Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Foto's 1600-locs in Waalhaven

Gestart door frenkievee zondag 08 juni 2014, 17:41:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Foto's 1600-locs in Waalhaven
Vandaag reed ik langs de Waalhaven en bedacht me dat ik wel even kon kijken bij het rangeerterrein aldaar. Met mijn telefoon een paar foto's gemaakt van de aldaar opgestelde 1600-locs. Is wel een trieste bedoening moet ik zeggen....

Kon niet het terrein verder op, want er liepen van die beveiligingstypes rond. Had geen zin om een praatje te maken en/of problemen te krijgen, dus moest van de openbare weg klikken.
















Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Das bijna in mijn achtertuin..... :D
Staan er inmiddels al een tijdje zo.
Heb je nog gekeken wat er bij de werkplaats stond zo'n 200 meter verder links?????
Is altijd leuk om te zien......

Mvg: Alex
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Hoi Alex,

Klopt, was ook dichtbij je langs gekomen. M'n zoon even naar zijn kamer gebracht.
En nee, niet bij de werkplaats gekeken. Daar liepen die beveiligingstypes rond.....
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Ik vind die verlepte locs wel wat hebben hoor. ;)
Het geeft heel mooi de vergankelijkheid weer van wat ooit de paradepaardjes van de NS in de jaren 80 waren.
En wat niet meer nodig is wordt aan de kant geschoven, of zelfs gesloopt, of verkocht natuurlijk.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
In Amsterdam hebben ook een hele partij van deze loc,s voor oud vuil gestaan, zonde deze loc,s kunnen toch best ergens voor ingezet worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
ik vind het zonde, en belachelijk dat NS zoveel (belasting)geld over de balk gooit voor nieuwe treinen, terwijl ze deze loc nog goed kunnen opknappen en hergebruiken. Vroeger had je s'winters ook nauwelijks gelazer, locs konden door elke weer type heen. Problemen zoals met DDZ had je vroeger bijna niet. NS is dom bezig.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Inderdaad triest.

Maar toch bedankt voor het delen van de foto's!

mvg Frans
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Frank bedankt voor de "trieste" loc foto's.
Ik rij daar 3 keer in de maand langs met de vrachtwagen en dan vind ik het altijd een treurige bedoeling die loc's.
Alex ik zal de volgende keer een stukje doorrijden en kijken bij de werkplaats bedankt voor de tip.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
 :offtopic: Sommigen van jullie zullen me dit niet in dank afnemen, maar zulke foto's geven mij weer inspiratie om zoiets na te maken.
Ik zal eens kijken of ik voor weinig geld een oude 2e-, 3e- of desnoods 4e-hands (desnoods motorloze) 1600/1700/1800 op de kop kan tikken en dan ook zo kan toetakelen. En dan zet ik hem op een rangeerspoor of bij de locloods neer.
Alleen: hoe krijg ik de kleuren zo dof als op de foto's?
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Hoi Gerard,

Matte blanke lak met de airbrush aanbrengen.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Bedankt voor de tip :thumbup:.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Ik kijk nu al uit naar je reportage hiervan Gerard. :thumbup:
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Dank je. Maar laten we niet te hard van stapel lopen, ik kreeg dit idee pas bij het zien van de fotoreportage van Frank.
En ik wil ook zijn topic niet overnemen, dus laten we terug on topic gaan.

(Jaja, ik weet het: ik ging zelf als eerste :offtopic: :oops:)
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Dit is zeker een trieste aanblik, van een setje locs wat "pas" 30 jaar oud is. Maar wat erachter staat, vind ik op zich nog veel erger. De 6400-en zijn nog wat jonger, maar door de concurrentie op het spoor, en de almaar goedkoper wordende vrachtwagens die overal rijden, zijn deze voor het goederenvervoer nietmeer nodig. Goederenvervoer per spoor is  van de milieuvriendelijkste vervoersmogelijkheden en het lost een deel van de fileproblemen op. Maar toch gaat er steeds meer met vrachtauto's, en minder met treinen.

Roy
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Zal er straks proberen nog enkele te maken.

