Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eindelijk na jaren een begin

Gestart door javelin woensdag 01 januari 2014, 13:11:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk na jaren een begin
Lid sinds: 2012

offline
Eindelijk na jaren een begin
Ik zal mij even voorstellen na een aantal jaren lid van dit forum te zijn en rondgekeken te hebben, heb ik eindelijk een begin gemaakt met het ontwerpen van een baan. Ik ben op het moment 56 jaar (gaat vanzelf meer worden). Buiten de treinen heb ik nog een aantal andere hobby's en bezigheden. Zoals motorrijden, reizen, werptraining geven in atletiek, fotografie. Op het moment studeer ik al weer een paar jaar om mijn bevoegdheid wiskunde te behalen en ik werk ook nog een beetje. Ik heb een "zoldertje" tot mijn beschikking (eigenlijk gewoon een heel huis) van lengte 6.40 meter bij tussen de 5.05 en 3.75 meter. Ik rij alles door elkaar heen, heb geen voorkeur voor tijden. Dus je zult bij mij oud en nieuw, allerlei verschillende maatschappijen etc. door elkaar aantreffen. Gezien de mijn beschikbare tijd en geld zal het niet snel gaan. Ik heb wel een testbaan zonder plan in elkaar gefietst, waar ik het zijlijn station op ga aansluiten. Het wordt ook het uitproberen van ringleidingen, servo's en allerlei andere zaken uit proberen. Ik kies voorlopig voor K-rails in het zichtbare gedeelte en C-rails in het schaduw gedeelte. Ik ga eerst de tafel voor het zijlijn station in elkaar zetten. In de tekeningen beneden zien jullie eerst, wat ik misschien als basis voor de ontwerpen wil gebruiken. Daarna het zijlijn station en waar op de baan deze gaat komen. Maar niets staat nog vast (of nothing is set in stone) behalve het zijlijn station. Opmerkingen zijn welkom, maar ik ben eigenwijs genoeg om mijn eigen zin te doen. :P

Groeten,

Theo
Re: Eindelijk na jaren een begin
Hallo Theo,

Wat een geweldige ruimte heb je tot je beschikking! Zou het niet leuk zijn om in het nog beschikbare stuk tafel rechtsonderin een aansluiting van een fabriek te maken? Ook zou ik de aansluiting van de goederenloods iets anders leggen aangezien je nu steeds de hoofdbaan weer op moet om die te bedienen. Verder leuk begin en veel succes!

Groeten Dewey
Re: Eindelijk na jaren een begin
Ziet er geweldig uit Theo.
Schitterende ruimte heb je ter beschikking trouwens.

mvg Tony
Re: Eindelijk na jaren een begin
Hallo Theo,

Wat een prachtige ruimte heb jij tot je beschikking, hier kan je nog jaren aan je hobby werken.
Het begin ziet er al leuk uit, heb je ook al een topic waar je de bouw van de modelbaan laat zien?

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Eindelijk na jaren een begin
Hallo Theo,

Wat een prachtige ruimte heb jij tot je beschikking, zeg. Mooi hoor.
En het begin ziet er veel belovend uit.
Ik ben benieuwd naar de rest van je plannen.
Ik blijf je in ieder geval volgen.

Met vriendelijke groet,
Peter van Oosterom
Re: Eindelijk na jaren een begin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Eindelijk na jaren een begin
Ha Theo,
Dit wordt een uitdaging! Bijzondere vorm, dus extra moeilijk om er wat van te maken. Een ' standaard' vorm zal hier niet tot z'n recht komen. Dit leent zich bijzonder goed voor diverse thema's op de korte poten, bijvoorbeeld een haven of een groeve. De aansluiting op de hoofdbaan vraagt hier aandacht, met name omdat je veel bochten krijgt, die je ' uit beeld'  wilt houden. Heb je naast je al aanwezige zijlijn (module?) al meer losse componenten in je hoofd?

Is er een schuin dak waar je rekening mee moet houden, of zijn je opgegeven maten volledig te benutten?

groet, Gertjan
Re: Eindelijk na jaren een begin
Bedankt allemaal voor de reacties.

@Dewey: Ik heb bewust voor het rijden over de hoofdbaan tijdens het rangeren gekozen. Het is tenslotte een rustige zijlijn. Rechts onderin wil een soort werktafel maken. Waar ik alles kan doen op scenery gebied, maar ook op technisch gebied.

