Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing

Gestart door hardwarewizz donderdag 17 april 2014, 21:58:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Anne,

Omdat ik zeker wel serieus wil zijn en ook wel eens heb gekeken of een Raptor iets voor mij zou wezen ben ik toch wel eens benieuwd wat deze meer of misschien minder kan dan andere apparaten. Wat mij vooral veel opvalt is dat de huidige generatie besturingen van zichzelf al een hoop met automatisch bedrijf kunnen uitvoeren en dat zonder software die meewerkt op een andere computer.

Het rare is dat ik veel zie dat men maar een fractie gebruikt van wat het apparaat alleen kan bieden en dit gewoon door trein automatisering software laat uitvoeren. Ik ben dan nog redelijk groen in deze hobby en heb voor een IB2 gekozen omdat deze toch redelijk standaard is en vooral omdat er standaard loconet op zit wat ik bij andere apparaten wel mis of je moet nog een beste buit geld bijleggen om een interface naar mijn gewenste loconet te krijgen.

Begrijp me niet verkeerd want ik heb totaal niks tegen Raptor of een ander merk en kies mijn apparaten puur op mijn eigen behoefte en ben niet zo merk gevoelig.

Wat me wel benieuwd maakt is wat de Raptor meer kan dan de andere veel gebruikte apparaten.

Groet,

Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Walter,

Heel goed dat je dit topic geopend hebt, vraag me iets waarvan jij denkt dat Raptor dat niet kan, als voorbeeld: heeft Raptor een automatisch "rem-leer" proces?

Het antwoord luidt dan:

001 REMmelders naar kruipsnelheid

Op de baan komen extra S88 (rem)melders te liggen, waarvan de lengte mag varieren. Vanaf het moment dat de S88 (rem)melder door een trein bediend wordt, en het bijbehorende hoofdsein op rood staat, dan gaat de treinafremmen, tot de ingestelde kruipsnelheid, naar het stopmeldpunt bij het sein. Aldaar stopt Raptor de lok precies voor het sein. De stopmeldpunten kunnen dan 20 cm voor het sein beginnen, of vaak nog korter.

002 Optrek/Afremgewicht simulatie instellingen(ook oude decoders)

Daarmee zijn (oude) decoders zonder massatraagheid gewoon te gebruiken in combinatie met de Raptor remmelders(001). Tevens kunt u de decoders met ingebouwde massatraagheid individueel fijnafstellen, zelfs tijdens het automatische bedrijf, zonder de lok zelfs maar van de rails af te halen!

012 Gemeten remmen per loc volautomatisch regelen(icm 001 & 002)

Daarmee hoeft u vrijwel niets meer in te stellen omdat Raptor voor elke trein bij elk sein afzonderlijk de remkarakteristiek tijdens het
automatisch rijden meet en regelt, zodat een schitterend remgedrag ontstaat. De stopmeldpunten behoeven dan slechts nog maar tot 10cm voor elk sein te beginnen, of soms zelfs nog korter. Tevens maakt de locatie van de remmelders op de baan dan ook niets meer uit, u kunt deze dus neerleggen op elke plaats die u het handigst (te monteren) en/of "strategisch" gelegen
vindt! Verder bepaalt deze module aldus volautomatisch de ideale remkarakteristiek voor elke trein voor elk sein, voor elke naderingssnelheid en ongeacht welke afstand van de aangelegde remmelders. Deze automatische remmeting wordt gedaan tijdens het Automatische Trein Bedrijf en volgt voortdurend het verschuiven/verandering van alle locomotief decoders / motoren
eigenschappen in de tijd. Men plaatst simpelweg (nieuwe) treinen op het spoor en Raptor doet al het automatische kalibreren!
Heeft module 001 en 002 nodig om te werken.


Totaal dus 3 aanvullende softwaremodules

Beste Walter, ik zie je vragen graag tegemoet.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Dus wat is nu het antwoord Anne? Ja of Nee... met zo'n wollig antwoord is het even gokken of het kan. Het korte antwoord is dus blijkbaar volgens het wollige antwoord: Ja, met een maar. Let wel niet met de standaard Raptor. Je moet 3 extra modules van ? 7,95 aanschaffen om het te laten werken.

Aan gezien je graag Raptor vergelijkt met centrales en losse software op een PC zullen de mogelijkheden vrij wel hetzelfde moeten zijn. Mijn vraag: Het automatisch omlopen van een lok: Dus trein met lok binnen laten lopen, lok afkoppelen (automatisch), lok omlopen met eventueel keren op draaischijf, lok aankoppelen en trein verder laten rijden.

Groet Ronald.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Ronald,

Volgens mij heb ik niet gezegd dat het alleen over de basis Raptor zou gaan, verder gebruik ik de teksten die ik vind op de website, ik kan die wel weer "vertalen" (lees uittypen), maar aangezien ik wat gehandicapt word door reuma doe ik dat liever niet.

