Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen

Gestart door pwissink maandag 28 april 2014, 23:23:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hallo allen,

Vanavond bezig geweest om een defecte decoder van een M 34132 te vervangen door een nieuwe van ESU. De originele was defect gegaan (M delta decoder). Op aanraden van mijn treinen boer de ESU lokpilot v4 gekocht. Deze volgens de handleiding ingebouwd maar helaas motortje loopt niet. Wel de verlichting werkt en geeft ook de juiste rij richting aan. Nu heb ik het vermoeden dat het aan het protocol ligt. Heeft er iemand tips of hetzelfde probleem? Of beter nog, de oplossing?

Gr. Peter
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hallo Peter,

Welk artikelnummer heeft de lokpilot decoder, m.a.w. is het de dcc uitvoering, de multiprotocol of de M4 uitvoering. ? Als je de dcc uitvoering hebt, kies dan ook het dcc protocol in je besturingssysteem.
Bij de twee andere uitvoeringen moet het niet uitmaken welk protocol je kiest.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Een delta motor is meestal een Ac motor.(drie draden.)
En dat werkt niet op een esu decoder. 

Dus Heb je in de winkel wel verteld dat je een decoder voor een marklin delta motor nodig had?

Robin
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
waarschijnlijk de motor. Permanent magneet van Hamo of Esu erin, of ombouwen met marklin  5phoog vermogen setje .
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Volgens de beschrijving http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=34132 zit er al een motor met
Permanentmagneet in. Waarschijnlijk is de motor kapot. Testen met gelijkspanning, bijv. Een 9 volt batterij.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Allen,

Even wat meer info geven. De ESU is een LokPilot V4.0 54610. De motor van de lok is getest en werkt. Betreft een niet standaard Marklin motor (ik denk een Faulhaber of Maxon exemplaar wat wel vanaf de fabriek erin zit). Ik heb met mijn MS2 via het DCC protocol wel de verlichting aan kunnen sturen, de rijrichting wordt juist verlicht. Het MM2 protocol gaan de lichten knipperen. Met de 6021 heb ik nog geen test mee gedaan.
Ik heb de hele lok mee genomen naar de winkel, kan zijn dat de verkoper (en ook meerdere forummers hier) de indruk had dat er een standaard motor van M in zat. Iemand een idee?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hier een overzichten foto met de originele delta decoder:
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hier een ombouw naar een Kuhn T145. De motor is gewoon aan te sturen met een DCC decoder dus ook met je LokPilot.

http://www.michaelsen-ellerau.de/Modellbahn/Basteln/Antriebe/BR92/br92.html

En hier een ombouw naar een C90 decoder. Da's natuurlijk ouwe meuk maar meer bedoelt als voorbeeld.

http://home.arcor.de/moebo/eigeneanl/tips/BR92-C90Umbau.htm

Draden grijs en oranje naar de motor en goed aangesloten?

Gr, Ben.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hallo Spoorman. Ik had beide webpages al eens gezien. Valt mij wel op dat bij de C90 ombouw, er over beide aansluitpunten op de motor nog een diode? condensator? loopt. Deze heb ik niet terug geplaatst.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Het is een condensator die als vonkblusser werkt, dus een ontstoorder is.
Op zich niet zo heel erg belangrijk, met de huidige stand der techiek (goed afgeschermde coax bij radio en tv) komen deze storingen niet ver.

grt Piet.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Ik heb alles nog eens goed na gelopen, draden zitten goed om. Ook met de 6021 krijg ik de motor niet aan de praat. Bromt wel een beetje maar gaat niet lopen. Verlichting reageert wel goed.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Nou, dan maar weer stapje voor stapje uitvlooien waar het probleem zit. Decoder uitbouwen en lok testen met een 9V batterijtje. Loopt ie lekker, dan zit het probleem daar niet. Dan de decoder even aan een ander motortje (eventueel andere lok met gelijkspannningsmotor) koppelen. Als dat draait dan is de decoder ook in orde. Blijft over - en dat is het meest waarschijnlijk - dat er ergens een aansluiting niet goed zit. Motortjes brommen doorgaans wanneer ze wisselspanning krijgen en gelijkspanning willen hebben of andersom. Ook het onder spanning zetten van een geblokkeerde motor leidt tot brommen. Kun je een duidelijke foto plaatsen van de lok met decoder aangesloten?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Peter, heb je wel dat printje met die twee spoeltjes en diodes ertussen uit gehaald?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Ik heb nog wat meer info gevonden: de motor is van Bühler, zie lijst http://up.picr.de/8988595rya.pdf?rand=1323723322
Er is een dubbelpak van deze motor te koop op Ebay, er staan ook wat meer gegevens in deze advertentie klik
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Ad, dat printje is eruit gehaald (op de hierboven vermelde websites is deze ook verwijderdt).
Hvanschaik, motor is getest en werkt.

