dat is voor een latere aanpassing.

Nu eerst zoals gezegd het schaduwstation aanpassen, en dan denk ik dat dit het plan wordt waar ik mee wil bouwen  :)
Ik zal het alleszinds nog een paar dagen laten "inwerken" op mijn netvlies, om zeker te zijn dat dit het wordt  B)

Allez, een prettig weekend iedereen en tot de volgende!.

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goeden avond luitjes,

hieronder een iets aangepast schaduwstation.
Nu ga ik een slaapje doen  :D



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Ik pak dit plaatje even terug. In je station heb je wissels op circa 2 raillengte van het stootblok (spoor 2,3,4,5 van bovenaf geteld). Die wissels heb je meestal nodig om kop te maken. Namelijk om de lok om te laten lopen naar de andere kant. Maar in plaats daarvan kun je ook besluiten een ontkoppelrail neer te leggen, en de (aangekomen) lok te laten staan.

Dat kan alleen als je meer loks hebt dan stammetjes. Het scheelt veel ruimte als een extra lok vanaf de andere kant de sleep oppakt, terwijl de lok bij het stootblok blijft staan tot de stam is vertrokken.
Het scheelt ook 4 wissels. Misschien biedt het voor spoor 4 en 5 geen oplossing, want waar zou die extra lok dan moeten staan? En ik neem aan dat spoor 6 en 7 erg geschikt zijn voor trek-duw treinen.

Citaat van: eM-Track op zaterdag 16 augustus 2014, 10:15:23

Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goede morgen Jan (en anderen)  :)

Sporen 2 tem 5 zijn inderdaad om locs te laten omlopen (indien nodig)
Sporen 1 en 6 zijn voor trek- duw stellen
Spoor 7 is een goederenspoor waar ik inderdaad de truuk met de tweede loc wil toepassen  :idea:
De rest van het stationsplan zou ik zo willen laten ivm het omlopen.
Ik denk wel dat de ruimte er groot genoeg voor is  :help:
Indien ik nog niet genoeg wissels heb (ga binnenkort eens inventaris houden) dan spaar ik die nog wel bij elkaar  ;)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Goedemorgen Geeraard (en Jan),

Ik heb in mijn ontwerp zowel een wisseloverloop als een ontkoppelrail opgenomen. Daarmee ben je flexibel, om zowel de loc af te koppelen en te laten omlopen als met een wisselloc te werken.

Tweede opmerking is de lengte achter het wissel. Die is bij jou minimaal 2 lengten 5106 = 36 cm. Kijk eens naar je langste loc. Misschien volsta je met 5106 + 5107 of nog minder. Dan zou je het wissel misschien iets dichter bij het stationsgebouw kunnen neerleggen en wordt het spoor aan de andere kant van de overloopwissels iets langer.

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen.
na een aantal dagen de plannen te laten inwerken, heb ik nog een kleine aanpassing gedaan aan het schaduwstation.
Op deze manier spaar ik 4 wissels uit!  :thumbup:
Ik kan nu ook minstens 6 tot soms 8 treinen kwijt.
Ik ga wel eens heel goed moeten nadenken over de blokverdeling  :?

Hieronder het aangepaste plan:


Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: eM-Track's Man Cave
het kost nu wel veel moeite om van de bovenste sporen in je depot/opstelsporen te komen...  :?
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 27 augustus 2014, 22:34:38
het kost nu wel veel moeite om van de bovenste sporen in je depot/opstelsporen te komen...  :?

Hallo,
dat is wel waar, maar ik wou extra lange opstelsporen  :)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goedemorgen iedereen.

Weer even verder nagedacht. Ik had misschien toch nog graag een bergstationnetje, en zo geschiedde  :)
Wat vinden jullie?







Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Ik begrijp dat dit bergbaantje ten koste gaat van je opstelsporen en locdepot. Het is een keuze. Persoonlijk vind ik het erg leuk en geeft je ook ruimte voor wat landschapsopbouw, meer dan in het vorige.

Succes,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen.

