Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder

Gestart door Pelikaan woensdag 04 december 2013, 13:25:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Goedemiddag,

Welke ESU decoder kan ik het beste aanschaffen om deze prachtige Märklin Krokodil 39560 van geluid te voorzien?

Zijn er bijzonderheden bij de ombouw waar ik rekening mee moet houden?

Met vriendelijke groet,
Wim
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Hoi Wim,

deze krokodil heeft een C-sinus motor met een speciale decoder met stuurelektronica.
Een ESU decoder kan deze motor daarom niet aansturen.

Wat wel kan is de C-sinus vervangen voor een gewone 5 polige motor of als extra de esu decoder plaatsen.
Dus alleen voor het geluid en de bestaande decoder voor de verlichting en motor.
Maar dit zal niet echt een mooi resultaat opleveren.

Groeten Sander
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Hoi Sander,
Als het mogelijk is de c sinus motor te vervangen moet dat dan maar. Welke motor en welke sounddecoder heb ik dan nodig? Ik zal hem morgen ook even openmaken.
Ik zal de loc meenemen naar de Koploper workshop volgende week. Als je er ook bent kan je er wellicht ook even een blik op werpen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Hoi Wim,

ik ben er dan ook.
Geef de cursus, samen met Peter/degeluidsman, namelijk :D.

Groeten Sander
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Helemaal goed Sander,
We hebben al eens met jouw hulp locs omgebouwd.
Ik heb zin in de Koploper workshop. Tot dan!
Groeten,
Wim
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Citaat van: Seinwezen op woensdag 04 december 2013, 19:37:38
Hoi Wim,

deze krokodil heeft een C-sinus motor met een speciale decoder met stuurelektronica.
Een ESU decoder kan deze motor daarom niet aansturen.

Wat wel kan is de C-sinus vervangen voor een gewone 5 polige motor of als extra de esu decoder plaatsen.
Dus alleen voor het geluid en de bestaande decoder voor de verlichting en motor.
Maar dit zal niet echt een mooi resultaat opleveren.

Groeten Sander

Niet helemaal waar. Hangt ervan af of er een 21mtc aansluiting inzit. Zie de handleiding van de loksound 4. Dus misschien toch mogelijk.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Klopt niet wat je zegt.

Als er een softdrive sinus inzit, klopt het wel.
Alleen zit hier een oer sinus in :P.
En die hebben geen losse aanstuurelektronica.

Dat is er zo een met een fietsbel.
De beste c sinus motor die er is. 

Groeten Sander.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Bron, ESU.eu

SoftDrive® Sinusmotoren, wie Sie in vielen Märklin® Modellen verwendet werden, können ebenfalls vom LokSound V4.0 Decoder angesteuert werden. Dank neuem seriellen Kommunikationsprotokoll klappt dies nun auch mit Trix®-Loks.

Het gaat dus met deze motoren zonder problemen,"fietsbel"van Sander  :P :D is een ander verhaal,niet dus, zonder aanpassing.
Maar waarom ombouwen, ik heb deze lok ook en rijdt perfect "ohne geraus", ik zou het niet doen, zonde van de lok.

Gr, Jan
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Bron ESU

Vraag:
Ist mit ESU LokPilot oder LokSound Decodern die Ansteuerung von C-Sinus-Motoren möglich?

Antwoord:
Nein, die direkte Ansteurung von C-Sinus Motoren is nicht möglich. Es wird in jedem Fall die Steuerelektronik benötigt, die in diese Loks eingebaut ist
Einge ESU-Decoder z.B. de LokPilot V3.0 sind jedoch in der lage, die für diese Steuerelektronik nötigen Steuersignale zu erzeugen.


Mvg,
Peter
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Wim,

Je kan de C-Sinus vervangen door de 5 polige motorset 60941, alleen komen bij sommige modellen, de posities van de schroefgaten voor de bevestiging van het motorschild niet overeen met die van de C-Sinus.
Mocht dit het geval zijn, dan kan je proberen de bestaande schroefgaten dicht maken en nieuwe te boren en te tappen, maar dat is wel een behoorlijke klus.

Ik zou de C-Sinus lekker zo laten.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Ik dacht een eenvoudige vraag te stellen maar het is dus allemaal niet zo simpel. Misschien toch beter om de Krokodil te verkopen en er 1 met geluid terug te kopen. Maar ik laat Sander er eerst even naar kijken.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Wim, Sander zal je ongetwijfeld een goed advies geven. ;)
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Sander heeft al geadviseerd om een Esu Loksound + luidspreker te installeren en de originele installatie te laten zitten, dit is een goed advies, voorop gesteld dat de lok mooi en goed rijdt, je geeft de Esu hetzelfde decoderadres als de originele decoder en klaar is kees, het is natuurlijk wel een beetje zonde dat je het Lokpilot gedeelte van de Loksound niet gebruikt, maar beter een wat duurdere mooi en goed rijdende lok als een andere met de originele sound en waarbij dan maar moet blijken dat hij net zo mooi en goed rijdt.

Groet, Anne W
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Anne W,

Lees post 7,8 en 9 aub nog eens,   kunstje lukt niet met deze lok.... :|

Vr.Gr. Jan
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Heren,

ik heb een 39563 (softdrive sinus met Mfx) uitgerust met een MSD 60940 sounddecoder. Dit werkt na wat aanpassingen probleemloos.
Misschien kun je eens kijken of je de dragerprint voor de decoder en de print voor de zwitserse lichtwisseling van de 39563 los kunt bestellen bij de onderdelensite, dan kun je de sublieme motor gewoon behouden.

