Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bij Hobby In Praktijk, de Velsenbaan en wat er verder zo al gebeurt.

Gestart door iTom vrijdag 31 januari 2014, 21:58:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ben bang dat daar ook nieuwe gaten voor geboord moeten worden. Patchkabels mrt een korte stekker passen beter.
Die zijn er ook http://www.allekabels.nl/utp-netwerk-kabel/26/1290089/netwerkkabel-cat-5e-sfutp.html
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Citaat van: Aliebengalie op zondag 25 mei 2014, 15:44:46

Klopt ook Ben , bij de eerste en oud model kabels was dit geen probleem.
Later zijn er kabels bij gekomen waarbij de stekker iets langer geworden is.


Voor 2 tientjes koop je een RJ45 krimptang bij Conrad en kun je zelf kabels maken en ook nog op maat met de juiste stekker.

Uiteindelijk komt het de betrouwbaarheid ten goede. Kwaliteit van het geleverde werk is belangrijker dan snelheid van bouwen denk ik dan maar.

Gr, Ben.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Als er zelf geknutseld gaat worden aan de kabels, met het oog op monteren van de stekkers, zou ik ook maar 25 euro uitgeven voor een tester.

Dit om foutief aangesloten connectors te voorkomen.

Kant en klare kabels hebben het voordeel van plug en play, maar daar zijn de kosten dan ook naar.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ben, Hans,

Prima idee/voorstel en het werkt prima.  :thumbup:

Maar er zit wel één nadeel aan, namelijk dat je weer meer zooi krijgt.  ;) :D

Rob
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 27 mei 2014, 10:07:05

.....zou ik ook maar 25 euro uitgeven voor een tester.

Dit om foutief aangesloten connectors te voorkomen.


Kom kom, zo ingewikkeld is het niet. Mantel strippen, op de juiste manier invoeren, knijpen, klaar. Meest gemaakt fout is dat men kabel koopt met massieve aderkern die niet bedoeld is voor RJ45 toepassing.

Gr, Ben.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hi HIP,

Tang en tester is (na mailtje) in de "Service bus".

groet
Harald
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Heren,

Bedankt voor jullie adviezen, maar laten we eerst maar eens kijken hoe de baan gaat rijden.
Bij problemen kunnen we altijd nog op jullie adviezen terugvallen.

We hebben nog heel wat bezetmelders aan te sluiten en tot nu toe komen ze allemaal door.

Wim
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ze (P*ko) zijn binnen en hebben vandaag allemaal een ere rondje gereden.
Ondanks dat de bezetmelders nog niet allemaal zijn aangesloten hebben we alles handmatig laten rijden.

Aan het einde van de dag even een line-up gemaakt van de nieuwe loc's en treinstel.



Iets dichter bij.



Ze rijden keurig netjes en bijna geruisloos.
We hebben wel gemerkt dat op C-rails de slepers wat meer herrie maken maar op de K-rails is daar niets van te merken.

Nu weer verder sparen voor nog meer Nederlandse materiaal.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hi Tom, leuke aanwinsten, en Pi*o maakt prachtige modellen.
Ben benieuwd wat er nog aan toe gevoegd gaat worden.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hi Tom,

Die mooie Pi*o (of P*ko) aanwinsten waren inderdaad prachtige modellen heel mooi en bijna geruisloos..

groet
Harald
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
De gaten zijn gemaakt op zelfgeknepen kabels.
Dus connectoren zonder trekontlasting.

Gewoon Peter wat nieuwe laten knijpen. >:-D Dan is het ook opgelost.

Robin
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ja ja, zet mij maar weer aan het werk  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ja ja, zet mij maar weer aan het werk.

