Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Weigerende digitale wissels op CS2

Gestart door sans1986 woensdag 23 juli 2014, 21:07:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weigerende digitale wissels op CS2
Volgende probleem, heb een 20-tal wissels gedigitaliseerd, waaronder 1 driewegswissel 24630 en 1 Engels wissel 24624. Overige wissels zijn Marklin C-rail 24611/24612 omgebouwd met C-rail ombouw set 74445 (aandrijving/decoder/lantaarn set). De baan welke ik gebruik is aangesloten op op het CS2 (afmetingen 3,00 x 1,10 met 2 niveaus) door middel van 1 stroomafneempunt en is dus niet voorzien van ringleiding, en gebruik een separate trafo (52va) voor de wissellantaarns.

Alle wissels hebben digitaal gefunctioneerd, maar nu weigeren een aantal van de wissels de schakeling te maken welke ik aangeef op het CS2.

Zo heb ik een aantal wissels welke soms wel reageren, maar dan maar enkel naar buiten. Het lijkt wel of het de aandrijving/spoel net te ver schakelt, waardoor de aandrijving/spoel niet meer de kracht heeft om de schakeling terug te maken.
Dit probleem ondervind ik ook in de Engels wissel 24624, welke soms over het punt heen schiet en de handmatige schakelaar (welke ik voor het oog heb laten zitten) vastzit.

Andere wissels weigeren zelfs helemaal dienst, of maken alleen een geluid op t moment dat je de schakeling wilt maken, wat naar mijn idee betekend dat de decoder wel voorzien wordt van stroom, maar de wissels niet om krijgt.

Heb zelfs de baan compleet leeg gehaald, en geprobeerd de wissels te schakelen zonder dat locs (MFX/MM2)/rijtuigen/wagons voorzien van sleep stroom wegpakken van de baan.

Nogmaals, alle wissels hebben gewerkt.

Kunnen jullie mij misschien tips geven betreft spoelen die te ver schakelen c.q.. vaststaan en/of de bovengenoemde kwalen in mij wissels.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

M.v.g.,

Sander
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Welkom bij de club.

Groetjes
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Hoi Sander,

Is inderdaad een probleem dat heel veel mensen hier op het forum last van hebben.
Als je de zoek-functie gebruikt, zul je heel wat draadjes hierover tegenkomen.

De eindschakelaars zijn dan stuk en daardoor doet de wissel nog maar 1 kant schakelen of helemaal niet.
Je dient de eindschakelaars te verwijderen en de verbroken verbinding dan overbruggen.

Groeten,
Ton.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Beste Sander,
ikzelf heb ook een baan van  2 x 3 m maar dan in een niveau en ik herken het probleem. Omdat alles in het begin goed gewerkt heeft, mag je er vanuit gaan dat ergens op je baan geen goed railcontact meer gemaakt wordt. Ik weet wel, dat er nu gezegd gaat worden: "dan had je maar ringleidingen enz. moeten leggen", maar eigenlijk is dat niet nodig, mits de ondergrond maar goed is en niet kan verschuiven. Een extra probleem is wel dat je in twee niveaus werkt. Daar zou ik wat extra aandacht aan besteden, dat daar de railcontacten goed aansluiten. Uit je beschrijving maak ik op dat er wel contact is, maar onvoldoende. Dit resulteert in een hogere overgangsweerstand en dientengevolge te weinig vermogen overblijft om de wissel te bedienen; je hoort de wissel wel maar hij schakelt niet.
Ik lees dat je met C-rail werkt, perfect, maar wel zorgvuldig in elkaar zetten. Mijn advies is om de baan opnieuw te leggen, moet niet zo'n probleem zijn omdat je nauwelijks bekabeling hebt (alleen de wissellampjes). Ikzelf heb ook de wissellampjes via de railvoeding lopen en dat gaat goed. Maar je kan andere overwegingen hebben om die toch apart te voeden.
Op mijn baan ligt de rail  wel op een stroef kurkbed en is op enkele punten wel met een schroefje gezekerd. Verschuiven kan niet. Ik heb dan ook geen last van zaken zoals je beschreven hebt.

Als je dit uitvoert moet je baan weer werken zoals in het begin.

Groet Nico
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Naast wat Nico omschrijft zullen de eindschakelaars in de wisselaandrijvingen ook wel ingebrand kunnen zijn en zullen moeten worden doorverbonden (doorsolderen), hierover vind je genoeg info in topics en wiki.

Groet, Anne W
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Heren,

Dank, ga met bovengenoemde tips aan de slag.

Wordt vervolgt,

Gr.
Sander
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Ringleiding aanleggen is een heel verstandig idee zoals al verteld. Dat lost je probleem op voor zover de eind schakelaars nog niet defect zijn. Raad je direct aan om deze door te solderen omdat ze vroeg of laat toch kapot gaan.
Weigerende digitale wissels op CS2
Heren,

Had nog een oude wissel spoel over van mijn eerdere analoge baan, deze voor de test in een van de wissels gezet en schakelt meteen weer.
Het klopt dus dat de spoel het heeft begeven. Nu aan de grote klus beginnen om alle spoelen aan te passen.

