Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Laenderbahnhof - Nieuwe aanwinst

Gestart door Laenderbahn027 maandag 20 januari 2014, 22:00:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Laenderbahnhof - Nieuwe aanwinst
Hallo,

Dit draadje wordt gewijd aan mijn Länderbahnhof, naam nog onbekend. Deze eerste post is gereserveerd om te fungeren als een soort van inhoudsopgave voor de meest nuttige onderwerpen (in mijn ogen).

Met vriendelijke groet,
William

Inhoudsopgave

Nieuwe aanwinst:
- 02/07/2018: Rara...

Layout:
- 04/03/2014: Layout
- Marklin 7186 reparatie

Locs:
- 03/03/2014: T11 (Brawa 40355) en T12 (Marklin 36741)


Goederenwagons:
- 19/05/2014: Fleischmann 521204

Literatuur:
- 29/07/2014: Uitbreiding analoge en digitale archief
- 04/09/2014: em Modellbahn BauPraxis 3D Anlagen Schaubilder Bahnhöfen

Video:
- 09/08/2014: Rosoft - servo werkend!

Vitrine:
- 12/11/2014: Zelfbouwvitrine - Prototype gereed

Inspiratie opdoen:
- 14/12/2014: Open Dag MSG Den Bosch
- 28/02/2015: Rail 2015
- 28/10-2015: Eurospoor 2015
- 04-04-2016: Hochswarzwaldbahn
- 30-11-2016: Mogelijk interessante Epoche I zaken...
- 18-11-2017: 28e Bijeenkomst MSG Zuid (Helmond)
- 14-06-2018: Durlesbach

Grootspoor:
- Filmen in Hoedekenskerke (Zeeland) - Omlopen en water nemen

Links:
- Bw Epoche 1

Modules:
- Minimax Modellbahn: compacte modules, welke ideaal lijken voor mij.
  https://www.minimax-modellbahn.de/
  https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=172&t=107756#p1171901
- Nordmodul: standaard formaat modules, maar met begrijpelijke documentatie. Interessant vanwege dubbelspoor (waarin Minimax niet voorziet). Uiteraard kan ik zoiets ook zelf bepalen ;-).
  http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Maar, om nu helemaal leeg te starten is ook al zoiets.

Daarom hier een overzichtsfoto van de 3 modules met daarop uitgelegd het plan (zo goed als definitief, echter nog niet compleet):


IMG_0113 by william.canon30d, on Flickr

De treinen komen links achter uit de hoek het station binnen gereden. Passagierstreinen blijven in principe op de 2 buitenste sporen (uitzondering is de postwagon, welke naar het 3e spoor gerangeerd kan worden). Goederentreinen komen óf binnen op spoor 2 (geteld vanaf rechts), of rijden direct door naar links vooraan. Daar kan de loc omrijden en/ of kunnen de wagons gerangeerd worden richting de andere sporen. In de verte is de draaischijf te zien. Tenderlocs kunnen rechts voor afgekoppeld worden, vervolgens achteruit over het emplacement richting draaischijf. Vóór de draaischijf komt de bevoorrading (kolen), waarna de loc gedraaid kan worden. Vervolgens kan deze weer achteruit, om zich vervolgens weer voor de trein te positioneren en te vertrekken. Links van de draaischijf komt een enkele, wellicht een dubbele loods voor onderhoudswerkzaamheden en een onderzoeksplaats.

Materieel is voldoende voorhanden. Hierbij enkele voorbeelden:


7 by william.canon30d, on Flickr


5 by william.canon30d, on Flickr


6 by william.canon30d, on Flickr


4 by william.canon30d, on Flickr


2 by william.canon30d, on Flickr


3 by william.canon30d, on Flickr

Het tempo van de bouw ligt laag, dus verwacht niet iedere avond een update ;-).

Met vriendelijke groet,
William

Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Länderbahnhof
Heey William,


dat ziet r goed uit, t baanplan.
zal vast veel beweging opleveren!
ben benieuwd.


gr Simon
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2011

offline
Re: Länderbahnhof
Mooi materieel!  En goed te lezen dat er meer zijn die een simpel en daardoor mooiere layout bouwen.
Doe rustig aan, ik ben al 9 jaar bezig met de bouw vd bakken. En hoop dit jaar met wat landschap te kunnen beginnen.

Groeten Maarten
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
En tot slot voor vandaag: Opgeruimd staat netjes.


"Opgeruimd staat netjes" by william.canon30d, on Flickr

(Nog absoluut niet "peuter-van-2,5-bestendig", maar daar wordt nog over nagedacht...)
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2011

offline
Re: Länderbahnhof

Strak werk. Met straks erg mooi treinen erop. Ben nieuwsgierig.

