Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS1501 "Diana" van Elotrains

Gestart door Spoorman zondag 26 januari 2014, 15:18:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Ik hoop het niet :P Dat kreng moet eigenlijk zondag al rijden :mrgreen:
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Wat ga je er achter hangen? Zo iets?



Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Ongeveer :mrgreen: Alleen net in iets andere volgorde Div, B10, B10, A3B5, A3B5.

Eventueel kan ik er zelfs 4 B10 tussen hangen, of een paar plan D's....
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Kan ook. Ik heb alleen tpIII D's zonder vishaken.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Pimp actie en wat tips van Manuel (PIJP-LINES), KLIK

Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Spoorman op maandag 07 april 2014, 18:12:32

Fryslân: seis dagen ûnderweis? :P


Dan is het voor Wijbe(rtje) te hopen dat hier geen zondag tussen zit. ;) :-)

Rob
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Class60,

Bedankt voor de link!
In wat voor opzicht ben je het niet eens met de teksten?


Leon
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: class60 op dinsdag 15 april 2014, 11:24:38

Met de teksten ben ik het echter niet altijd eens.......... ;)


Beetje flauw om hier te reageren. Je mag daar gewoon posten hoor, ze bijten niet.

Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Kappa op donderdag 27 maart 2014, 08:49:33
Ik vond bijde buren nog dit topic uit 2011 genaamd "25 jaar geleden" met veel foto's van de afscheidsritten van de 1500, maar ik kan daarop zo snel geen verschillen ontdekken tussen de 1501 en 1505
Was de 1505 dan zoveel verschillend qua uiterlijk dan de 1501?
Of gaat het hier om kleine details?

Eén detail dat ik weet is dat bij de 1505 bij de schilderbeurt vlak voor het afscheid de zijkanten van de frontseinen geel zijn geschilderd, terwijl dit bij de overige locs grijs is. Het model heeft dat ook, dus in dat opzicht klopt het model van de 1505 wel, maar dat van de 1501 niet. Op onderstaande foto is dat goed te zien.



Kijkend naar grootspoorfoto's viel het mij verder op dat de 1501 haar NS-vignetten is kwijtgeraakt toen de naamplaten "Diana" werden geplaatst. De 1502 en 1505 hebben hun vignetten behouden toen zij hun naamplaten kregen. De overige 1500-en hebben (bij NS) nooit een naamplaat gehad.

Nu zit ik met het dilemma: moet ik nou de NS-vignetten gaan weghalen als ik mijn 1501 van naamplaten wil voorzien? Of laat ik haar plaatloos?

Overigens ben ik zeer te spreken over het model. Ik vind zowel het model als de kleuren goed getroffen en de loc rijdt prachtig mooi. Een welkome aanvulling op mijn verzameling NS-materieel uit de jaren '80 en '90 :smile:

Martijn
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: class60 op woensdag 16 april 2014, 18:55:18
Misschien je dilemma/vraag even bij de "buren" plaatsen, aldaar is meer kennis aanwezig........
Really? :wink:

Ik ben er al uit :smile:

In een PB werd ik door rob h erop gewezen dat de vignetten zijn verdwenen toen (en omdat) de loc overging naar de Werkgroep 1501. Na revisie kwam de 1501 in 1990 weer op de baan, zonder NS-vignetten maar met naamplaten.

De combinatie van vignet + naamplaat is op de 1501 dus géén geldige, op de 1505 wél.
(Correctie: inmiddels is duidelijk dat deze combinatie ook voor de 1501 heeft bestaan, met dank aan Class60).
Aangezien ik de loc op mijn baan plaats in de NS-periode (dus tot 1986 en in de gewone dienst) blijven de vignetten erop en krijgt ze geen naamplaten. Mensen die de loc qua tijdperk in de periode 1990 tot nu plaatsen, dus als museumloc, zullen om helemaal correct te zijn de platen erop moeten zetten maar de vignetten moeten verwijderen.

Martijn
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
..of dit geklinknageltel naastje je neerleggen, en genieten van de loc?
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Roy op woensdag 16 april 2014, 20:00:32
..of dit geklinknageltel naastje je neerleggen, en genieten van de loc?
Als modelbouwer is het niet verkeerd om oog voor detail te hebben. Integendeel! Het is ook geen kritiek op het model, ik probeer alleen maar te bepalen wat een historisch verantwoorde uitvoering is. Jammer dat dat uitgerekend op dit forum niet gewaardeerd wordt. En ik geniet er zeker van, zoals ik al aangaf: "Overigens ben ik zeer te spreken over het model. Ik vind zowel het model als de kleuren goed getroffen en de loc rijdt prachtig mooi. Een welkome aanvulling op mijn verzameling NS-materieel uit de jaren '80 en '90".

