Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

telex aansturing

Gestart door Jasperkc dinsdag 22 juli 2014, 20:54:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
telex aansturing
Hallo iedereen,

Ik lees er wel eens wat over, maar krijg het niet echt voor elkaar. Het schijnt zo te zijn dat je via de lokprogrammer de telexkoppeling van een Märklin lok zo kan aansturen dat ie de koppeling bedient en vervolgens ook een stukje vooruit/achteruit rijdt. Maar hoe stuur ik dit aan in de decoder. Ik heb een ESU loksound 4 decoder, maar echt, ik kom er niet uit!

Groet, Jasper
Re: telex aansturing
Spoorman
gast

Re: telex aansturing
"Ausgang" waar de telex aanhangt kiezen (bv AUX1).
Bij "Modus" van de uitgang kies je "Kupplung"
Op het volgend tabblad zet je vinkje bij "Automatisches entkuppeln", dan stel je de decoderstap in waarop je lokkie moet rijden en de tijd van opdrukken en wegrijden. Even mee spelen en kijken-wattie-doet.

Gr, Ben.
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Ga ik morgen doen. Heb dan wel tijd. In ieder geval bedankt.

Groet, Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Hallo Ben,

Jij schrijft: Op het volgend tabblad zet je een vinkje bij Automatisches entkoppeln. Mijn vraag is nu dan ook: Welk volgend tabblad moet ik hebben? Ik kom er even niet uit.

Groet, Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: telex aansturing
Tabblad function settings.
Is een lager als  function outputs in de lijst.

Robin
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Ok. Volgend tabblad gevonden. Volgende vraag. Wat te doen als het niet werkt? Ik heb de snelheid op 6 gezet, de aandruktijd op 0.03s en de afdruktijd ook op 0.03s. Er gebeurd helemaal niets! Wat doe ik fout?

Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
O Ja, wat ik ook nog moest melden: ik heb op het tabblad functietoewijzing bij F4 Aux 1 en logische functie = beschleunigung. Doe ik dit goed of moet ik nog iets veranderen?

Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: telex aansturing
begin eens met grotere tijden. 1 sec oid.

.03 is drie honderste seconde  dan komt een lok toch niet vooruit.
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
aandruktijd en afdruktijd zijn nu allebei 1 sec. Er gebeurd nog steeds niets?

Jasper
Re: telex aansturing
BR98-10
gast

Re: telex aansturing
lees reactie 2 van Ben nog eens goed door
heb je dat gedaan ?
zo te lezen in jouw reacties  niet en daarom werkt het dus niet
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Hallo, Ik heb precies gedaan wat Ben schrijft, echter zonder succes. Dan op een ander tijdstip nog maar eens proberen. Nu eerst slapen. Morgen weer werken.

Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: telex aansturing
Kan je de koppeling wel gewoon met die f toets bedienen?
Re: telex aansturing
BR98-10
gast

Re: telex aansturing
Beste Jasper,

Je schrijft dit: Oh ja wat ik nog moest melden: ik heb op het tabblad functietoewijzing bij F4 Aux 1 en logische functie = beschleunigung (=vertraging ofwel remmen)
Ben adviseert: Bij "Modus" van de uitgang kies je "Kupplung" Op het volgend tabblad zet je vinkje bij "Automatisches entkuppeln"
Wat heb je nu gedaan ?

Cees
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Hallo iedereen,

Alles gedaan wat ik moest doen om het aan te sturen. Niets helpt. Koppeling doet het uitstekend, maar rijden na de ontkoppeling. Ho maar! Wat moet ik in de lokprogrammer nog meer ingeven om het werkend te krijgen. Heb zelfs nog contact gehad met TSD. Die waren zeer verrast hoe ik aan hun telefoonnummer kwam. Ja gewoon via Google. Vraag gesteld. Geen antwoord. Meneer Danckart zij wel 4 keer dat ie mij niet kon helpen. Ik bleef er netjes en ja misschien moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat anderen het wel voor elkaar kunnen krijgen, maar dat het mij (vooralsnog) niet lukt.

Zucht, ik wordt er een beetje moedeloos van ook omdat ik van een aantal kanten hoor dat het niet eenvoudig is om zo'n schakeling werkend te krijgen. Ben gaf mij ook nog de tip om wat te spelen met de instellingen Ik heb nu het volgende ingesteld:

CV 146=20
CV 147=61
CV 148=122

Maar ik kom er dus gewoon niet meer uit!

Jasper
Re: telex aansturing
Spoorman
gast

Re: telex aansturing
Heb je dit gedaan?