Harry
Re: Länderbahnhof
William,

Ziet er goed uit!!!
Ben benieuwd hoe je nu verder gaat!!
Is het ook zo dat je er eventueel nog een module tussen kunt plaatsen voor wat extra spoorlengte?

Groeten Martin
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 21 januari 2014, 07:47:12
Is het ook zo dat je er eventueel nog een module tussen kunt plaatsen voor wat extra spoorlengte?

Groeten Martin

Hoi Martin,

Bedankt voor de lovende woorden!

Een extra module ertussen zou inderdaad kunnen, maar dan heb ik ook een groter huis nodig. Zoals je kunt zien: aan de bovenkant van de foto beginnen de kasten, aan de onderkant sta ik klem tussen module en bureau ;-). Ik heb het getest en mijn langste trein past er precies tussen (zijnde Kaiser Wilhelm II). Deze komt uiteraard slechts zeer sporadisch aan op dit Länderbahnhof.

Groet,
William

Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2012

offline
Re: Länderbahnhof
Dag William,

Dat word een interessant project wat ik zeker blijf volgen.
Wat is epoche I materieel toch mooi O:-D

Groet,
Bert
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2008

offline
Re: Länderbahnhof
Hoi William

Prachtig materiaal heb je daar.
Ook je werk ziet er geweldig netjes uit.  :thumbup:
Ga je draadje volgen.

Tony
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Goede avond allen,

Wegens een nieuwe baan en bijbehorend gereis (zie o.a. dit draadje) weinig tot geen tijd gehad iets te doen, los van een paar keer lekker rijden. Echter, Marktplaats werkt overal en zie hier, mijn eerste Brawa:


T11 (Brawa 40355, front) by william.canon30d, on Flickr


T11 (Brawa 40355, rear) by william.canon30d, on Flickr


T11 (Brawa 40355, side) by william.canon30d, on Flickr

Ter vergelijking de T12 van Märklin:


T12 (Marklin 36741, side) by william.canon30d, on Flickr

Samen:


T11 and T12 (Brawa 40355 and Marklin 36741, facing front) by william.canon30d, on Flickr


T11 and T12 (Brawa 40355 and Marklin 36741, front) by william.canon30d, on Flickr

Jammer genoeg is het trapje onder het huis aan 1 pootje afgebroken. Dat wordt bijbestellen of even lijmen met een heel miniem druppeltje lijm. Het risico van Marktplaats, zullen we maar zeggen  :(.

Met vriendelijke groet,
William

Re: Länderbahnhof
keeszondag
gast

Re: Länderbahnhof
Ziet er veel belovend uit William. Strak gemaakt, kan ik een voorbeeld aan nemen, mijn kamertje moet hoognodig gereorganiseerd worden.
Nog een vraag, als de treinen van links boven aan komen rijden, maak je daar dan nog een bak aan of hoe moet ik me dat voorstellen?
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Hoi Kees,

Er komt óf nog een extra bak (terug naar de voorgrond), óf niet. Het doel is om de locs/ treinsets uit de vitrine, zo de baan op te laten rijden. De vitrines wil ik ook zelf maken. Principe gelijk aan de trainsafe buizen, maar dan van hout.

Wanneer ik geen extra plaat neem, heb ik vermoedelijk onvoldoende ruimte om de vitrine aan de baan te koppelen.

Doe ik dit wel, dan kan ik de extra plaat ook nog gebruiken om treinen op te stellen, al zal de plaats beperkt zijn.

Vanavond volgt een schets.

Met vriendelijke groet,
William

PS: Bedankt voor je PB!
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Wellicht wordt de naam van het station ooit nog eens gewijzigd in iets wat verwijst naar haar illustere ontwerper ;-)...
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Länderbahnhof
Hola

Kijk kijk, dat is verrassend! Ondanks carnaval wordt er in het zuiden ook nog noeste arbeid geleverd!
Leuk plan, voldoende mogelijke treinbewegingen en natuurlijk in het juiste tijdperk van vóór de nostalgie gesitueerd. Bravo.
Mijn hart maakt helemaal een sprongetje bij het plaatje van de T11. Wat een mooi apparaat is dat!
Staat hier ook nog op den shortlist.
Is ze met geluid uitgevoerd?

Alaaf!
Fred
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Fred,

Deze T11 gaat voor rust en sereniteit, zowel tijdens en na de carnaval ;-)..

Ik heb ook getwijfeld, maar aangezien Brawa de enige is die een T11 levert, moest het er van komen...