Groet,

Guus
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Domme vraag !, kan je er niet gewoon een Marklin sound decoder inprikken ?, al vind ik het van de zotte dat voor een loc met zo'n goede motor, je geen sound decoder van een nader merk kunt inprikken :thumbdown:

Mvg Gert
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
De loc 39560 is voorzover ik weet fx, dus geen mtc print en waarschijnlijk de electronica voor de motor geïntegreerd op een print

Guus
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Voor alles is een oplossing: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Anders een zimo decoder?
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Beste Wim en geïnteresseerden.
Jaren geleden heb ik de 39161 de zwarte Franco Crosti BR 42 90 met C-sinus (fietsbel) bij aankoop, door een Duits bedrijf nieuw om laten bouwen met een ESU sounddecoder.
Groot was mijn verbazing dat toen ik de loc thuisgestuurd kreeg, de C-sinus vervangen was door een andere motor en bij navraag bleek dat ombouw anders niet gekund had! 8o
Nu begreep ik ook waarom de ombouw bijna ?300,- kostte en de totale loc, inclusief ombouw, bijna ?600,-
Maar ja, had nu wel een (nog) unieke loc die jaren op mijn baan de show stal!
Oh ja, de geweldige C-sinus motor was ik ook nog kwijt want die hielden ze zelf! 8o

Helaas is deze prachtige loc door een noodlottig ongeval, vroegtijdig aan zijn einde gekomen, zie :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18595.msg335190#msg335190
Momenteel koop je deze prachtige loc, compleet met full-sound voor minder dan ?400,- onder Märklin nummer 37040

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
   
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Citaat van: 44er op woensdag 04 december 2013, 23:22:30
Anne W,

Lees post 7,8 en 9 aub nog eens,   kunstje lukt niet met deze lok.... :|

Vr.Gr. Jan

Beste Jan,

Dus niet goed gelezen, Sander en ik adviseren een Loksound er bij te zetten, die dan alleen de sound "doet".

Groet, Anne W
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Elke keer als iemand hier vraagt hoe en waarmee hij z'n C-Sinus lok kan ombouwen worden er telkens dezelfde reacties gegeven, zoals de info van ESU, Zimo als alternatief en rail4you etc.
Zie ook hier, hier en hier.

Voor de volledigheid:
Alle Sinus motoren zijn zgn draaistroom motoren, waarbij de spoelen in de stator zitten en de magneet in de rotor.
Dit zijn dus geen gewone DC motoren en je hebt dan ook een driver nodig die dit draaiend veld kan opwekken.
Nagenoeg alle locs met C-Sinus (fietsbel type) hebben de driver in de Fx decoder geïntegreerd en als je de decoder vervangt ben je de driver kwijt.
Het verschil tussen de oude C-Sinus en de latere compact Sinus en SDS is dat de compact Sinus en SDS allen een aparte driver print hadden, waarop een 21mtc decoder is geprikt.
Er zijn enkele mfx locs geweest die een C-Sinus (fietsbel) en ESU decoder hadden, maar daar zat een aparte driver in die niet al te best was.
Deze drivers gingen snel kapot en waren spanningsgevoelig etc.
De site rail4you die Ben aangeeft, zou deze drivers kunnen leveren, is volgens mij meer dood dan levend, maar je kunt er een email aan wagen.
En voor Zimo geldt hetzelfde als voor ESU en alle andere decoder fabrikanten.

Anne, alleen een sound decoder erbij zetten? Hoe wil je dat doen?
De decoder gebruikt de aansturing van een DC motor als referentie voor het rijgeluid, dat gaat dus niet lukken met een draaistroom motor.
Het is de driver die de gegevens over het motor toerental vertaald en naar de decoder stuurt.
Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar zonder driver lukt het simpelweg niet.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
verkopen en doen zoals ik : een 3756 kopen en een Esu sound decoder inbouwen.Heel simpel.Perfekt rijgedrag en heel mooi geluid.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Beste Kappa,

Gebruikt de het sound gedeelte van de Loksound echt de terugkoppeling van de motor, dus de gegevens die de lastregeling ook gebruikt, of alleen de gegevens of de motor stroom "krijgt" of niet.

Ik heb een paar keer meegemaakt met een Loksound in mijn Br. 03 dat het "stoomslagen" geluid vrolijk in frequentie begon op te lopen terwijl de motor niet draaide (omdat een wiel verdraaid was en de drijfstang klem zat), dat doet mij denken dat het sound gedeelte alleen een signaal gebruikt "loksnelheidsstap is groter dan 0".

Groet, Anne W
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Bij de Loksound V4.0 decoder is het geluid duidelijk afhankelijk van de last/snelheid van de loc.
Afhankelijk van de last/snelheid varieert het volume en de frequentie van (bij stoomlocs) de stoomslagen.
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
Beste Wim,

In mijn Br 03 zit een Loksound V3.0/M4, een poosje geleden heb ik in mijn "ongelukkige" Br 94.5 een Loksound V4.0/M4 de stoomslag frequentie afgesteld, dat ging op dezelfde manier als in de V3.0, dat zou dan toch niet meer nodig zijn in de V4.0, als die de gegevens vanuit de motor krijgt?

Groet, Anne W
Re: Ombouw Märklin Krokodil 39560 met ESU sounddecoder
De ene motor is de andere niet...
Enne hoe kan de decoder erachter komen wat de wielomtrek en het aantal cilinders is van de betreffende locomotief?
Die parameters moeten door de gebruiker worden ingegeven in de decoder.
Daarna wordt aan de hand van de belasting, door de decoder, het volume bepaalt.

Maar we dwalen af. Dit topic gaat over het eventueel inbouwen van een loksound in een locomotief met een Sinus "fietsbel" motor.