Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)

Gestart door Jolante woensdag 15 januari 2014, 10:42:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo
Daar zijn we weer. Het is een tijd stil geweest hier, maar we willen toch echt wat gaan doen nu. De baan ligt, zie ons topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32974.0
Ondertussen is het enige wat ik heb kunnen doen is wielen onder de tafel zetten en een laatste wissel elektrisch wissel besteld op internet! Helaas kan ik niks knutselen, omdat de baan technisch nog niet in orde is.
Nu dus toch zelf over naar het technische gedeelte, kijken of ik het voor elkaar krijg.
De aansluiting van de wissels en de trafo enzo. Ik heb de wiki zitten lezen en snap er niks van. Ik weet ook echt niet welke materialen ik nodig he,b om wat dan ook te maken. De bedoeling is dat de wissels natuurlijk op afstand te besturen zijn  :D  Ik heb geen seinen en het mag "simpel" . Kan iemand uitleg geven? Wat ik nodig heb? waar ik dat eventueel kan kopen en vooral wat moet ik waar aansluiten en hoe  :help:  Ik heb gele draden, rode en witte en blauwe. Aan de wissels zit nog draad met ijzeren kern en ik heb wat losse draad met koper. Ik heb 2 blauwe kastjes NR7072 zijn die om te verbinden met de wissels? Ik heb echt geen idee wat waar moet. Iemand die ons aanwijzingen misschien foto's tekeningen kan geven?
Alvast bedankt maar weer!
Groeten Jolante en Gomar
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hoi Jolante

Een aansluitschema voor wissels en (oud model) seinen vindt je in de wiki

Door de verbouwing van de wiki is hij wat lastig te vinden.
(maar google is een grote vriend voor dit soort zaken)

John
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo Jolante..

Dat schema is voor de nieuwe C-rail uitvoeringen.
volgens mij gebruik jij nog de oude M-rail wissels.
maar witte, rode gele en blauwe draden is bij mij niet bekend.
een normale M-rail wissel, heeft 1 gele en 2 blauwe draden.
zou je anders eens een foto ervan kunnen plaatsen.
het schema kun je wel gebruiken dat is bijna gelijk aan het oudere systeem, met uitzondering van de wisselverlichting.
die zit bij de M-rail standaard er al in.

groet Winno
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante, kijk eens hier
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Ik heb via Google onderstaand plaatje gevonden wat er m.i. lekker eenvoudig uitziet. Misschien heb je er wat aan.
Heb net ook je uitgebreide bouwtopic gelezen. Erg mooi en hartverwarmend wat daar allemaal staat te gebeuren  :thumbup:
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Kleine aanvulling op bovenstaand plaatje.
Geel is voor licht. Bruin is massa (aarde).
Groen = rechtdoor (Grün=Gerade)
Rood = afslaand (Rot=Rund)
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo Jolante,

ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt is wil ik wel een keer langkomen om uitleg te geven en je te helpen met het een en ander

Gr Ed
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
oh wat fijn allemaal! ik ga morgen gelijk met mijn vader puzzelen!
Mijn vader is kleurenblind dus misschien dat er daarom allemaal anderen kleuren dan normaal zijn... 
Alvast allemaal heeeel erg bedankt voor de reacties en hulp aanbod fijn om gelijk weer adviezen te krijgen :important:
Ik ga het proberen / testen en ik kom weer met vragen als het nodig is! :D
nu even zorgen dat ik ook mails krijg als er wat gezet wordt hier, want dat ging even mis ;-)

groetjes Jolante en Gomar
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
@Ta2trainman  Wat een heerlijk duidelijk plaatje!!! geweldig! super bedankt! We hebben inderdaad de oude rails...
Als ik de draadjes in dat blauwe schakelkastje moet steken heb ik dan stekkertjes ofzo nodig?
groetjes Jolante
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
ja zie je stekkertjes... en ik las al wat over verdeelplaat voor meerder wissels!... ik ga vanmiddag even lang eens kijken wat er allemaal in de oude doosjes zit wat nog te gebruiken is en anders gaan we marktplaats op ;-)
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Gister eens 1 wissel aangesloten en gekeken wat dat deed  :thumbup: helemaal goed... was zo blij als een kind dat dat werkte, dus dat belooft wat!
Ben aan het noteren wat we nodig hebben, stroomdraden en plaatjes enz. Wilde de draden onder de baan solderen zodat ze lang zijn en dan door naar verdeelplaatjes met stekker. 
Ik zit nog een beetje met de hoeveelheid wissels op 1 travo. We  hebben 9 wissels en twee plaatsen in de rails waar stroom toevoer is. Is dat genoeg? Of moet ik nog trafo's bij zetten? n waar moet ik dan op letten?
En kan ik een oude trafo misschien gebruiken voor licht? We hebben hier nog zo'n echt ouwetje staan. Misschien leuk om wat met verlichting te doen al weet ik geheel niet ho dat werkt ;-)
Super bedankt in ieder geval de plaatjes en linkjes waren zeer handig!!!
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
9 wissels op 1 trafo is geen enkel probleem. Er wordt alleen stroom (spanning) gebruikt als je de wissel verzet door op een knopje te drukken, dus sluit er maar een heleboel aan.

