Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe zot kun je het maken?

Gestart door PietB vrijdag 25 juli 2014, 13:18:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Vic op zondag 27 juli 2014, 22:45:51
Dan kun je net zo goed het hele treintje projecteren.

Is er al in vele uitvoeringen: de treinsimulator.  ;)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Ik vind het allemaal even schitterend en ik ben dan ook (hevig) voor experimenten op gebied van beweging, projectie, openslaande deuren, fietsende fietsers, licht en geluideffecten et etc. Hoe meer detail hoe mooier ik het vind. Het leuke is dat het me doet denken aan de tijd dat ik als binkie van 9 alleen maar de treintjes leuk vond in de Efteling, waar ook 'alles' bewoog en je (kinder)ogen tekort kwam. Het is toch prachtig dat er technieken bestaan waarbij we nu zelf tot in het uiterste kunnen detailleren als we dat willen. Slechts 1 keer maar heb ik gedacht: dat gaat met te ver en dat waren h0 salamanders geloof ik van Noch of Busch weet ik het, voor op een rotsje... Tja...  :|

Wel vind ik dat het een keuze moet blijven voor diegenen die dit graag willen. Wie zich er niet voor interesseert zou niet 'gedwongen' moeten zijn tot aanschaf van deze extra's. Bijvoorbeeld, stel ik vind een lok erg mooi, maar die is er alleen met sound. Dan zou ik dus gedwongen zijn 100+ voor de sounddecoder extra af te tikken als ik de lok toch wil hebben, terwijl sound me niets zou interesseren. Nu is er nog de keuze met of zonder sound, blijft dat zo? Idem voor rijtuigen met deurtjes etc etc. Extra's zijn leuk, sommige ook voor mij, maar het moet ook zonder kunnen blijven bestaan.

:) Michel
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Hoi Michel,

Je hebt groot gelijk dat er een keuze mogelijk moet zijn. Marklin zou bijvoorbeeld ook locs kunnen aanbieden zonder decoder (zoals bij Trix), zodat je zelf kunt bepalen welke decoder je wilt installeren, al dan niet met allerlei (geluids) toeters en bellen.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: h0ogovens op maandag 28 juli 2014, 23:22:29
Slechts 1 keer maar heb ik gedacht: dat gaat met te ver en dat waren h0 salamanders geloof ik van Noch of Busch weet ik het, voor op een rotsje... Tja...  :|

Ik vind dat nog wel meevallen :) Dan heb je de website van VectorCut nog niet gezien: Accessories in H0: Hamburgers, donuts, bloemen, ventilatoren, radiatoren....  Mooie details maken je baan levendig :D  :thumbup:

Citaat van: h0ogovens op maandag 28 juli 2014, 23:22:29
Wel vind ik dat het een keuze moet blijven voor diegenen die dit graag willen.

Citaat van: brund55 op maandag 28 juli 2014, 23:51:37
.... , zodat je zelf kunt bepalen welke decoder je wilt installeren, al dan niet met allerlei (geluids) toeters en bellen.

Het leuke is dat Märklin die keuze al voor jou gemaakt heeft. Het algemene beleid van Märklin is steeds meer en meer gericht naar het "plug and play". Kijk maar naar MFX / MFX+ waarbij de lok zich op de centrale aanmeld. Dat je maar een minimaal aantal instellingen kan aanpassen op je lok. Allemaal om te voorkomen dat het treintje niet wil rijden als je hem op de baan zet.

Het effect kan je al zien bij andere fabrikanten, niet Märklin. Deze gaan daar zeker in mee door de 3-rail modellen al te voorzien van een decoder. Dit omdat 3-railers niet gewend zijn een eigen decoder in te bouwen.

Wil je een eigen keuze in decoders dan heb je een aantal opties: Stap over op 2-rail. Daar is de keuze wel. Of je maakt de keuze om 2-rail modellen om te bouwen naar 3-rail.

En puur bedrijfseconomische redenen: Het is goedkoper om een beperkt aantal (technische) varianten (3-rail digitaal (sound), 2-rail analoog, 2-rail digitaal (sound)) te hebben dan een tig extra (technische) varianten. Een beperkte oplage raak je nog wel kwijt.

