Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Pluim voor ESu

Gestart door Meine vrijdag 04 april 2014, 19:12:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pluim voor ESu
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Pluim voor ESu
Ik ben sinds een aantal jaren in het bezit van een diverse Esu producten. Helaas nog geen lok, maar die komt er ongetwijfeld ook nog.
Ik ben in het bezit van een Esu Ecos Z/W.

Ik heb bij de aanschaf destijds nog getwijfeld tussen de Ecos en de toenmalige CS1. Ik ben heel blij dat ik toen niet gekozen heb voor de CS1.
Waar Marklin de gebruikers behoorlijk in de kou liet staan, geeft Ecos nu nog steeds uitbreiding aan de "oude" ECoS.
Dit geeft mij aan, dat als ik weer een grote investering moet doen ik zeker weer naar Esu ga en ook zeker niet naar Marklin.

Ook voor de decoders ga ik voor de LOPI's. MFX ed eruit, Lopi v4 erin.
Ik ben in het bezit van een Esu programmer. Dit is ook een super programma (wel aan de prijs).

Is alles goed wat Esu maakt? O, nee. Zeker niet! Kijk maar naar de switchpilot servo.
De programmer kan alleen maar werken met de Lopi's en werkt niet samen met andere merken.

De (jaren oude)Ecos heeft de overgang van versie 2 naar 3 mee gemaakt en nu de overgang van versie 3 naar 4.
Dit alles kosteloos!!!  :-*
Helemaal super is dat je de ecos nu kan bedienen met de computer. Echt een waardevolle verbetering (voor mij), aangezien het scherm regelmatig (bij mij) uitvalt. 

Een DIKKE pluim.

Dit moest ik even kwijt.

Meine
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Ik be het voor 90% helemaal met je eens Meine,
Citaat van: Meine op vrijdag 04 april 2014, 19:12:56
Is alles goed wat Esu maakt? O, nee. Zeker niet! Kijk maar naar de switchpilot servo.
De programmer kan alleen maar werken met de Lopi's en werkt niet samen met andere merken.
Wat is er mis met de Switchpilot Servo?

En op dat laatste punt moet ik even reageren.
De LokProgrammer is heel erg afhankelijk van de combinatie software en de firmware die in de decoder zit, daarom zit er ook een apart programma voor de Lopi 3 en de Lopi 4 bij de programmer.
En dat andere fabrikanten hun eigen ideeën hier over hebben kun je ESU niet kwalijk nemen, vind ik.


grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pluim voor ESu
Wat is er dan mis aan de switch pilots servo?.
Ik ben meer dan overdreven tevreden over die dingen...
Rob
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Pluim voor ESu
Wat is er mis met de Switchpilot servo's?

zie oa: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48665.0

Heel kort door de bocht: Ze werken alleen goed met de eigen esu servo's. Zodra je een standaard servo gebruikt, kunnen/gaan ze brommen (jitteren).
Daarnaast heb ik al twee kapotte exemplaren liggen, (2 van de 8 stuk!) dit kan natuurlijk toeval zijn, maar voor mij voldoende reden om juist geen switchpilot servo's meer aan te schaffen.

Meine
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
Jitteren heb ik ook last van, maar of dat aan de esu ligt, of aan de goedkope conrad servo's, dat weet ik niet.

en 2 van de 6 stuk? ik heb er 9 in gebruik, en allemaal zonder problemen.

Roy
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Jitteren van servo's light absoluut niet aan de decoders.
Dat ligt echt aan die goedkope chineese rommel van 3 tm 7 Euro, dat zijn geen servo's maar ondingen.
De nauwkeurigheid van de servo staat of valt bij de nauwkeurigheid van het mechaniek.
Dit mechaniek moet er voor zorgen dat de terugkoppeling van de hoekverdraaiing nauwkeurig door een potmeter wordt gevolgd en aan de electronica wordt doorgegeven.
En daar zit bij goedkope servo's nou net de kneep.
Een goede RC-modelbouw servo, die werkelijk uren doodstil op het ingestelde punt blijft staan kost al snel rond de 25 Euro.
Maar dan heb je ook een juweel van een servo.

En iedereen die zegt dat servo's van 4,50 bij Conrad, goede dingen zijn, is niet echt op de hoogte.

grt Piet.



Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2011

offline
Re: Pluim voor ESu
Het ligt wel degelijk aan de Esu SwitchPilots en NIET aan de "goedkope" servo's. De esu decoders houden zich gewoon niet aan de standaard die voor servo's geldt. Ze hebben er slechte elektronica in zitten. Dit hebben ze dan weer 'opgelost' door hun eigen servo's ongevoelig te maken, zodat je de esu servo's ook niet echt met andere servo decoders kunt gebruiken.

Het ligt dus zeker niet aan de goedkope servo's, deze werken namelijk perfect met alle andere decoders.

Verder zijn de locdecoders en centrales van Esu inderdaad goede producten met tot nog toe blijvende verbeteringen dmv updates!

Groeten,

Rauke
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: memen45 op zaterdag 05 april 2014, 10:47:30
Het ligt dus zeker niet aan de goedkope servo's, deze werken namelijk perfect met alle andere decoders.

Rauke,

Waarom hebben wij dan constant problemen met wissels in het schaduwspoor van de beide banen¿¿¿

We hebben er vorige week vrijdagmiddag nog snel weer 1 moeten verwisselen, zodat er tijdens de NMF dagen over alle schaduwsporen gereden kon worden. Het probleem bij deze servo's is/was dat de arm, na een tig aantal keer heen en weer geweest te zijn, dusdanig veel speling krijgen, waardoor ze niet meer goed omgaan.

Rob
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Pluim voor ESu
Zit onder het schaduwstation geen Conrad aandrijving? Wat bedoel je precies met de arm? Het metalen staafje?
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Pluim voor ESu
De arm zelf, hieraan zit weer dat metalen staafje aan vast.
Zal het je zo wel laten zien.

Rob
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2011

offline
Re: Pluim voor ESu
Bij mijn weten zitten er alleen servos onder de drierail baan em de tweerail digitaal (hand) baan (beide zonder problemen). Maar ik ben benieuwd wat je bedoelt Rob.

Groeten,

Rauke
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pluim voor ESu
Het zal allemaal zo zijn maar bij mij werken de esu switch pilots servoos met de allergoedkoopste china servoos usd1.95 ps feilloos en perfect... wel ff cv 50 op 1 zetten dan worden de stuurpulsen na het omzetten gestopt...
Rob
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
hhmm, dat is een goeie. jammer dat je zoiets bij analoog gebruik niet kunt instellen. of is daar wel een mogelijkheid voor???

Roy
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: RobGood op zondag 06 april 2014, 23:24:46
wel ff cv 50 op 1 zetten dan worden de stuurpulsen na het omzetten gestopt...
Is dat een ongedocumenteerde feature Rob, want ik kan hem in de handleiding niet terugvinden.

grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Blz.33 Piet:



Of met de Programmer;



Citaat van: Roy op maandag 07 april 2014, 08:00:52

jammer dat je zoiets bij analoog gebruik niet kunt instellen.


Gewoon instellen lijkt me. Maakt toch niet uit hoe je de servo bedient?

Gr, Ben.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
Ik bedoel instellen met de knopjes die erop zitten. Nu moet ik daarvoor een programmer kopen?
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Pluim voor ESu
idem hier met supergoedkope servo's en de CV ingesteld.Geen enkel probleem.
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Kun je onder DCC programmmeren met je centrale Roy?

Over servo's.

Inmiddels heb ik er een kleine 40 draaien. Goedkope uit China, wat duurdere van Conrad, nog duurdere uit de RC-winkel. Maakt allemaal niet zo veel uit.

Uit de laatste categorie heb ik er 4 (standaard) waarvan er 2 naar de knoppen zijn. Van de Conrad servo's (mini) waar ik de meeste van heb heb ik er 6 defect gehad, zijn geruild onder garantie. Van de goedkope 8 China dingen heb ik 2 defecten die de kliko in gaan.

Al met al: maakt dus allemaal geen ruk uit lijkt me. Ga voor de minst dure en pak een paar reserve.

Gr, Ben.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: Spoorman op maandag 07 april 2014, 11:13:40
Blz.33 Piet:
Dan heb ik een oude handleiding, Ben.
Kennelijk dan ook een oudere versie van de decoder?
Moet de instelling dan niet bit1 = waarde 2 zijn?
grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Pluim voor ESu
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
@Johnny: Wat bedoel er mee te zeggen?

Mijn situatie is duidelijk ik heb de éérste generatie Lokpilot Servo.
Die heeft de CV50 feature niet.

grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Pluim voor ESu
was puur ter info.Ik zou het toch eens proberen of die CV niet werkt.Bij esu zijn soms wel dingen verstopt.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pluim voor ESu
Was het niet zo dat je een nieuwe software versie moest installeren voordat de cv beschikbaar was ?