Ik weet niet hoe groot je baan is, maar hij zal vrij groot zijn als je al 9 wissels hebt. Algemeen advies is om bij grotere banen om de 1 à 2 meter een aansluitpunt te maken.
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo Jolante

je kunt alle wissels gewoon op 1 trafo zetten.
advies is om minimaal een 30VA trafo te gebruiken.
je gebruikt toch vaak maar 1 wissel tegelijk.....
en verlichting van huisjes e.d. kun je een oude trafo voor gebruiken.
ik kan het nog moeilijker maken door trafo's aan elkaar te koppelen, dus de bruine draad/massa....
maar dat doen we maar niet.
gewoon 1 goed trafo gebruiken voor de treinen en wissels .
en een oude voor de huisjes en alles wat niet met treinen en rails te maken heeft.

groet Winno
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Ha fijn, dan ga ik de wissels en zo aansluiten! En kijken of ik dat allemaal voor elkaar krijg. Dan ga ik later kijken wat ik met de oude trafo kan  :)
Bedankt voor het advies.  :thumbup:
groetjes Jolante
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante tipje, :idea:
De oude trafo voor verlichting gebruiken gaat prima, gebruik je de rode en bruine bus (contra stekker) dan kun je met de regelaar de lichtopbrengst regelen. een dimmer!!
Cees
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
hmmm, helaas is dit even abracadabra voor mij  :D ... lampjes en dat soort dingen moet ik nog allemaal uitzoeken  ;) zal misschien "makkelijk" zijn, maar ik heb nog geeeeen idee hoe en wat.  Eerst nu de wissels, ga ik daarna met licht aan de gang  :P  :idea: ... 


Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Zo even een update. Zijn druk bezig geweest met kennis verzamelen en materialen  :D zijn in Düsseldorf geweest! om eens spullen in het echt te zien en draad en stekkertjes te halen.
Nu alle stroom toevoer vast gesoldeerd aan de rails! Al de oude draden eraf en mooie lange draden erop! Jaja het wordt nog wat! Bedankt hoor want zonder al die informatie had ik echt niet geweten waar te beginnen. Stroom check!!!!
Nu vandaag begonnen met de wissels. Daar laat ik de oude draden zitten aan de spoelen enzo, vond dat lastiger. Dus draad aan draad solderen en afwerken met isolatie tape. Alle draden onder aan de tafel vast geplakt met voorlopig schildertape  :P
De eerste 5 wissels krijg ik om! Dus straks de rest en checken of rechtdoor groen is en rood afslaan....
Echt wel gaaf hoor om zo zelf te puzzelen. Helaas is het wel erg priegel werk en kan Gomar er minder mee helpen, maar het maakt de pret niet minder! Ik zal ook nog foto's maken en later plaatsen.
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Mooi dat het zover allemaal gelukt is.

groet Winno
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante,
Gebruik je de blauwe wisselkastjes? 7072
Deze blijven nogal eens hangen waarbij een wisselspoel heet wordt of zelfs verbrand.
Cees
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo
@ cees ja die gebruik ik! is goed om te weten!  En inderdaad de knopjes blijven af en toe hangen, kan ik die "smeren" ?
Ik had vandaag zoiezo wat problemen nog... Alle wissels zitten "vast" en helaas blijken 2 wissels het niet te doen. Ze klikken, maar ze gaan niet van hun plaats. Die wissels moet ik nog eens nader bekijken, maar baal wel  :( , want dit zijn "nieuw" gekochte. Mijn vader heeft ze zo'n 8 jaar gelden erbij gekocht en helaas blijken ze het dus niet te doen. Alle oude van vroeger doen het prima! Dus nu moet ik die 2 wissels nakijken en zien wat er nou precies hapert, want de aansluiting is goed  :) daar twijfel ik niet over, want alle anderen doen het!!!! was/ben zo blij!
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
wat ik gebruik om de wissels en de schakelkastjes te smeren is WD-40.
klein beetje gebruiken op de knopjes, daarna afvegen met een doek.
werken weer soepel en als nieuw.
bij de wissels op het draaipunt inspuiten en kijken of deze met de hand makkelijk op en neer gaat.
komt de wisseltong wel meteen terug?
misschien is het veertje wel uitgerekt of afwezig.