Zal de aanleg van de ringleiding in overweging nemen, echter denk ik niet dat dit nog bij deze huidige tafel/baan gaat gebeuren.

Nog bedankt voor de hulp en indien vragen meldt ik me weer

Gr.
Sander
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Spoelen aan te passen? Wat een onzin. De eindafschakelingen door solderen zoals hier is beschreven lost je probleem op. Verder is je probleem toch echt voor een deel een ringleiding.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Toch besloten om de ringleiding aan te leggen, wat sinds gisteravond voltooid is.

Helaas heeft dit geen invloed gehad op de wissels, welke nog niet reageren. Volgende stap is om de eindschakelingen 1 voor 1 door te solderen.

Gr.
Sander
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Voor de waslijnen gebruiken we meestal installatie draad 1,5 qmm of 2,5 qmm, hetzelfde draad wat er in de buizen van je huisinstallatie zit. Dit was ook weer zo'n vraag die al duizende keren is beantwoord. Sorry hoor maar ook hier is Google en even zoeken je vriend.

Groetjes
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Heb hetzelfde problem gehad. Eindafschakelaars verwijderen en overbruggen is de enige bedrijfszekere oplossing. Ben nu bezig om de wisselbedieningen / decoders op een separate digitale stroomkring te zetten. Dat voorkomt dat bij schakelen de locverlichting knippert. Had ik dit laatste vooraf geweten, dan had ik niet gekozen voor de decoders in de wisselbedding.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Ik heb dit probleem ook gehad , je moet de wissel aandrijving open maken de eindschakelaars doorverbinden of verwijderen
En vervangen door een stukje koperdraad, dan werken ze storings vrij,.    Gr jan
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Je hebt niet de voedingsdraden verwisseld? ( zo als ik deed. Zie het onderwerp cs2 problemen)
Als je M* wisselspoelen hebt en niet de voedingsdraden van je cs2 hebt verwisselt dan is de kans groot dat het aan de spoelen ligt. Uitbouwen, terug in het doosje en gezwind naar de M* dealer. Ik heb op deze wijze al zeker 15 spoelen teruggebracht die altijd trouw dienst deden maar er vrij vlot achter elkaar het allemaal in de een of andere vorm lieten afweten. Dat is bij M* bekend. Ik kreeg zonder meer nieuwe spoelen xx791. Er bestaat inmiddels ook een nieuwe spoel voor de kruiswissel. Heeft een eigen M* nummer. Schijnt zwaarder te zijn. Kreeg ik vorige week na terugbrengen van de haperende spoel. Ik kan je het nummer niet geven want ik heb geen zin om die p...wissel weer uit te bouwen. Maar vooral niet zelf aan de spoel gaan hobbyen zou ik adviseren.
Succes!
Leo
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Hoi Leo,

Het gebruik van het woord 'spoel' is verwarrend. Er zitten namelijk 2 spoelen in de aandrijving. En nog 2 'eindschakelaars'. Als je deze overbrugt doet je aandrijving het weer perfect, je blijft namelijk aan het vervangen.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Wybe,
M* geeft zoals gezegd iedere keer nieuwe spoelen. Die doen het ook perfect. Als het spul toch open ligt dan maar gelijk vervangen, toch?
Leo
Weigerende digitale wissels op CS2
Dank voor alle tussentijdse reacties.

Heb 1 wissel aandrijving (74491) open gemaakt en de eindschakelaars verwijderd, wat niet heeft geholpen, (wat zeer waarschijnlijk ligt aan mijn soldeerwerk).

Op advies van Leo heb ik vandaag maar even contact opgenomen met mijn modelspoorwinkel, waarvan ik weet dat men eens in de zoveel tijd demonstraties geeft, met de hoop dat er een persoon was welke dit kon uitleggen aan me en ik zelf kon zien wat de persoon doet. De persoon welke ik sprak gaf meteen al aan dat ik al mijn defecte wissel aandrijvingen (momenteel 10 stuks van totaal 18), van M* artikel 74491 en 74490 kon wisselen tegen, volgens hun, correct werkende wissel aandrijvingen met als extra artikel aanduiding een R(?).
Ga dus binnenkort even een afspraak met ze maken om 10 stuks te ruilen.

Gr.
Sander
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Welke winkel is dat? Ga ik ze ook omwisselen.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Dat kan bij elke Marklin winkel en het heet garantie. :)

Gr, Ben.
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Weigerende digitale wissels op CS2
Net alsof omwisselen zin heeft :mrgreen: Het is gewoon een eindeloze cirkel.... Totdat je ze door soldeert.