Groet,
William
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2012

offline
Re: Länderbahnhof
Dag William,

Een hele mooie Brawa loc heb je daar, een waar plaatje!!

Groet,
Bert
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2008

offline
Re: Länderbahnhof
Erg mooie lok, die Brawa T11! Gefeliciteerd met je mooie aanwinst, jammer van de kleine schade.

Vriendelijke groet

Frank
Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Citaat van: keeszondag op dinsdag 04 maart 2014, 08:15:25
Ziet er veel belovend uit William. Strak gemaakt, kan ik een voorbeeld aan nemen, mijn kamertje moet hoognodig gereorganiseerd worden.
Nog een vraag, als de treinen van links boven aan komen rijden, maak je daar dan nog een bak aan of hoe moet ik me dat voorstellen?

Goedenavond,

Hieronder heb ik geprobeerd het idee te schetsen:


Layout by william.canon30d, on Flickr
Legenda:

- A, B en C vormen het station zoals het op eerdere foto's al te zien is;
- D is een optionele extra plaat;
- E, F en G zijn vitrines met daarin een complete trein, een loc, een aantal locs, etc, welke óf aangesloten kan worden op het spoor op plaat C, danwel D.

Het nadeel van D is de extra ruimte die het inneemt. Het voordeel is dat je meer ruimte hebt om de vitrine te ondersteunen en eventueel al een aantal locs/ wagons extra op kunt stellen. Dit is met name handig wanneer er meerdere locs in een vitrine zouden staan.

Het idee van de vitrine heb ik hier opgedaan.

Met vriendelijke groet,
William

Re: Länderbahnhof
Lid sinds: 2009

online
Re: Länderbahnhof
Goedenavond,

Een vraag: heeft iemand een idee hoe je het beste een railstaaf kunt verwijderen van een C-railbedding zonder daarbij de klemmetjes waarmee de C-rail aan de bovenzijde vast zit, af te breken?

Alvast bedankt voor de (eventuele) reacties.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Suggesties hoe een railstaaf netjes los te halen van haar bedding
Dag William,

Kun je ze er niet uitschuiven net als bij M-rail? Misschien met wat meer kracht??

Groet,
Bert
Re: Länderbahnhof: Suggesties hoe een railstaaf netjes los te halen van haar bedding
Hoi Bert,

Een eerste poging resulteerde in een "nee". Eens kijken of ik vandaag een tweede kan wagen...

Een andere optie zou nog kunnen zijn: Peco IL83 bestellen, dan heb ik ze gewoon los.

Met vriendelijke groet,
William
Suggesties hoe een railstaaf netjes los te halen van haar bedding
Dag William,

ik heb gister een oude c rail bekeken en volgens mij zitten de railstaven vast met metalen klemmetjes naar de stroomgeleiders toe. ( onderzijde )

Ik denk dat als je die klemmetjes los maakt met een hele kleine schroevendraaier dat je ze wel los krijgt dmv schuiven. ( 4 stuks aan de uiteinden)

met vriendelijke groet,

Stephan
Re: Länderbahnhof: Suggesties hoe een railstaaf netjes los te halen van haar bedding
Peco rail heeft een lager profiel.

Je hebt code 90 nodig.
Dat wordt bij schaal TT gebruikt. Dus misschien vind je daar een geschikte donorflexrail.

Robin
Re: Länderbahnhof: Suggesties hoe een railstaaf netjes los te halen van haar bedding
Dank aan allen, de vraag is beantwoord als volgt:

Wanneer ik een Roco-zaagje strak langs de profielen hou, ga ik net door de plastic klemmen heen (al na een paar keer heen en weer gaan), waarna ik de railstaaf er zonder problemen af kan halen.

Hiermee freubel ik weer verder. Doel is overigens hiermee een simpele stootblok te maken die minder modern oogt dan de stootblokken van M en niet zo kitsjerig als die van Weinert.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Freubelmode AAN
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 20 januari 2014, 22:00:32
Hallo,

Dit draadje wordt gewijd aan mijn Länderbahnhof, naam nog onbekend.
Wat dacht je van Landerbahnhof als naam? Klinkt goed toch :)

Je hebt mooie loks. Ik ben benieuwd naar je voortgang.
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Mooi in al hun eenvoud:







Volgende stap: Rosoft servodecoder aan de gang krijgen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Hola William,

Mooi he, dat KPEV materiaal!
Eenvoudig ja, maar tot in detail perfect.
Dat kunnen ze wel daar in Heilsbronn.

H la P
Fred
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Inderdaad erg mooi spul.  Alleen nog erg schoon voor goederenwagens...