Yep :D :mrgreen:
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Zo blijven jullie van de straat  :-)
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hi Hip-pers of Hobby in Praktijk "mensen",

Ik zet mijzelf wel aan het werk.
Maar als ik de volgende keer weer een dagje kom, zorgen jullie dan voor een keuze, dan kan ik wel de RJ45 connectoren monteren of de (kabel)gaten aanpassen (lijkt de voorkeur).
Zorgen jullie dan voor de connectoren of een ruimer(tje) of  een (mini) decoupeerzaag?

groet
Harald
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Als de volgende keer a.s. zaterdag is Harald, dan kan ik een ruimer meebrengen. Anders even laten weten welke zaterdag je weer in Werkendam bent.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Ondanks de mooie weekenden wordt er nog steeds aan de banen door gewerkt.
Alles wel in een Mediterraans tempo, maar desondanks schiet het langzamerhand wel wat op.
De nodige bezetmelders van de Velsenbaan dienen nog wel te worden gesoldeerd en aangesloten.

Vandaag is daar het eerste (gedoneerde) binnenvaartschip komen aan varen.
Dit scheepje ziet er bijzonder fraai uit en we zijn er dan ook erg blij mee.



Nu wordt het ook wel tijd dat er dan een kade gaat komen, misschien nog iets om voor de vakantie te realiseren.

De kermis van de Mijnbaan is vandaag onder handen genomen, enkele defecte aandrijvingen zullen gerepareerd of vervangen worden.
De uitkijktoren gaat inmiddels al redelijk op en neer, de Preisertjes die zo lang boven hebben gezeten kunnen eindelijk ook eens naar huis. ;)
Uit Tiel kwam deze gewaardeerde hulp en zal nog een vervolg krijgen.
Ton namens Hobby In Praktijk super bedankt.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Mooie aanwinst Tom.

Nu nog een mooie kade op de kop tikken.

Dat komt volgens mij best goed.

Gr.

Wim
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hi Tom,

Een mooie "damwand" die kan je ook, op z'n kop, er in tikken ....  :-)
Het komt vast en zeker en waterdicht goed.

groet
Harald
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Terwijl de een op de postbode zit te wachten op een pakketje via Ebay hebben we voor de Velsenbaan weer een mooi treinstel gescored.





A.s. vrijdag even op de Velsenbaan de eerste rondjes laten rijden.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Kom zaterdag wel effe kijken.

Mvg, Evert.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Daar staat ie dan, de Spurt van de Velsenbaan.
Inmiddels ook al geijkt.
In de vakantiemaand zal door onze Piko specialist deze worden voorzien van binnenverlichting en reizigers.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Hoi Alex en Tom.

Het was weer een leuk bezoek,lekker zitten (lu....) kletsen en weer genoeg stof
tot nadenken.
Zwager ook onder de indruk, mijn enthousiaste geklets over HIP meer dan waar gemaakt.

Mvg, Evert.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
De zomer is voorbij, tenminste volgens de kalender, we gaan de komende tijd weer lekker bezig zijn met de hobby en de banen bij Hobby In Praktijk.
Er is nog genoeg te doen.

Inmiddels zijn van de Velsenbaan hier en daar wat stijgingspercentages aangepast, soms van 4% terug naar 2%.
De Spurt heeft nu ook binnenverlichting, aangebracht door onze Piko-expert en rijdt moeiteloos zijn rondjes.

www.youtube.com/watch?v=JGKtSHuxZaU&feature=youtu.be
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Tom,

Kijk aan, de Spurt sputtert nu niet meer als hij z'n rondjes maakt. ;)  :thumbup:

Rob
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Leuk filmpje Tom :thumbup:
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Testen afstellen, stofzuigen, proefrijden, instellen en een beetje ouwe beppen.
Dat is wat we zoal op een dag doen aan de Velsenbaan.
Gewoon een dag vol activiteit.

www.youtube.com/watch?v=-m28wwb38KM&feature=youtu.be
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
As zaterdag benk er niet , ik kan zo goed stofzuigen dat ik zelfs tussen de straatstenen kan gaan zuigen volgens moeders.....men word weer bedankt.....vrienden...... :D :D :D

Maar ze zegt wel , kan je eindelijk is wat hier in het huishouden doen.......wat bedoeld ze daar nu mee???......ik begrijp ze echt niet hoor.
Vrouwen , een moeilijk te begrijpen apart soort volk , ik kan daar altijd weinig hoogte van krijgen.