Omdat ik toch niet 100% tevreden ben met de gemaakte plannen ben ik nog steeds verder aan het zoeken.
Na een beetje snuisteren hier op het forum kwam ik een interessant banenplan tegen (!) Het is van een zeker Franky en zijn plan staat hieronder:



Ik vind het een zeer mooi plan en heeft bijna alles zoals ik het eigenlijk zou willen.
Tevens is het kleiner van opzet (dus makkelijker/sneller gemaakt?)
Ik heb dan ook dit plan iets uitgetrokken van 240 naar 300 op 120 en dit in M rails.
Hieronder het resultaat:



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Beste,

Ik ben nieuw op het forum en op zoek naar een uitdaging. De plannen zien er heel mooi uit. Met name de eerste paar plannen van de topic. Wat ik mooi vind is vooral de bocht en dat de rails zichtbaar is.

Groet, Bert
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Bert,
Welkom op het forum, je zal hier veel inspiratie vinden en ideeen opdoen, net als ik  ;)

Het eerste plan is afkomstig uit marklin magazine, je kan dit gratis downloaden (googel op marklin magazine)

Veel plezier alvast bij het plannen en bouwen!

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen,

ik heb vanavond het 3D plan wat bijgewerkt, ziet er al direct veel beter uit  ;)
Ondertussen leer ik ook bij in wintrack  :thumbup:



Mvg,
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,
Het is een leuk ontwerp met veel speelse mogelijkheden. Ik heb het ontwerp een paar maanden geleden ook bekeken. Ik heb er 2 opmerkingen over. De eerste is het spoor boven, dat naar links aftakt. Daar zit iets verder nog een wissel met een spoor naar rechts. Als je dat spoor weer verbindt met de lus naar het station rechts kun je eventueel een (goederen)trein driehoeken.

De tweede opmerking betreft het station rechts boven. Als je aan het einde van de twee sporen nog een wisselverbinding maakt, kun je een lokje laten omlopen. Anders heb je ofwel een extra lok nodig ofwel kun je alleen met een railbus of treinstel het station bedienen.

Groeten
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goedenavond iedereen.
Ik vroeg me af of het "not done" is om een schaduwstation (of een deel hiervan) in een helling te plaatsen?
Ik zoek ook een manier om dit in wintrack te doen, daar de wissels niet zomaar mee in de hellingen worden genomen (in versie 8 toch niet)  8o
to be continued  :)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: RoelMärklin op zondag 31 augustus 2014, 23:12:47
De tweede opmerking betreft het station rechts boven. Als je aan het einde van de twee sporen nog een wisselverbinding maakt, kun je een lokje laten omlopen. Anders heb je ofwel een extra lok nodig ofwel kun je alleen met een railbus of treinstel het station bedienen.

Hallo Roel,
zie het plan hieronder, volgens mij is er helemaal geen plaats om 2 wissels bij te plaatsen  :help:



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Met een iets andere opzet moet het wel lukken. Ik heb zo'n ontwerpje nog wel ergens liggen. Ik kom er volgende week op terug. O ja, ik zie dat je een wissel 5202L hebt gebruikt. Dit wissel past niet met de 5140R. De beide sporen lopen zo niet evenwijdig. Als je de 5202 vervangt door de 5137 lukt het wel.

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

ik had je nog beloofd een voorstel toe te sturen voor een overloopwissel in het bergstation. Het zijn natuurlijk geen lange treinen en ook de locomotief zal een klein tenderlokje zijn. Hieronder staat een schets. Ik heb de twee sporen wat dichter naar elkaar gebracht. Het linkerspoor is op dezelfde plaats gebleven als in jouw ontwerp, de rechterzijde is iets verschoven. Het linker spoor heb ik met een lengte van 5107 verlengd. Als ik naar je plaatjes kijk, moet dat geen probleem zijn. Anders moet je in beide sporen tussen de wissels een lengte 5106 vervangen door 5107.


het stukje rails tussen de twee wissels 5137 is 5210. Het stukje rails in het rechter spoor is 5110.