Je tweede alinea: ja hoor, met wat puzzelen en diverse aanvullende software opties gaat dat lukken, zoals ik in 2012 op een vraag van een bekende hobbyist/leverancier uit het Drechtstedengebied kon antwoorden, daarna kreeg ik niets meer te horen en stond de baan op Eurospoor 2013 bestuurd door Koploper.

Ik wacht de verdere discussie af, het zou leerzaam zijn voor iedereen als we hier een vergelijkje zouden kunnen lezen tussen het ontwikkelde Koploper, het in ontwikkeling zijnde iTrain, het freeware RocRail en de Raptor.

Groet, Anne W

Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hallo Anne,

Ik had ondertussen al op de Raptor webpagina gekeken in de uitbreiding module omschrijving en moet zeggen dat de Raptor van zichzelf dus zonder bijkomst van een extra computer inderdaad wel veel kan wat met mijn IB2 of IB-COM niet kan. Mijn vorige opmerkingen waren dan niet helemaal raak maar, zonder vergelijk tussen een Ecos2, CS2 of bijvoorbeeld een Viessmann Commander die je ook niet vaak hoort noemen is het eigenlijk niet compleet.

De software Rocrail is geen freeware maar opensource. Je kunt Rocrail inderdaad gratis gebruiken maar dan heb je niet alle functies die in de software zitten en de nieuwigheden die nog gaan komen. Je kunt die extra's krijgen door een donatie te doen dus helemaal FREE is het dus niet. Ook is Rocrail niet alleen maar software maar ook hardware voor je spoorhobby dus een compleet concept voor redelijke prijs. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden om een beetje te solderen maar je kan per verzoek hardware zelfs gebouwd kopen.

De keuzes tussen hardware en software voor onze hobby zal toch wel altijd een kwestie van smaak en persoonlijke wensen blijven en ben daarom ook wel blij dat er zoveel diversiteit is en dus ook voor   iemand met een wat kleiner budget want als je niet uitkijkt ben je zo honderden euro's lichter en of koop je iets wat achteraf niet helemaal aansluit op je persoonlijk wensen.

Groet,

Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Kijk Walter,

Zo kan ik deze discussie waarderen.  :)

Ach, zelf ben ik van de zelfbouw met Edits. Daar heb ik nog steeds bruikbare componenten van die toepasbaar zijn met mijn IB.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Volgens mij kan RapTop op dit moment niet omgaan met LocoNet terugmelders, etc of het moet ondertussen aangepast zijn. Bij veel module verenigingen zal LocoNet favoriet zijn i.p.v. de standaard S88-modules, want de nummering van de modules is niet afhankelijk van de volgorde van aansluiten, terwijl dit bij S88 wel het geval is. Dus elke keer als een baan op een andere manier opgebouwd wordt is er een probleem met de nummering.

Verder kan RapTor niet omgaan met Dinamo, waarmee je analoog en digitaal door elkaar kunt rijden.

Groet,
Bert
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: treinbert op vrijdag 18 april 2014, 21:56:11
........

Verder kan RapTor niet omgaan met Dinamo, waarmee je analoog en digitaal door elkaar kunt rijden.

Groet,
Bert

Dat geldt voor elk digitaal system behalve Dinamo.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Walter,

Hartelijk dank voor de genomen moeite om eens te kijken op de website, en nee, de Viessmann Commander wordt denk ik nog minder toegepast als de Raptor.

En hartelijk dank voor de uitleg over RocRail, ik en anderen heb weer wat geleerd.

Beste Olav,

Ja Edits is gewoon betrouwbaar gebleken, draait bij mij nu 19 jaar, alleen de centrale niet meer, die hangt "met pensioen te wezen" onder de baan.

Beste Bert,

Wie kan er buiten de IB rechtstreeks omgaan met Loconet, ik heb daar pas eens over gediscussieerd met Raptor, zonder succes overigens.

Gezien het feit dat de Raptor een centrale en software ineen zijn, kan Raptor per definitie niet omgaan met Dinamo, welke centrale zonder automatisering wel?

Beste Ronald,

Je vraag: ik heb het baanplan, met draaischijf, al zo'n beetje in mijn hoofd zitten, nu nog de uit te voeren rijwegen "langs lopen" om te zien wat ik tegen kom, dus hou dit topic in de gaten, in 2012 zat ik op een baanplan te wachten die de desbetreffende persoon aan mij zou mailen.......

Ik zie nog steeds graag verdere vragen tegemoet, ook als ze negatief zijn voor wat de Raptor kan, verder probeer ik met mijn beperkte kennis vragenstellers te helpen, wat mijn vandaag het volgende PB opleverde (het gaat over het programma Railware en de centrale van Tams):

quote

Allereerst bedankt voor de door jou genomen moeite.
De door jou gegeven info helpt mij enorm! Bedankt hiervoor.

De door jouw genoemde ervaringen met de 128 stappen herken ik zelf ook. Bevestiging neemt dan twijfel weg.
De in railware staande info over mfx is erg sumier. Ik haal mijn info van Reinders forum. Ook hier is het behoorlijk zoeken.

Ik zelf speel wat met mm27 en mm28. Is erg lok en decoder afhankelijk.