Gr, Ben.
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Hallo Ben,

Hoe maak ik een foto van mijn instellingen en hoe heet dat in het duits wat je hebt omcirkeld?

Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: telex aansturing
Tip
Je kan de taal veranderen naar Engels, en dan terug naar Duits ergens rechtsboven.
Veranderen naar Engels sluiten, programma opnieuw starten.
Wil je terug Duits, dan voor het afsluiten terug naar Duits veranderen. Bij volgende opstart/openen van het programma krijg je terug Duits

Re: telex aansturing
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: telex aansturing
Jasper,


Je kunt dit ook realiseren door een aantal CV's op de voor dit doel juiste waarde in te stellen.
Doordat ik de ontkoppelaars elk op een eigen AUX van de decoder heb aangesloten kan ik de koppelingen zelfs voor en achter separaat bedienen.
Voor het onderstaande heb je de locprogrammer zelfs niet eens nodig, je kunt dit ook vanaf je ECoS instellen.
Zorg allereerst dat je CV 32 op 0 stelt, want anders dienen onderstaande CV's voor heel andere doelen en kun je rare dingen verwachten !!!
Ik heb goede resultaten geboekt met de volgende CV instellingen.
Stel CV 275 op 28 als de koppeling op AUX 1 is aangesloten. Hiermee definieer je AUX 1 als "koppeling".
Stel CV 283 op 28 als de koppeling op AUX 2 is aangesloten. Hiermee definieer je AUX 2 als "koppeling".
Indien beide koppelingen zoals gebruikelijk op AUX 1 zijn aangesloten, dan hoef je CV 283 natuurlijk niet in te stellen.
Stel de snelheid bij het ontkoppelen met CV 246 op een waarde tussen 1 en 255. Niet waarde 0, want daarmee schakel je de automatische ontkoppeling juist uit. Een goede waarde om mee te beginnen is 96.
Stel de duur van het aandrukken met CV 248 op een waarde tussen 0 en 255. Een goede beginwaarde is 16.
Stel de duur van het verwijderen met CV 247 op een waarde tussen 0 en 255. Een goede beginwaarde is 32.
Deze waardes werken bij mij voor de rangeerlocs goed als ik op rangeersnelheid rij. De loc en wagons worden dan slechts enkele millimeters van elkaar verwijdert. Bij normale snelheid worden de loc en de wagons verder uit elkaar gezet.
Afhankelijk van de betreffende loc kun je de waardes van de CV's 246 t/m 248 daarna bijstellen tot het werkt zoals je het wenst. Vergeet bij later nastellen niet om altijd eerst CV 32 op 0 te zetten !!!

Toegift.
Als je CV's 259, 263, 267 en 271 instelt op respectievelijk 2, 4, 2 en 8 dan dimt de loc automatisch z'n lichten als hij stilstaat.

Succes,

Marc
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2018

offline
Re: telex aansturing
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 08 augustus 2014, 12:21:47
Heb zelfs nog contact gehad met TSD. Die waren zeer verrast hoe ik aan hun telefoonnummer kwam. Ja gewoon via Google. Vraag gesteld. Geen antwoord. Meneer Danckart zij wel 4 keer dat ie mij niet kon helpen.

Wij hebben onlangs ook voor info eens gebeld met TSD hij was ook verrast dat wij zijn telefoonnummer hadden gevonden en was er niet bepaald blij mee, hij weet blijkbaar niet dat het via Google gewoon te vinden is.
En mijn info die ik vroeg heb ik ook maar half en half gekregen, spijtig.

Anders raad ik aan om het eens via een mail te doen naar ESU zelf of via het ESU forum.

Groeten,
Joeri
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: telex aansturing
Hallo Marc,

Bedankt voor deze uitleg. Ik ga het van de week eens proberen en dan hoor je het nog wel.

Groet, Jasper
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: telex aansturing
Hallo Jasper,


Ben benieuwd of het telex ontkoppelen nog gelukt is.
Zo ja, dan is dat voor anderen wellicht ook een bruikbare tip.


Marc
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: telex aansturing
Hebben jullie dit topic al gezien?
Eea nav de demo op de gastendag vorig jaar door Walter (wissels)
Compleet met cv waardes

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47222.msg842282#msg842282
Re: telex aansturing
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: telex aansturing
Leo,


Dank voor de tip. Had dit topic inderdaad niet gezien, anders had ik er wel meteen naar verwezen.
Het omvat zelfs nog wat additionele functionaliteit die ik in mijn tip niet meegenomen had.
Wil iedereen die nog vragen over dit topic heeft aanbevelen Leo (Leeeke) zijn link te volgen.


Marc