Groet Ronald.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: brund55 op maandag 28 juli 2014, 23:51:37
Marklin zou bijvoorbeeld ook locs kunnen aanbieden zonder decoder (zoals bij Trix), zodat je zelf kunt bepalen welke decoder je wilt installeren, al dan niet met allerlei (geluids) toeters en bellen.
Probleem is dan dat 3rail locs zonder decoder niet inzetbaar zijn op nog analoog nog digitaal bedrijf.
Je koopt dus een loc die niet kan rijden, of Marklin moet er een elektronische rijrichtingsschakelaar in bouwen, maar dat maakt de lok weer duurder, waardoor de meerkost voor de koper omhoog gaat.
Maar het is zeker geen slecht idee voor M, om locs zonder decoder aan te bieden.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 29 juli 2014, 09:13:15
Het effect kan je al zien bij andere fabrikanten, niet Märklin. Deze gaan daar zeker in mee door de 3-rail modellen al te voorzien van een decoder. Dit omdat 3-railers niet gewend zijn een eigen decoder in te bouwen.
Ronald, heb je toevallig een enquête onder 2 en 3 railers gehouden, die deze bewering ondersteunt?
Ik denk dat heel veel 2railers bij aankoop van een loc, bij de dealer er meteen een decoder in laten zetten, simpelweg omdat ze dit te technisch vinden.
Zou de technische kennis en vaardigheid onder 2railers dan hoger liggen dan onder 3railers?
Ik geloof dat niet zo zeer.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Bij Brawa kun je voor zowel de (meeste) gelijkstroom- als wisselstroom locs kiezen voor ESU Lokpilot óf Loksound.
Bij de (meeste) stoomlocs is de rookgenerator reeds ingebouwd (én getest).
Het kán dus wel... ;)
'k Heb weer een loc. in bestelling staan. M* is voor wat betreft locomotieven bij mij uit de gratie.


Re: Hoe zot kun je het maken?
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op dinsdag 29 juli 2014, 09:13:15
Dit omdat 3-railers niet gewend zijn een eigen decoder in te bouwen.
2-railers wel dan ?.

CiteerZou de technische kennis en vaardigheid onder 2railers dan hoger liggen dan onder 3railers?
In hun dromen wel ja  :D


Mvg,
Peter
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2014, 09:42:11
Je koopt dus een loc die niet kan rijden, of Marklin moet er een elektronische rijrichtingsschakelaar in bouwen, maar dat maakt de lok weer
duurder, waardoor de meerkost voor de koper omhoog gaat. Maar het is zeker geen slecht idee voor M, om locs zonder decoder aan te bieden.

Dus om bedrijfseconomische redenen is het verstandig van Märklin om geen analoge loks meer uit te brengen. :) Een beleid dat al jaren geleden is ingezet.

Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2014, 09:42:11
Ronald, heb je toevallig een enquête onder 2 en 3 railers gehouden, die deze bewering ondersteunt? Ik denk dat heel veel 2railers bij aankoop van een loc, bij de dealer er meteen een decoder in laten zetten, simpelweg omdat ze dit te technisch vinden.

Nee, geen enquête gehouden. :) Is ook niet nodig. Er zullen altijd mensen zijn die een decoder door de winkelier laten inprikken. Je moet even weten welke decoder er ingaat. Dus als de winkelier je daar bij kan helpen:  :thumbup: Maar een zeer groot deel zal het na verloop van tijd zelf (willen) doen. Je hebt dan wel een eigen keuze in decoder. Dus ook in prijsklasse e.d. en functionaliteit van de decoder, die keuze heb je nu niet bij Märklin. Dat is het grote verschil.

Zoals de mensen in dit draadje aangeven: We willen een keuze mogelijkheid. Die geeft Märklin niet om bedrijfseconomische redenen (een extra variant is duurder) en omdat ze willen dat je een treintje zo op de baan moet kunnen zetten en rijden maar.

Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2014, 09:42:11
Zou de technische kennis en vaardigheid onder 2railers dan hoger liggen dan onder 3railers?  Ik geloof dat niet zo zeer.

Dat durf ik ook niet te beweren. Je moet nogal wat kennis bezitten om te weten komen wat een tweedehands märklin-lok, zonder doos, is qua uitvoering(Analoog / delta / motorola I of II / MFX). Daarna kan je meestal nog aan de gang :)

Citaat van: Freak op dinsdag 29 juli 2014, 10:03:20
In hun dromen wel ja  :D

Zelfde geldt voor 3-railers, Peter  :D :D Iedereen moet met een computergestuurde baan rijden, anders heb je geen modelbaan. :D

Groet Ronald. 
Re: Hoe zot kun je het maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Ten aanzien van de aflevering is het argument simpel dat een lok tenminste analoog moet kunnen rijden. Nu zijn de prijzen van een simpele decoder (zoals delta) niet schokkend, althans je kan het niet schokkend maken. Maar heel belangrijk in deze is dat je een standaard hebt van de decoder aansluitingen. Märklin heeft deze nooit gehad totdat ze dit uiteindelijk wel gingen toepassen (zoals de 21MTC). Ik heb oudere loks van Roco die de 8-polige aansluiting al lang hadden, "stekkertje" eruit en decoder erin.