Nogmaals bedankt voor de info!

unquote

Dus ik ben niet echt eenkennig, groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op vrijdag 18 april 2014, 23:09:15
Wie kan er buiten de IB rechtstreeks omgaan met Loconet
O.a. Digitrax, Uhlenbrock, KM1, Roco/Fleischmann, RocRail. Met L.NetConverter ook de CS1R, ECoS1 en 2.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hoi Anne W,

Zoals Peter beschrijft, kunnen bijna alle software programma's met LocoNet omgaan, ook zonder IB. Ik gebruik afwisselend de LocoBuffer van Hans Deloof, de LNet-interface van ESU, de RS232-convertor van Wim Ross en de Ethernet oplossing van Peter Giling om LocoNet aan te sturen.
Ik gebruik in ieder geval iTrain, KopLoper en RocRail met deze combinaties.

Groet,
Bert
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Ik moet eens in die Loconet Converter "duiken" of is er iemand die hier een beschrijvinkje van wat deze converter kan doen, wil plaatsen?

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hallo Anne,

Over LocoNet kun je op Internet voldoend informatie vinden.
Zou je LocoNet i.c.m. een Raptor willen gebruiken zal men een converter moeten ontwikkelen die een vertaalslag maakt tussen de RBus en LocoNet. Net zoals ESU een L.Net converter, die een vertaalslag maakt tussen de CAN-bus en LocoNet, heeft ontwikkeld.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Peter,

Hartelijk dank voor je informatie, Uhlenbrock, Fleischmann  en KM1 is dezelfde stal, de Esu producten is niet rechtstreeks, ik had al zo'n vermoeden met die converter, ik zal eens "stoken" bij mijn vriend, maar geef mezelf weinig kans, de noodzaak voor mij is er ook niet echt, het enige wat ik voor mezelf als voordeel kan zien is de vrije nummering van de terugmelders, het terugmeldsysteem is al storingsvrij.

Alle andere Lezers,

Verder geen vragen?, ik heb nog wel een paar wensen uitstaan bij de b.g. vriend, dus "er valt nog wel wat te vinden wat Raptor niet kan"...

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Haha, Anne.

ja, er is nog iets, wat bij mij niet helemaal lukt, met Raptor.

Ofwel, voor mij daarin tekort schiet.
niet besturingstechnisch, maar louter qua presentatie.
Maar heb daar met je/onze b.g. vriend al eens over geboomd.

Maar, misschien gaat dat ook niet met de andere centrales.
het gaat om het weergeven van naam van de lok.
Ik programmeer graag een lok als bv. DBAG 101 008-4 in het keuzemenu, gekoppeld aan het MM2 adres.
Niet zo belangrijk, maar mis net wat extensies.
En als je 30 verschillende loks uit de serie 101 hebt, gaat het wel meespelen.

Gr. Marcel
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op vrijdag 18 april 2014, 23:09:15

....... ik heb het baanplan, met draaischijf, al zo'n beetje in mijn hoofd zitten, nu nog de uit te voeren rijwegen "langs lopen" om te zien wat ik tegen kom, dus hou dit topic in de gaten, in 2012 zat ik op een baanplan te wachten die de desbetreffende persoon aan mij zou mailen.......


Als je deze simpele treinbeweging voor elkaar krijgt: (wat met zo'n beetje elk fatsoenlijk programma mogelijk is).....



.... doe je pas echt mee in modelspoor automatisering.

Verder: zo te lezen in het 4 jaar oude manual heeft Raptor geen voorziening voor een handregelaar: een lok met de hand besturen, een hele wisselstraat bedienen met één knopje, lokfunctie's bedienen, etc. Dus ook als centrale is de Raptor inmiddels flink onder de maat.

Gr, Ben.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Marcel,

Presentatie: daar in heb je helemaal gelijk, het display is simpel en in de loknaam kun je weinig kwijt en dat is niet echt van de huidige tijd, "vriend" zal wel mee gaan lezen één dezer dagen, en ook hij is een lerende mens (maar ook een "eigenheimer").

Beste Ben,

Ik ben met een beschrijving inmiddels op de draaischijf aangeland, daar heb ik een klein probleempje omdat ik geen draaischijfervaring heb, maar omdat één van de demobanen van Raptor ook een draaischijf heeft zal het toch wel lukken.

Mooi filmpje, ik zou alleen het optrekken wat langzamer maken, de trein sprint nogal weg, slecht voor de passagiers, rails en wielbanden...

Nee, een losse handregelaar bestaat niet, wel een hand-Raptor die je via de R-Bus kunt aansluiten en waarmee je dan ook loks enz. met de hand kunt besturen, kosten 199 Euro per stuk.

Natuurlijk kun je gewoon loks enz. besturen met de normale Raptor, tijdens automatisch bedrijf voor zover je dat volgens Raptor veilig doet, bijvoorbeeld wissels die in een in uitvoering zijnde rijweg zitten kun je niet met handmatig verstellen en loks die in het automatische bedrijf zitten, kun je overnemen met de handregelaar, als je dan probeert een rood sein voorbij te rijden, dan grijpt Raptor is, een ATB dus.