Mvg: Alex
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Citaat van: iTom op maandag 03 november 2014, 00:38:58
Testen afstellen, stofzuigen, proefrijden, instellen en een beetje ouwe beppen.
En dat ouwehoeren is nog het zwaarst van alles :D
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk waar ook nog aan andere banen wordt gewerkt.
We hebben weer eens een uitdaging voor onze volgers.

Inmiddels begint het leggen van de rails en het aansluiten van de bezetmelders al aardig op te schieten.
Binnenkort zijn we bij de aanleg van het station aangeland.
Daar willen we wel iets van maken, volgens de tekening worden het 4 sporen en dat vinden we eigenlijk een beetje saai.

Ons idee is dan ook om aan jullie te vragen maak er iets moois van, 5 sporen maximaal, geen kruiswissels of wat voor engelsmannen dan ook, geen driewegwissels, een kopspoor mag ook.
Of een 1 spoor verdeeld over twee blokken, spoor 1a en spoor 1b kan ook.
We zien graag dat er een mogelijkheid is om te kunnen pendelen.

Hebben jullie een leuk plan en past het in de baan maak er dan een tekening van in Wintrack 10 of lager, Anyrail mag ook of een duidelijke schets.

In de bijlage het plan zoals het nu is, de lengte tussen de inrijsporen mag niet veranderd worden.
Wie pakt deze uitdaging op,
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Goedemorgen allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2015 en dat ook dit jaar goed mag sporen voor een ieder!!

De VELSENBAAN zal ter zijner tijd ook onder draad gebracht moeten worden. De materiaalkeuze staat nog niet vast, maar zijn wel aan het oriënteren. Zo is deze week een SOMMERFELDT portaalmast voor 3-sporen op de kop getikt en vervolgens gesoldeerd. Bijkomstigheid is dat ook type getoond kan worden op de workshop bovenleiding d.d. 14 februari 2015.

Ook Tijmen Boer levert NS-bovenleiding in 3D-print van kunststof. Daarnaast is er nog een huisvlijtleverancier die NS-bovenleiding masten en -portalen maakt.

De derde foto toont de gemaakte soldeermal. Hier het eerste resultaat van de 3-sporen overspanning.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Nogmaals de beste wensen!
Heb je weer snel voor elkaar!!!
Ben erg benieuwd wat het gaat worden...
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Dat ziet er goed uit Henk, Nederlandser kan het bijna niet volgens mij.

Inmiddels hebben we zelf een nieuw stationsplan uitgedokterd.
Er waren geen reacties gekomen op de vraag op zoektocht naar een mooi stationsplan.
Tot er vandaag wel een reactie kwam, maar ons plan is inmiddels al met rails uitgelegd en wordt ook verder aangesloten op de baanspanning en voorzien van bezetmelders.

Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
 :) Heren , Beste wensen vanuit Vlaanderen ...
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Dank Tom,

Het portaal moet nog worden behandeld met RAL-6011: grijs/groen. In de Handleiding van SOMMERFELDT kun je nog veel meer varianten bouwen met dit portaal. Biedt leuke uitdagingen voor het stationsgebied.

Zal nog eens snubbeken op de beurs volgende week voor nog een paar NS-varianten (2-sporen portaal en trajectmast). Maar ook voor de NS geldt dat er net als bij de SBB diverse mastvarianten in gebruik zijn!