Nu is dat bij Märklin makkelijker al weet ik niet of dat al bij alle modellen zo is. Ik verwissel zelf niet de decoder uit. Dat doe ik pas na de garantie en als de decoder defect is zoals ik heb gehad. En dat waren de 21MTC aansluitingen, dus een makkie (alleen bij één daarvan iets meer werk doordat de speaker omgewisseld moest worden daar er een ESU LS4 in kwam).

Alles is relatief. Overigens dat verhaal dat 3-rail misschien minder technische kennis zouden hebben bestrijd ik.  ;)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Olav op dinsdag 29 juli 2014, 11:01:04
Alles is relatief. Overigens dat verhaal dat 3-rail misschien minder technische kennis zouden hebben bestrijd ik.  ;)

Inderdaad Olav, alles is relatief...

Citaat van: Olav op dinsdag 29 juli 2014, 11:01:04
Overigens dat verhaal dat 3-rail misschien minder technische kennis zouden hebben bestrijd ik.  ;)

Dat maakt Ad (kappa) er van :) Ik zeg niets over technische kennis. Ik zeg alleen dat een 3-railer niet gewend is om een decoder in te bouwen omdat deze er al inzit. Dat doet Märklin namelijk al voor de 3-railer. En jij geeft mooi aan dat jij je redenen hebt om de boel wel om te bouwen mocht je dat nodig vinden. Kijk en zo hoort dat nu te zijn.

Groet Ronald.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
 :offtopic: (zucht) Jammer: vanaf reactie #54 is dit topic ontspoort met belachelijke opmerkingen ...

CiteerStap over op 2-rail.

en ook nog ...

CiteerIedereen moet met een computergestuurde baan rijden, anders heb je geen modelbaan.

Het moet niet zotter worden ... ?

Groeten,

Erik.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Eindelijk een zinnige opmerking. Bedankt hoor... :)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
De  :D -jes achter de opmerkingen zeggen toch genoeg?

Roy
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?

A- of je nou 2- of 3-railer bent,  we zitten allemaal in het zelfde (model) schuitje  (oeverloze discussie)

B- de vraag is, tot hoe ver wil/kan je gaan en willen we dat wel ?

en die discussie vind ik wel interessant.....Grtz  Tony
Re: Hoe zot kun je het maken?
Ik ook. A is het bekende gel*l wat graag opgeklopt wordt hier en elders maar wat nergens toe leidt. En wat je eerder zei snijdt wel hout.

Marklin zou er eigenlijk nog een range bij moeten hebben naast wat ze nu uitbrengen. Gewoon een fatsoenlijk model met de nodige detaillering maar zonder verdere fratsen als sound, rook, neppe schermpjes etc. Het is nu My World en MFX+ met dure gadgets waar niet een ieder op zit te wachten. Piko heeft dat kunstje allang door met haar Hobby, Expert en Classic assortiment, in zowel 2 als ook 3rail.

Gr, Ben.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Inderdaad,  wat we willen is gewoon een model die er mooi uit ziet, een straight too the point   
model en vooral een lok zonder leugens zowel van binnen als van buiten dan heb je al iets bijzonders.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Goedenavond,

De Piko Elok DB 193 ref 51295, voor 3 rails, zonder fratsen, alleen met een normaal decoder, zonder sound, enzovoort, uitgerust ,kost euro 358.99 fabrieksprijs, en elders in Duitsland euro 300.
De Maerklin insider BRE93 ganz metal, zeer fijn gedetailleerd, gloednieuw ontwikkeling, geen oude bakvorm uit de kast gehald, maar wel met fratsen, zoals sound en mfx plus, kost fabrieksprijs euro 345, en elders 320. Wat is dan duurder.

Filipi
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Hoi Filipi,

Weet je zeker dat je niet per ongeluk de prijs te pakken hebt van de Piko 193 MET sound? :O

Kan me niet voorstellen dat ze in 1 keer, uitgerekend met dit model met de prijs Märklin willen overtreffen 8o

Als je gelijk hebt is ze dat wel gelukt :(

Eigenlijk zou je een prijs verwachten, van ongeveer de helft van wat je opnoemde.

