Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....

Gestart door Bas vrijdag 31 januari 2014, 14:02:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Dag 3-railers,

na de korte bespreking over de BR260 van vorige week ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48529.0  )
zou ik nog wat schrijven over de BR-212 met de nieuwe constructie, nl nummer 37005. Model is er ook met geluid (37000) en geweatherd (37006) sinds kort ook een V100 uitvoering met geluid en telex (37003).
Geen schroef in het dak deze keer, evengoed wel een roetspoor op het dak geweatherd door Marklin.

Wat gelijk ook opvalt is de filigrane opbouw van de trappetjes en stangen op de hoekpunten. De vorige waren te grof en deze zijn naar mijn mening weer te fijn/kwetsbaar uitgevoerd. Wat ook opviel was de herrie bij de gemiddelde snelheden, kruipend of op hoge snelheid niets aan de hand maar daar tussenin veel herrie uit de kunststof tandwielbakken. Het model heeft een motor met vliegwiel en middels cardanaandrijving worden zowel voor als achter een tandwielbak aangedreven welk weer alle assen aandrijven. Het advies van de buren van Stummis was om wat extra Trix-vet in de tandwielbakken aan te brengen, een half uur te rijden en klaar.

Dat is niet 1,2,3 gedaan, geen schroef in het dak maar met zweet op het voorhoofd en Roco-gevoel een kapje aan de onderkant losgemaakt. (bang om e.e.a. te beschadigen) Vervolgens twee schroeven aan de onderkant los en zo laat de zware kap los van het zeer lichte onderstel. Tsja en dan....: de openingen voor het vet zitten tussen de bovenste montageplaat en het onderstel met slechts 3 a 4 mm ruimte (punt B op laatste foto). Keuze of de montageplaat los te maken of met een stokje wat bolletjes vet in de openingen te prutsen. Om de plaat los te maken moet je 2 kruiskopjes losmaken, 1 hiervan (punt a op laatste foto) zit zeer vlak naast de chip, en om de draadjes niet te beschadigen moet die weer eerst losgeklikt worden. Is de plaat eenmaal los dan zijn de draden dusdanig kort dat de plaat nauwelijks opzij kan om goed toegang tot de vet-openingen te krijgen. Al met al een gezochte en domme constructie naar mijn mening.

Na een half uurtje rijden met extra vet was de herrie weg. De motor is stiller dan de HLA en bijna net zo stil als de Softdrive-sinus. Prachtig model verder met heel veel trekkracht, de lok kan mooi kruipen voor het rangeren en optrekken gaat ook vloeiend.

Groeten,

Bas
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hoi Bas,

Bedankt voor je bespreking! Leuk om te lezen! :thumbup:

Zou je misschien nog iets meer over de rijeigenschappen kunnen vertellen? Vertrekt de loc bijvoorbeeld mooi vloeiend vanuit stilstand of gaat dat met een klein sprongetje gepaard?
Je schrijft verder dat de loc - nu hij goed gesmeerd is - een stuk stiller rondrijdt. Maar hoe zou je het geluid van de motor bestempelen? Net zo stil als een Softdrive Sinus-motor of meer als de oude HLA zoals in je BR 260?

Groet, Marc
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Net verslagje Bas, ik voel ook veel voor deze lok, ter vervanging van een oude gedigitaliseerde 3072.
Citaat van: Bas op vrijdag 31 januari 2014, 14:02:06
Al met al een gezochte en domme constructie naar mijn mening.
Hoe had je zelf dan al die componenten onder de kleine huiven willen proppen?
Bij heel veel locs is het op dezelfde manier opgebouwd.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo,

Het is vreemd dat Maerklin de andrijving niet smeert. Ik heb andere lok's met een central geplaatst motor met cardan andrijving, en deze waren ook niet gesmeerd. In de boekjes van de lokomotieven worden niet verteld dat je, de andrijving moet met vet smeren. Alleen de wielassen met een druppel olie.
Ik heb toen een tube Trix vet aangeschaft. Het werk perfect.
ps: het is een prachtig lok  :thumbup: :thumbup:
Filipi
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Kleine aanpassing zou de volgende kunnen zijn:

Chip 1,5 a 2mm naar buiten / richting de "LED-printplaat" plaatsen, zo is de kans op beschadiging van de draden opgelost of de noodzakelijkheid van het tijdelijk losmaken hiervan overbodig. (Klik-klak: ook ik heb een zoon die te vaak met het batterijklepje van de AB speelt) Verder iets langere draden toepassen, dit hoeft slechts enkele mm's te zijn volgens mij zodat de bovenplaat voldoende opzij kan worden gedraaid.
Overigens blijven de trappen/stangen op de hoekpunten kwetsbaar tijdens alle handelingen, advies blijft bij deze loc om alle stappen secuur en zeker stap voor stap uit te voeren. Alternatief zou ook kunnen zijn om toegang van de "vetpotten" vlak naast LED-printplaten te maken. De chip en de locaties voor de sound moeten dan slecht enkele mm's naar het midden toe. Volgens mij is daar ruimte voor. Wat verder nog moet blijken is hoe vaak vet moet worden toegevoegd, dat bepaalt ook immers deze onderhoudscyclus.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Bas, mooi stukje geschreven over mijn favorite machine. Heb je niet heel toevallig een foto van de bedrading van de verlichtingprintjes?
Alvast dank! Groetjes Hein :)
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Wat van foto wou je hebben? heb er zelf meerdere van dit model.
En heb er ook nog eentje uit elkaar liggen omdat deze vakkundig door iemand om zeep is geholpen met lijm en verf.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hoi ja eigenlijk een foto van een verlichtings printje, waar op je kan zien in welke volgorde de draadjes vanaf de decoder zijn aan gesloten. Ik heb die los gekocht om mijn oudere model van een juiste sein verlichting te voorzien. Kosten een vermogen die dingen.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Hein,

Mag ik vragen bij wie je ze hebt gekocht. Ik koop ze altijd bij Bahnhöfle. www.bahnhoefle.de  Daar betaal je nog een mooie prijs voor zo'n printje! ?11,90 excl verzendkosten naar nederland.

Jasper
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Jasper,
ik heb ?15,- per stuk betaald!
Dit was bij een zaak hier over de grens in Duitsland. Waarschijnlijk de adviesprijs van Märklin :?
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
hier een foto van de aansluiting
ik heb al wel weet ik hoe vaak geprobeerd bij Bahnhöfle iets te bestellen maar nooit ene reactie terug gehad!
Komt de leds op de print wel over een met het de gaten in de andere behuizing dan?
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hoi Mark,
Hartstikke bedankt. Deze foto is precies wat ik bedoelde. De lichtopeningen in de kap komen exact overeen. Voor de sluitlichten moeten deze dan wel nog geboord worden bij deze uitvoering. Dit is goed te doen.Ik heb nu de decoder 60942 ingebouwd. Mvg Hein
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Hein,

Ik ben zeer benieuwd hoe jij die printjes bevestigd in deze lok. Ik wil deze lok ook gaan ombouwen. Maar ik ben er nog niet uit of ik nou de nieuwe lok moet kopen en die dan uitvoeren met een geluidsdecoder of de oude lok ombouwen en er achteraf geluid in zetten als daar ruimte voor is.

Jasper
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Jasper, er is plaats in de oude versie. Ik heb er ook eentje omgebouwd ===> klik
Kort videootje:
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Jasper,
Oke ik stuur je dan wel een foto.
Ik vind het juist leuk dat oudere model aan te passen. De nieuwere modellen zijn schitterend, maar ook best wel aan de prijs.
Ik kan nu in ieder geval de seinbeelden weergeven, incl. het rangeer sein beeld. Met de hoog vermogen aandrijving heb je opeens een veel fijner rij gedrag, vooral bij lage snelheden.
Groetjes Hein.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Ik heb het nieuwe model en de oude maar de nieuwe loop zo veel mooier dan de oude 4 assen vs 2 assen en betere details en je hoort eigenlijk alleen maar de sleper ;)
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Echt waar, joh...?

