Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin 37028 KPEV P8

Gestart door nobody woensdag 06 november 2013, 17:09:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37028 KPEV P8
Geheel tegen m'n voornemens in (geen loc's met decoder zonder DCC meer kopen) deze aangeschaft.
Omdat ik "iets" heb met de P8 (BR38) varianten.
Deze heeft de fraaie Pruisische kleurstelling.
Gisteren bij m'n treinotiek opgehaald.
Vandaag op het programmeerspoor gezet waar de 6021 aan hangt.
Gebruikelijke procedure om de Märklin CV's te wijzigen gevolgd.
Decoder doet niets. Locadres blijft harpstijf op fabrieksinstelling (38) staan.
6021 van netspanning afgehaald en weer opgestart. Geen effect.
Märklin heeft kennelijk weer iets gewijzigd, aan de CV wijzigprocedure met de 6021,
zonder daar kond van te doen.
Uitgevonden dat de procedure pas werkt, wanneer F0 (licht) geactiveerd is...
Daarna gaat alles weer zoals vanouds.
Locadres, max snelheid en geluid, alsmede 2e adres aangepast.
De locomotief heeft nu baanschuivers, doch de figuren van meester en stoker ontbreken.

Wordt vervolgd...   
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Hola
Gefeliciteerd, Wim! Een van de mooiste Marklin locs, als al niet de mooiste überhaupt!
Ga je nog iets proberen te doen aan dat gapende gat tussen loc en tender, zodat het bedienend personeel geen poolstok nodig heeft?

H la P
Fred
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Natuurlijk ga ik proberen iets te doen aan 't gapende gat.
Zoals geschreven: Wordt vervolgd.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Goed zo. Had eigenlijk van jou ook niets anders verwacht  ;)
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Helaas Fred, 'k kan de tender niet dichter op de loc koppelen. Dan wordt de tender uit de rails gedrukt bij het doorlopen
van een boog. 'k Zal trachten de spleet te camoufleren.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Heeft jouw versie van de P8 ook slechte rij eigenschappen zoals de 37033 ?
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Tot dusverre niets gemerkt van slechte rij eigenschappen.
Maar wat versta je daar onder?
't Is en blijft MFX...
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Citaat van: nobody op donderdag 07 november 2013, 11:14:31
Helaas Fred, 'k kan de tender niet dichter op de loc koppelen. Dan wordt de tender uit de rails gedrukt bij het doorlopen
van een boog. 'k Zal trachten de spleet te camoufleren.

Hola
Verdraaid jammer! Toch vreemd dat Marklin dit niet voor elkaar krijgt, terwijl Fleischmann de P8 al jaaaaren super kort-gekoppeld levert. En zonder dat dit de rijeigenschappen negatief beinvloedt. Het kan dus wel.
Net zoals de bewegende "Kolbenstang". Of zouden ze het bij Marklin gewoon niet willen?.....
H la P
Fred
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Wat ik met slechte rij eigenschappen bedoel heeft niks met MFX te maken, mijn probleem deze loc blijft zonder dat er wagons of rijtuigen achter hangen staan met slippende wielen op een vlakke baan met c rails in de bogen 24130 en 24230. Volgens mij is de oorzaak dat de antislip banden niet op de achterste wielen aangebracht zijn maar op de voorste.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Johnny, m'n BR 38 uit de startset "Stückgut Schnellverkehr" zag ook nauwelijks kans om de vier meegeleverde
goederenwagens voort te trekken.
Na behandelen van de draaiende wielen met antislipbanden met een wattenstaafje met wasbenzine
trok de loc met gemak 10 vierassers voort.
'k Vermoed dat de banden glad waren door een impregneermiddel en dat dit door de
wasbenzinebehandeling verwijderd is. De banden zijn door die behandeling merkbaar stroever.

Fred, helaas is er geen kortkoppelmechanisme tussen loc & tender gemonteerd...
De loc is een oud model in een nieuw jasje.
En wat jij bedoelt is de aandrijving van de schieber (stoomschuif) en niet de kolbenstang (zuigerstang).
Zie de afbeeldingen in deze Duitse Wikepedialink (even naar beneden scrollen) ===> klik
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Zo oud is de oorspronkelijke Br38 / P8 toch niet?
Marklin bracht in 2003 de 37030 uit die voor die tijd toch uiterst gedetailleerd was.
De 37028 lijkt me een afgeleide van dit model en niet van de oer P8 uit 19kruik
Laat niet onverlet dat het een fraai model is!
H la P
Fred