Veder ben ik het weleens met de stelling dat Märklin iets mist tussen zijn modellenrange, zoiets als de expert range van Piko ;)

Trouwens je moet niet vreemd op kijken, dat als we eind augustus kijken, of de Märklin variant niet nog goedkoper dan 300 euro bij een handelaar te koop is.

Gek genoeg kan je ook digitaal besturen zonder pc, het zal het treinverkeer (de hoeveelheid tegelijk) zijn dat je dwingt tot automatiseren, en dat hoeft nog steeds niet verplicht via software te zijn.

Gelukkig stelt de hobby het niet zo zwart/wit op :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Hoi Hans,

Deze Piko referentie is uitgerust met een 5 polig motor, en st decoder zonder sound.
Zie link

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-005001-79852-0-0-0-3-3-1-0-gatt-fr-p-0/ein_produkt.html

http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=11633

Ik heb dus liever de Maerklin.

Maerklin heeft volgens mij, ook goekopere modelen van de serie 36.

Filipi
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?


Issieweer  :P


Wat mij eigenlijk al jaren verbaast is, dat je bijvoorbeeld voor ? 25, - euro ( ik noem maar wat ) een radiografisch bestuurbare brandweerauto met alle toeters en bellen (met sound) kunt kopen, terwijl ik voor een geluidje in mijn loc 100 euri neer moet tellen.
Uit een verjaardagskaart van 2 euro komt zelfs (jarenlang) geluid !

Zo vernieuwend is die techniek niet, denk ik dan en veel ontwikkelingskosten zijn door heel veel bedrijven al gemaakt.

Mijn keuze voor Märklin 35 jaar geleden had niets te maken met innovatie, maar alles met degelijkheid, betrouwbaarheid en het gemak waarmee je ( zonder kortsluiting met keerlussen) rails kon leggen en afbreken. Het woord modelbaan bestond wel, maar niet bij de massa.  En schaal ? Daar legde je het fruit in  :P 

Een echte techneut ben ik nooit geweest en zal ik ook niet worden , ik ben blij met techniek  waar ik mee om kan gaan zonder eerst hele handleidingen door te lezen. Net als auto rijden, zeg maar. Kun je ook veel plezier aan beleven, zonder dat je zelf monteur bent.

Innovatie ? Ja ! Maar niet iedereen wil een Ferrari, dus ook gewoon Golfjes maken......

Grtz Tony
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: FILIPI op dinsdag 29 juli 2014, 21:23:58
Hoi Hans,
Maerklin heeft volgens mij, ook goekopere modelen van de serie 36.
Filipi
Hoi Filipi,

Het ging me niet om de 36 serie, die is weliswaar budget, maar die serie mist in weze de afwerking die net wat stapjes hoger ligt.

Dat Piko deze lok ook in het classic programma wil voeren, is in deze niet een goede zet.
Hun Expert reeks zit goed in elkaar en daar hoort een lok als deze gewoon thuis ;)

Maar dat de prijs zo door het dak van zelfs Piko zou schieten, had ik ook effe niet verwacht 8o

Heb de variant van Märklin ook, en die heb ik alleen nog niet laten rijden, maar ook dat komt goed :thumbup:

Of hebben ze door hun succes aan het grote geld geroken :help:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Hoi Hans,

Ik denk dat Maerklin was bijna verplicht, met deze indider lok, om een sans faute te maken.
Iedereen stond te speculeren oveŕ deze lok, welke motor wordt het, etc etc.
Wij wijn al lang, niet meer gewoon modelspoordeers geworden, maar net als een boer die klacht dat het weer niet goed is. Te warm, te koud, te nat etc. Wij gaan alles na meten op micro milimeter precies.
Wijn zijn erg eisend tegen een fabrikant, 1000x dan vroeger.
Daarom wou Maerklin met deze insider, iets maken die bij alle critiek kon doorstaan.
Voor hun een soort visite kaartje.
Maar ja, jij kunt niet iedereen blj maken, iedereen heeft een andere smaak, en voor ons een andere portemonnaie.

Jij hebt gelijk, Piko heeft 3 lijnen met prachtig modelen die niet niet zo duur zijn.
Wij hebben nu als 3 railers genoeg keuze.

