Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 37772, VT 04.5 probleempje

Gestart door Anne W zondag 16 maart 2014, 23:41:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
En ineens kreeg ik een melding van mijn Raptor dat de VT 04.5 niet aangekomen was op spoor 2 van station Darligen, raar want hij stond wel op spoor 2, de lichten branden en de sound deed het ook, maar hij stond stil voor de stop/aankomstmelder.

Duwtje gegeven en hij reed langzaam door tot op de melder, o.k. vuiltje, bitje verkeerd, wie zal het zeggen, echter de beide seinen (Hp1 en Sh1, mechanisch) gingen op groen, de diesel ging op toeren, de machinist floot, maar de trein ging niet rijden, tijd voor een nadere inspectie.

De trein wat dichter bij op de rails gezet, een snelheidsstap gegeven, maar hij reed niet, ja een duwtje bracht hem aan het rijden, maar zonder kracht, je kon hem zo tegenhouden en dan ging hij daarna weer niet rijden.

De trein maar open gemaakt, nu iets verder als een paar dagen geleden, het draaistel met de motor moest nu ook vrij gemaakt worden, en ja hoor, een draadje los.



Het 2e draadje van boven was afgebroken, een vaker voorkomend probleem denk ik bij gesoldeerde verbindingen aan een bewegend ding, ik denk dat deze uitvoering ook een uitzondering is, de bandkabel naar de SDS motor is er natuurlijk altijd, maar dan zit de motor vast in het frame en niet zoals bij dit treinstel vast in een bewegend Jakobs draaistel, afijn gesoldeerd, de zaak weer opgebouwd en hij rijdt weer.

Het beeld wat ik zag is achteraf goed verklaarbaar, het draaiende magneetveld van de SDS motor had een pool minder dus minder kracht, dat beeld heb je ook als van een standaard 5 polig anker een draadje los is.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
Anne, het probleem is dat de zwarte draden niet van een trekontlasting voorzien zijn, waardoor de solderingen mechanisch belast worden.
Kun je de zwarte draden niet ergens vast zetten?
Re: Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37772, VT 04.5 probleempje
Beste Ad,

Nee daar zit bitter weinig ruimte omdat de beide bakken daar samengevoegd worden op het draaistel, mocht het vaak gaan gebeuren dan ga ik er eens op studeren.

Groet, Anne W