Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wisseltongen m rails worden magnetisch

Gestart door J.A. ten Holte donderdag 13 februari 2014, 14:08:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisseltongen m rails worden magnetisch
Help, Ik schakel met reed contacten omdat dat makkelijk is bij verschillende lengtes van treinen. Maar de betrouwbaarheid van de wissels wordt slechter .Met een kompasnaald kun je aantonen dat de tongen magnetisch worden en verkleven.Weet iemand hoe je die tongen kunt demagnetiseren .
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Dit iets voor je? ===> klik
Ik heb zelf dit ding ===> klak
Gebruik(te) dit om de koppen van audio/video taperecorders te demagnetiseren.
Het demagnetiseren van klein gereedschap, zoals horlogemakersschroevendraaiers, lukt ook prima.

Edit nobody: Tweede link + commentaar toegevoegd.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Demagnetiseer apparaat was makkelijk verkrijgbaar in de vorige eeuw van spoelen en cassette bandopnemers...

Hier is een andere link: http://www.darklab-magnetics.de/darklab_webshop/index.htm

Merkwaardig, nooit eerder geweten dat de tongen van M-wissels magnetisch kunnen worden.  In de jaren 50 en 60 had daar op mijn M-baan nooit last van...


Willy
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Zoals TS al meldt schakelt hij met reedrelais, wat betekend dat er (sterke) mageneten onder de loks hangen. En dan is magnetiseren een kwestie van tijd.
Remedie kan bestaan uit door bij elke volgende lok de polen van de magneet andersom te monteren, dus lok 2 heft het effect van lok 1 weer op.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Heel oud draadje, ik weet het, maar magnetiseert een Köff dan ook je wisseltongen???
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Yep, doet de Köf ook!

Groet,

Peter
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Oké, dank voor de waarschuwing. Geen Köff dus op mijn M-railbaan.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 09 augustus 2021, 20:47:06
Yep, doet de Köff ook!
Het gaat niet om de Köff zelf, maar om de plek waar de magneet hangt onder de Köff.

Citaat van: nmbssncb op vrijdag 14 februari 2014, 12:13:04
Nooit eerder geweten dat de tongen van M-wissels magnetisch kunnen worden. 
In de jaren 50 en 60 had ik daar op mijn M-baan nooit last van...

Om te beginnen niet alle M-rail wissels zijn gelijk, zelfs al hebben ze het zelfde catalogusnummer.

Bij mijn weten zijn wisseltongen (van metaal Rails) altijd magnetiseerbaar geweest,
maar de spoorstaven tussen wisseltong en puntstuk niet (aanvankelijk blik, later plastic).

Bij standaard K-rail wissels zijn de spoorstaven tussen wisseltong en puntstuk aanvankelijk blik, later plastic.
Bij slanke K-rail wissels zijn die spoorstaven geïsoleerd RVS, en ligt een blikken letter "A" in de gleuf  erbinnen voor de massaverbinding. K-rails wisseltongen zijn aanvankelijk RVS, later blik.

Er zijn vele draadjes over magnetisme en demagnetisering te vinden op dit forum,
dus kennelijk is er rook, en waar rook is, is vuur.


  • Een draadje pleit ervoor om de magneten uit het midden op te hangen
    opdat wisseltongen beurtelings gemagnetiseerd (b.v. heenweg)  en gedemagnetiseerd (b.v. terugweg) worden.
  • Een draadje pleit ervoor om een zelfgemaakte spoel (omwikkelde spijker) onder de wisseltong te plaatsen
    opdat op afstand wisseltongen gedemagnetiseerd kunnen worden.
  • Een draadje pleit voor het leggen van reedcontacten buiten het railbed
    opdat magneten er ook buiten hangen en wisseltongen daardoor nooit gedemagnetiseerd kunnen worden.