Filipi


Re: Hoe zot kun je het maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 29 juli 2014, 23:22:26
Citaat van: FILIPI op dinsdag 29 juli 2014, 21:23:58
Hoi Hans,
Maerklin heeft volgens mij, ook goekopere modelen van de serie 36.
Filipi
Hoi Filipi,


Maar dat de prijs zo door het dak van zelfs Piko zou schieten, had ik ook effe niet verwacht 8o


Ik ben altijd verbaast wat de Piko wagons kosten, zeker in vergelijking met hun loc,s


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Hoe zot kun je het maken?
CiteerInnovatie ? Ja ! Maar niet iedereen wil een Ferrari, dus ook gewoon Golfjes maken......

Grtz Tony

Dag Tony, Ik ben het volledig met je eens, maar, ...
Mijn 1ste wagen (1982) was een Golf en als je motorkap opendeed, zag je langs de motor de grond. Niet dat ie zo klein was, maar omdat er veel minder toeters en bellen gemonteerd waren. Als je nu de motorkap van een Golf opent, moet je de motor zoeken tussen alle andere toestellen, attributen, en andere die in de motorruimte ingebouwd zijn. Hetzelfde met het interieur, dat was sober, zelf als je alle opties nam. Heden ten dage kan je bijna geen wagen meer kopen of je hebt, zei het basic, een lcd scherm met GPS, computer die je in staat stelt allerlei gegevens op te roepen terwijl je rijdt.
Maken we niet dezelfde evolutie mee in de modelbouwwereld, onafgezien welk merk en welke prijsklasse? Je krijgt zogezegd steeds meer waar voor je geld, maar moet ook telkens meer gaan neertellen om iets aan te schaffen.
Vroeger moest je, wilde je iets extra, het zelf inbouwen, nu bouwen ze het voor jou al in. En dat maakte de modelbouwwereld voor velen nog interessanter. Het zint je niet, pech. Let op, ik zit in hetzelfde schuitje, rij analoog op M rails. Kan ik nog nieuw materiaal kopen? Ik betaal geen grote bedragen voor een digitale loc met sound en alle andere toeters en bellen. Gelukkig is er nog (teveel volgens mijn wederhelft) analoog materiaal te koop, maar ooit komt er een dag, ... .
Ik doe gewoon door, maar kijk met lede ogen de steeds verder gaande computerisatie van de modelwereld toe.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Edit Fred, quote gerepareerd.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Nou ja, techniek schrijdt voort, daar doen wij allemaal aan mee.
Zou je nog een nieuwe analoge lok kopen zonder toeters en bellen?
Inmiddels is het wel 2014 hoor.
Ik heb inmiddels aardig wat loko,s de meeste aangeschaft nog voor het digitale tijdperk.
Als daar een decoder in moet ben ik financieel aardig aan de bedelstaf.
De oude meuk wegdoen en spullen van nu kopen was verstandiger.
Laat ik het er maar op houden dat ik het fijn vindt als de fabrikanten steeds opnieuw iets uitvogelen.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: wibi op woensdag 30 juli 2014, 10:52:31
Zou je nog een nieuwe analoge lok kopen zonder toeters en bellen?

Ja :important:

Groeten,

Erik.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: wibi op woensdag 30 juli 2014, 10:52:31
Zou je nog een nieuwe analoge lok kopen zonder toeters en bellen?
Zeker wel.
En er dan wat tijd aan besteden om het allemaal weer prima rijdend te krijgen, niets mooiers dan dat.
Citaat van: wibi op woensdag 30 juli 2014, 10:52:31
Inmiddels is het wel 2014 hoor.
Dusssss?

grt Piet.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: FILIPI op woensdag 30 juli 2014, 05:04:00
Hoi Hans,
Ik denk dat Maerklin was bijna verplicht, met deze indider lok, om een sans faute te maken.
Voor hun een soort visite kaartje.
Filipi
Hoi Filipi,

Ze laten zien met dit model dat het wel kan, maar visitekaartje zou ik het allerminst noemen.

Een visitekaartje van een goed model, zou te zien moeten zijn in de rest van het programma.

Trouwens als de geschiedenis zich gaat herhalen, verschijnt de lok toch wel in het programma, immers is het te duur om alleen de Insiders te voorzien van een dergelijke lok.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Hoe zot kun je het maken?
Dat blijkt dus wel weer dat lid zijn eigelijk geen zin heeft , je kan als niet lid gewoon die dingen kopen .
Dan kan ik me voorstellen dat je je knap lullig voeld als je ziet als niet leden ook zo'n ding in de kast hebben staan .
Het komt voor mij over als gewoon geld klopperij om eerlijk tezijn , zou nooit lid worden van welk merk dan ook .
Roco had ook zoiets in het verleden met club modellen , zijn ze maar mee gestopt .
Ik was niet lid en heb toch aardig wat club modellen staan  >:-D
Het spul komt toch wel op beurzen of Ebay terecht .

