Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Badische IVh: Liliput of Märklin?

Gestart door Laenderbahn027 zondag 20 april 2014, 21:26:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Badische IVh: Liliput of Märklin?
Hallo,

Is er iemand die een vergelijking kan maken tussen de "oude" Liliput en "nieuwe" Märklin IVh?

Ik heb het idee dat M's variant beter in proportie is, maar het zou niet voor het eerst zijn als dit niet zo conform de werkelijkheid is?

Alvast bedankt voor alle eventuele input.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Badische IVh: Liliput of Märklin?
Hallo,

Inmiddels weet ik dat het in beide gevallen naar alle waarschijnlijkheid om een fantasiekleurstelling gaat, gebaseerd op een ansichtkaart. Toch zijn het mooie locs...

Met vriendelijk groet,
William
Re: Badische IVh: Liliput of Märklin?
Lid sinds: 2009

tijdperk I en II

offline
Re: Badische IVh: Liliput of Märklin?
William,

Het zijn inderdaad fantasiekleuren. Op de website http://diehugs.de/Lokomotiven/Farbgebung/farbgebung.html is veel informatie te vinden over de kleurstellingen van de Badische Staatseisenbahnen. Die waren voornamelijk (donder)blauw en zwart.

Neemt inderdaad niet weg dat de IVh één van de mooiste locs is!  ;)
Re: Badische IVh: Liliput of Märklin?
Ja, de kleur is volgens veel bronnen een fantasiekleur. Echter, ik lees ook dat er geen 100% sluitend bewijs voor is, noch is daar niet meer achter te komen. Laat dit dan maar onderdeel zijn van de romantiek van lang vervlogen tijden, waarbij we echter de enorme verliezen tijdens WOI niet ongenoemd mogen laten.

Met vriendelijke groet,
William