Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)

Gestart door Schienenbus2012 maandag 26 mei 2014, 20:00:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Zojuist de ruimte opgemeten waar mijn baan komt. Het plan zit voor 60% in mijn hoofd. Eerst dit gedeelte uitwerken in een ontwerpprogramma. Dan zal de rest ook wel komen in mijn dromen.
Het wordt een nevenlijn ( ik kan met goed fatsoen geen ICE laten rijden) met, vind ik wel mooi, Startset 29478 en stuurstand met sluitverlichting , de 42551, 42561 en 43830 (met sluitverlichting) Ik ben nog op zoek naar een loc om bij deze 2 stammen te zetten. Dit wordt waarschijnlijk de 37319 (heb een site gevonden waar deze 'slechts' ? 219,94 kost + ? 9,95 verzendkosten)
Voor het goederenvekeer heb ik reeds de 36795 aangeschaft (wat een geluid!) het goederenthema wordt waarschijnlijk container en laadbakken.
Tot slot moet ook de Schienenbus (39980) een plekje krijgen. (wat een herrie  :D)
Ja, ook schaduwsporen moeten er komen.

De bijgeplaatste foto laat zien welke ruimte ik heb. Het station komt langs de wand van 340 cm. Het trapgat wordt grotendeels overdekt, zal wel de nodige lelijke woorden gaan kosten, de hoogte komt op ongeveer 92 cm. Kan ik mijn lange, stijve lichaam er redelijk onderschuiven.  ;)

Ondertussen blijf ik rustig nadenken over een passende naam voor dit Duitse baantje.
Hulp, kritiek, aanwijzingen en verdere opmerkingen worden op prijs gesteld.
Eerste vraag: Wat is het beste ontwerp programma, ik werk nu met Trax.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Citaat van: Schienenbus2012 op maandag 26 mei 2014, 20:00:51
Eerste vraag: Wat is het beste ontwerp programma, ik werk nu met Trax.

Potlood en papier, dat is het beste. Je moet goed in beeld krijgen hoe je het wil hebben. Met potlood en papier heb je altijd overzicht en kan je eventueel iets snel aanpassen. Als je uitgeschetst bent kan je verder gaan met een computerprogramma. Zelf doe ik alles met een CAD-programma. Dat is omdat ik er dagelijks mee werk. :)

Over het plan zelf: Denk goed na wat je allemaal wil laten zien. Je wilt nog veel op een klein stukkie plaat proppen. En 90 cm is zeer laag. Ik ben niet voor niets "opnieuw" begonnen: Ronald's nieuwe project

Groet Ronald.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
hey
je vroeg wat, je krijgt wat  :D , of je er blij mee moet zijn... >:-D
over je ruimte: houdt je er erg in dat je het schuine dak niet kan gebruiken voor zichtsporen? Dan moet je er minstens 30cm (vind ik) achtergrond voor zetten. Uiteraard is het wel geschikt voor
schaduwstation. Hoe ga je er voor zorgen dat alle elektra e.d. boven het trapgat goed bereikbaar blijft, terwijl je niet het risico loopt om met een bezemsteel al je wisselaandrijvingen te molesteren?  8o
ps. kan ook een dweilstok zijn natuurlijk


inderdaad is pen en papier belangrijk. maar daar verkijk je je wel op, wanneer je iets inplant. vaak teken ik iets, waarvan ik denk, oooh dat past daar wel.
Totdat je het in bijv. wintrack zet met de gebouwen erbij, dat valt dan vaak vies tegen.
Daarom is naar mijn idee Wintrack ideaal, omdat je daar ook gebouwen hebt, die kant en klaar in 3d zijn.


ik ben benieuwd.


gr Simon
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik ben nu in een soort denkstadium, en alle ervaring is welkom. Helaas moeten de zwarte deurtjes bereikbaar blijven, kerstspullen en andere meuk die zo af en toe uit de kast moet komen.

Je advies over de hoogte tot het schuine dak zal ik zeker meenemen, net zoals het dichtbouwen boven het trapgat. Kijken vanaf waar ik er met mijn 1.88 m. bij kan komen zonder bezemsteel. :)

Ik ga mij verdiepen in Wintrack, Cad moet ik dan op school van een collega leren. Wil ik dat wel?

Potlood en papier heb ik helaas niets mee, het zit in mijn hoofd, ik kan het niet overbrengen naar papier. Zie foto van een baan uit mijn jeugd, ik geeft toe dat ik toen ruimte zat had: 5 x 3 meter. Hier is geen potlood aan te pas gekomen.

Bedankt voor het waardevolle advies.

