Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation - Nu met Peco Code 100

Gestart door Laenderbahn027 zondag 15 december 2013, 15:05:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation - Nu met Peco Code 100
Hallo,

Vanwege "in between jobs" en een zolder die uiteindelijk zijn (haar) voltooiing nadert, is het tijd om dit plan weer onder de aandacht te brengen. Ik ben begonnen met Franky's (Mon, Nouga) geniale plan, zoals te zien is in deze post.

Dit heb ik van de week nagenoeg helemaal uitgelegd, maar waar reeds gezien werd als een "lastig puntje" bleek zeker waar: je kunt je station nergens kwijt, aangezien het allemaal veel te dicht op de rand staat (de platen die ik wil gebruiken zijn 122 x 61 cm). In mijn hoofd verzandde ik alweer in extra modules voor alleen het stationsgebouw, en wellicht een stukje scenery aan de voorzijde, maar dan ga ik weer helemaal voorbij aan het idee van de modules en de beschikbare ruimte. Dus heb ik een poging gedaan de zaak wat te vereenvoudigen. Zie hieronder 2 varianten:


Rangeerplan-26 by william.canon30d, on Flickr


Rangeerplan-27 by william.canon30d, on Flickr

Variant 26 heeft aan de bovenzijde een knik. Doel hiervan is om al gelijk wat meer op het midden van de plaat te komen. Door een flauwe bocht te nemen (minimaal R3) verwacht ik geen problemen met de tunnelingang.

Variant 27 heeft deze knik aan de bovenzijde niet. Voordeel is een langer perron (handig voor de Ludwig-zug, of de Oriënt Express), waarbij het gehele plan dus een stukje naar beneden schuift.

Opmerkingen zijn altijd welkom. Concreet heb ik 1 vraag: verwachten jullie problemen aan met de slinger in Variant 26?

Voor de mensen die zich afvragen waarom er geen kruis-/ Engelse wissels inzitten? Welnu, afgelopen week geprobeerd, maar mijn Dingler-locje gaat er gewoon niet overheen. Die heeft dus het veld moeten ruimen...

Met vriendelijke groet,
William

Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Station en stad(je) als achtergrond schilderen (of foto('s) gebruiken).
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. Stadje wil ik wel degelijk doen als achtergrond (wellicht achter een soort van arcade, of stadswal), maar ik vind het zeker zo leuk om een echt station te hebben staan. Met deze plannen kan ik ook aan de voorzijde nog iets van een weggetje o.i.d. kwijt.

Groet,
William
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
William, hoeveel ruimte heb je dan voor het station? Ik vind 26 heel leuk, als je langste trein past op spoor 1....
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
je kan het station ook als half reliëf uitvoeren, en tegen de achterwand aan plaatsen boven het bovenste spoor, dan heeft die knik ook nog zin.

Walter
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Citaat van: keeszondag op maandag 16 december 2013, 17:33:37
William, hoeveel ruimte heb je dan voor het station? Ik vind 26 heel leuk, als je langste trein past op spoor 1....

Even set 2881 opmeten...

Citaat van: Wasmi op maandag 16 december 2013, 18:09:33
je kan het station ook als half reliëf uitvoeren, en tegen de achterwand aan plaatsen boven het bovenste spoor, dan heeft die knik ook nog zin.

Walter

Hoi Walter,

Dat is juist het idee achter de knik  ;). Hoofdvraag is of de knik problemen op gaat leveren, rijtechnisch gezien?

Groet,
William
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
waarom niet het geheel gewoon iets naar voren halen? Dus een rechte rail aan de linkerkant weghalen of een korte rail er tussen. Daarnaast zou ik nog eens kijken naar de diverse sporen bij de draaischijf. Het is niet even altijd even logisch.

Groet Ronald.
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Citaat van: ronaldk op maandag 16 december 2013, 19:43:42
waarom niet het geheel gewoon iets naar voren halen? Dus een rechte rail aan de linkerkant weghalen of een korte rail er tussen. Daarnaast zou ik nog eens kijken naar de diverse sporen bij de draaischijf. Het is niet even altijd even logisch.

