Dag 3-railers,
na de korte bespreking over de BR260 van vorige week (
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48529.0 )
zou ik nog wat schrijven over de BR-212 met de nieuwe constructie, nl nummer 37005. Model is er ook met geluid (37000) en geweatherd (37006) sinds kort ook een V100 uitvoering met geluid en telex (37003).
Geen schroef in het dak deze keer, evengoed wel een roetspoor op het dak geweatherd door Marklin.
Wat gelijk ook opvalt is de filigrane opbouw van de trappetjes en stangen op de hoekpunten. De vorige waren te grof en deze zijn naar mijn mening weer te fijn/kwetsbaar uitgevoerd. Wat ook opviel was de herrie bij de gemiddelde snelheden, kruipend of op hoge snelheid niets aan de hand maar daar tussenin veel herrie uit de kunststof tandwielbakken. Het model heeft een motor met vliegwiel en middels cardanaandrijving worden zowel voor als achter een tandwielbak aangedreven welk weer alle assen aandrijven. Het advies van de buren van Stummis was om wat extra Trix-vet in de tandwielbakken aan te brengen, een half uur te rijden en klaar.
Dat is niet 1,2,3 gedaan, geen schroef in het dak maar met zweet op het voorhoofd en Roco-gevoel een kapje aan de onderkant losgemaakt. (bang om e.e.a. te beschadigen) Vervolgens twee schroeven aan de onderkant los en zo laat de zware kap los van het zeer lichte onderstel. Tsja en dan....: de openingen voor het vet zitten tussen de bovenste montageplaat en het onderstel met slechts 3 a 4 mm ruimte (punt B op laatste foto). Keuze of de montageplaat los te maken of met een stokje wat bolletjes vet in de openingen te prutsen. Om de plaat los te maken moet je 2 kruiskopjes losmaken, 1 hiervan (punt a op laatste foto) zit zeer vlak naast de chip, en om de draadjes niet te beschadigen moet die weer eerst losgeklikt worden. Is de plaat eenmaal los dan zijn de draden dusdanig kort dat de plaat nauwelijks opzij kan om goed toegang tot de vet-openingen te krijgen. Al met al een gezochte en domme constructie naar mijn mening.
Na een half uurtje rijden met extra vet was de herrie weg. De motor is stiller dan de HLA en bijna net zo stil als de Softdrive-sinus. Prachtig model verder met heel veel trekkracht, de lok kan mooi kruipen voor het rangeren en optrekken gaat ook vloeiend.
Groeten,
Bas