Citaat van: class60 op woensdag 16 april 2014, 20:07:37
Had je nog gewaarschuwd  ;) :D
Echt waar? Waar dan?

Citaat van: class60 op woensdag 16 april 2014, 20:07:37
En dat terwijl er genoeg foto's zijn van de 1501 met ns-embleem en met naamplaat Diana tegelijk.
Zelfs ik moet ze nog ergens hebben.......
Echt waar? Waar dan?
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Interessant! Wanneer is dit geweest? Na de overdracht aan de WG1501 maar voor de revisie die zij hebben uitgevoerd?

Op deze pagina, een beetje onderaan, staat inderdaad een foto van de 1501 in deze 'configuratie'. "Eind jaren '80" staat erbij...
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: class60 op donderdag 17 april 2014, 14:05:21
Wat een kennis is alhier toch aanwezig !

Zie je wel... we hebben 'de buren' helemaal niet nodig :wink:
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Hmmm. Dacht dat ik ook van de Diana een foto had, maar dat blijkt de Electra te zijn, ofwel de 1503.....

Maar alleen nog niet gescanned.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: class60 op donderdag 17 april 2014, 16:06:16
De 1503 had als naam "Juno", de 1502 "Electra"  ;)
Overigens was de 1503 van de na buitendienststelling in 1986 nog in Nederland verblijven de loks technisch de beste......

Heb nog even de foto's nagekeken, en ik zie waar het fout gegaan is. Heb een foto van de 1502 met schildje aan de zijkant die station Dordrecht binnenrijdt. Dan een foto van de 1503 (ook in Dordt) en dan de zijkant van de 1502 terwijl die voorbij rijdt....
Ofwel: de volgorde in de map is niet goed niet.  ;)
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Heb die van mij gisteren ook opgehaald. Erg mooiHele loc, maar vind het spuitwerk wat minder. De rij-eigenschappen zijn prima!

Het geel is niet overal dekkend aangebracht. Zal er straks eens foto's van maken.

Roy
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
zijn er hier meerderen, die wat problemen hebben met de schaargeleiding van de koppeling, en de NEM schacht zelf? Ik krijg een koppeling er amper nog uit, en 1 schaargeleiding gaat uit de geleiding, als je tegen de koppeling drukt.

Daarnaast vind ik het materiaal van de schacht met houder erg zacht. Buigt flink door als je de koppeling erin steekt.

Roy
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Yup, loc demonteren en de braampjes weg vijlen bij het schroefgat en op die plastic houder.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Wat me nou zo verbaasd de afgelopen weken is dat vrijwel iedereen onmiddellijk aan dit model begint te klooien, of problemen heeft, maar gek***erd wordt er niet...... Da's een hele verbetering tov het uitkomen van een M* model met vergelijkbare ellende......  >:-D

Walter
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Ik ken genoeg 1500 bezitters die terug zijn gegaan naar de winkel dus dat gebeurt wel degelijk. Zelf heb ik die afweging ook gemaakt maar heb besloten de problemen zelf op te lossen. En 2 missende koppeldozen zijn netjes door MTE nagestuurd, niets is hen te veel. Mijn spuitwerk is ook niet oppie-toppie maar voor mij acceptabel genoeg.

De lok heeft m.i. een aantal bekende missers, met name de oplegging van het frame op de draaistellen is naadje. De trekkracht is voorts magertjes. De keus is dan kopen of niet kopen. En als je koopt moet je niet achteraf mauwen.

Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Als je hem niet koopt, heeft het ook weinig zin na te emmeren. In mijn beleving zit de hele vorm er niet goed in. Met name de aansluiting van de cabines ziet er veel te netjes uit. Bij de echte 1500 wekt dat bij mij de indruk alsof de cabine er niet echt bij hoort en er maar zo'n beetje tegenaan geknald is. Voor mij dus beeld zoek, niet kopen, klaar.
En ik heb er al eentje, dat scheelt natuurlijk.  :)
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Hij heeft een 1500 ;-)
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Roy op zondag 04 mei 2014, 09:41:17
zijn er hier meerderen, die wat problemen hebben met de schaargeleiding van de koppeling, en de NEM schacht zelf?
Bij mijn exemplaar is aan één zijde de nok afgebroken die de koppeling omhoog moet houden. Daardoor zakt de koppeling 2 tot 3 mm naar beneden. Helaas is dat genoeg om de ontkoppellip tegen de puntcontacten van de wissels aan te laten lopen.