Groeten Maarten

Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Dag William,

Wat mooi, wat mooi :O

Wie krijgt de eer om deze fraaie set te mogen trekken?

Groet,
Bert
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Ik waardeer je onderwerp ten zeerste en verder vind ik dat je heel fraai materieel hebt .

:thumbup: :thumbup:

mvg Frans
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Allen,

Bedankt voor jullie reacties, maar het is teveel eer. Ik heb te weinig tijd beschikbaar, dus rommel af en toe wat aan. Als ik de tijd die ik in MP steek nu eens omzette in het station... Niet dat er niets gebeurt, maar het verdient geen credits. Die mogen gaan naar de mensen die wél een mooie baan aan het bouwen zijn én dit delen met ons allen op het forum.  :thumbup:

Citaat van: brutes op maandag 19 mei 2014, 22:45:59
Dag William,

Wat mooi, wat mooi :O

Wie krijgt de eer om deze fraaie set te mogen trekken?

Groet,
Bert

Hoi Bert,

Ik denk...


Bron: http://www.reynaulds.com/products/Fleischmann/399402.aspx

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Hahaha, welke spilzieke geest spant er nu zo belachelijk veel PK's voor 3 van die kleine kolenwagentjes?!

:P
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
T12? T8? T3?

Of gewoon meer wagons?

:-)
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
* aankruisen wat van toepassing is.

De T3 dus! Die heeft hier te lande een drietal kolen/grindwagentjes aan de haak.
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 19 mei 2014, 22:00:46
Volgende stap: Rosoft servodecoder aan de gang krijgen...

Hola William,

Hoe vaar jij met de inbouw en aansluiting van je servo's voor de wissels?
Kan je er al iets over verhalen?

H la P
Fred


Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Hoi William,

Ik zou die brute machine gewoon voor die 3 wagonnetjes plaatsen, als die lok onder stoom staat en de t3 staat koud in de loods, dan is dat echt efficienter en sneller! Daarnaast heb jij in de bocht richting vitrinekast, net buiten beeld op de eerder hier geplaatste foto's een helling in gedachten waarbij de t3 alleen met hulp van een tweede lok omhoog kan komen. Gewoon doen dus!   ;)

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Citaat van: IJsengel op zondag 25 mei 2014, 13:50:09
Hoe vaar jij met de inbouw en aansluiting van je servo's voor de wissels?
Kan je er al iets over verhalen?

H la P
Fred

Nee, helemaal niets... Werk enerzijds, verbouwing thuis anderszijds, alsmede de familie die de complete derde dimensie opvult, brengen met zich mee dat ik een vierde dimensie nodig heb om mij daarmee bezig te houden. Aangezien ik nog niet zo ver geëvolueerd ben, is het wachten tot einde verbouwing (werk wil ik in deze tijden graag behouden, en dat dat ook geld voor vrouwlief en zoonlief spreekt voor zich). Helaas vloeit er intussen toch nog steeds geld naar deze en gene, dus wellicht binnenkort weer nieuw materieel. Maar ja, dat moet ook rijden, realiseer ik mij terdege.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Hallo,

Deze week het analoge en digitale archief verder uitgebreid met:

Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven: Das Erscheinungsbild deutscher Lokomotiven von 1871 bis heute


Emmanuel Nouaillier, Perfekt bis ins Detail: 25 Modell Bauanleitungen


DVD: Bayern - Preussen - Sachsen - Würrtemberg (29x Länderbahn-Report - das digitale Archiv)


CD: 01-99 Die Dampflok-Baureihen der DRG, DB und DR


Niet de mooiste foto's, maar vooruit. Verder plannen gemaakt om het baanplan iets te verkleinen (geen 2 stationssporen maar 1), maar of dat 'm gaat worden? Het idee erachter is om iets meer ruimte te creëren voor scenery. Voor de rest lekker neuzen op het forum en gewoon werken. Vakantie heb ik al achter de rug...

Met vriendelijke groet,
William

Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Hoi William,

Lekker leesvoer heb je daar, kan je heerlijk deze vakantie van genieten man :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief

Hallo William !

Ik wilde eigenlijk pas inhaken, zo gauw je met de scenery ging beginnen, maar nu ik zie wat je gekocht hebt  :thumbup:
Vooral dat boek van Emmanuel Nouaillier !!! Dat is ere-divisie modelbouw....
Benieuwd hoe dat jou gaat inspireren.

Grtz Tony
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Hallo William,

Het begin ziet er veel belovend uit, ook je uitbreiding digitaal en analoog mag er wezen.