Kees
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik kan alleen maar zeggen: wees niet te ambitieus en reken je niet rijk. Op die oppervlakte kun je niet al te veel. De lol kan zijn je toe te leggen op de afwerking in plaats van rondjes rijden met te korte treintjes over te krappe bogen. Een pendel of rangeer baantje kan heel veel rijplezier op leveren.

Gr, Ben.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Alles hoeft niet op hetzelfde moment te rijden. Nevenbaan geeft al aan dat het niet druk zal zijn. Inderdaad, de aankleding is voor mij ook de grootste uitdaging.
Ook daar wordt al druk over gedacht.
Re: Baan Zonder Naam (werktitel: Weindorf)
Voorlopige naam bedacht.  :-)
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ha die Kees !

Ik heb een poos naar de foto en de ruimte gekeken en mijn fantasie de sporen gegeven.

Wanneer je op stahoogte (1.80m) je station maakt en dan rechts tegen de deurkozijn een spiraal naar beneden tot 1.25m (zithoogte voor jou ) en je gaat dan weer naar links over het trapgat, dan heb je meer baan én je kunt makkelijker op je zolder komen.
Misschien een andere invalshoek voor je.

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik zie het voor me, daar ga ik op verder studeren. Bedankt.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Citaat van: Tony op dinsdag 27 mei 2014, 13:57:03
Ha die Kees !

Ik heb een poos naar de foto en de ruimte gekeken en mijn fantasie de sporen gegeven.

Wanneer je op stahoogte (1.80m) je station maakt en dan rechts tegen de deurkozijn een spiraal naar beneden tot 1.25m (zithoogte voor jou ) en je gaat dan weer naar links over het trapgat, dan heb je meer baan én je kunt makkelijker op je zolder komen.
Misschien een andere invalshoek voor je.

Grtz Tony

Ik heb zo af en toe gewoon naar de ruimte zitten staren, dat was geen verkeerd idee, Tony. Je beschrijving van de mogelijkheid begint steeds aanlokkelijker te worden. Ik ben alleen bang dat als ik het station op stahoogte maak, verder niemand dat kan zien, of ik moet een tribune bouwen.  :D
Mijn gedachte is nu station op 1.25 m. en de rest zoals jij aangaf. Cam op stahoogte en zo kan iedereen meegenieten.  :)

Ik ga rustig verder staren  8o
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Je heb al leuke plannen.
Ga zo door.
Gr.ton.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ha die Kees !

Ik heb bij mijn baan 2 opstapjes/plateaus van verschillende hoogte staan voor bezoekers.
De meeste tijd is het toch de eigenaar die aan het spelen is  :P

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik denk dat ik bij de scenery geholpen ga worden door mijn betere helft.  :thumbup: Ze vindt dat erg leuk en loopt bij modelbanen altijd ideeën op te doen. Maar eerst moet ze haar eigen afdeling (poppenhuis) afmaken.  ;)
Twee knutselaars op 1 zolder, in ieder geval zal het gereedschap nooit ver weg zijn  :P
Maar het is weer een flitsend idee.  :thumbup:
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik heb nog eens een poosje voor me uit zitten staren Studenten zaten hard te werken  :P
Ben nu zover dat ik mijn vage ideeën in Trax probeer zichtbaar te maken. Dat wordt nog een feest  8o

Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ben benieuwd !

Denk graag weer mee  :P

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Het staren lukt niet meer, veel te heet op zolder, zweetdruppels belemmeren het zicht.  :biggrin:
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Inmiddels 2 weken verder. Drukte op school, einde schooljaar en alvast opstarten naar het aankomende schooljaar en het weer helpen niet mee met het vinden staartijd. Ook pik ik zo af en toe een wk wedstrijd mee en vraag me dan na afloop af waarom ik heb zitten kijken.
Maar ik vergeet de baan niet.  :)
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
De vakantie is voorbij. Afgelopen week langzaam opgestart, morgen komen de studenten weer.
De zolder is eindelijk leeg, kan ik beginnen met mijn hoofd leegmaken en het begin van een baan op de vloer uitleggen, slopen en weer nieuwe ideeën uitproberen. Ik heb wat programma's uitgeprobeerd om een baan te ontwerpen, ik word er niet vrolijk van. Ik moet het zien. Ik zal regelmatig een foto plaatsen waarop jullie kunnen schieten, als je maar niet met een leger tanks binnen komt rijden.  :)
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ikzelf leg de rails het liefst het uit op de grond en maar passen en nog eens passen en weer dat stukje en dan weer dat stukje passen tot dat ik het mooi vind.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Eindelijk heb ik mijn deel van de zolder kunnen bezetten. Een wat warme nazomer en familiebezoek uit het buitenland zorgden voor de vertraging. Ik heb de zolder opgeruimd en de treinspullen naar zolder gebracht.