groet Winno
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante,
Gangbaarheid wissel;
De wissel-tong met de hand bewegen, moet uit zich zelf terugveren.
evt. schanierpuntje minimaal smeren.
De railbedding bij wisseltong controleren, mag niet bollig staan zodanig dat de wisseltong teveel belemmert wordt.
De bodemplaat moet correct geplaatst zijn zowel aan de linker als rechterkant, niet goed geplaatst kan hij tegen stangenstelsel klemmen.
De ijzeren kern moet vrij in de magneetspoel kunnen bewegen, voor controle moet de bodemplaat verwijderd worden.
stangetjes moeten soepel kunnen bewegen en geklikt zitten in de ijzerenkern.(mogelijk jou probleem, je hoort wel de kern verplaatsen maar geen beweging)
Het lijkt een heel verhaal maar verbuiging, veertje uitgerekt of bodemplaat verkeerd gebeurt veruit het meeste.
Cees
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Ben eens nader gaan onderzoeken 1 wissel had kast van stroefheid van ijzer op ijzer en inderdaad een uitgelubberde veer. De ander heb ik van alles aan geprobeerd, maar krijg ik niet goed. En aan gezien die in de berg komt ga ik die gewoon vervangen. Bedankt voor het meedenken! Ik heb alle andere wissels ook ingesmeerd met de w40 en alles loopt als een zonnetje. Alleen de schakelkasten blijven wat stroef. Het knoppen systeem is wat krom binnen in en helemaal lekker lopen ze dus niet, maar alle wissels schakelen wel ( behalve die ene dan :P ) het afwijkende knoppenkastje maar open gemaakt en de stroomuitgangen van voor weer naar achter geplaatst. Ziet er wat netter uit. De rest is nog een hoop kabel!
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
en de foto's! computer net nieuw dus was even puzzelen ;-)
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
zo een beetje een overzicht wat we gedaan hebben. Nu ga ik op zoek naar een "nieuwe" wissel de 5138 wil niet meedoen en aangezien die in de berg komt neem ik geen risico!
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante en Gomar,
Ik zie dat jullie druk bezig zijn met het aansluiten van de wissels. Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat het wel handig is om de draden zoveel mogelijk te bundelen. Het risico op het perongeluk lostrekken van draden neemt daardoor af. Op foto 4 in jullie vorige bericht heb je de draden met wat schilderstape vastgezet. Ook dat blijft helaas niet lang zitten. Op het forum zijn bij de baanbouwtopics verschillende oplossingen gebruikt om de draden te bundelen en stevig te monteren aan het framewerk.

Succes met de baanbouw!

Groeten,
Herman
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hallo

@herman ... klopt het is ook maar tijdelijk zo, maar om voor mezelf een overzicht te houden moest ik wel iets doen  :D  Ik zal inderdaad eens op het forum struinen voor ideeën. Bedankt voor het meedenken!

Nog een vraagje over de wissel 5138; kan ik die ook vervangen door een andere of heb ik echt die nodig? Want het is een beetje een gek soort wissel met een soort inham. Weet iemand dat, het gaat dus om M-rails ?

Groetjes Jolante
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Hoi Jolante,

Die wissel 5138 heeft een inham omdat daar eigenlijk nog een los stukje bij hoort:



Je kunt die wissel vervangen door nr 5117, waar dat stukje "aan vast" zit :



mvg Harry


NB Of een paar van die losse passtukjes zien te vinden. nr 5102. Het is zowiezo handig om een voorraadje gebogen en rechte passtukjes te hebben.

Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Passtukjes heb ik wel liggen indien nodig
Grt Peter
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Citaat van: Jolante op woensdag 26 februari 2014, 11:47:46
Hallo
@herman ... klopt het is ook maar tijdelijk zo, maar om voor mezelf een overzicht te houden moest ik wel iets doen  :D  Ik zal inderdaad eens op het forum struinen voor ideeën. Bedankt voor het meedenken!