Lokfuncties kun je altijd manueel bedienen en ook in het automatische bedrijf opnemen, wisselstraten als geheel schakelen: zoek de te schakelen wisselstraat op in het menu rijweg-wisselstraat en druk op "YES", de hele wisselstraat zal schakelen.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op zondag 20 april 2014, 10:36:55

Nee, een losse handregelaar bestaat niet, wel een hand-Raptor die je via de R-Bus kunt aansluiten en waarmee je dan ook loks enz. met de hand kunt besturen, kosten 199 Euro per stuk.


Ik zat meer te denken aan iets van een paar tientjes en wat je in de hand kunt houden als je langs de baan loopt. Ik zie mezelf ook niet met een 2e Intellibox door de zolder wandelen.

Gr, Ben.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Ben,

Nee, dat bestaat niet, technisch gezien is dat te maken, maar ja het is de modelspoorwereld, nou niet bepaald een grote en zeker geen wereld waar je rijk van kunt worden.

Overigens kun je wel via een tablet of smartphone met de treinen rijden, maar dan heb je wel een interface, een Raspberry PI en een router nodig, dus niet een paar tientjes.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
In Rocrail kan je met een simpele gamepad voor weinig euro's de treinen besturen en is natuurlijk met een draadloze variant ook mogelijk.

Groet,

Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op zondag 20 april 2014, 14:52:14
Overigens kun je wel via een tablet of smartphone met de treinen rijden
En voor een CS1R of ECoS enkel nog een WLAN.

Rechts een ontvanger aangesloten op LocoNet voor draadloze regelaars.



Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Bedoel je dit setje Peter?
Wel een heftige prijs maar zeker wel leuk.

Groet,

Walter

Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: hardwarewizz op maandag 21 april 2014, 11:13:19
Bedoel je dit setje Peter?
Wel een heftige prijs maar zeker wel leuk.
Valt wel mee. De hobby mag wel eist kosten.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Ja dat zeker wel maar als ik die euro's toch al uitgeef koop ik liever deze. Er zijn nog veel mooiere natuurlijk alleen dit valt wel in de wenslijst.
Alleen dat geduld valt me zwaar want de leverdatum is weer verplaatst naar 3e kwartaal 2014.

Groet,

Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Peter,

Ik heb de handleiding van de Esu L.Net Converter doorgenomen, als ik het goed lees dan kan het geen volledige Loconet systeem zijn omdat de Centrale geen Loconet Centrale is, klopt mijn interpretatie van de handleiding?


Ik ben niet zo weg van dat kastje zijn uiterlijk, een display met slechts 3 regels op z'n best en een draaiknop die op een plaats zit die, als je je hand aan de knop hebt, je het zicht op het display beneemt, boodschap: al is een apparaat nog zo mooi, er valt altijd wel wat aan op te merken.

Leuk topic geworden dit, groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hallo Anne,
Citaat van: Anne W op maandag 21 april 2014, 18:07:47
Ik heb de handleiding van de Esu L.Net Converter doorgenomen, als ik het goed lees dan kan het geen volledige Loconet systeem zijn omdat de Centrale geen Loconet Centrale is, klopt mijn interpretatie van de handleiding?
Heb je toch niet helemaal goed gelezen.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op zondag 20 april 2014, 10:36:55
Mooi filmpje, ik zou alleen het optrekken wat langzamer maken, de trein sprint nogal weg, slecht voor de passagiers, rails en wielbanden...

Ik neem aan dat je een grapje maakt? Ik denk dat dit één van de weinige Philo's is die goed rijdt. En volledig geijkt :)

Dat is trouwens ook ééntje voor het lijstje wat niet kan: Op de juiste (schaal)snelheid, bijvoorbeeld 60 km/uur, de treinen te laten rijden op bepaalde . Dat is volgens mij niet mogelijk met de Raptor.

Over de afstandbediening: De IB-IR kan gewoon overweg met de IRIS of de PIKO-variant. Zelfs de handregelaars van Fremo, de Fred, kunnen gewoon gebuikt worden.

Citaat van: Anne W op maandag 21 april 2014, 18:07:47
Ik ben niet zo weg van dat kastje zijn uiterlijk, een display met slechts 3 regels op z'n best en een draaiknop die op een plaats zit die, als je je hand aan de knop hebt, je het zicht op het display beneemt, boodschap: al is een apparaat nog zo mooi, er valt altijd wel wat aan op te merken.

Ik neem aan dat je de Intellibox bedoeld? Of niet? Dat van het display begrijp ik niet zo heel goed. Jouw favoriete centrale R***** heeft nauwelijks 4 regels.... De IB heeft twee draaiknoppen. Dan gebruik je de linker toch niet? Of zie ik dat verkeerd? Over het uiterlijk van je favoriete centrale is al meer dan genoeg geschreven. :)

Groet Ronald.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Freak op maandag 21 april 2014, 10:54:10
Hallo Anne,
En voor een CS1R of ECoS enkel nog een WLAN.