Ik koester mijn perfekt lopende BR 212's met HLA... :thumbup:  :D
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Citaat van: Hein op zondag 20 november 2016, 11:49:29
Ik vind het juist leuk dat oudere model aan te passen. De nieuwere modellen zijn schitterend, maar ook best wel aan de prijs.
Ik kan nu in ieder geval de seinbeelden weergeven, incl. het rangeer sein beeld. Met de hoog vermogen aandrijving heb je opeens een veel fijner rij gedrag, vooral bij lage snelheden.
Groetjes Hein.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb hier diverse oude loks liggen die nog een keer omgebouwd gaan worden naar sound en met de juiste seinbeelden. Wat mij wel opvalt bij de 212 van Märklin is dat de tandwielen in het aangedreven draaistel gaan wijken. Ik bedoel uitlubberen. Ik zal er tzt eens een foto van maken. Ik heb vanochtend ook een draaistel schoongemaakt en er kwam een hoop stof vanaf. Ook merkte ik dat het draaistel niet soepel liep. Ik heb het probleem niet op kunnen lossen. Ik ben er dus nog niet uit wat ik doe. Een 37005 kopen en de fragile trapjes erbij nemen, of mijn beide loks de 3377 en de 3072.10 ombouwen naar geluid en de verlichtingsprintjes erin.

Moeilijk!

Jasper

P.s. Ik heb al wel bij beide loks de motoren vervangen voor de versie waar de 60941 in past. Ik bedoel dus de oude trommelcollector motor met koolborstels aan beide zijden!
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Ik heb twee oude Br212's met HLA om gebouwd, maar die maken behoorlijk geluid, daar zou een koffiemolen jaloers op zijn.
Zo'n stillere variant komt er ook nog wel.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Die trappetjes kunnen wel wat hebben hoor het zijn meer de bevestigings punten van de reling aan het frame die zwakker zijn ;) je kunt deze lok zonder probleem vast houden je moet hem alleen niet op de grond laten vallen maar zelfs dan zou het mij niet verbazen dat de oude meer schade heeft dan de nieuwe :D
Ik ben het ook niet op alle punten eens met de topic starter ;)
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Er is hier al eens iemand die zijn nieuwe Br 212 van de tafel viel en behoorlijke schade had.
Ik dat dat de oude constructie minder schade had gehad.
De metalen kappen zijn tegenwoordig zo dun, dat ze niet veel sterker dan de oude kunststof kappen zijn.
En het frame van de nieuwe constructie heeft een kunststof dek, wat weer kwetsbaarde is dan het massieve frame van de "oude" br 212.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Ik kan je vertellen dat die kap wel wat kan hebben val van een meter hoogte op asfalt en alleen een krasje bij het oude model was de kap er geweest ;)
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
"Ik dat dat de oude constructie " heu?
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Nederlands voor gevorderden 😂
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Hallo Allemaal,

Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van deze hele mooie lok. Ik heb hem gekocht via Ebay. Helaas zonder doos en zonder trappetjes. Deze trappetjes zijn inmiddels besteld en ook de bevestigingspunten zijn gelukkig niet afgebroken. Ook naar een goede doos ben ik aan het zoeken. Ik heb mijn lok te goedkoop gekocht zie ik! Ook ben ik erachter gekomen dat er een antislipbandje kapot is. Ik heb hier wel een aantal zakjes met deze slipbanden, maar ja welke moet er op. In de exploded view tekening staat het onderdelennummer E656500. Is dat de 7151, 7152, 7153 of de 7154? Wie weet raad?

Groet, Jasper
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Even de maat van het nummer vergelijken met de maat van de zakjes. Heb ik al even voor je gedaan, geen van allen. De E656500 is 7mm, de 7151 is de kleinste maat met 9,2mm. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen.
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
De 7154 paste het beste!
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Vind het wel vreemd heb de wielen vergeleken met die van de ice3 maar die is het zelfde en daar word 7154 aangegeven dus waarom de 3700x een ander antislipband nr hebben 8o
Heb nog alle onderdelen(verminkte met verf en lijm)van een 37005 liggen op de bufferbalken en wielen na ;)
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37005 BR212: liever 1 schroef in het dak dan....
Jasper,

De asb'tjes met nummer E656500 zijn bij Marklin aangeduid met "Haftreifen 7.0".
Maar of deze nummers overeenkomen met de oude vertrouwde 715x nummers, weet ik niet.
Je zou deze vraag aan Marklin Service kunnen voorleggen.