Mvg Jan .
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: wibi op woensdag 30 juli 2014, 10:52:31
Zou je nog een nieuwe analoge lok kopen zonder toeters en bellen?
Dag Wibi, of hoe je ook mag noemen,
Zeker weten! Inderdaad de techniek gaat vooruit, maar mogen we geen 'old timers' waarderen. Wat hebben jullie digi-boys toch om alles wat niet digitaal is te verfoeien. Mijn (onze) keuze is analoog te willen rijden en mijn opmerking was dat er voor ons geen nieuw materiaal uitgebracht wordt.
Citaat van: wibi op woensdag 30 juli 2014, 10:52:31
Inmiddels is het wel 2014 hoor.
So what?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Maar heren,

Vergeten we niet iets?

Een lok met een decoder kan ook op analoog rijden hoor, zeker de decoders anno 2014 8o

Alleen betaal je dan wel voor functies die je niet kan benutten, met je analoge WITTE trafo :P

Maar een splinternieuwe lok met omschakelrelais bouwen...........op zoveel LEF heb ik ze nog niet kunnen betrappen :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe zot kun je het maken?
Dag Hans,
That's the point. Je betaald een hele boel voor functies die je hoegenaamd niet kan benutten. En je opmerking is helemaal terecht: met de witte transfo; rij je met blauwe en je verandert van richting is de kans heel groot dat je een en ander in rook ziet opgaan!
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Hoe zot kun je het maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Wat een optie is voor de hobbyisten die analoog (willen)  rijden en toch een bepaalde lok willen hebben is niet zo lastig. Zorg voordat je de lok koopt iemand hebt die het digitale spul wil hebben en bouw (of laat) dan de lok om naar digitaal. Er is nog genoeg te verkrijgen van de ombouw van analoog naar digitaal en veel Märklin loks hebben nog steeds de "oude" motoren. En uiteraard spreek je van te voren af wat de ombouw moet gaan opleveren voor de eigenaar van de lok en de toekomstige eigenaar van de digitale spullen.

Hetzelfde heb ik in het verleden ook gedaan met een oud-collega. Hij kocht de digitale hoog vermogen uitvoering, ik bouwde deze om en betaalde in die gevallen het prijsverschil. Iedereen blij. :)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Wat ik echt mis: Bewegende ruitenwissers tijdens een H0 regenbui... :)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Aliebengalie
gast

Re: Hoe zot kun je het maken?
Wat er nog niet is Wim , kan altijd morgen komen he.....dus gewoon blijven hopen Wim.
Geduld is een schone zaak.
En duurt het te lang.....geef die jongens daar dan is de juiste tip....je weet nooit he..... :D

Mvg: Alex
Re: Hoe zot kun je het maken?
En waar ik opwacht is een digitale hond die regelmatig zijn pootje optilt om te plassen. :)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: nobody op woensdag 30 juli 2014, 14:45:07
Wat ik echt mis: Bewegende ruitenwissers tijdens een H0 regenbui... :)
Mag die regenbui digitaal zijn ?  :D
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
en als die dan hoog genoeg piest kan je gelijk de ruitenwissers gebruiken......
maar ik denk niet dat iemand zit te wachten om zijn ruiten wissers daadwerkelijk te gebruiken...... want dan gaat toch een groot gedeelte van je baan eraan vraag maar aan onze vriend uit belgie(ben zo gauw even zijn naam kwijt) die was niet echt blij met de regenbui in huis op de baan

Gr Ed
Re: Hoe zot kun je het maken?
Dat was in het tuinhuisje niet in huis.
Re: Hoe zot kun je het maken?
In tuinhuisje, ja. Maar zeker niet op HO-schaal!
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Olav op woensdag 30 juli 2014, 14:22:13

Wat een optie is voor de hobbyisten die analoog (willen)  rijden en toch een bepaalde lok willen hebben is niet zo lastig. Zorg voordat je de lok koopt iemand hebt die het digitale spul wil hebben en bouw (of laat) dan de lok om naar digitaal.


Je bedoelt terug bouwen naar analoog denk ik?