Voor de volledigheid, dit geldt ook voor de CS2  ;)
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Peter,

Uit de handleiding op de Esu site:

Bedenken Sie jedoch, dass trotz des Einsatzes des L.Net converters an der ECoS Zentrale aus dieser keine in allen Fällen vollständige LocoNet?-Zentrale werden kann; der grundsätzliche Aufbau eines LocoNet?-Systems und einer ECoSlink-basierten Zentrale sind zu unterschiedlich. Der L.Net converter wurde entwickelt, um beim Umstieg auf eine ESU Zentrale liebgewonnene Peripheriegeräte an einer ECoS weiterbenutzen zu können.

Gezien het feit dat ik LocoNet alleen van naam ken, kan ik deze zin niet interpreteren, jij wel denk ik.

Beste Ronald,

Ik heb het puur over het ergonomische uiterlijk van het apparaat op de eerste foto in reactie#21, meer niet.

Mooi dat het één van de Philo's is die goed rijdt, ijken zegt niets over hoe snel een trein accelereert, een Porsche is ook geijkt en accelereert veel sneller als een Lelijke Eend, dus denk ik dat de snelheidsstappen verhoging te snel is (of lijkt, komt meer voor bij filmpjes), bij Raptor doe je dat door de lok een gewichtsklasse, van zeer licht tot zeer zwaar met de bijbehorende langzamere acceleratie, toe te delen, er zijn er 7 en dan nog volgens een holle of een lineaire of een bolle grafiek.

Inderdaad met de Raptor kun je niet ijken, ik stel mijn loks dan ook af op de testbaan van de MSG/Den Bosch, gewoon met een chronometer en met de decoderinstelling, verder stel ik de decoder in op lineair en bepaal ik op welke decoderstap hij de Hp2 snelheid rijdt (inderdaad ik rijd Duits), deze decoderstap voer ik in bij de "lage snelheidsinstelling" in de Raptor, hij zal dan een Hp2 sein voorbij rijden op deze decoderstap.

Daarnaast is het mogelijk om per lok en per blok een snelheidsreductie t.o.v. de baanvaksnelheid in te voeren, maar de basis blijft altijd het door mij uitgevoerde meetwerk, overigens is dat accuraat, de b.g. testbaan wordt ook gebruikt voor Traincontroller en daarmee heb ik mijn werk een keer gecontroleerd.

Eén van de bekende Nederlandse Spreekwoorden: over smaak valt niet te twisten, dus over uiterlijk praat ik niet, uiterlijk is wat anders als ergonomie.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hallo Anne,

De ECoS is en blijft een normale centrale. Met de conveter is het mogelijk om LocoNet apparatuur zoals locoNet centrales, terugmeldmodules, schakeldecoders, enz. op de centrale aan te sluiten. Enig verschil is dat er geen LocoNet booster aangestuurd kan worden, Maar dat is ook totaal niet interessant daar een booster via de ECoSlink veel meer mogelijkheden biedt. Denk hierbij maar aan terugmelding zoals MFX of RailCom(Plus).


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Ik heb mijn "omloopverhaal" klaar, maar gezien de agressieve toon van één van de reageerders ga ik de draaischijf er uit halen, daar heb ik te weinig kennis over (mijn baan krijgt geen draaischijf, past niet bij het concept) en ik wil niet dat de goede en voor iedereen kennis brengende discussie over allerlei systemen vertroebeld wordt door een draaischijf.


Peter, je commentaar over de Ecos/L.Net Converter is mij helemaal duidelijk en ook nog logisch i.v.m. MFX, of gaat/kan Loconet ook RailCom, ik zag in de Esu handleiding ook daar wat waarschuwende commentaren over.

Groet, Anne W

Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op maandag 21 april 2014, 23:31:23
of gaat/kan Loconet ook RailCom, ik zag in de Esu handleiding ook daar wat waarschuwende commentaren over.
Beetje leesvoer.
http://www.digitrainworld.com/2013/01/hands-on-uhlenbrock-marco-railcomloconet/


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Dit topic nog eens aandachtig doorlezende zie ik eigenlijk geen agressieve toonzetting. Daarnaast gaat dit toch over Raptor en wat wel en niet kan?

Mocht je er met de draaischijf niet uitkomen kan er altijd geholpen worden, er zitten hier meer mensen met Raptor ervaring. Dit topic krijgt juist zijn waarde als ook Raptor dit netjes voor elkaar krijgt.

Gr, Ben.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Peter,

Hartelijk dank voor je artikeltje over RailCom en LocoNet, na een korte lezing heb ik besloten me er niet verder in te verdiepen, voor mijn doel, het afbouwen en het rijden op mijn baan heb ik het niet nodig, ook kom ik het bij de MSG/Den Bosch niet tegen (vanavond even checken bij Dave, wellicht wel op de N-Baan, die overigens nu rijdt met een Z21 in combinatie met Koploper.

