Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Filmpje testritten op de baan

Gestart door jakeman vrijdag 17 januari 2014, 18:22:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Filmpje testritten op de baan
Dag beste forummers, na jaren met veel plezier te hebben gebouwd aan een 3rail baan ben ik sinds een poosje begonnen met de bouw van een kleine compacte 2rail de schaal 1:120 TT.
Waarom deze schaal ? Er is voldoende materiaal te verkrijgen vooral als je Duits wil rijden. Van o.a. Piko, Beckmann, PMT, Tillig, Kuehn, Roco, Modist, Jago en Stromlinie zijn vele mooie gedetailleerde modellen te verkrijgen. Meestal met makkelijke Digitale schnitstelle, sommige zijn al digitaal en/of met geluid, en zeer mooi lopende 5polige motors.
Heb je iets minder ruimte dan H0, vind je N wat te klein dan is dit een ideale schaal.
Hieronder zal ik de bouw van m'n kleine baantje met jullie delen.

Het plan is: Zuid Duitsland periode III / IV met gevarieerd stoom, diesel en electrisch materieel, zowel uit Oost als West Duitsland. De baan wordt volledig digitaal bestuurd via iTrain met een Mac Mini en handbediend met de Multimaus van Fleischmann. Veel kijkplezier en mocht je meer willen weten over deze schaal, Schroom dan niet even een berichtje te sturen. Veel Kijkplezier!

Groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Een leuk vergelijk met de schaal N, en de eerste proefritten op niveau 0:
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Jakes TT baan
Hoi Jake

Leuk dat je iets gaat doen in TT dat is weer eens wat anders.
Ziet er allemaal leuk uit zo te zien.
Ga je draadje volgen.

Tony
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Hier de laatste vorderingen met voornamelijk tests ivm de stijging van de hellingen. De hoogte van de Brug met eronder de Viessmann TT bovenleiding werd even getest door de BR254 / E194. De V211 van Modist moet nog even worden voorzien van de bekende bijgeleverde losse handgrepen en beugeltjes.
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2023

offline
Re: Jakes TT baan
Hoi Jake.

Het ziet er veelbelovend uit  :thumbup: We gaan je net als eerst weer volgen  ;)

Harald & Alex
Re: Jakes TT baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Jakes TT baan
Ha die Jake.
Mooi om te zien dat de TT-baan alweer een flink eind op weg is! :thumbup:
Ziet er fraai uit en lijkt zeker een waardige opvolger voor je vorige baan te worden.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Jakes TT baan
Hoi Jake,

Dat ziet er goed uit! Ik kijk altijd met een schuin oogje naar TT, ideale tussenschaal. Word hier in NL wat ondergewaardeerd.
Vragen: met wat voor materieel rijdt je voornamelijk?  Is er kwaliteitsverschil tussen de merken? Waar gaat wat locs betreft je voorkeur naar uit?

groeten,

Leon
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Dank voor jullie positieve reacties!!

Ja ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom deze schaal in NL zo weinig voorkomt. Kijk, als je Nederlands of Zwitsers wilt rijden dan is er gewoon zeer weinig te verkrijgen. Maar als je zoals ik Duits tijdperk III / IV rijdt dan is er naar mijn mening voldoende aan mooi materiaal.
Persoonlijk vind ik Beckmann en Stromlinie het mooiste, meest gedetailleerde materiaal hebben, het lijkt qua kwaliteit wel op Brawa. Eerst vond ik Piko een matig merk maar de laatste tijd maken ze erg mooi en betaalbaar materiaal. Ook Roco timmert goed aan de weg met o.a. een BR38, BR44 en Taigatrommel.

