Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

eigenaardig verslag

Gestart door Cees B woensdag 23 juli 2014, 16:13:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eigenaardig verslag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
eigenaardig verslag
Een stoptrein rijd achterop de TGV
Door een botsing tussen een stoptrein en een TGV-trein zijn donderdagmiddag in Zuid-Frankrijk 40 gewonden gevallen. Vier van hen zijn er ernstig aan toe. Onder hen is ook een jong kind.

De stoptrein van Pau naar Dax botste achterop een TGV, een hogesnelheidtrein, die op weg was van Tarbes naar Parijs  (ritnummer 8585). Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de gemeente Denguin in het departement Pyrénées-Atlantiques, aldus Franse media. De schade aan te treinen is enorm. Van de TGV -trein is de kop volledig ingedrukt.

bron treinreiziger.http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/frankrijk/tgv_betrokken_bij_botsing:_zeker_25_gewonden-146377

Vreemd gebeuren TGV rijd en wordt kennelijk ingehaald op het zelfde spoor door een stoptrein.
Cees
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: eigenaardig verslag
Inderdaad een vreemd gebeuren.
Als chauffeur van de stoppert zie je toch voor je een trein rijden en dat je daar op inloopt, dan lijkt mij gas terugnemen en het gebruik van de rem geen verkeerde keuze.
Eerst maar eens afwachten wat de officiële verklaring wordt van de toedracht.

Rob
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2007

offline
Re: eigenaardig verslag
Dit meen je toch niet serieus? Heb je enig idee wat de remweg van een trein is?
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: eigenaardig verslag
Timtrein,
Gezien de foto's is het wel degelijk een serieus verhaal.
Het is een tekst copie, uit een ander artikel, http://www.sudouest.fr/2014/07/17/denguin-64-collision-entre-un-tgv-et-un-ter-1618033-4344.php reed de TGV 30 km/h en de stoptrein x km/h daarnaast waren er problemen met de bezet melding. Dan zou je normaal het verkeer stilleggen i.v.m. sein/wissel storing
Cees
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eigenaardig verslag
Een TGV heeft toch een ander beveiligingssysteem dan een gewone "stoptrein"?
Hoe kunnen die twee op het zelfde spoor rijden zonder aangepaste systemen?
En als ik dan die foto van die ene overweg bekijk.... (wat deed die TGV daar, denk je dan).
Je zou zo'n overweg niet meer over durven als fietser.
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re: eigenaardig verslag
De kreuk zone van de stopper is beter dan die van de TGV

Dave
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: eigenaardig verslag
Blijft vreemd, sein / baanvak bezet storing.
daarom TGV 30 km/h de stoptrein 120 km/h
http://www.sudouest.fr/2014/07/18/collision-de-deux-trains-en-bearn-les-circonstances-sont-exceptionnelles-1618858-4344.php
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2011

Live to win

offline
Re: eigenaardig verslag
Nou, reken maar dat de bestuurder van die stoptrein het zal mogen uitleggen waarom hij zich niet aan de reglementering gehouden heeft.
In Frankrijk kan daar zelfs een rechter aan te pas komen.

Dat beide treinen door dat sein reden is gebruikelijk. Ook in NL, BE of DE doet men dat.
Liever dat de trein rijd, zeker passagierstreinen dan dat die daar een paar uur stilstaat tot ze de fout in de bezetmelder hebben opgelost.

grt,

Hans
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2007

offline
Re: eigenaardig verslag
Een TGV heeft waarschijnlijk ook het klassieke beveiligingssysteem aan boord, anders mogen ze inderdaad niet rijden, tenzij het net zo'n verhaal is als de Spaanse trein in Santiago...
Als er problemen zijn met de bezetmelding is de kans ook aanwezig dat niet de stoptreinmachinist maar de treindienstleider fouten heeft gemaakt. Allebei is ook mogelijk. Gezien de matige kennis van mijn Frans kan ik er verder niks over zeggen.
Re: eigenaardig verslag
Locje0.6
gast

Re: eigenaardig verslag
Citaat van: nederbelg op donderdag 24 juli 2014, 13:54:00
De kreuk zone van de stopper is beter dan die van de TGV

Dave

Andersom, de TGV heeft veel meer ruimte om de energie op te nemen en af te voeren. Bij de stopper wordt vrijwel alle energie doorgegeven door het treinstel met mogelijk meer letsel voor de inzittenden.
Re: eigenaardig verslag
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: eigenaardig verslag
Citaat van: timtrein op donderdag 24 juli 2014, 20:51:41
Een TGV heeft waarschijnlijk ook het klassieke beveiligingssysteem aan boord,

Ik weet nog dat de eerste TGV ging rijden, jaja wat langer terug.

Mij is bij gebleven dat de hoge snelheidsbaan wordt gebruikt totdat een te bedienen station in beeld komt!
Dan het klassieke spoor met klassieke seinen volgen! Hoe kwam zo'n ding anders het Gare de Lyon binnen??

Zie maar bij Breda! Thalys kan naar Breda, vanaf de aftakking gewoon klassiek spoor!
Dit spoor is toch iets later aangelegd bij mijn weten.

Gr. Fred.
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2007

offline
Re: eigenaardig verslag
Re: eigenaardig verslag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: eigenaardig verslag
Passen ze zeker geen stroomdetectie toe op de componenten(loops) zoals seinen / wissels /detectie etc?
Zou wel veilig zijn.
Cees