@ Tony, Jan, Piwie en Peter. Het zal voorlopig niet snel gaan, omdat ik dit jaar, mijn lesbevoegdheid wiskunde naast die van Elektrotechniek en Elektronica (die ik al heb) wil halen. :D

@ Moskoviet. Ik ga gewoon proberen en zoals ik al schreef het ligt nog niet volledig vast en het wordt ook een leerstuk voor het werken met servo's en andere zaken. ;)

@ Gertjan. Ik heb aan een kant een schuin dak, dat begint op hoogte van 1 meter. Op 2/3 tussen het schuine dak en de kant van de ramen (kant van 5,05 meter), heb ik een hoogte van 3,90 meter ongeveer. 8o



Groeten, Theo
Re: Eindelijk na jaren een begin
Ik heb een verdere uitwerking gemaakt met een schaduwstation. Tussen de niveaus wil ik 20 cm houden. Zodat, wanneer ik met bovenleiding wil rijden, ik niet in het schaduwstation of andere verborgen trajecten, mij zorgen hoef te maken of draad aan moet leggen.
Ik heb ook alweer een variant getekend op de basis van de modelbaan. Het voordeel van alles op je gemak doen en belijken :P.
Ik begin over een week of 3 met bouwen. Eerst deze belangrijke tentamenweken doorkomen en de rotzooi op zolder opruimen en weggooien.
Op het moment dat ik begin, zal ik een draadje openen over de bouw met foto's uiteraard. :)
Groeten,
Theo
Re: Eindelijk na jaren een begin
De uitbreiding en de variant op de basis.
Groeten, Theo
Re: Eindelijk na jaren een begin
Ziet er goed uit Theo

Tony
Re: Eindelijk na jaren een begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Eindelijk na jaren een begin
Dag Theo.
Allereerst nog een verlaat hartelijk welkom op ons gezellige forum.
Mooi om te lezen dat je op je zolder een pracht van een baan kunt gaan realiseren! :thumbup:
De plannen en het eerste ontwerp zien er goed uit en je kunt nog wijzigen wat je wilt.
Baanplannen groeien of veranderen en zelfs bij het leggen van rails en wissels kun je nog het nodige aanpassen.

Veel plezier en succes met het ontwerpen en bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eindelijk na jaren een begin
Welkom op dit forum Theo :important:
Veel plezier hier en met de treintjeshobby in je geweldige modelspoor ruimte.
Zijlijnstation aangepast en begonnen met bouwen
Eindelijk een beetje tijd na  hard studeren en een maagverkleining.
Ik ben begonnen met een aangepast plan voor het station en hierdoor verschuift de planning van de rest ook.
Na in december 2013 het hout gekocht te hebben, heb ik in oktober 2014 eindelijk 3 tafels in elkaar gezet.
Het plan voor het kleine station aangepast tijdens het uitleggen van de rails.
Er komt geen schaduwstation onder dit stuk, omdat ik een hoop dozen en een paar kratten kwijt moet.
Er zijn wat bouwdozen voor gebouwen besteld en de plaats van de houthandel (Auhagen) en het kerkhof (Busch) heb ik al zo'n beetje bepaald.
Voor een idee van het plan zijn de tekeningen bijgevoegd. De foto's van wat ik tot nog toe gedaan komen in een apart draadje bij de sectie modelbaanbouw.
Re: Eindelijk na jaren een begin
Mooie aanvulling op je station. Gaat dat onderste spoor nog ergens naartoe in je station?
Re: Eindelijk na jaren een begin
Hallo Bas,

Nee, de twee onderste sporen eindigen bij een laadperron. De onderste eindigt tegen het laadperron.


Groeten,

Theo
Re: Eindelijk na jaren een begin
Ah ok. Duidelijk. Aangezien dit spoor geen stootblok heeft en de bovenliggende wel, was dat een beetje onduidelijk (voor mij) :)
Re: Eindelijk na jaren een begin
Dit ga ik zeker volgen.
Succes met de bouw
Re: Eindelijk na jaren een begin
Dit ziet er mooi uit...
Heerlijk om zoveel ruimte te hebben.
Succes en ik zal het zeker gaan volgen, ben benieuwd naar je foto's