Beste Ben,

Wij hebben wel eens vaker een verschil van inzicht, nu ook weer, ik ben nogal vreedzaam van aard en dus wat gevoeliger, verder nee, ik ga me niet verder verdiepen in de draaischijf, voor de motivatie zie het bovenstaande antwoord aan Peter, en nog eens voor de duidelijkheid, ik ben een Raptor gebruiker en bemoei me alleen met zaken waar ik door mijn ervaring wat bij kan helpen.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Zo je wilt. :)

Hogere Raptortaal maar het schijnt te kunnen.
http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=325.msg1240#msg1240

Merk op de passage van "meneer Mark": waar andere systemen letterlijk en figuurlijk afhaken begint het juist voor Raptor. Da's toch wel lachen. Na 13 augustus 2013 wordt het overigens stil.....

Gr, Ben.

Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Ben,

Ik zal dit topic op het Raptor Forum absoluut gezien hebben, maar niet opgeslagen hebben in mijn databank (lees hersenen), omdat het voor mij niet interessant is.

Ik zie een aantal dingen die in mijn verhaal ook voorkomen, ik zal Mark er eens aan herinneren dat hij dit topic nog af moet maken, ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij vergeetachtig is, of anders gezegd, dat hij zaken waar hij mee bezig is, maar die niet dringend zijn, wel eens helemaal wil vergeten.

Overigens spreekt elk programma zijn eigen "taal" en al die talen zijn onderling moeilijk te begrijpen als je de taal niet hebt geleerd, binnen de MSG/den Bosch zijn een aantal programma's in gebruik, onderling begrijpen de leden de taal van de andere baan als hun eigen baan ook niet.

Bedankt voor je opmerkingsgave, groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Anne,

Zoals je gemerkt hebt ben ik altijd benieuwd naar hardware uit ieders keuken en ik zag laatst dat jij het over een hand-raptor had. Ik heb met volle moed gezocht met vriend google en bij de afbeeldingen zoeken kreeg ik de meest bizarre afbeelding maar niets waarmee je een modeltrein mee kan besturen.
Heb jij toevallig een link of afbeelding waar ik deze hardware kan aanschouwen?

Groet,

Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Walter,

De hand-Raptor staat inderdaad niet op de website en ook niet in de prijslijst, maar hoe hij er uit ziet is heel erg simpel: exact hetzelfde als de normale Raptor, het verschil is dat de automatiserings software er niet in zit, om een beetje een redelijke prijs voor de hardware (kast, display, toetsenbord en elektronica) te krijgen moet je grotere aantallen bestellen en dan kun je ze ook beter voor "mindere" uitvoeringen gebruiken, denk ik.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Inmiddels heeft Mark op het Raptor Forum gereageerd, hij zal het topic afmaken, Ben er staan ook wat opmerkingen/vragen richting jou, als je wilt kun je antwoorden via dit topic, Mark leest mee, maar zal, denk ik, niet reageren in dit forum.

Groet, Anne W

Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Het geheen en weer tussen twee forums, kan leuk worden ?

Citaat van: Anne W op woensdag 23 april 2014, 22:51:44
Mark leest mee, maar zal, denk ik, niet reageren in dit forum.
Mark wordt hier niet afgeslacht hoor.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op woensdag 23 april 2014, 22:51:44

Ben er staan ook wat opmerkingen/vragen richting jou, als je wilt kun je antwoorden via dit topic


Gelezen.

Meneer Mark wil "alvast" een discussie starten via dit forum over Raptor versus een Ecos of CS2. Dat vergelijk is niet te maken, beide centrales kunnen qua automatisering niet wat Raptor kan dus de vraag is onzinnig. Maar dat weet meneer Mark ook wel, hij is niet zo dom als hij zelf zegt te zijn of zijn avatar doet voorkomen en het zijn slechts omtrekkende bewegingen.

Laat hij gewoon doen wat hij beloofd heeft: het topic afmaken en als het effen kan met een filmpje waarin het geheel te aanschouwen is. Dat voegt wat toe in plaats van babbelen over randzaken.

Gr, Ben.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Hoi Ben,

Pas nou toch op!
Mark krijgt al commentaar op het Raptor forum, omdat hij daar antwoord naar jou toe, in een topic waarin jij niet hebt gereageerd.
Straks wordt hij nog van het Raptor forum geknikkerd.  :D

Maar Raptor is toch een leuk machinetje, kan een hoop helemaal zelf, maar heeft nog net niet de finesse die je kan bereiken met een centrale en een PC.
Ieder zijn meug toch!

Met vriendelijke groet,
Peter


Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Peter,

Nee hoor, Mark zal echt niet van het Raptor Forum geknikkerd worden....

Beste Ben en anderen,

Ik zal het topic op het Raptor Forum in de gaten houden en als Mark het "automatiserings" topic heeft vervolgd zal ik waarschuwen, hoeven jullie zelf niet het Raptor Forum te checken.

Beste Peter en Ben,

Ik verwacht niet dat Mark actief wordt op andere forums, dus moet het maar zo, ik heb me overigens ook altijd afgevraagd waarom mooie machines als het CS en de Ecos, dat stuk automatisering niet in zich hebben, al dan niet als meerprijs.