Groet Ronald.

Hoi Ronald,

Het geheel naar voren is het idee achter 27. De sporen links geven slechts het idee weer. Rondom de schijf is vergelijkbaar met Franky's voorstel, maar ik sta open voor suggesties!

Groet,
William

Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Citaat van: keeszondag op maandag 16 december 2013, 17:33:37
William, hoeveel ruimte heb je dan voor het station? Ik vind 26 heel leuk, als je langste trein past op spoor 1....

De langste trein gaat hoogstwaarschijnlijk de Koning Wilhelm trein worden, nr. 2881. De totale lengte van die trein, inclusief loc, is ca. 160 cm.

Bij "26" heb ik op spoor 1 155 cm tot mijn beschikking. Dit betekent dat de loc tot stilstand komt op de wissel. An sich geen probleem, want deze dient toch losgekoppeld te worden, af te zakken richting draaischijf voor verzorging en bevoorrading, draaien, en terug naar de voorzijde van de trein te gaan.

Bij "27" heb ik op spoor 1 172 cm tot mijn beschikking, dus geen enkel probleem!

Ik neig meer en meer naar "27", mede ook vanwege de extra ruimte rechtsonder: een (korte) goederentrein kan hier mooi binnenrijden, waarna deze kan omlopen en zich ergens anders naar kan begeven (ter verzorging, etc.), zonder dat er eerst allerlei goederenwagons verplaatst dienen te worden. Het enige echt leuke aan "26" vind ik de knik. Nou ja...

Maar goed, dat is maar een idee...

Groet,
William

Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Als je voor 27 gaat, ben ik je vriend niet meer!!  :D Grapje! Kan je het voorste deel van het sporenplan niet in het stratenplan van de stad verwerken en je stationsgebouw dus tussen de sporen plaatsen? Zomaar een idee, kan leuke scenery opleveren.
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Hoi Kees,

Zou kunnen, ware het niet dat je hier 3 modules voor je ziet, gepositioneerd als een "L". Dat wordt dus lastig...

Evengoed bedankt voor je input!

Groet,
William
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Die snap ik ff niet, als je het station tussen de sporen plaatst creëer je toch juist ruimte voor de scenery die dan immers tussen de voorste sporen al begint? Of mis ik iets?
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Ter aanvulling:


Rangeerplan-29 by william.canon30d, on Flickr

Zoals jullie zien heb ik een beetje moeten schipperen met de posities van de wissels aan de rechterzijde om niet met een wissel in het midden van de moduleovergang uit te komen. Resultaat is meepassant (zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen hier in Eindhoven) dat er een breder perron gemaakt kan worden tussen spoor 1 en 2 in plaats van aan de buitenzijde van 1 en 2. Het wordt weer eens tijd de boel eens uit te leggen, kijken of dit aan de wensen voldoet...

Groet,
William
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Een perron tussen 1 en 2 en het stationsgebouw boven 1 lijkt me niet zo mooi, omdat je dan spoor 1 tussen 2 perrons in legt, en da's niet gebruikelijk. Tenzij je een naar spoor 2 toe oplopend aangestampt aarden perron maakt, dat kwam in periode 1 met name op kleinere stations wel voor.

Walter
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Hoi Walter,

Dank voor je input en je hebt helemaal gelijk, gebaseerd op wat ik heb gezien in oude Eisenbahn Journals etc.

Groet,
William


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Epoche I: Laenderbahn's baanplan eindstation
Hallo,

Sommige mensen blijven plannen... Nu een plan met Peco Code 100, puko-strips, modules 60 x 125. Vrij naar deze baan:



Door de slanke sporen is er meer ruimte voor scenery.

Hier nog een aanvulling met een extra spoor linksboven (moet wellicht gedraaid worden afhankelijk van of het op de module past).



Groeten,
William