Bijkomend voordeel van reedcontacten aan de buitenkant van het midden, of zelfs buiten de spoorstaaf geplaatst,
is richting gevoeligheid van dat contact (mits er geen keerlus in de baan zit en een magneet links dragen dus betekent dat de magneet altijd links in de rijrichting zit).
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Bij de Köff zitten de magneten er niet om een reedswitch te schakelen, Jan.
Bij de Köff zijn ze aanwezig om de tractie te verbeteren; hij trekt zich met de magneten naar de rails zodat doorslippen van het lichte locje enigszins voorkomen wordt. Dus... de magneten hangen exact boven de rails en dus ook exact boven de wisseltongen: juist de locatie waar je ze eigenlijk niet wil hebben.
Aan de ene kant verwachtte ik dat al, aan de andere kant kon ik me eigenlijk niet voorstellen dat M een product op de markt brengt dat desastreus is voor je wissels.
Vandaar mijn vraag hierover; ik hoopte dat een slimmigheidje in de Köff de geschetste problemen zou voorkomen.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Het is niet desastreus voor je wissels Hans, maar de tongen van M-rail worden wel magnetisch. Op K-rail heb ik nog geen problemen gezien. Ik vermoed dat het komt door de all-metal constructie. De hele bedding biedt plakgrage mogelijkheden. Bij K-rail en ik denk ook C-rail is er minder metalen volume.
Ga je met een kôf veel dezelfde rondjes rijden, dan moet je je wissels in de gaten houden en geregeld demagnetiseren.
Of inderdaad, dit beestje niet op je baan toelaten.

Groet,

Peter
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Citaat van: Hanzi op maandag 09 augustus 2021, 21:13:25
Bij de Köff zijn ze aanwezig om de tractie te verbeteren; hij trekt zich met de magneten naar de rails zodat doorslippen van het lichte locje enigszins voorkomen wordt. Dus... de magneten hangen exact boven de rails en dus ook exact boven de wisseltongen: juist de locatie waar je ze eigenlijk niet wil hebben.
Echt waar, Hans?

Magnetisme als vervanging van het antislipbandje?
Hoe heeft Märklin zo diep kunnen zinken?
Digitaliseringscrisis (d.w.z. nadenken voortaan uitbesteed aan derden)?
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Dat heeft niks met diep zinken en alles met betrouwbare stroomafname te maken. Ding weegt ook geen drol.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
En die kôfjes zijn al best wat jaartjes in productie, samen met die van Brawa. Het een mooie oplossing, met de magneetjes, alleen niet als je M-rails hebt.

Groet,

Peter
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
@citaat is het op andere rails wel een mooie oplossing dan? die worden toch ook gemagnetiseerd? en zo niet, dan zijn ze niet magnetisch waardoor de magneetjes toch geen enkel nut hebben.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
En dan te bedenken dat 3-rail het enige systeem is dat uitgerust kan worden met plastic wisseltongen.
Nieuwzilver als legering scheelt ook (nooit magnetisch).
Dus mocht je ooit afstappen van M-rails, ga dan voor Peco of Piko.

En tot die tijd heb je er toch een mooi vitrine model aan ....
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
@citaat Met nieuwzilver hebben die magneten dus sowieso geen nut... :?
Enne, ik heb nog nooit 3rail-wissels met plastic wisseltongen gezien.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Citaat van: Hanzi op donderdag 12 augustus 2021, 16:41:12
Enne, ik heb nog nooit 3rail-wissels met plastic wisselingen gezien.
Ik óók niet... :D
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Autocorrectietypefoutje hersteld
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Je kunt die railmagneten er uit halen, dat lokje rijdt toch wel als je geen hellingen hebt. Ik meen dat die dingen voort komen uit een samenwerkingsverband met Brawa en die heeft ook geen magneten terwijl je wel sparingen ziet zitten in het chassis. En ook geen bandjes trouwens.

Gr, Ben.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Dank voor de tip Ben; alleen heb ik er oldskool hellingen van een procent of 6 á 7 tussen zitten :D.
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Daar moet je een köf al helemaal niet aan bloot stellen! Het is maar een heul klein lokkie!

Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wisseltongen m rails worden magnetisch
@citaat ja, dat is waar. Voor hetzelfde geld (of minder) koop ik een volwassen loc :D.