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Citaat van: IJsengel op zondag 25 mei 2014, 13:50:09
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 19 mei 2014, 22:00:46
Volgende stap: Rosoft servodecoder aan de gang krijgen...

Hola William,

Hoe vaar jij met de inbouw en aansluiting van je servo's voor de wissels?
Kan je er al iets over verhalen?

H la P
Fred

Goedenavond!

Waar een avond met de nodige mm water, mevrouw Laenderbahn uit eten in het midden des lands en zoonlief op tijd naar bed toe kan leiden: de servo werkt!

- Op het droge, dat wil zeggen deze is nog niet ingebouwd/ ondergebouwd;
- De tandwielen knarsen nogal: hebben alle servo's hier last van?

Toch mooi hoor :-). Nu eens kijken hoe ik deze onder een wissel ga plaatsen, hetgeen ook geldt voor de printplaat. Deze kun je niet "zomaar" onder de plaat schroeven, aangezien aan de onderzijde natuurlijk soldeerpunten uitsteken. Met hout lijkt me een enorm gepriel, want zoveel vlak oppervlak heb je niet om fatsoenlijk op te hogen. Maar eens kijken...

Wanneer de inbouw geslaagd is, volgen foto's.

Overigens, ik heb me niet in kunnen houden en een Ep IV item gekocht. En ik had mezelf nog zo beloofd dit niet te doen... Geen schrik, het betreft hier een eenmalige stunt voor de december/ januari-maanden.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Fleischmann 521204
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 08 augustus 2014, 22:42:17
- De tandwielen knarsen nogal: hebben alle servo's hier last van?

Nee, niet echt. Hij loopt wel soepel?

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 08 augustus 2014, 22:42:17
Toch mooi hoor :-). Nu eens kijken hoe ik deze onder een wissel ga plaatsen, hetgeen ook geldt voor de printplaat.

Ik heb het gedaan met een eigen gefabriekte houten houder voor de servo. Van afvalhout, dat wel. Deze wordt dan geklemd in de houder. Een beetje verven en de boel ziet er aardig uit.

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 08 augustus 2014, 22:42:17
Deze kun je niet "zomaar" onder de plaat schroeven, aangezien aan de onderzijde natuurlijk soldeerpunten uitsteken. Met hout lijkt me een enorm gepriel, want zoveel vlak oppervlak heb je niet om fatsoenlijk op te hogen. Maar eens kijken...

Ik snij een stuk bekende blauwe foamplaat van 3mm dik op maat van de printplaat. Deze tussen de printplaat en de onderkant van de bak. Niet te strak vastschroeven en het zit goed. De soldeerpunten zullen iets in het foam drukken en raken niet de onderkant van de bak. Als je ze heel lang zijn kan je natuurlijk twee lagen gebruiken en iets langere schroefjes.

Groet Ronald.
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Hallo,

De vlag hangt uit, euforie ten top! Het werkt! Met geluid, voor het "geknars" van de servo... Nadere beschrijving volgt...



Ronald, bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet,
William


edit wakkie: video embedded op verzoek
Re: Länderbahnhof: Rosoft-servo werkend!
Dat geluid kan niet goed zijn   :?
Re: Länderbahnhof: Rosoft-servo werkend!
Welk merk type servo heb je gebruikt?

Ik heb laatst ook nieuwe gekocht bij Conrad eentje geprobeerd en die klinkt ook ongeveer zo.

Robin
Re: Länderbahnhof: Rosoft-servo werkend!
Hallo,

Het gaat om Hextronik - HXT500 - 5GR SERVO.

Althans, dat zegt de sticker aan de zijkant. Volgens Wim Ros is dit geluid normaal voor deze servo's. Het is niet écht storend, maar wanneer het stiller zou kunnen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Rosoft-servo werkend!
Je zou de uitslag wellicht nog kunnen verkleinen.

Gr, Ben.
Re: Länderbahnhof: Uitbreiding analoge en digitale archief
Hallo William,

Citaat van: Laenderbahn027 link=topic=48476.msg901280#date=1407572357
Met geluid, voor het "geknars" van de servo...
zoemen van een servo kan geen kwaad, de stroom neemt alleen toe.
er staat een (grote) kracht op de servo.
Potmeter vuil.

Als het knarsen van de tandwielen bedoeld wordt kan dat weldegelijk kwaad, de tandwielen kunnen hierdoor op den duur gaan slijten.
Smeren met een speciaal Fomblin vet kan wel eens wonderen verrichten.
Kun je er niet aankomen,of is het te duur, laat dan maar iets weten.


Mvg,
Peter