Technisch/software matig zal het niet zo moeilijk zijn, Raptor kan het ook, dus is er een andere reden, ik denk dat het meer in de marketing ligt, bij de automatiseringsprogramma's zijn er zijn forums vol met vragen waarom iets "het niet doet", en dat kost toch menskracht=kosten bij de leverancier.

Groet, Anne W
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Voor mij is het verhaal duidelijk.

De Raptor is inderdaad een apparaat wat zelf een hoop automatische taken kan uitvoeren zonder extra hulp van een computer.

De Ecos2 is een apparaat met een hoog gadget gehalte maar kan uiteindelijk zelfstaand weinig automatisering taken uitvoeren wat gezien de aanschafprijs best wel tegen valt. Het kleuren touchscreen zal wel zo duur zijn en waarom zal ik die nodig hebben als ik alles op een extra computer uitvoer met een nog groter kleurenscherm. Wat je bij deze machine wel hebt is M4(mfx) maar hoor ook wel eens verhalen dat je dit uit ergernis vermoedelijk niet zal missen.

De CS2 is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal dus zijn weinig woorden voor nodig.

Mijn eigen keuze centrale's zijn eigenlijk ook best wel basic en kunnen ook niet veel automatiseren van zichzelf maar mijn keuze voor deze hardware was puur om de Loconet ondersteuning en in 1 van de 2 gevallen geen overbodig kleuren touchscreen wat de aanschafprijs wel erg hoog maakt.

Dit was even een korte evaluatie over centrales die ik voor nu of in de toekomst in het vizier heb en is louter gebaseerd op mijn eigen voorkeuren dus, iedereen moet kiezen wat hij of zij zelf het liefste gebruikt of koopt.

Groet,
Walter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op donderdag 24 april 2014, 11:14:20

.....ik heb me overigens ook altijd afgevraagd waarom mooie machines als het CS en de Ecos, dat stuk automatisering niet in zich hebben, al dan niet als meerprijs.


Ik zou je vraag niet kunnen beantwoorden. Wellicht is er geen markt voor. Ook Raptor is maar een niche.

Maar we dwalen af. Dit topic gaat over wat Raptor wel of niet kan. Dit topic gaat dus niet over wat een CS2 of Ecos wel of niet kan. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat jij elke keer die zijweg in wil slaan maar als je het niet erg vindt hou ik het toch op het onderwerp van de topic start.

Gr, Ben.
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Een Ecos, of Central station is dan wel duur, maar deze hebben wel een grote interne booster, goeie weergave om je baan met de hand aan te sturen. Wil je dat niet kies je al gauw voor een goedkopere centrale.

Mijn eigen mening, Een Raptor is leuk als je FELtegen bent tegen een computer te gebruiken. Heb je geen problemen met een computer, kies die dan en dan een centrale die kan wat jij wilt. Wat een stuk financieel voordeliger kan zijn dan een Raptor, hangt natuurlijk af van je keuze's.

Verder gaat de ontwikkeling van softwarebesturing vaak sneller dan van een centrale. Sommige programma's hebben al zo veel functionaliteit dat het nog jaren duurt voordat anderen op dat niveau zijn, bijvoorbeeld het programma Koploper.

Verder worden we al wespennest gebeuren genoemd :mrgreen:
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op donderdag 24 april 2014, 11:14:20
Ik verwacht niet dat Mark actief wordt op andere forums, dus moet het maar zo, ik heb me overigens ook altijd afgevraagd waarom mooie machines als het CS en de Ecos, dat stuk automatisering niet in zich hebben, al dan niet als meerprijs.
Omdat de fabrikanten de keuze aan de gebruikers overlaat en de mogelijkheden vele malen groter zijn.
Zie als voorbeeld Koploper met als centrale een ECoS of IB. De mogelijkheden zijn een veelvoud van die de Raptor.

Citaat van: Wijbe op donderdag 24 april 2014, 21:55:10
Een Ecos, of Central station is dan wel duur, maar deze hebben wel een grote interne booster, goeie weergave om je baan met de hand aan te sturen. Wil je dat niet kies je al gauw voor een goedkopere centrale.
Een centrale met ?ingebouwde? besturingssoftware is te star. Je bent te afhankelijk van de mogelijkheden /onmogelijkheden van de ?centrale? en mogelijkheden /onmogelijkheden van de ?besturingssoftware.
Een centrale en besturingsprogramma apart is flexibel. Je kunt je eigen keuze centrale en besturingsprogramma (en zelfs het OS) bepalen. Bevalt bijvoorbeeld het besturingsprogramma of centrale om welke reden dan ook net meer kies je voor een andere.

CiteerVerder worden we al wespennest gebeuren genoemd :mrgreen:
Even op het Raptor forum gekeken, lijkt meer een mededelingenboard  :mrgreen:.