Ik zal morgen een foto plaatsen hoe het er momenteel bij ligt.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Als de motor werkt en hij drijft niet het loopwerk aan als hij in de loc zit, dan zou je denken dat het loopwerk is geblokkeerd of heel zwaar draait.
Heb je dat al gecontroleerd.

grt Piet.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hallo Piet, motor had ik los gehaald van loopwerk. Deze werkte, loopwerk loopt ook soepel. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze decoder dit type motor niet kan aansturen  :(
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Heb je al eens de motor op de decoder aangesloten maar niet in het frame gezet, zodat hij vrij kan draaien?

Wat gebeurt er dan is de motor netjes voor/achteruit te schakelen en in snelheid te regelen?

grt Piet.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Citaat van: pwissink op dinsdag 29 april 2014, 22:57:57
Hallo Piet, motor had ik los gehaald van loopwerk. Deze werkte, loopwerk loopt ook soepel. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze decoder dit type motor niet kan aansturen  :(

Hij kan hem vast wel aansturen.Ja moet hooguit wat cv,s aanpassen aan de motoreigenschappen. Kijk maar eens op pagina 35 van het meegeleverde boekje.

Robin
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Als ik het goed begrijp heb je de testjes die ik voorstelde al uitgevoerd en alles werkt? Dan gaat er iets mis wanneer alles in elkaar zit. Een draad die het loopwerk blokkeert? Een brommend motortje wijst op "ik wil wel, maar ik kan niet". Deze motor heeft geen bijzondere decoder nodig (geen soft-drive sinus ofzo) en het wijzigen van cv's is alleen nuttig om motor en decoder optimaal op elkaar af te stemmen. Daar zit niet het verschil tussen wel of niet lopen. Ik ben benieuwd naar de foto.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Die Bühler motor is een doodgewone DC motor en elke decoder kan deze aansturen.
Ik ga eerder aan de decoder twijfelen, of aan de decoder en hoe deze is aangesloten.
Misschien een overbodige vraag, maar je hebt toch wel de ESU kleurcodering aangehouden?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hallo Kappa,

Ja, ik heb volgens de tabel gewerkt die in de bijgeleverde handleiding staat. Dus de code van Marklin met de bijbehorende code van ESU. Bijgevoegd een foto van de patiënt.

Groet,
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Zo op het eerste gezicht zit alles goed, ik neem tenminste aan dat die witte draad (zit aan blauw, eerst wit, dan stukje zwart, dan weer blauw) eigenlijk de blauwe is die beide lampjes voedt?! Logische volgende stap is dan alle verlichting los solderen (pas op voor kortsluiting) en dan de werking van de motor controleren. Vervolgens eerst één lampje aansluiten, dan het andere, één van de drie gebruikers doet niet wat hij doen moet, maar welke?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Het wordt wat lastiger een oorzaak te vinden Peter.
Kun je de CV's 53,54 en 55 uitlezen met de MS2?

Verlaag anders eens de PWM frequentie naar 20kHz, door de waarde 17 in CV49 te schrijven.

Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Citaat van: pwissink op dinsdag 29 april 2014, 22:57:57
Hallo Piet, motor had ik los gehaald van loopwerk. Deze werkte, loopwerk loopt ook soepel. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze decoder dit type motor niet kan aansturen  :(

Je hebt ze dus beiden los getest.
Maar loopt de motor samen met het loopwerk ook goed op een batterij /losse stroomvoorziening?
Je zou hem bijvoorbeeld niet helemaal correct hebben teruggeplaatst.
Dit moeten we even uitsluiten voordat je met allerlei cv's gaat stoeien.