succes!

groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: eM-Track op dinsdag 02 september 2014, 22:07:49
Ik vroeg me af of het "not done" is om een schaduwstation (of een deel hiervan) in een helling te plaatsen?
Alles kan, als de rails maar vlak ligt (ook op een hellend vlak).
Ik gebruik de demo versie van Wintrack 10, en daarin kan ik de voorkant en de achterkant van een wissel een aparte hoogte toekennen. Bij wissels van 30 of meer cm lang gaat dat al snel op/af -lopen, en zelfs dat kun je Wintrack laten berekenen, percentueel. Ik ben even vergeten hoe dat ging, want ik gebruik dit niet zo vaak.
Een van de grappig dingen die me eraan opviel was dat de binnenbocht van een Piko meegebogen wissel op een andere hoogte uitkwam dan de buitenbocht. Daar had ik nooit bij stilgestaan. Maar dat ding is domweg langer, en op een hellend vlak stijgt of daalt de buitenboog dus meer dan de binnenboog.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen,

bedankt weerom voor het meedenken en uitwerken!
Het leuke aan de hobby is dat alles reeds begint bij het plannen  :)
Naar aanleiding van bovenstaand plan heb ik een eerder ontwerp nog eens opgepikt en verder uitgewerkt.
Waarom?
Omdat het kan, omdat het een hobby is, en omdat ik ergens toch nog steeds niet 100% tevreden was.  >:-D
Maar toch alvast mijn excuses voor de vele aanpassingen en veranderingen van gedacht  O:-D

Nu denk ik dat ik een mooier uitgaanspunt heb:
een mooi groot station
enkele opstelsporen
brug met water
3 schaduwstations (2 voor het hoofdstation en 1 voor het bergdorp)
een klein industriespoor aan het bergdorp
hoofdspoor in hondebot
betere bereikbaarheid (zoveel mogelijk getracht)

Hieronder een impressie





Mvg
Geeraard


Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,

wow, het is ondertussen weer een maand geleden dat ik nog een reactie gepost heb.
Huidige stand van zaken is dat ik nog steeds geen beslissing heb genomen over een baanplan.
Eerst was er de optie op een ovaal 150x100cm, en nu ben ik weer aan het denken over een baan in U vorm die ik op de site van Marklin heb gevonden.
Dillemas dillemas :)

In tussentijd heb ik mijn verzameling treinen en wagons wel flink aangedikt met zowel nieuw als veel 2de hands materiaal, vooral belgisch :)

Zodra ik een definitief plan heb bedacht zal ik het hier opnieuw plaatsen, dit heeft nu weinig zin omdat ik nog te veel van idee verander :)

Als er geinteresseerden zijn wil ik de twee vernoemde plannen natuurlijk wel even plaatsen.
Volgend weekend ga ik naar de: "7de Grote Modelspoor Expo" te Leuven en hoop wat meer inspiratie op te doen.
Iedereen alvast een.prettig weekend gewenst!

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

natuurlijk zijn we benieuwd naar je plannen. En als je wilt dat we met je meedenken, dat helpt het plaatsen daarvan  - hoe onvolledig dan ook  - best wel. Inspiratie kun je altijd op blijven doen. Goed nadenken en een keer beginnen helpt ook. Eenmaal begonnen, dan pas je toch nog wel eens wat aan. En als je begint met een ovaal, of een L-vorm, dan kun je altijd nog uitbreiden naar een grotere L of naar een U.

succes, en groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,
gisteren heb ik de grote modelspoor expo bezocht samen met mijn zoon (die wordt 3 in januari). Ik heb mooie modelbanen gezien en de zoon was telkens ook heel enthousiast,. Resultaat: we zijn naar huis vertrokken niet met mooie aanwinsten voor mezelf (het kan niet altijd feest zijn) maar wel met een "my world" setje.
Deze is vanmorgen al duchtig ingereden :)

foto's volgen  :)
Mvg
Geeraard