Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Draaiorgel

Gestart door NL-modelspoor woensdag 26 maart 2014, 08:52:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Draaiorgel
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Draaiorgel
Op een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld hoort natuurlijk ook een draaiorgel.
Een deel van dit project is al afgerond, maar het leukste het bouwen van het model zelf moet nog gedaan worden.
Wat is er allemaal al gedaan:
- informatie verzamelen over het (na) te bouwen draaiorgel.
- tekeningen gemaakt op schaal van het model. vanaf foto's.
- proefmodel bouwen. Proefmodel is draaiorgel op transport.

Het uiteindelijke model zal hetzelfde draarorgel zijn, maar dan in de uitvoering zoals hij op een plein muziek staat te spelen.
Het proefmodel is vooral gemaakt om te kijken of de verhoudingen van het model correct zijn.
Voor nu laat ik alvast de foto's van het proefmodel zien. De bouw van het uiteindelijke draaiorgel zal ik stap voor stap vastleggen.




Inspiratie voor het proefmodel komt van het volgende youtube filmpje:


De bouw van het orgel zal een lange termijn project worden welke ik tussendoor af en toe wat werkzaamheden aan zal doen en dan weer een update zal plaatsen in dit topic.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
Ik ben zeer benieuwd heb zelf een nep orgel gemaakt welk alleen van voren bekeken moet worden

Gr Ed
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Ik ben ook al heel lang van plan om zoiets te gaan bouwen, ik ga dit topic dus volgen.

Via internet heb ik al verschillende "frontjes" verzameld, nu zoek ik nog een chassis, liefst één-assig.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
Gerard,

wiking heeft ooit (en misschien nog wel) een boot met een assige trailer gehad en ook een zweefvliegtuig op een enkel asser

misschien iets om te zoeken?

Gr Ed
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Bedankt voor de tip :thumbup:, ik ga eens op zoek.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
Ik heb ze alle twee zal wel even kijken of ik ze kan vinden zo gauw en een foto maken
en zover ik weet zit een van de twee nog in ziijn doosje heb ik gelijk de nummers voor je

Gr ed
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Dat zou helemaal geweldig zijn. Alvast bedankt voor de moeite.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
ik heb ze gevonden
het zweefvliegtuig is van busch de andere weet ik niet

foto's zijn onderweg





ik hoop dat je er wat mee kan

voor de duidelijkheid het nummer is van Busch

gr Ed
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Hartstikke bedankt voor de foto's en de cat.nrs :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: Draaiorgel
Ronald69
gast

Re: Draaiorgel
Als zelf maken niet lukt: DRAAIORGEL

En anders hier kijken voor een zelfbouw: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48971.0
Als basis een WIKING aanhangwagen nr 897.

Grt, Ronald.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
Die eerste is een boot trailer zo te zien van wiking
samen met eenboot maar die heeft mijn zoon ergens verstopt op de baan en kon hem zo gauw in de puinhopen niet vinden


Gr Ed


succes met zoeken
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Citaat van: Ronald69 op woensdag 26 maart 2014, 12:52:37
Als zelf maken niet lukt: DRAAIORGEL
Bedankt, maar of dit een H0 is betwijfel ik, gezien de afmetingen.
CiteerEn anders hier kijken voor een zelfbouw: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48971.0
Als basis een WIKING aanhangwagen nr 897.
Dat topic ken ik, daar kreeg ik het idee om ook een draaiorgel te gaan bouwen. En daarom heb ik via Google en Wikipedia verschillende frontjes gedownload.
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Ik heb gisteren op Houten een aanhangertje gescoord die hoogstwaarschijnlijk de basis gaat vormen voor mijn draaiorgel:


Een kleinere aanhanger kon ik niet vinden, ik zal het hier dus mee moeten doen.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draaiorgel
Gerard,
je kan nu in elk geval van start ik ben heel benieuwd


Succes

Ed
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Draaiorgel
Leuk project  :thumbup:
Ik ben benieuwd!

(Overigens: vanwege het gewicht en het feit dat ze achter een auto gehangen worden en met enige snelheid worden vervoerd zitten ze vaak op een tandemasser!)
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Dat ik een 2-assige aanhanger heb is puur toeval; het was de eerste die ik tegenkwam en meteen maar gekocht.

Als ik aan het project begin open ik een topic in dit board.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Draaiorgel
Ik kijk uit naar het begin van je projectje Gerard. :P
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Wegens omstandugheden kan het nog even duren voor ik eraan begin, maar wat in het vat zit...
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaiorgel
Grappig. Ik zie dit draadje nu pas. ik reis zelf met dit soort dingetjes, maar dan wel een maatje groter. Als ik met een orgfeltje op pad ga is het direkt 32 ton GWV.

Vic
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Die van jou staat dus op een vrachtwagen. Dat noem ik geen 'dingetje' meer :eek:.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaiorgel
We hebben twee combinaties van 19 meter/32 ton elk
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
[slik]
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaiorgel
niet bang worden, wij hebben allemaal een groot rijbewijs met ervaring.
Bovendien rijden we het meest buiten Nederland
Re: Draaiorgel
Gerard
gast

Re: Draaiorgel
Pfieuw.
Re: Draaiorgel
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaiorgel
Goedemorgen,

Even een welgemeend advies tbv het gebruik van de tandemasser autoambulance voor een orgel. Uiteraard is het niet verplicht om het op te volgen. In het verleden, zeg vanaf 1970-1995 was het gebruikelijk om een orgel vast op een aanhanger te plaatsen. Tegenwoordig gebeurd dit uiteraard nog steeds.
Echter vanaf net voor de eeuwwisseling is er langzaamaan begonnen om wat orgels terug te plaatsen op een houten 3-wielige duwwagen. Deze orgels worden uit een hang naar nostalgie op de oude wijze " geexploiteerd".

Als een dergfelijk orgel vervoerd moet worden gaat die compleet met duwwagen op een autoambulance of machinetransporter. Bij gebruik van een autoambulance wordt er alleen een gootje voor het neuswiel gelegd, Een machinetransporter heeft een vlakke dichte laadvloer. Dit zijn altijd tandemstellen.

In de praktijk wordt dus een zwaartepunt wat bij een orgel al hoog is nog eens extra verhoogd, wat resulteert is een combinatie die niet te rijden valt en niet op fatsoenlijke wijze met het verkeer kan meekomen. (Er zijn hampelmannen die met een zielig busje ervoor naar zuid-duitsland of zelfs Frankrijk of Italie rijden) Maar dit is voor de modelbaan natuurlijk niet van belang.
Er zijn leuke scenes te bedenken, bv het op- of aflieren van het orgel.

Kijk maar eens op de sites van de diverse musea in Nederland. Ik weet niet of links mogen maar google maar eens op het orgelmuseum in Utrecht of Haarlem. Deze mensen zullen ook altijd medewerking verlenen waar het extra informatie betreft, bv foto's en/of afmetingen.

Let wel: Het is typisch Nederlands om een orgel op deze wijze te vervoeren. Een orgel op zich is niet Nederlands. Denk bij de bouw van een 3-wielige duwwagen aan de duwboom!

Veel succes en ik zie tzt hier graag wat plaatjes

m.vr.gr.

Vic


Ps: Als je meer over ons wilt weten dan svp even googlen op "Victory on Tour" Er zijn wat sites en een FB plus veel info op youtube