Voor diegene die niet precies weten waar deze plaatjes gemaakt zijn.......
Aan de rechterzijde zie je het spoor.
Dan een paar 100 meter terug staan ze opgesteld langs de Albert Plesmanweg.
Deze zg pluklocs brengen soms een bezoekje aan de Shunter werkplaats (zie de Google plaatjes).


Shunter - Albert Plesmanweg hoek Van Graftstraat


De Rolbrug - Zichtbaar v/a de Albert Plesmanweg


Van Graftstraat achterzijde werkplaats.
Plaatjes uiteraard van Googlemaps afkomstig.

Mvg: Alex
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
In armere landen in Azie of Zuid Amerika zouden die loks nog vele jaren meegaan en wij zijn wat dat betreft gewoon te 'rijk' en ik denk dat met onze know how die loks nog jaren mee kunnen,  maar ja,  dan zeggen de economen enzo, het is zg te duur en worden en veel duurdere nieuwe loks gekocht, wie weet zit de fabrikant er ook achter voor zijn omzet!
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Citeerhet is zg te duur en worden en veel duurdere nieuwe loks gekocht, wie weet zit de fabrikant er ook achter voor zijn omzet!

Welk type locs doel je op? De ns is voor het reizigersvervoer steeds meer over aan het stappen op de dubbeldekkers, en dan zijn locs overbodig.


Roy
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Ik denk zo voor de laatste miljoenen aanschaf die weer terug naar lanf van herkomst mag........ :D

Mvg: Alex
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Tja.. In een tijd waar DB Schenker het buurtgoederenvervoer steeds meer afstoot en zich meer en meer richt op de internationale markt zijn dit soort locs overbodig geworden. Waarom geld en tijd verspillen met een locwissel in Emmerich als een 189, ook nog sterker ook, in een ruk door kan rijden tot aan Oberhausen.

De 1600 serie is alleen nog nodig voor het rijden van UC's tussen Kijfhoek en Sittard, Onnen en Sloehaven. Nu zal ik er vast eentje vergeten, maar hier ben je echt niet zoveel locs voor nodig. Een paar jaar geleden reed er nog een UC naar Almelo om Delden, Almelo Dollegoor en industrie en AKZO Hengelo mee te bedienen. Nu is de laatste weggevallen, maar dit gebeurde ookal jaren vanuit Bad Bentheim met een 6400.

Daar waar je vroeger in Delfzijl soms wel 3 6400's aan kon treffen doet nu Ć©Ć©n ATB-NG loc de bediening van Roodeschool, Delfzijl en Veendam.

Aan een kant is het dus best wel begrijpelijk dat die locs er nu zo bij staan. Jammer is het wel, maar dit is het logisch vervolg van de oneerlijke concurrentie die het spoor heeft van de binnenvaart en het wegverkeer.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Nog wat plaatjes gemaakt in de omgeving van de al eerder omschreven straten.

Ook wat plaatjes van dienst auto's.

Ben niet zo'n foto genie , maar hoop dat enkele dit kunnen waarderen.

Het was trouwens heel erg rustig , ook op het spoor.


RSC Rotterdam gezien van af het Reeweg viaduct (aan de andere zijde vh viaduct is de Albert Plesmanweg).


Zelfs in de verte staat nog wat gebruikt materiaal.


Railpool met BLS Cargo


De bekende Dispoloc


De Railion  6489








Achter de werkplaats








En tot slot de rolbrug

Mvg: Alex
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Hoi Alex,

Met jou fotografie is helemaal niets mis  :thumbup:

Wat een materiaal staat daar weg te roesten, echt dood zonde.
Er moeten toch bedrijven geĆÆnteresseerd zijn in deze loc,s die zijn echt niet aan het einde van hun leven.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
@Peter

Dat is ook zo en dat zie je wel bij Locon. Die hebben ondertussen een hele vloot 1600's in dienst. Ook RRF heeft er 2 en BE heeft er ook eentje aangeschaft voor hun Coevorden-shuttle.