Mvg Robin
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Ik ben momenteel mbv MS2 de lok aan het uitlezen maar krijg de melding 'lok niet programmeerbaar'. Iemand een suggestie?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Tja, dat kan op meerdere zaken wijzen. Decoder kapot, dat lost gelijk alle problemen op. Toch geloof ik dat niet, omdat bij verschillende tests de zaken wel werkten. Ik zou opnieuw beginnen: decoder losmaken en met twee draadjes aan je MS2 verbinden. Dan testen of hij uitgelezen kan worden. Als hij dat wel goed doet, dan zit er toch iets fout in je bedrading. Daarna dus weer doen wat ik eerder voorstelde, nl eerst de motor aansluiten, testen, dan één voor één de lampjes aansluiten en testen. Uiteindelijk moet je kunnen vinden waar de fout zit.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lok gewist van MS2 en opnieuw erin gezet. Daarna kan ik wel de CV's lezen (aanpassen volgens tabel 25 voor Buhler motor), geeft echter geen resultaat. In de handleiding kon ik ook lok 36330 uit de data bank halen (MM2 format). Ook geen resultaat. Zal wel weer even duren voordat ik de soldeerbout weer in de hand kan nemen ivm drukte op het werk... Dan maar stap voor stap opnieuw beginnen. Baal er wel van
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Heb nog even naar de lok gekeken. De motor bromt als ik de snelheid wat verhoogd maar komt niet in beweging. Trouwens, waar en hoe kan ik de fabrieks instellingen van de decoder weer terug zetten?

Groet,
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Waarde 8 in CV 8 en je lopi is weer zoals hij standaard ingesteld staat.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Top, bedankt Piet.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Vandaag wat tijd gehad om dit oude project weer wat leven in te blazen. Lok Pilot v4 ingebouwd, werkt dus niet. Decoder gereset naar fabrieks instellingen heeft ook geen effect. Motor getest met 9volt batterij en deze werkt. Decoder getest op andere (delta) lok en deze stuurt de motor wel aan. Wel niet geweldig goed maar hij draait. Dus ik weet het niet meer. Misschien toch eens kijken voor een andere decoder. Iemand tips?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Peter, heb geen andere lok of zelfs een DC motor waar je de decoder mee kan testen?
Normaal gezien zit er tussen de motor polen een condensator van ongeveer 1nF, maar dat verklaart niet waarom de motor met de decoder niet draait.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Je doet iets wat niet hoort te kunnen: een decoder voor een gelijkstroommotor stuurt een Delta lok NIET aan, tenzij je de ene motordraad aan één borstel hangt en de andere aan één van de spoeldraden. Normaal gesproken verbind je de draden met de beide borstels en dan zal de alstroom motor niet draaien, omdat hij geen permanent magneet bevat. Je geeft aan dat de motor in ingebouwde toestand op een batterij goed draait, dan is er mechanisch niets aan de hand, tenminste als dat voor beide draairichtingen geldt. Vervolgens moet je de decoder testen met een andere gelijkstroom motor, liefst eentje die 12 volt of iets meer kan hebben. Draait die motor dan is de motoraansturing van je decoder ook oké. Dan maar weer stap voor stap inbouwen, rode draad aan de sleper, zwarte aan de lokmassa en grijs en oranje aan de motor. Kan haast niet anders of de motor moet nu werken. Dan één voor één de verlichtingen weer aansluiten en steeds tussendoor alles op juiste werking controleren. Moet raar lopen als we het probleem zo niet kunnen lokaliseren en oplossen! Succes!
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Ga er morgen weer mee verder. Dus alles los solderen, rood op de sleper nakijken, zwart op de lok behuizing. Grijs en oranje op de motor. Morgen meer hierover. Thx voor nu.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
hvanschaik als je de voorgaande berichten goed had gelezen dan wist je al dat het om een gelijkstroom motor met vliegwiel gaat en niet om een wisselstroom motor!
Als ik dit zo lees allemaal dan denk ik dat de decoder gewoon defect is heb je de bon nog en is die jonger dan 2 jaar gewoon terug naar de winkel is garantie of stuur het op naar ESU!
dit is ook de reden dat ik alleen nog mtc21 of pluz22 decoders gebruik met dragerprint kan ik alles solderen doormeten en als alles goed is decoder erin drukken
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Kan je de motor uitlezen en programmeren met een Lokprogrammer? Misschien iemand in de buurt.

Mocht je motor na wat aanpassen toch draaien maar brommen, dan kan dat verbeteren door adaptieve frequentieregeling uit te zetten.

Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Heer Glaser, ik vind een terechtwijzing niet erg, maar dan moet hij wel "terecht" zijn. Ik heb dit topic van begin af aan gevolgd en ook de foto's goed bekeken! Mijn adviezen zijn allemaal gericht op het opsporen van een fout bij de aansturing van een gelijkstroommotor door een Lopi 4. Waarschijnlijk heb je mijn opmerking over het testen van de lopi "op een andere (delta) lok" niet goed begrepen.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Heer van schaik,heb om een of andere reden over het stukje heen gelezen dat de decoder getest was op een andere delta lok
Maar het woord delta zegt niks over de motor die zich in de lok bevind!
En voor zover ik het heb kunnen vinden maakt Buhler alleen gelijkstroom motoren,en ook ESU geeft aan dat hun decoders uitermate geschikt zijn voor dit type/merk motor!
Peter heb je de motor ook belast getest met een batterij? heb namelijk nu het idee dat de motor het niet trekt,kan door een gebrek aan smering komen of de motor is toch defect komt koppel te kort!

Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
De decoder werkt op een andere lok, de motor loopt van die lok. De motor van de 34132 loopt wel op een 9 volt batterij, loopwerk loopt ook goed. Ik vind het wel interesant dat de motor die in de 34132 zit een gelijkstroom motor is, terwijl van de andere lok een typische marklin motor is (wisselstroom?). Volgens de handlijding (ja, met lange ij want duidelijk is deze niet) van de lok pilot, staat in dat de decoder geschikt moet zijn. Ook in de hier boven beschreven links gaat het om standaard decoders?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Volgende poging. Ik blijf struikelen over het testen van je 54610 decoder in een lok waarvan je nu aangeeft dat er een "typische Märklin motor" in zit. Is de veldspoel niet vervangen door een permanent magneet (Hamo of Esu) of zit er een complete hoogvermogen motor in? Zonder hulpmiddelen kan een 54610 alleen een gelijkstroommotor aansturen. Kun je een foto plaatsen van de motor van die andere lok? Goed, dan terug naar de 34132. Als de motor plus drijfwerk op een 9v batterij goed draait hoef je daar niet meer aan te twijfelen. Als je decoder een andere gelijkstroommotor goed aanstuurt is dat ook in orde. Blijft de vraag waarom die twee in combinatie niet doen wat ze moeten doen en dat moet dan toch zitten in de aansluitingen of in één of meer andere componenten die de werking verstoren. Een kapotte condensator bv. zou het probleem kunnen veroorzaken, maar dan zou je motor ook niet lopen op de 9v batterij. Ook een foutje in de bedrading van de verlichting kan de aansturing van de motor verstoren, dus voorlopig alleen testen zonder aangesloten verlichting! Voor de zekerheid: die test met de 9v batterij heb je gedaan met de motor ingebouwd, zodat de motor ook echt het drijfwerk in beweging bracht? En in beide richtingen? Wauw, pittig!!!
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Nog een keer duidelijk uitleggen. M 34132 heeft een gelijkstroom motor met vliegwiel. Decoder die de treinenboer mij verkocht heeft is een ESU Lok Pilot 54610. Instellingen zijn weer terug naar fabrieks instellingen. Verlichting werkt wel, motor niet. Motor getest met een 9 volt batterij en werkt. Loopwerk getest met ontkoppelde motor en loopt als een naaimachine. Ook de ontkoppelde motor loopt niet, bromt alleen maar. Gisteren decoder getest op een 33723 (v100 br212 standaard uitvoering normale marklin motor) en die motor loopt. Niet super maar loopt. Wat ik nog moet testen is alles lossolderen op de rode, grijze, oranje en zwarte draad na dan. Decoder zou op zowel dc als ac motoren werken? Oh, als besturing gebruik voor te testen een mobile station 2. De baan wordt aangestuurd met 6021.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Er is iets behoorlijk mis met je decoder. De 33723 heeft volgens mijn onderdelenlijst een grote schijfcollector motor - een zgn. alstroom motor - die gevoed moet worden met drie draden: eentje (daar zit dan die dikke spoel in) naar de linker borstel, en twee naar de veldspoel wikkelingen. Mocht je die onderdelenlijst van de 33723 ook hebben: niet te lang naar kijken, er zit een knetter van een fout in. Deze motor kun je alleen aansturen met een 54610 wanneer je één draad aan die linkerborstel bevestigt en de andere aan één van de twee veldspoelaansluitingen. Als die veldspoel geen stroom krijgt is ie niet magnetisch en zal de motor niet draaien. Op die manier bevestigd zal je motor gebrekkig lopen en uiteraard maar één kant op. Hoe je die motor op de 54610 hebt aangesloten en ook nog draaiend kreeg is me dan ook een raadsel. Wat je nog kunt doen is de decoder testen met een gelijkstroom motortje van pak'm beet 12V. Heb je niet toevallig ergens een Lima of Fleischmann lokje liggen? Ik ben bang dat de motoraansturing ergens in het proces een opd.nder heeft gekregen en daardoor is overleden. Soms is ESU heel coulant in het vervangen van decoders, maar voordat je dat gaat proberen als 't even kan eerst die test met een gewone, echte gelijkstroom motor!
PS: dat je decoder zowel dc als ac motoren zou kunnen aansturen is waarschijnlijk een gevolg van spraakverwarring. Ik vermoed dat bedoeld werd dat je decoder een zgn. multiprotocol decoder is en zowel dcc als motorola kan verstaan.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Wat ik lees is: de motor is goed (getest), het loopwerk is goed (getest) en de decoder is goed, werkt kennelijk in een andere lok.

