Citaat van: BlikkenTinus op maandag 09 augustus 2021, 20:47:06
Yep, doet de Köff ook!
Het gaat niet om de Köff zelf, maar om de plek waar de magneet hangt onder de Köff.
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 14 februari 2014, 12:13:04
Nooit eerder geweten dat de tongen van M-wissels magnetisch kunnen worden.
In de jaren 50 en 60 had ik daar op mijn M-baan nooit last van...
Om te beginnen niet alle M-rail wissels zijn gelijk, zelfs al hebben ze het zelfde catalogusnummer.
Bij mijn weten zijn wisseltongen (van metaal Rails) altijd magnetiseerbaar geweest,
maar de spoorstaven tussen wisseltong en puntstuk niet (aanvankelijk blik, later plastic).
Bij standaard K-rail wissels zijn de spoorstaven tussen wisseltong en puntstuk aanvankelijk blik, later plastic.
Bij slanke K-rail wissels zijn die spoorstaven geïsoleerd RVS, en ligt een blikken letter "A" in de gleuf erbinnen voor de massaverbinding. K-rails wisseltongen zijn aanvankelijk RVS, later blik.
Er zijn vele draadjes over magnetisme en demagnetisering te vinden op dit forum,
dus kennelijk is er rook, en waar rook is, is vuur.
- Een draadje pleit ervoor om de magneten uit het midden op te hangen
opdat wisseltongen beurtelings gemagnetiseerd (b.v. heenweg) en gedemagnetiseerd (b.v. terugweg) worden. - Een draadje pleit ervoor om een zelfgemaakte spoel (omwikkelde spijker) onder de wisseltong te plaatsen
opdat op afstand wisseltongen gedemagnetiseerd kunnen worden. - Een draadje pleit voor het leggen van reedcontacten buiten het railbed
opdat magneten er ook buiten hangen en wisseltongen daardoor nooit gedemagnetiseerd kunnen worden.
Bijkomend voordeel van reedcontacten aan de buitenkant van het midden, of zelfs buiten de spoorstaaf geplaatst,
is richting gevoeligheid van dat contact (mits er geen keerlus in de baan zit en een magneet links dragen dus betekent dat de magneet altijd links in de rijrichting zit).