Robin
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2008

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: Meine op vrijdag 04 april 2014, 19:12:56
...
Echt een waardevolle verbetering (voor mij), aangezien het scherm regelmatig (bij mij) uitvalt. 
...
Wel grappig om te lezen dat je zeer tevreden bent met ESU, terwijl het scherm regelmatig uitvalt.
Zo zie je maar dat ieders beleving van goed of slecht veelal een kwestie van gevoel is.

Groeten,
Ton.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Pluim voor ESu
Tsja, dat heeft waarschijnlijk te maken met een losse connector. Even de Ecos open schroeven en alles weer stevig vastdrukken en het probleem is verdwenen vermoed ik.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2011

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: Hero op maandag 07 april 2014, 13:15:06
Was het niet zo dat je een nieuwe software versie moest installeren voordat de cv beschikbaar was ?

Robin

De allereerste versie van versie 1.0 had deze optie niet, maar sindsdien (staat niet in de nederlandse handleiding volgens mij) wel. Ik heb dit alleen in de programmer software kunnen vinden.

Groeten,

Rauke
Re: Pluim voor ESu
nobody
gast

Re: Pluim voor ESu
Citaat van: memen45 op maandag 07 april 2014, 16:58:48
De allereerste versie van versie 1.0 had deze optie net,
"net" is Fries voor "niet"... ;)
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: bellejt op maandag 07 april 2014, 12:39:59
was puur ter info.Ik zou het toch eens proberen of die CV niet werkt.Bij esu zijn soms wel dingen verstopt.
Neen ook met de lokprogrammer is die niet te bereiken.

grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
CiteerKun je onder DCC programmmeren met je centrale Roy?

hhmm, goeie vraag, moet wel kunnen met de ms2 zou je zeggen.

Maar bij mij zijn de locpilots niet aangesloten op de baanspanning, maar op een externe voeding. Staan dus volledig los van het digitale systeem. Als ik cv50 dan met de ms2 instel op waarde 1, en vervolgens weer afkoppel van de ms2, en aansluit op de externe voeding, blijft dit dan van kracht?

Roy
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Pluim voor ESu
Moet werken Roy.

grt Piet.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2011

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: nobody op maandag 07 april 2014, 17:03:04
Citaat van: memen45 op maandag 07 april 2014, 16:58:48
De allereerste versie van versie 1.0 had deze optie net,
"net" is Fries voor "niet"... ;)

Haha, klopt, maar in dit geval was het een tikfout :p (Heb het even aangepast voor de duidelijkheid)

@Roy: Als je CV50 een keer geprogrammeerd hebt, blijven de wijzigingen in de decoder zelf staan.

Groeten,

Rauke
Re: Pluim voor ESu
Class-58
gast

Re: Pluim voor ESu
Net getest op mijn enige sw-pilot voor servo. CV 50 op twee werkt ook analoog. Na analoog schakelen kun je de servo gewoon met de hand verdraaien zonder tegensputteren.

Gr Class-58
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Pluim voor ESu
Wat je aan CV's programmeert in een decoder blijft gewoon behouden.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pluim voor ESu
Citaat van: Roy op maandag 07 april 2014, 17:50:43
CiteerKun je onder DCC programmmeren met je centrale Roy?
Als ik cv50 dan met de ms2 instel op waarde 1, en vervolgens weer afkoppel van de ms2, en aansluit op de externe voeding, blijft dit dan van kracht?
Ja, dus. Maar wat doe je dan als je geen centrale gebruikt. Naar iemand toegaan om de decoders in te stellen? En waarom kan dat niet standaard, af fabriek al zo zijn ingesteld?
Als ze dat gedaan hadden, dan ben ik het eens met de pluim voor ESU. Ik begrijp uit voorgaande berichten dat ze dat juist niet gedaan hebben om hun eigen servo's te kunnen slijten ...
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2011

offline
Re: Pluim voor ESu
Die functie maakt hun decoders niet beter ofzo, het zorgt er alleen voor dat de slechte elektronica maar twee seconden aan staat. Lijkt me dus niet dat ze de functie uit laten om hun eigen servo's beter te kunnen verkopen.