Edit: volgens het plaatje maak ik toch echt op dat het om de kolbenstang gaat (nr14)
Ook de filmpjes van de modelbahn club Fulda (Neuheiten oa deze op ongeveer 2.25min) maken daar ook gewag van.
Of heb ik het nu altijd verkeerd begrepen?
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Filmpje bekeken.
Kolbenstange is toch echt de zuigerstang.
Dit Fleischmann model heeft een bewegende stoomschuifstang. Die bij de nieuwe(re) Märklin modellen star is uitgevoerd.
Zoals trouwens bij (bijna) alle andere HO modellen van andere merken.
In de afbeelding op Wikipedia (de  AJW-01 "Panther") is de kolbenstange nr 23 en de stoomschuifstang de stang aan nr 25 (Schieber).
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Wel potverdriedubbeltjes!
Ik moet je gelijk geven, Wim. Ik ben door de heren van de Fulda (lulda!) club mooi op het verkeerde been gezet. Zij neuzelen bij elke nieuw te bespreken stoomlocomtief van Marklin over de onbeweeglijke kolbenstange en dan prompt in ieder filmpje zie je bij Fleischmann dus de schieber bewegen! Die overigens bij de Marklin locs ook hardnekkig en muur en muurvast moet zitten. Een schande! En dat is het! Vandaar mijn verwarring.
Zal niet meer gebeuren...
H la P
fred
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Fred, ik strijk de hand over m'n hart en vergeef 't je. Lief hè :help: :)
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
 :thumbup:

Wim, ik ben de eerste die toegeeft als ie fout zit, hoor.
Mijn motto? Nooit naar mij luisteren, ik knoei ook maar wat...
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Wim, maar dan 1 hele liter wasbenzine kopen voor enkele drupjes de rest bewaart zo slecht he . 
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Johnny, aanstekerbenzine (in die kleine flaconnetjes) werkt óók.
'k Heb niet beweerd dat je een liter benzine moest aanschaffen...
Overigens: De antislipbanden op m'n nieuwe P8 zijn wél voldoende stroef.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Mooi lok Wim, het is volgens mij dezelfde lok als de 37031, alleen nu met sound en een ander loknummer (2439 ipv 2458).
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ha dan zal ik eens aansteker benzine kopen eerstdaags.  :thumbup:
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Je kan voor een koopje wasbenzine kopen bij oa de emte supermarkt
let wel op koop deze niet bij de praxis want toen ik er daar een hele fles 1 liter wilde halen kostte deze maar als 5 euro en bij de emto net iets meer als een euro

succes

Ed

PS je kan met was benzine ook je rials schoonmakenen zo komt je fles dan toch op >:-D
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ref. ===> klik
Rookgenerator Seuthe nr 20 getest en in orde bevonden
Voorloopdraaistel gedemoteerd en de messing contact/aandrukveren zodanig gebogen dat ze wél met
massa verbonden zijn.
Nu hebben alle wielen (incl. de tenderwielen) massa contact.
Het chassisdeel waar de contactveren tegen drukken van de lak ontdaan, zodat een beter
massacontact ontstaat.
Het chassideel waaronder het voorste voorloopwiel zich bevindt, van spatschermen voorzien.
Kap verwijderd en meteen het teveel aan vet op de tandwielen weggehaald.
Meester en stoker van Faller HO 151004 geverfd met matte lak van Marabu.

Wordt vervolgd.

Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Wim, van welk materiaal heb je de spatschermen gemaakt en hoe heb je die bevestigd?
Heb je een fotootje?
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Spatschermen zijn van fotokarton gemaakt. Met Humbrol geverfd.
'k Heb duizenden foto's.
Doch niet van de schermen. Ik knutsel niet in een fotoatelier.
Mijn werkplek is niet ruim genoeg om daar statief en lampen op te tuigen tijdens de werkzaamheden.
M'n compactcamera heb ik uitgeleend. 'k Heb alleen DSLR's beschikbaar. Vandaar.
Heb wel iets gevonden waarop je kunt zien wat bedoeld wordt.
Is een BR 38 ===> klik