Ik heb per mail contact gehad met Elotrains. Er wordt snel en netjes gereageerd en nadat ik met behulp van een foto had uitgelegd wat er aan de hand is, kreeg ik kosteloos een nieuw onderdeel (de schacht met 'schaar') toegezonden :thumbup:
Dat moet ik er alleen nog wel even in knutselen, daar heb ik nog geen gelegenheid voor gehad. Volgens Elotrains kan dat in ieder geval zonder dat de kap eraf moet - dat scheelt :wink:

Verder ben ik er erg blij mee :smile:

Martijn
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Vervolg op bovenstaand bericht:

Het vervangen van het koppelmechanisme was een lastig klusje maar is gelukt. Het onderdeel dat eruit kwam zag er echter exact hetzelfde uit als wat ik opgestuurd had gekregen.... het probleem was dan ook niet opgelost.

In overleg met Elotrains de loc naar hen opgestuurd. Zojuist heb ik kosteloos een vervangend exemplaar ontvangen (met correct werkende koppelingen) omdat de eerste een fout in het chassis had waardoor het koppelmechanisme aan de kant van Cab 1 teveel ruimte had.

Prima service van Elotrains! :thumbup:
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Vermoedelijk waren de 'gaatjes' niet goed genoeg uitgeboord waar de nokjes van het afdekplaatje in hoort. Heb ik bij mijn exemplaar zelf maar gedaan.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
hhmmm, klinkt hetzelfde als het probleem wat die van mij heeft. Als je aan de koppeling trekt, kun je daarna de koppeling gewoon naar beneden uit de geleiding halen.

Roy
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Dat kun je toch zelf controleren:





Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
De boel zit inderdaad niet super strak in de schacht. Als je er te hard aan trekt gaat ie inderdaad uit zijn geleiding. Verder binnenkort maar weer eens bezig met het verbeteren van de trekkracht.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Wijbe op woensdag 21 mei 2014, 10:56:28
Als je er te hard aan trekt gaat ie inderdaad uit zijn geleiding.

Ik hoefde nergens aan te trekken, en zeker niet hard :wink: De schacht was dan ook het probleem niet: de koppeling zakte uit zichzelf 2-3 mm naar beneden als de loc op de rails stond.

Dit kon ik doen zonder enige kracht te zetten en zonder de koppeling naar binnen te duwen (of eraan te trekken):



Doordat het koppelingsmechanisme te ver naar binnen kon (vermoed ik) haakte het miniscule nokje dat de koppeling omhoog moet houden niet achter het afdekplaatje.

De loc is omgeruild "wegens een defect chassis" maar ik weet niet wat nou het precieze probleem is geweest. De koppeling aan de andere zijde was wel OK.

Martijn
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Ja, dat heeft die van mij dus ook
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
De plan N (of K ? )rijtuigen. Ik weet niet meer welke van Elotrain zijn uit mijn hoofd.
Hadden ook een probleem met de koppelingsschacht. Daar kon het bewegende deel er ook uit komen.
Op benelux heeft iemand toen twee stripjes in de schacht geplakt om het op te lossen.

Dit klinkt een beetje als hetzelfde probleem.

Robin
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Plan N van Heris. Daar blokkeert de schaar omdat die vast kan gaan zitten in de hoek. Ik heb ze ook en aldus opgelost.

Gr, Ben.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Ok Ben.

Dus precies de andere rijtuigen. Opmerkingen maar snel vergeten dus.

Ik moet mijn setje nog aanpassen.Zag het toen ze net weer in de doos zaten.

Robin
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Citaat van: Roy op woensdag 21 mei 2014, 17:34:28
Ja, dat heeft die van mij dus ook

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met EloTrains via het mailadres dat op de doos van de loc staat.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
tijd voor nader onderzoek!
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Welke 1500 was er niet aanwezig op het afscheid indertijd naast de 1504 ? 1504 heeft nog lang in gesloopte staat op de werkplaats in Tilburg gestaan indertijd.
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: NS1501 "Diana" van Elotrains
De 1506, die in de zomer van 1984 terzijde is gesteld na brandschade door vaste remmen bij het rijden in opzending.