Morgen maar eens 'passen' op de VELSENBAAN ;-)
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Één van onze goede voornemens is om onze banen dit jaar weer wat verder af te bouwen.
De Velsenbaan heeft inmiddels al een groot deel van het stationsplan uit liggen en er wordt gewerkt aan de bezetmelders, de wisselaansluitingen en al wat er verder nog bij komt om de hele baan rijklaar te krijgen.
Ook de uitbreiding met het havenspoor ligt er al, we hopen dat er op 11 januari a.s. rond gereden kan worden, met of zonder volledige detectie.
Tenslotte moet er ook nog brood op de plank komen en zal voor vele van onze vrijwilligers a.s. maandag de kerstvakantie/vrij weer verleden tijd zijn en moet men weer aan den arbeid.

Het stationsplan ligt er nu zo bij.



Het wordt wel steeds moeilijker om overal bij te kunnen komen, onder de baan, over de baan heen, in alle bochten wringen om ergens een draadje door te steken vraagt echt wel om wat atletische bewegingen en moeilijke houdingen.

Zo lig je onder de baan.



En zo zit je shocking klem tussen wat verstevigingsribben van het frame, maar gelukkig is er dan licht onder de overspanning.



Maar ook van bovenaf is het niet altijd even makkelijk om ergens bij te komen.



In ieder geval zijn er weer meters gemaakt, de komende weekeinden staan er weer diverse beursen op de agenda waar we aanwezig zijn en zal er derhalve minder aan de banen worden gewerkt.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Wilt u dit met eigen ogen komen bekijken kom dan naar onze nieuwjaarsreceptie aanstaande zondag 11 januari.





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
 Beste HIP, ers


Ik kom graag langs  om  de beste wensen te brengen, en een partij
Viessmann bovenleiding materiaal af te leveren.

Groeten Johan
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Peter,

Neem dat je niet bedoeld te komen kijken naar dat **** complex van i-Tom(???), zie de foto erboven.  >:-D
Daarnaast heb ik al een nieuwjaarsreceptie van de FMC.
Iedereen die wel gaat, veel plezier.

Rob
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Hoe we verder gaan met de Velsenbaan is te volgen via onze website waar we middels een blog de ontwikkelingen en andere bezigheden aan de baan zullen bij gaan houden.

Deze laatste update sluiten we dan ook af met onze laatste aanwinst van Piko.
Waarom alleen maar Piko op de Velsenbaan, we willen op deze baan laten zien dat er ook mogelijkheden zijn voor de kleinere beurs.

En wil je het in het echt zien, kom gerust eens langs op een vrij- of zaterdag.
Iedereen is van harte welkom en de koffie/thee staat altijd klaar.

Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Geen Piko rails en Piko bovenleiding... ;)
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
aan de draaistellen te zien lijkt hij meer op een BR189 dan 186... :? ;)
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Hobby lokkie Wim. En foute panto's. Maar ja, dat heeft mijn 2x zo dure ACME ook. :P

Mooie aanwinst hoor Tom. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Beste Tom,

Leuke lok voor de Velsenbaan op je eigen baan.......

Groet, Anne W
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Ben verrast,

Wat een Mooie aanwinst voor op de Velsenbaan.

Kwijl....kwijl...die wil ik ook mijn N spoorbaan.

Wim
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Mooi ding past goed op de Velsenbaan.
Die mocht vast niet hard rijden op Tom z, n baan

groet
Harald
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Wie zijn begeerte niet intoomt, is voor de marketing als een konijn voor de jager

Senior
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Nu in het Nederlands Senior.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Citaat van: De Dijk op donderdag 05 maart 2015, 23:24:57

Kwijl....kwijl...die wil ik ook mijn N spoorbaan.




Je kunt nog even sparen, levering september 2015. :)

Gr, Ben.
Re: De Velsenbaan bij Hobby In Praktijk met een nieuw stationsplan en havenspoor.
Thx Ben,

Kan ik inderdaad nog ff sparen.
Komt mooi uit in Augustus niet op vakantie maar 4 weken werken in Eindhoven.

Kan ik mooi dit locje bijverdienen.

Wim