Eigenlijk heeft elk merk wel de mogelijkheid bijv met een al aanwezige voorbereiding om een digitale decoder in te bouwen. De meeste modellen van de laatste jaren hebben een 5 polige motor en vaak ook zelfs een machibu of mashima motor. Het rijdt werkelijk fantastisch. De meeste merken maken slechts een paar modellen, maar de service is erg goed en wat ze maken is gewoon met zorg gedaan, dat kan je aan alles merken. Als ik een mailtje stuur naar een fabrikant krijg ik direct een netjes antwoord.
Wat het mooiste materiaal is hangt een beetje af van je smaak. Wil je een V100, dan maakt Modist die heel mooi. Wil je een VT135, VB 140 of VT 137 dan is Kres echt top. En Beckmann heeft een supermooie BR38, V20, BR94 en BR75. Piko heeft een erg mooie vooruitgang gemaakt met de V23 en V90. Verder qua wagens heeft Tillig het grootste gamma en is Kuehn ook qua rails (1.8mm hoog) en elektrische Locs erg mooi. Voor de fijnproevers is er dan qua hele slanke wissels en zelfbouw draaischijven nog TT Filligran, met een railhoogte van 1.5mm.
Ik kan het in elk geval echt aanbevelen en in Waalwijk en Vlaardingen zijn modelspoorwinkels die flink wat TT materiaal in de vitrine hebben staan, en ook startsets en het Noch en Auhagen materiaal. Modelspoorclub Digi MRC in Den Haag heeft een enorme TT baan in aanbouw en de Hoekse lijn in Hoek van Holland heeft ook een grote TT baan.

groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Hier een filmpje van de eerste proefritten. De BR75, E103 en BR44 zijn al voorzien van een decoder, en de V20, E10 en BR254 rijden nog analoog. Inmiddels is er nog een BR89, BR102, E94, V290, BR151 en VT135 met VB 140 bijgekomen.
De baan is ook qua hoogteverschil al een stuk verder.
https://www.youtube.com/watch?v=8tsmnfXO-_Q&feature=youtube_gdata_player

Veel kijkplezier!
Groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Jakes TT baan
Goede avond Jake,

Erg leuk dat je weer lekker met de modelbaan bezig bent, en wat een mooi rijdend materiaal heb je. Succes met de verder bouw van je baan.

groeten Martin.
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Hoi hoi Mede modelbaanbouwers,

Na een poosje stilte heb ik eindelijk de afgelopen tijd weer wat kunnen doen aan mijn kleine TT baantje. Ik heb de bovenplaat uitgezaagd en tests gedaan om te kijken of de relatief korte treintjes de hellingen kunnen berijden. Zie hieronder wat foto's met vorderingen. Ik ben erg benieuwd naar andere modelspoorders die ook in TT (willen) bouwen. Het is werkelijk fantastisch ik kan het iedereen aanraden! Zie hier een filmpje met een tractie test van een Roco BR38 Rh377 en proefritten met wat andere TT loks uit mijn kleine bescheiden collectie.
https://www.youtube.com/watch?v=iqXrabTnn1A&list=UUBOhknS0q9_hY_Uw3ue6kDw


[url=http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/Jakeman103_TT_kleinanlage_schattenbahnhof.jpg.html]





















Groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Jakes TT baan
Leuke foto's die een goede indruk geven. Met een selfie?!  Leuke schaal ook maar ja ik rijd Zwitsers en heb behoorlijk geïnvesteerd in H0 vind ik zelf dus ik ga niet omschakelen.
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Jakes TT baan
Ziet er allemaal zeer goed uit Jake.
Leuke update, :thumbup:

Tony
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Jakes TT baan
Indrukwekkend in de DRUKKERIJ ? :D
Re: Jakes TT baan
nobody
gast

Re: Jakes TT baan
Citaat van: Jongslog op vrijdag 18 juli 2014, 22:21:04
Leuke foto's die een goede indruk geven. Met een selfie?!
Vroegâh gebruikte men de zelfontspanner...
En noemde het resultaat geen selfie...
Doch: Zelfportret. :idea:
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Jakes TT baan
Beste Jaap,

Voormalige drukkerij, nu een grote modelspoorwinkel met een kantoorboekhandel en ook die winkel in indrukwekkend.

Groet, Anne W
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Citaat van: Anne W op zondag 20 juli 2014, 00:13:19
Beste Jaap,

Voormalige drukkerij, nu een grote modelspoorwinkel met een kantoorboekhandel en ook die winkel in indrukwekkend.