Vraag aan Anne.
Als ik nu een vrij groot schaduwstation (of meerdere) heb hoe kan ik dan snel zien welke sporen door welke treinen bezet zijn ?. Of moet ik dat op een 21 inch (A3) blad zelf bijhouden ?.
Nog een vraag als dat mag. Stel ik ben een lange tijd niet meer met de baan bezig geweest. Hoe kan ik snel zien wat het wisselnummer (adres) van een bepaalde wissel is ?.


Mvg,
Peter
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Walter,

Je bent goed bezig, inventariseer, maak je lijstje van eisen/wensen, onderzoek en beslis, heb je bij je beslissing om voor de IB te gaan ook mee laten wegen dat die op Motorola slechts 14 stappen kent, belangrijk als je Märklin loks met een "af fabriek decoder" hebt, want die kun je niet laten rijden op DCC 28 of meer stappen.

Beste Ben,

Sinds dit topic geopend is zit ik te wachten op vragen van de gebruikers van Koploper en iTrain van "kan Raptor dit en dat", maar het is stil, behalve dan de vraag van Ronald en die is al gedeeltelijk beantwoord op het Raptor Forum, dit is ook het antwoord voor Peter, ook ik ben benieuwd wat Koploper en iTrain meer kunnen als Raptor, behalve de display functie op een groot beeldscherm dan, dat is geen basisfunctie van Raptor en onderdeel van het concept, geen computer nodig, dus ook geen problemen met verbindingen, IP adressen en verdere instellingen.

Beste Peter,

Voor wat de flexibiliteit betreft heb je helemaal gelijk, behalve als je met één van de Duitse programma's (Traincontroller en Railware) automatiseert, daar heb je toch wel wat voor betaald en zet je dan niet zo gauw aan de kant, denk ik.

Posities van treinen kun je zien in het scherm "Treinen-Posities", nee per definitie kun je de positie niet visueel zien, tenzij je additioneel een interface hebt, een Raspberry en een scherm en die aanzet en inschakelt.

Vragen staat vrij en daar zat ik op te wachten zoals ik al eerder zei, een wisseldecodernummer op zoeken, betekent de rijweg opzoeken en de wissel opzoeken, beiden vanaf een papier of van de b.g. additionele computer, als je de blokbenamingen logisch invult en weet welke rijweg het is, dan kun je in Rijwegen-Wisselstraat de betreffende wisselstraat opzoeken en dan, als het een straat is met meer wissels, gewoon met de hand schakelend de juiste wissel opzoeken, een nadeel, waaraan ook weer een voordeel zit (bron: de heer J.Cruijff), je leert je baan wel heel erg goed kennen.

Voorbeeld: de Silberberg Strecke 2 van de MSG/Den Bosch (4,2 meter bij 0,8 meter, een enkelsporig ovaal met twee drie sporige stations) heeft meer dan 35 rijwegen en ondanks het feit dat ik sinds het najaar van 2010 slechts een keer of 7 er mee gereden heb, weet ik waar elk blok ligt, gewoon een kwestie van logische namen bedenken voor de blokken.

Als laatste "wespennest", soms heb ik wel eens het gevoel dat ik me, net als een hoop andere bekende modelspoorders, zou moeten beperken tot het vertellen over de bouw van mijn baan omdat het inderdaad wel eens een wespennest lijkt, bekend feit van alle forums over alle mogelijke onderwerpen.

Ik denk dat de beheerder van het Raptor Forum een veel sterker gevoel over dit soort wespennesten heeft, wellicht gevoed door ervaringen op een forum over een bepaald merk software.

Groet, Anne W





Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Citaat van: Anne W op donderdag 24 april 2014, 23:32:43,
Sinds dit topic geopend is zit ik te wachten op vragen van de gebruikers van Koploper en iTrain van "kan Raptor dit en dat"

Waarom?, zelfs als Raptor iets kan wat niet met Koloper zou kunnen afhankelijk of je dat nodig zou hebben met je baan lever je toch in met de mogelijkheden van wat Koploper biedt. Zelfs iTrain komt nog niet in de buurt tov Koploper.

Mvg
Koos
Re: Wat Kan er wel of niet met een Raptor besturing
Beste Anne,

De loks die ik nieuw aanschaf zijn niet van Marklin maar wel 3railers. De paar Marklin locs die ik nog wel heb zijn voorzien van multiprotocol LoPi4 decoders dus ik rijd alleen maar op DCC28 of DCC128. Het is inderdaad wel een gedachte geweest of de intellibox wel alle MM standaarden kan ondersteunen maar ik val toch altijd terug op DCC waarmee ik altijd met veel plezier mijn loks laat rond sjezen.

Als de IB2 stopt met een brandlucht dan kan ik nog altijd terugvallen op mijn ORD3 zelfbouw boosters en een RS232 poort op mijn computer en mijn IP/UDP locobuffer voor de loconet communicatie. Het is gewoon een kwestie van een extra software centrale in Rocrail toevoegen in de vorm van DDX voor DCC/MM ondersteuning of DCC232.

Dit is mijn backup want ik heb helaas mijn IB2 al moeten opsturen voor een consult bij dokter Uhlenbrock maar deze is alweer ontslagen en weer in volle gezondheid. :-)

Groet,
Walter