Volgende stap zou kunnen zijn: motorregeling uitzetten door waarde 0 in CV56 te schrijven en zien wat er gebeurt. Als het werkt is het voorts een kwestie van de motorregeling optimaal instellen op de Buhlermotor.

Met groet,
Ben.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Net alles losgesoldeerd. Rode draad opnieuw aan de sleper en de zwarte aan de behuizing. Oranje draad op de motor evenals de grijze draad op de motor aan de ander zijde. Motor komt niet op gang, bromt wel. Zoiets van ik wilmwel maar kan niet. Vervolgens de vraag van spoorman geprobeerd. Cv's kan ik niet programmeren, ik krijg een time out fout. Ik ben bang dat deze decoder naar de kl*te is. Heb de cv instellingen voor een buhler motor nog geprobeerd met het kreng slaat niks op. Nog iemand een laatste tip?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Toch nog eens geprobeerd de loc te wissen op de ms2 en opnieuw aan te melden. Lukt dan wel de decoder te programmeren. In een ander topic stond cv54 op 0 zetten, lok dan kiezen en f1 drukken. De motor loopt dan even hard (met wat rook!). Misschien is dat nog een aanleiding?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Citaat van: pwissink op dinsdag 15 december 2015, 19:40:23
De motor loopt dan even hard (met wat rook!).
Is dit in ingebouwde toestand of alleen de motor! als het dit laatste is dan gaat dat ook niet werken aangezien je juist de belasting nodig hebt om de lok goed in te kunnen instellen!
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
kon je zien waar de rook vandaan kwam? Ik vermoed vanuit de decoder?
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Uit de motor, voorkant (zwart gedeelte). Motor was niet ingebouwd dus onbelast.
Re: Esu lokpilot v4 in een M 34132 inbouwen
Hmmmm er gloort weer hoop. Dat de motor het even op een lopen zet klopt met die test, als het een complete lok betreft kun je op die manier de "ideale" (maar daar zijn ook topics over volgeschreven) cv instellingen vinden. Maar dan die rook.... Ergens kunnen deze decoder en deze motor niet met elkaar overweg. Toch ga ik terug naar een al veel eerder gegeven advies: test de decoder met een andere gewone gelijkstroom motor uit bv. een Lima of Fleischmann lok. Zoiets moet toch nog wel ergens liggen? Ik dring daar op aan omdat je ondanks alle tests nog steeds niet boven water hebt of de decoder een gewone gelijkstroom motor kan aansturen en dan bedoel ik ook vooruit, achteruit en toerenregeling in beide draairichtingen. En nogmaals: die test met de 33723 geeft daarover geen uitsluitsel, omdat daar geen DC motor in zit. De rook uit het motortje geeft aan dat er teveel warmte ontwikkeling is, maar dat kan ook komen - is volgens mij al door iemand opgemerkt - door een te overvloedige smering, als is dat risico bij de gesloten Buhler vrij klein. Ik zou bijna zeggen pak het hele spul in en kom even langs, maar of je daar twee keer 1350 km voor over hebt.....