Groet, Anne W

Prachtige Winkel Anne !!  ;)

Er is net een prachtige nieuwe Roco startset binnengekomen, met Z21  O:-D
Groeten, jake
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Citaat van: Jongslog op vrijdag 18 juli 2014, 22:21:04
Leuke foto's die een goede indruk geven. Met een selfie?!  Leuke schaal ook maar ja ik rijd Zwitsers en heb behoorlijk geïnvesteerd in H0 vind ik zelf dus ik ga niet omschakelen.

Iemand van modelspoorgroep Den Bosch maakte deze foto :)
Ik wil naast deze TT baan ook binnenkort weer een kleine H0 baan gaan bouwen, en ook spoor 1 en 0 spreken erg aan. Het bouwen is gewoon te leuk, en de uitdaging in andere schalen eea te bouwen. 

Groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
jakeman
gast

Re: Jakes TT baan
Goedenavond mede modelspoorders!

De warme dagen met wat vrije tijd beetje kunnen benutten om een stukje verder te komen :). De kurklaag op het bovenste nigeau is geplakt, en daar ook de eerste rails gelegd. Ook verder gewerkt aan de eerste brug. De roller moet er nog onder komen aan 1 zijde.
Ziehier hoe het tot nu toe is geworden. Nu nog even twijfel of ik voor de stenen van de pilaren van de brug gips, styrodor of modelleerpasta zal gebruiken. Ik zal nog eens goed kijken hoe anderen op dit forum mooie muren en brugpilaren zelf hebben voorzien van een prachtig stenenpatroon.
Ik wens intussen iedereen een heel goed weekend!!   ;)

Met vriendelijke groet, Jake




















Groeten, Jake
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Jakes TT baan
Hè Jake,

Ziet er leuk uit,
Al zal ik geen TT gaan gebruiken.
Dan word mijn baan nog groter.
Leuk project tot nu toe.

Groet kohn
Re: Jakes TT baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Jakes TT baan
Ha Jake

Het ziet er mooi uit waar je mee bezig bent
Ook leuk dat je het in meerdere schalen wilt proberen.

Tony
Baan in iTrain gezet
jakeman
gast

Baan in iTrain gezet
Beste modelbaanvrienden,

Erg spannend om dichtbij het punt te komen dat ik de baan kan gaan testen met iTrain. Met hulp van Spoorhobby, Digi MRC, Wsum en een erelid van MSG Den Bosch ben ik in staat geweest dit kleine maar stiekum toch redelijk ingewikkelde baantje in te delen om aan te kunnen gaan sturen met iTrain.
Ziehier de blokindelingen.
Bijgaand ook nog de laatste aanpassingen in het 3D ontwerp gemaakt met Wintrack.

Ik wens iedereen alvast een hele fijne vakantie!









Groeten, Jake
Re: Baan in iTrain gezet
Hoihoi modelspoorvrienden,

Gister een paar uurtjes tijd gehad om een eerste stukje van de baan te ballasten. Als dit stuk goed is, kunnen eindelijk de punaises eruit. Het zal dan al een beetje mooier ogen! Ik twijfel alleen nog een beetje over iets meer roest tint. Waarschijnlijk even wat roestkleur met water verdund toevoegen of airbrushen. Ik heb nog niet zoveel ervaring met airbrush maar ik wil het graag leren of vergoeding vinden die evt eea tegen vergoeding wil airbrushen.




Groeten, Jake
Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Intussen is het niet stil gebleven; Het bovenste deel van de baan is nu afneembaar gemaakt, wat makkelijk is om aan beide niveaus te kunnen werken en om rekening te kunnen houden met de diverse aansluitingen van electronica en scenery.
Op het onderste niveau zijn al weer aardig wat servo's gemonteerd. Daarna is het de beurt aan de bovenleiding op het onderste niveau, ter voorbereiding van het dichtmaken van de tunnels en het ballasten van de rails. Eerst de plaatsen waar de bovenleiding moet komen bepaald, en vervolgens toch besloten iets meer het effect van een dam te krijgen door langs de rails het kurk te verwijderen, waardoor er iets meer een dam ontstaat. Vandaag even gaan checken hoe de ballast is opgedroogd, met de voetjes waar de bovenleiding palen moeten komen erin! Veel kijkplezier!