Groetjes Jolante

Voor het bundelen van bedrading worden vaak bindruggen gebruikt, in allerlei diameters verkrijgbaar en makkelijk onder tafel aan te brengen met hotglue of nietjestang. Daar is al heel veel info over te vinden op dit forum (bij ieder baanverslag zo'n beetje  :D )
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
En als je dan toch inkopen gaat doen.
Koop dan gelijk wat elektronica soldeer met harskern.
Dat potje s39 watje nu gebruikt bevordert de roest ontwikkeling.
Dus maak je gesoldeerde draden goed schoon anders krijg je vroeg of laat contactproblemen door oxidatie.

Robin
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante,
Of zuurvrije soldeerpasta en harskern soldeerdraad.Voor de draden is het wat pasta beter om de soldeer goed te laten vloeien.
Het afwijkende kastje kun je de bovenhelft loshalen, inwendig de boel omdraaien en vervolgens de bovenhelft correct terug plaatsen.
Veel comfortabeler is om mini knopjes te gebruiken i.p.v. de zo zo kastjes 7072. maak een bediening tableau met banenloop en bij de wissels de knopjes.
Kun je niet een foto maken van het weerspannige wissel. bodemplaat eraf, bruin isolatie strook open vouwen en dat de draden en stangenstelsel goed zichtbaar is.
Cees
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Jolante,

Het is duidelijk dat jullie niet in de buurt van een modeltreinenwinkel wonen.
De wissel 5138 is dus niet zomaar vervangen. Dat is een hoop gedoe.

Omdat ik het doel huldig waar je mee bezig bent wil ik je graag op weg helpen.
Het is véél leuker om te geven dan om te ontvangen (tenminste dat is bij een bokswedstrijd ook zo)

Daarom stuur ik de onderstaande wissels naar je op. De wissels zijn door mij getest en werken prima.
Op het doosje staat 5137.(linkervariant).Maar het gaat dus om 5137 én 5138.(links en rechts)


Van het schakelkastje kan je gewoon de vier schroefjes losdraaien. Dekseltje dr af en omdraaien. De knopjes zitten los en van plaats verwisselen. Klaar is Kees.

mvg Harry
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
 8o
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Helaas... ik kan geen berichten meer op het forum zetten ik krijg steeds foutmeldingen heel af en toe lukt er iets, zoals 1 smiley! dus daarom probeer ik nu via een citaat .....
Ik ben jullie allemaal erg dankbaar en ondertussen zijn de wissels al bij mijn vader thuis!
Har super bedankt!!!

EDIT Ad: Citaat van openingsbericht verwijderd, omdat het citaat hier zinloos is.
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
oh dit lijkt te werken! We zijn echt heel blij met alle hulp en gaan nog eens op ons gemak alle tips lezen. En kijken hoe we de baan verder kunnen bouwen, met de nieuwe wissel moet dat goed komen!!! Geweldig hoe iedereen op het forum elkaar helpt!
groetjes Jolante


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, klikkie doen.
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)

...En.. Doen ze het ?...
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
hey hallo,

Afgelopen week zijn pap en mam lekker op vakantie geweest, maandag ga ik er heen en gaan we testen!!! Ben heel nieuwsgierig!
Maar heb er alle vertrouwen in.  :)
Groetjes Jolante
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Vandaag aan de knutsel geweest en de slecht wissel vervangen... door een nieuwe en bijna letterlijk, want wat zien die er mooi en netjes en nieuw uit, ze lopen ook heeeeeeel soepel, bedankt HAR! Geweldig, nu functioneert de baan! Nieuwe uitdaging dus....  de opbouw! Er moet een plan komen voor het geheel, maar wat is dat lastig! Al veel zitten kijken op het forum voor inspiratie en tips! Nu nadenken over bergen, wegen, stadje, overgangen, verlichting, water, meertje, camping enz enz. Super bedankt voor alle hulp en tips! er zullen nog wel meer vragen gaan volgen ;-)

Groetjes Jolante en Gomar
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
leuk om zoiets te horen
iedereen is heel benieuwd wat je ervan gaat maken


Gr Ed
Re: electrische wissels aansluiten ..... door leek ;-)
Dag Jolante,

Ik ga binnenkort weer contact opnemen samen met Sascha.
Ik wil nog wel een dag spenderen om het aansluiten van wissels e.d. Iit te voeren en om een begin te maken aan de landschaps bouw. Ben momenteel in de algau en zodra ik terug ben neem ik contact op.

Mvrgr

Erik