Groeten,

Rauke
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
CiteerNet getest op mijn enige sw-pilot voor servo. CV 50 op twee werkt ook analoog. Na analoog schakelen kun je de servo gewoon met de hand verdraaien zonder tegensputteren.

pas op hiermee. servo's met de hand verdraaien is erg slecht voor je servo!!!

Roy
Re: Pluim voor ESu
Class-58
gast

Re: Pluim voor ESu
Doe ik zo vaak, nooit wat gemerkt.

Gr Class-58
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Citaat van: memen45 op dinsdag 08 april 2014, 08:55:17

Die functie maakt hun decoders niet beter ofzo, het zorgt er alleen voor dat de slechte elektronica maar twee seconden aan staat.


Lijkt me niet. Het heeft wel zeker een doel. Alle moderne servo decoders hebben dit in zich en dat is reuze handig als een servo wat strak staat gesteld. Daarbij krijg je na afschakeling van de stuurpuls ook veel minder kans op verstoring op die lijn.

Gr, Ben.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
Voor het afstellen van de cv-waardes heb ik even een apart topic aangemaakt, klikken.

Ik zou het fijn vinden, als ik in dat topic net zo goed geholpen wordt als hier. Maar ik wilde dit topic niet verder vervuilen, als wat ik al gedaan heb. :D

Roy
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Er zijn 4 Esu versies in omloop. Wellicht heb je oude servo decoders welke helemaal geen CV50 mogelijkheid hebben?

Gr, Ben.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
maar hij reageerd ook niet op de andere cv's...
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Pluim voor ESu
Rood en bruin van de rails aan de voeding en track ingang aangesloten?
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
nee, ingang is normaal de aparte voeding. ik test dit straks nog.
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Pluim voor ESu
Bij programmeren moet ie gevoed worden uit je rood en bruin.
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Citaat van: Spoorman op maandag 07 april 2014, 11:30:59

Over servo's.

Inmiddels heb ik er een kleine 40 draaien. Goedkope uit China, wat duurdere van Conrad, nog duurdere uit de RC-winkel. Maakt allemaal niet zo veel uit.

Uit de laatste categorie heb ik er 4 (standaard) waarvan er 2 naar de knoppen zijn. Van de Conrad servo's (mini) waar ik de meeste van heb heb ik er 6 defect gehad, zijn geruild onder garantie. Van de goedkope 8 China dingen heb ik 2 defecten die de kliko in gaan.


Voor zover nog van belang: op wat ik hier schreef moet ik terug komen. Naarmate ik meer materieel op m'n baan aan het testen ben heb ik meer en meer problemen met sommige servo's. Degenen die uitvallen (ongecontroleerde bewegingen zodra er een lok in de buurt komt) zijn elke keer weer de Conrad Modelcraft ES-05 (inmiddels niet meer verkrijgbaar).

Gr, Ben.
Re: Pluim voor ESu
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pluim voor ESu
Resumerend, wat zijn dan de beste servo's voor een redelijke prijs?
Re: Pluim voor ESu
hardwarewizz
gast

Re: Pluim voor ESu
Beste Olav,

Wat ik uit het verhaaltje van Ben kan opmaken is gewoon die goedkope uit china en neem er een paar extra want ze zijn toch bespottelijk goedkoop. Als je last hebt van stoorpulsen komt dat door de gevoeligheid van de pulsingang van de servo die reageert op alle elektrische circuits op jouw modelspoor. Je kunt eens proberen door een ferrietclamp aan de servo zijde te doen of aan de kant van de servo decoder. Lus de draad er 1 a 2 keer doorheen en kijk of probleem weg is of minder. Je onderdrukt hiermee de antennewerking van het draadje wat aan de servo zit en de eventuele verlengkabel en onderdrukt dus ook de stoorpulsen wat minder glitches tot gevolg heeft. Het is goedkoop om te proberen dus geef het eens een poging.
Ze zijn er in allerlei formaten dus voor elke wens wel een passende oplossing. :D

Groet,
Walter 
Re: Pluim voor ESu
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pluim voor ESu
Ik heb ook een stuk of 25-30 van deze servo's. Tot nu toe 1 defect (tuurlijk op de meest onhandige plek), en 1 die vreemd doet, als ik de ontkoppelrail die er in de buurt ligt, bekrachtig.

Roy
Re: Pluim voor ESu
Spoorman
gast

Re: Pluim voor ESu
Retour sturen Conrad, je hebt 2 jaar garantie. Vervangen door MC1811. :thumbup:

Gr, Ben.