Groeten, jake


















Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Hallo Jake,

Leuk die schaal TT lijkt me leuk om te doen, ook N schaal is net iets te klein jammer dat ik zo veel HO heb anders wist ik het wel.
Ga zo verder knappe baan tafel en mooie locs;

Groeten
Peter
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Hoi Jake,

Leuk dat je nu aan de bovenleiding begonnen bent, het is dan wel geen Zwitsers :D maar ziet er mooi uit.

groeten Martin.
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding

Hallo Jake !

Het wordt tijd voor mij om in te haken, volger erbij !!!
Reuze benieuwd geworden  :P

Grtz Tony
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Hoe krijg je het voor elkaar, zo'n inzet, zo'n snelheid. Het belooft heel wat. Je maakt me nieuwsgierig naar het landschap wat nog komt
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Hoi hoi Dank voor jullie leuke reacties !!!

Ik heb zojuist een poging gedaan om de tunnelingang rechts op het onderste niveau gestalte te geven. Ik twijfel nog. Iemand opmerkingen / tips?

Groeten Jake
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Jake.

Het steenmotief ziet er goed uit.Het is wel een hoge muur geworden.Je kan er nog een paar buizen uit laten steken onderin waar wat water uit komt.Wordt de bovenkant nog hoger met bergen?

Harald & Alex
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding

Hallo Jake !

Muur is mooi maar wel erg hoog, je zou er flinke muurankers en eventueel vestevigings-balken op kunnen maken, om het nog echter te laten lijken. Je gaat wel lekker snel zeg  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Ziet er prima uit.  Mooi washen en je hebt een mooi stukje naast de baan.  Hoogte kan best, net als bomen worden muren, rotsen en hellingen vaak te klein gemaakt.

Groeten Maarten
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Mooi gedaan die muur. Het motief komt goed naar voren.
Re: Ballasten gestart; voorbereiding Bovenleiding
Hoi Jake,

Dat ziet er mooi uit, goed dat je weer bezig bent met de hobby, TOP  :thumbup:

Gr.Erik
Filmpje iTrain; M-rails digitaal en analoog tegelijkertijd
Graag wil ik dit leuke filmpje van modelspoorvereniging DigiMRC even onder de aandacht brengen:)

In dit filmpje op de baan van Fons worden zowel analoge klassieke Locs, als nieuwe digitale Locs tegelijkertijd bestuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een aantal door DigiMRC gecombineerde technieken, waarbij de basis ligt bij Dynamo. De computersturing wordt gedaan door iTrain.





Tegelijkertijd wens ik iedereen van het forum alvast een hele fijne kerst en een creatief en gezond 2015!!!

Groeten, Jake
Re: Filmpje iTrain; M-rails digitaal en analoog tegelijkertijd
Digitaal en analoog op dezelfde tafel. Maar niet op elkaars baanvak. ;)
Re: Filmpje testritten op de baan
Goedenavond beste medemodelspoorders.

Alereerst wens ik jullie allen een heel creatief en gezond modelspoorjaar!

De laatste periode is gewerkt aan de electronica onder de baan, en aan het hoofd- en zijlijnstation. Verder zijn de laatste ontbrekende wissels toegevoegd.
Hier is nog een nieuw filmpje met wat proefritten op de baan.

Veel kijk plezier!! Groeten, Jake

www.youtube.com/embed/WErqlOLHKxU?rel=0

Re: Filmpje testritten op de baan
 :thumbup: :thumbup: mooi filmpje! Veel plezier bij de verdere bouw. Je pakt het mooi aan!
Re: Filmpje testritten op de baan
mooi hoor  :thumbup:
Re: Filmpje testritten op de baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Filmpje testritten op de baan

Het werkt prima, zo te zien Jake  :thumbup:

Grtz Tony