Nu gaat het echt beginnen. Op de grond maar eens uitvinden of mijn idee ook werkt. Zo niet gaan we rustig staren en denken.  :)
Foto's volgen.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)

Succes met puzzelen, Kees !

Het ultieme baan plan bestaat niet, je zult altijd concessies moeten doen.
Mijn geweer is geladen en het vizier gepoetst, dus kom maar op met die foto's  :P

Ik heb veel geschetst, maar daarna ook alles uitgelegd en eindeloos verschoven. ( en nachten doorgepiekerd)
Een bankstel in de winkel ziet er thuis ook heel anders uit.......

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Het eerste plan heb ik al afgeschoten, dat duurde niet zo lang. Ik wilde teveel op een te kleine ruimte.
Ben nu aan het staren op het volgende idee: kopstationnetje en containeroverlaadstation (mooi woord voor spoorgalgje  :-) )
Foto's komen dit weekend, ik heb mijn kogelvrije vest al aan.  ;)
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Het beste idee tot nu toe. Foto 1 geeft een deel van het kopstation weer met sporen 1 en 2. Sporen 3 en 4 worden onderdeel van containeroverlaadstation. Op foto 2 is te zien waar het containeroverlaadstation komt te liggen, met misschien nog spoor 5 als omloopspoor. (Wat is goedkoper, een partij wissels aanschaffen of een mooie loc?) Ik kan een plaat boven het trapgat kwijt waarop de weg naar ingang containeroverlaadstation en de doorgaande weg komen te liggen. Verder komt er een deel van het stadje langs het trapgat te liggen.
Ik moet volgende week maar in Houten gaan kijken en daar nogal wat kleine stukken rails kopen, de afstand tussen spoor 1 en 2 is mij net iets te groot en ze komen altijd van pas om sporen gelijk te laten eindigen.

Schiet maar  :D
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)

Pang !!!!

Bukken Kees  :P

Hier is nog niet veel over te zeggen/scieten, Kees.
Wat ik zeker zou doen, is een klep maken die over het trapgat past en stevig genoeg is om op te staan.

Dan even een oude koe uit de sloot;

Stel, je maakt dit sporenplan je gaat naar rechts met je rails, ga je rechts de hoek om , spiraal naar boven en zo'n 50 centimeter hoger heb je de volgende baan eventueel met een keerlus boven het trapgat.
Voordelen; je trein is langer onderweg en gaat echt ergens anders naartoe en je hebt een baan die bijna 2 keer zo groot is !
                Per saldo kun je dus ook 2 keer zo lang knutselen  :P

Nadeel: je zult de spiraal moeten bekleden, eventueel deurtjes of panelen maken, om er goed bij te kunnen.

Zo, nog 5 kogels over.......Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Bedankt voor het schot en de oude koe. Ik zit ook druk te prakkedenken waar de keerlus moet komen.
Plank die sterk genoeg is mij te dragen moet nog uitgevonden worden, vloertje gewapend beton is beter. Ik ga rustig verder zitten staren en neem je kogel mee.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)

Plaat multiplex van 22 mm is sterk zat, Kees.

Je zou trouwens zo de onderste (hoek) tafel kunnen maken en dan met dozen (80x80 cm) een black box (spiraal) neer kunnen zetten.
Zie je in een keer hoe het eruit ziet.
Of twee gaatjes in de muur  :P

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Achter de gipsmuurtjes ligt het vol met allerlei meuk, de buurvrouw ziet me al aankomen op zolder  :P en de huurbaas zal ook niet blij zijn. Ik ga zo nog even zitten staren en neem alles mee. Bedankt voor alle input en kogels.  :D
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Het thema van het goederengedeelte is containers en DHL distributie. Zoals ik het nu in mijn hoofd heb, komt dat gedeelte in het verlengde van het kopstation, ruimte is daar geen probleem.
De deze week gekochte DHL vrachtwagens zijn een leuk begin. De eend is iets te groot voor een gepland vijvertje  >:-D
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Weer een verder, niet veel kunnen doen. Wel gestoeid met het banenplan bij het station. Er is een uithaalspoor bijgekomen (spoor 5). Spoor 4 zal hoofdzakelijk opstelspoor worden en op spoor 3 worden containers gelost en geladen.