Snap dit verhaal zowiezo niet want met een digitale lok kun je prima ook analoog rijden. Met vaak ook nog gratis lastregeling. En de maximum snelheid kun je ook netjes in (laten) stellen.

Gr, Ben.
Re: Hoe zot kun je het maken?
Nou, dan wachten wij op de eerstvolgende analoge lok.
Ben bevreesd dat het erg lang kan duren hoor!
Ik wacht nog steeds dat er een betaalbare decoder komt voor mijn Loks.
Zo heb ik al wat 1200 staan, alle analoog.
Alle v36, behalve de zwartjes !
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Een eenvoudige decoder is volgens mij nog goedkoper dan een heel omschakelrelais.
Dus een tip aan de analoge rijders: Gewoon een digitale lok kopen zonder functies, want reken er maar niet op dat er ooit nog een analoge 3-rail lok op de markt komt.

Iets anders:

Wat ik een nadeel vind aan die hobby-lijn, MyWorld-lijn en mfx+lijn van marklin, en de Hobby, Expert en Classic assortiment van Piko is dat je niets te kiezen hebt als je een specifiek model wil hebben.

Bijvoorbeeld ik wil een mooie marklin NMBS 2803 Traxx of een Railion Ludmilla, dan ben ik verplicht een goedkoop hobbymodel te kopen. Dan heb ik dus een goedkope motor, geen wisselende verlichting en geen aangezette metalen details. Wil ik hem "upgraden" met sound dan ben ik totaal nog (159,95 + 99,99 =) 259,94 kwijt! Voor een hobbylok!
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Aan alle "klagers".

Er zijn ook nog andere hobbies die misschien wel bevallen  >:-D
Re: Hoe zot kun je het maken?
Tja of stap over op een klantvriendelijk merk  :D


Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: brund55 op woensdag 30 juli 2014, 17:26:21
Aan alle "klagers".

Er zijn ook nog andere hobbies die misschien wel bevallen  >:-D


Rikken, klaverjassen, schieten, vendellen, fietsen, wandellen en topics lezen. :D :D :D

Gr, Ad
Re: Hoe zot kun je het maken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: rscosworth op woensdag 30 juli 2014, 17:01:55
Een eenvoudige decoder is volgens mij nog goedkoper dan een heel omschakelrelais.
Dus een tip aan de analoge rijders: Gewoon een digitale lok kopen zonder functies, want reken er maar niet op dat er ooit nog een analoge 3-rail lok op de markt komt.
........

Nee hoor. Er zijn genoeg ombouwers die deze spullen op voorraad hebben uit omgebouwde locs en deze voor een prikkie verkopen.  ;)
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Ik doelde op de fabrikanten  :)
Voor hun is een simpele decoder waarschijnlijk goedkoper dan een omschakelrelais
Daar komt bij dat ze voor digitale locomotieven een veel grotere doelgroep hebben.

@brund55; Nee  :D
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Het is dat ik dit nog niet eerder gezien had, maar hierbij mijn point of view.
Dit is zeker een interessante discussie. Heel veel hangt af van je persoonlijke interesse.
Sommige gaan voor enorme banen en treinen (Rhineland), andere voor de kleinste details (ben ff draadje kwijt)
Daarin is iedereen vrij te kiezen en te genieten!

Zelf hoor ik bij de tweede catagorie, namelijk om alles zo gedetailleerd mogelijk (bij mij dus voorlopig niet zo veel :-( ) na te bootsen.
Verlichting in huizen, auto's, treinen, geluid, beweging, dat hoort er allemaal bij.
Belangrijk vind ik in bovenstaande 2 dingen: kwaliteit en prijs. Over het algemeen zijn de meeste extra's een servotje met een printje. Kost dus in principe bijna niks,
en kan bijna niet kapot. Even terug naar die 2 voorbeelden die al vaak zijn genoemd bij tante M* dit jaar.

De slinkende kolenvoorraad. Dit is een heel origineel idee, zeker in de context van MFX+. Als je straks in je depot gaat bevoorraden met beweegbare waterkranen,
kolenbunker e.d. is het toch super als je 'live' kolen weer kan bijvullen!  :thumbup: [size=78%]Alleen moet dan de kwaliteit van dit stukje techniek wel goed zijn... Ik kan me bijvoorbeeld mateloos [/size]
ergeren aan de feuerwehr digitaal kraan, die hortend en stotend aan het werk gaat. Daar heb je niks aan, terwijl ik wel interesse heb in een werkende kraan  B)

De tweede highlight is de lcd in trein. IK vind deze ronduit walgelijk slecht. Je ziet de flikkeringen bijna continue en het beeld is maar zozo. Zonder gekheid, maar hebben
jullie wel eens lichtgevende deuren gezien? Dan had ik liever gewone beweegbare deuren. Uitstappende passagiers zijn ook wel te maken, denk ik dan.