Echter moet je niet vergeten dat halverwege dit jaar de ATB tussen Zevenaar en Emmerich wordt uitgeschakeld en de 1600 dan niet meer in Emmerich kan komen. Daar gaat toch het meeste goederenvervoer over.

Voor een private spoorvervoerder is het leasen van een 189 of 186 ook gewoon aantrekkelijker dan een tweedehands 1600 kopen. Tel daar het feit bij op dat de privaten vaak internationale treinen rijden en een 189/186 dan echt veel handiger/goedkoper en sneller is dan een 1600.


Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Leuke platen Frank & Alex :thumbup:.
Overigens, de 2200 die op een foto van Alex te zien is, is radioloc 2368, deze is van Shunter. Zover ik weet gaat deze worden opgeknapt en worden gebruikt voor rangeerwerkzaamheden in de haven. Ik was er ook een paar weken terug samen met een kennis die er werkt:













DBS 6429 en LLT's te Waalhaven by MyronvRuijven, on Flickr


Ongeveer twee weken terug zijn er vier 6400'en die bij de rij terzijde gestelde locs stonden te Amersfoort, overgebracht naar de Waalhaven. Maar die gaan ook niet in dienst hoorde ik, ze staan nu bij dezelfde rij. In bijvoorbeeld de 6448 die in de rij staat, is een stikker geplakt in de cabine waarop staat dat de loc is geconserveerd met inloopolie.

Groet, Myron
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Citaat van: Gerard op maandag 09 juni 2014, 00:16:49
En ik wil ook zijn topic niet overnemen,
Dat doen anderen wel voor je Gerard  >:-D

Ik zie wel dat die paar plaatjes genoeg stof tot discussieren losmaken :), en zelfs Alex tot beweging aanzetten om ook daar eens te gaan kijken  :D  :P

@Myron: jij had als voordeel dat je dus ook verder het terrein op kon komen. Ik wilde geen discussie met iemand, dus maar even vanaf de weg gewoon wat foto's gemaakt. Ondanks dat het met mijn telefoon gemaakt is, vind ik zelf deze het mooiste geworden:

Op de een of andere manier het ingesloten gevoel van twee locs tussen de hekken in en toch de rode kleur van de klaprozen ervoor (hoopvol?).
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Myron
Die  6400 diesels die uit Amersfoort komen je zou toch denken,  daar zouden ze in Egypte, Argentinie, Indonesie etc heel wat mee kunnen, ze rijden daar meestal met veel ouder en slechter spul...
Dewey
Kan door jou commentaar nu ook  voorstellen dat omdat die electrische loks niet meer Duitsland in kunnen ze voor ons minder goed zijn,  en ook omdat het E loks zijn, ze dus in de derde wereld waar veel diesel wordt gereden,  ze daar minder in trek zijn dat zal wel snel oud ijzer zijn
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Maatschappelijk gezien is het allemaal waanzin. Particulieren rijden soms met stokoude vervuilende dieseltjes (denk bijvoorbeeld aan de rangeerlocjes van EETC in Den Bosch), terwijl de relatief moderne en schone 6400'en massaal aan de kant staan. Dat heet marktwerking ....
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Valt allemaal wel mee met die oude vervuilende diesels.. EETC heeft enkele V60'ers in dienst, maar het gros van de privaten heeft een vloot aan g1206, g2000 en class 66 er rondrijden en die kan je gewoon leasen wat minder risico's meebrengt en je kunt er ook nog mee over de grens. Waar je met een 6400 al een Duitse Herder moet hebben. Stel je wil rijden op een grensbaanvak met ATB-NG dan heb je niets aan zo'n Duitse Herder want die hebben geen ATB-NG. Ook hier winnen de moderne leasbakken het weer.

Je zou toch denken dat NS Cargo in had kunnen zien dat zo'n gigantische vloot diesels ooit overbodig zou worden.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Wist jij zo'n 25 jaar geleden, hoe de goederenmarkt er nu bij zou liggen? dat is erg knap!

Roy
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Nee natuurlijk niet, maar feit is wel dat ook toen het wegverkeer en de binnenvaart in opkomst waren.