Vandaag ook weer op MP gesnuffeld en ben nu de trotse bezitter van alle spullen op de tweede foto. DHL pakt groots uit.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Weinig vooruitgang momenteel, ik zit aardig in de lappenmand.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Hopelijk niks ernstig.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)

Beterschap, Kees !

Grtz Tony
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Beterschap Kees,

Leuk dat je een DHL distributie centrum gaat bouwen  :thumbup:
Ik heb laats in Guppingen het zelfde gebouw gevonden ( moet nog in elkaar gezet worden ) en er staan al de nodige DHL vrachtwagens.

Bouw jij alvast het voorbeeld  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Bedankt voor de boodschappen, ik kom wel weer uit die lappenmand. Mijn DHL gebouw was al gebouwd toen ik het kocht. Heel netjes in elkaar gezet, hoewel het bouwen ook zeer heilzaam is.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik begin weer langzaam te hobbyen. Ik heb weer wat ideeën en bekijk of het ook in de praktijk kan. Vorige week ook de PIKO DHL loc binnengekregen. Is een supermooie loc, moet nog worden ingeregeld op het mobile station 2, al wel een poging gedaan, maar niet gelukt.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Ik ben weer aardig bezig  :D Alles wat ik had is weg en ik ben druk bezig om een nieuw plan te maken. Uitgangspunt is nog steeds een kopstation met 2 sporen voor personenvervoer. Verder komt er ook nog steeds een verdeelcentrum van DHL. Zoals het nu gaat worden (voorlopig het meeste nog in mijn gedachten) wordt alles veel beter bereikbaar. Ik mag van moeders de vrouw een groter stuk van de zolder gebruiken. Ze is mee geweest naar Rail 2015 en heeft daar vreselijk veel moois aan banen gezien, ik ook trouwens. Ik moet mijn hersens wel snel laten werken, over 5 weken krijg ik een nieuwe knie  :) en ben dan een week of 6 uitgeschakeld.  :? :-( :thumbdown:
Foto's van wat er ligt volgen binnenkort.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Eindelijk weer met de gedachten bij mijn baanplan. Na mijn operatie tijd zat om daar aan te denken. Mooie plannen zaten er in mijn hoofd. Uitvoerbaar? Geen idee.

Het werd weer staren en in mijn gedachten veranderingen aanbrengen. Op ons forum zag ik dat er een aantal modulebakken werden aangeboden. Aan het meten, maar helaas, volgens mijn meetmethode ging het net niet lukken. Nu zijn er gelukkig mensen die wat slimmer zijn dan ik. Een zaag was de oplossing. Dingen netjes slopen lukt me nog wel en de boel aan elkaar zetten zou ook nog wel lukken.

Een afspraak gemaakt en naar Friesland gereden om de bakken op te halen bij Robtrein. Mooie bakken en snel achter in de auto. Nog een lekkere bak koffie en stiekem hopen dat de post zou arriveren met de 3Railwagon. Helaas had de Friese post het druk en zag ik geen wagon. Rob, bedankt voor de hartelijke ontvangst.

Nog wat toeristisch rondgereden op de platteland (letterlijk) en toen weer richting huis. De volgende dagen stukje voor beetje de spullen naar zolder gebracht en de poten onder 1 module gezet. SCHRIK.  :O  8o Zelfs een zaag zou hier niet helpen. Door de mooie hoogte van het geheel zou het niets worden op dat gedeelte van de zolder.

Ik ga nu de andere kant van de zolder inpikken en houd ook nog een gedeelte op de oude plek. Alle plannen in de prullenbak en door de zomer de boel verbouwen en nieuwe plannen maken. Met het goede voorbeeld van een bak moet ik ook zelf nieuwe bakken kunnen maken. 

Ik houd jullie op de hoogte.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Zie dit draadje voor het eerst, en mijn eerste gedachte betrof de deurtjes: waarom geen schuifdeurtjes, dan heb je al veel meer vrijheid. En natuurlijk een baan op wieltjes, want dan trek je dat stuk bij die deurtjes even naar voren als je erbij moet.

Met deze ruimte is een kopstation of een diorama te prefereren, maar als je erg inventief bent, zoek je uit hoeveel diepte de afgetimmerde ruimte heeft, en dus of je die (en zo ja op welke hoogte) kunt benutten.
Re: Baan Zonder Naam (maar dat komt nog wel)
Van het gedeelte waar de baan nu komt heb ik nog geen foto's. Ik moet eerst de boel van de ene naar de andere kant slepen. Bed en bureau en een aantal kleine kastjes. Daarna komen foto's van de nieuwe opzet. Zal wel even duren want de temperaturen gaan stijgen.  :(