Kortom, van mij mogen er zeker originele dingen, tenslotte is modelbouw een kwestie van realistisch nabouwen (voor mij dan in ieder geval), maar dan wel van goede kwaliteit,
met een realistische prijs. Wat ik fijn zo vinden is als je zelf bij aankoop (zoals al eerder is opgemerkt) kan kiezen wat voor functies je neemt (of helemaal geen). Dan is er voor ieder wat wils.

Gr Simon
Re: Hoe zot kun je het maken?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe zot kun je het maken?
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 30 juli 2014, 20:08:38
De tweede highlight is de lcd in trein. IK vind deze ronduit walgelijk slecht. Je ziet de flikkeringen bijna continue en het beeld is maar zozo. Zonder gekheid, maar hebben
jullie wel eens lichtgevende deuren gezien? Dan had ik liever gewone beweegbare deuren. Uitstappende passagiers zijn ook wel te maken, denk ik dan.
Gr Simon
Hoi Simon,

Nee lichtgevende deuren op een trein heb ik nog niet eerder gezien, maar wie weet wordt dat uit veiligheidsoptie wel een punt :thumbup:

Het beeld wat je ziet kan het beeld wat je in het ECHT ziet namelijk bedoezelen, want dat knipper effect zien we ook als je naar de filmpjes kijkt van een moderne auto op You Tube ;)

Maar of jouw ogen hetzelfde zien als de filmpjes, dan zou ik je aanraden naar een oogarts te gaan :D

Citaat van: rscosworth op woensdag 30 juli 2014, 17:01:55
Bijvoorbeeld ik wil een mooie marklin NMBS 2803 Traxx of een Railion Ludmilla, dan ben ik verplicht een goedkoop hobbymodel te kopen. Dan heb ik dus een goedkope motor, geen wisselende verlichting en geen aangezette metalen details. Wil ik hem "upgraden" met sound dan ben ik totaal nog (159,95 + 99,99 =) 259,94 kwijt! Voor een hobbylok!

Er zijn nu eenmaal hobbyisten die meer willen, dan een eenvoudig uitgeruste Ludmilla of Traxx lok.
Dat is al jaren zo, maar kennelijk is de roep of groep te klein, om het interessant te maken voor een fabrikant als Märklin.
Wellicht een signaal naar de fabrikanten toe: Bouw een lok met opties

Met die opties bedoel ik bijvoorbeeld sluitseinen, of machinistenhuis verlichting, en daar aan gekoppeld een goede prijsbewuste decoder (als de mLD).

Voor degene die verder willen, met uitbreiden met bijvoorbeeld geluid, en nog meer fysieke functies (bijv. beweegbare panto's), die hebben dan een lok waarmee ze aan de gang kunnen.
Alle eerdere opties nemen ze mee, en kunnen naar hartenlust de lok volhangen.

Eigenlijk draai je de denkwijze dan om, van niet tot met hoeveel functies mot ik de lok volstoppen, nee tot welke functies.
Dat bijvoorbeeld de Ludmilla uit de 36 serie nog steeds die sluitseinen mot ontberen, is mij ook onduidelijk.
Het zal toch niet het kostenplaatje zijn wat hier speelt, immers de gaten voor de frontseinen moeten toch ook geboord worden.
En qua extra componenten ben je ook niet veel duurder uit, tenzij je de decoder teveel aan de motor wil vastbakken.
Voor die twee grote gaten waar de contactlippen inzitten, had je aardig wat SMD componenten kunnen plaatsen.

Tja zal je zeggen, ze bieden die ombouwdecoder toch ook aan?
Jazeker maar liever had ik gezien dat die decoder er gewoon in zat, met sluitverlichting en al.
Mogelijk zal dat niet automatisch de geboorte van een nieuwe lijn zijn, maar eerder bijschaven van een bestaande lijn.

Het is ook begrijpelijk dat een fabrikant, ook niet zit te wachten op een extra lijn in hun modellenreeks.
Maar wat houd ze nu precies tegen, om een lijn op te waarderen?

M.v.g.

Hans V200.0