DBS heeft zelf ook gewoon schuld aan het feit dat bedieningen wegvallen. Ze hebben weinig oog voor het buurtgoederenverkeer en meer voor de kolen, erts en internationale container/trailer treinen, maar maken vervolgens wel een gentleman's agreement met o.a. SNCF, NMBS en SBB Cargo dat ze van elkaar buurtgoederenvervoer afblijven. Zodat ze de enige vervoerder zijn in die hoek van het spoorvervoer in Nederland.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Er zijn maar 120 stuks 6400 besteld ter vervanging van zo'n 200 of meer 2200'en en 2400'en. En de tijd was toen echt zo anders dat men dit niet heeft voorzien.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Troost is dat er 2 6400'en door LTE zullen worden geleasd van een bedrijf die 2 6400'ers heeft gekocht en deze op het moment worden aangepast en worden omgestickerd in het blauw.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Citaat van: timtrein op donderdag 12 juni 2014, 18:44:01
Er zijn maar 120 stuks 6400 besteld ter vervanging van zo'n 200 of meer 2200'en en 2400'en.

2200 was het aantal van 150, de 2400 het aantal van 130 dat in dienst is geweest.

Gr. Fred.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
150+130=280=200 of meer toch? dus waarom verbeteren?
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Er waren in 1998 allang geen 280 locs meer van die series aanwezig.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Nee, maar nog wel voldoende bakkies en dergelijke die uiteindelijk allemaal vervangen moesten worden door de 6400.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Op de Facebook pagina van Op de Rails staan nu foto's van de 1833 die een dieselmotor ingebouwd krijgt. De elektrische installatie is verwijderd.

Iemand enig idee waarom? In de reactie's is te lezen dat er te weinig diesel locs beschikbaar zijn.... Ik ken nog een rijtje 64/6500's.....
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Zou eerder denken een rangeermodule, zoals Siemens, Bombardier en dergelijke ook leveren in nieuwe locs.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Dat verklaart niet waarom het hoogspanningsgedeelte is verwijderd.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Waarschijnlijk omdat dat met de technieken van nu kleiner uit te voeren is?
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Hierboven staan wat opmerkingen over verspilling van belasting geld en dat de loks die bij Shunter staan maar verkocht zouden moeten worden zodat ze nog ingezet kunnen worden.

Nou juist al de loks die daar staan zijn allang verkocht door NSR en de meeste die daar in deplorabele staat staan, staan daar om geplukt te worden van onderdelen om juist de rest van de vloot op de baan te houden...
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
er ligt zo te zien een MTU v6 ( zo'n 400 kw ) echt voor rangeerwerk dus .

Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Zou net als de baureihe 187 een lastmile optie moeten krijgen.
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Even dit draadje een schopje gegeven.

Een van de foto's hierboven heb ik via de website tiltshiftmaker.com een kleine make-over laten geven.

Ziet hij er opeens toch heel anders uit:
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Zo, even stoffer en blik gepakt en dit draadje maar even afstoffen.

Ruim een jaar later en weer even met fotocamera langs de Waalhaven gereden en ook even gestopt :D. De volgende foto's heb ik daar geschoten:

Op een van de sporen staat de Demonstratie ketelwagen. Helaas zodanig dat een goede foto niet echt mogelijk was. De hoge hekken maken het ook niet echt allemaal makkelijker tegenwoordig.....


Er staan nog een paar 1600 loks en een best aantal 6400'en.




Op de eerste van het rijtje zit een wel heel duidelijke sticker.




Het bord "einde bovenleiding", maar dit geldt dus alleen voor het spoor linksaf achter het wissel.


De 1601, die er vorig jaar ook al stond.

Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Hallo Frank,
Dat zijn mooie foto's.
Het blijven erg mooie locs. Zonde dat ze daar zo staan.
Erg jammer dat er veel 1600'en en 6400'en gesloopt of verkocht worden.

Groeten,

Remco
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Foto's 1600-locs in Waalhaven
Mooie foto's Frank. :)
Rij daar regelmatig daar en het is altijd een droevig gezicht om die loc's daar te zien staan. :(