Edit nobody: Hen gewijzigd in Heb
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ik heb het gezien Wim, bedankt voor de link.
Het was me eigenlijk nog niet opgevallen dat die spatschermen ontbreken.
Ze lopen zelf vrij ver door naar voren toe.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ref. ===> klik
Koppelingshouder verwijderd van voorloopdraaistel.
Schutbord gemaakt van styreen. Bevestigd aan voorloopdraaistel en geverfd met Humbrol.
Ketelarmaturen in machinistenhuis aangezet met kleurtjes. Is weinig van te zien wanneer
loc op de baan staat...
Meester en stoker in machinistenhuis gelijmd met Noch 61120 (Hin & Weg Kleber).
Van flexibel materiaal (van oud kunstlederen verduisteringsgordijn) flappen gemaakt en
één flap op de bodem van machinstenhuis gelijmd, zodanig dat het gat tussen loc en tender gedicht wordt.
Je kunt nu van bovenaf niet meer op de rails kijken...
En twee flapjes gemaakt die links en rechts in het huis gelijmd zijn, zodanig dat het gat tussen lok en tender
gecamoufleerd is.
Heb ik eerder al eens toegepast op een BR 24 (oud model) en dat werkt goed. Zie ===> klik
Rookgenerator in de schoorsteen gedrukt.
Remslang en koppelings imitaties van Roco op de bufferbalk gelijmd, nadat de aanwezige gaatjes
iets opgeboord zijn. ('k vind die van Roco mooier dan de meegeleverde Märklin versie.)
Morgen nog wat schilderwerk doen en de tender van echte antraciet voorzien.

Wordt vervolgd.


Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ref. ===> klik
Afb-1: Meesterzijde
Afb-2: Stokerzijde
Bron: nobody met compactcamera.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Zie ook ===> klik
Deze is ook bijgewerkt === klak
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Johnny (en anderen die met dit "probleem" kampen),
ik heb gemerkt dat de P8 in sommige bogen slipte.
Na speurwerk, met loupe en zaklamp, bemerkt dat de flens van het voorste wiel van het voorloopdraaistel knijp loopt
tegen het deel waarin de "V" vorm gefreesd is (achter de bufferbalk).
Dan wordt de lok ietsje opgetild, waardoor het voorste drijfwielstel z'n grip verliest.
Er zit erg weinig speling in de vertikale beweging van het voorloopstel.
Op een absoluut vlakke baan, komt het achterste drijfwiel ongeveer 0,8 mm omhoog wanneer je op de schoorsteen drukt.
Dat is erg weinig.
Wanneer de rails niet 100% op elkaar aansluiten en een hoogte verschil van ongeveer 0,3 mm of meer hebben
zal het voorste stel drijfwielen het contact met rails verliezen. 

Genomen maatregelen:
Voorloopdraaistel afgenomen.
Van het vlak waartegen het voorloopdraaistel bevestigd wordt, 0,5 mm afgefreesd.
De "V" vorm zodanig afgefreesd, dat een logischer (en iets dieper) cirkelsegment ontstaat.
Voorloopdraaistel gemonteerd nadat het vlak van een beetje olie was voorzien.
Proefrijden met 8 vierassers aangekoppeld.

Resultaat: Ikke tevreden. Geen haperingen meer.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Allemaal goed en wel maar wat doede dan als ge geen frees geval bezit en is dat probleem bij iedere loc hetzelfde ?
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Johnny, ik kan niet bevroeden of het bij iedere loc hetzelfde is.
Als Märklin steeds de zelfde mal gebruikt dan zal het wél zo zijn...
Enne, iedere Märklin rijder bezit toch de, onontbeerlijke, freesspulletjes 8o.



Re: Märklin 37028 KPEV P8
Oh shokking, ikke dus niet
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Of...
gewoon met een vijltje  :thumbup: :O
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Citaat van: nobody op zondag 17 november 2013, 15:30:12
De "V" vorm zodanig afgefreesd, dat een logischer (en iets dieper) cirkelsegment ontstaat.
Knap hoor als dat met een vijltje lukt... ;)
Een kuiltje in een vlakke plaat vijlen is best moeilijk. :idea:
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
 
Citaat van: Johnnytrein op zondag 17 november 2013, 16:44:44
Oh shokking, ikke dus niet
8o 8o ikke ook niet!
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Intussen is bij mijn loc het probleem opgelost dankzij het reinigen van de Antislip bandjes.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Dus even kort samen vatten ik koop 1 drijfas a 7,00 ? per stuk spring in mijn wagen en kom er mee naar Edward die dan de nodige aanpassingen aan mijn loc kan doen. :)
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Edward, dan heb je, begrijp ik, twéé assen met anti slipbanden. T.w. de voorste (door de motor aangedreven) as en de achterste as.
Is deze gevolgtrekking juist :help:
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Edward,
'k ben benieuwd hoelang 't duurt voordat de krukken op de achterste drijfwielen zijn doorgeslepen door de
scherpe en dunne drijfstang. Niet voor niets heeft Märklin de door de motor aangedreven wielen van anti slipbandjes
voorzien. Maar ja; voor een luttel bedrag heb je weer een nieuwe as. Zolang die leverbaar is...
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ik ken die locs niet. Maar ik wens je alle geluk met die (voor mij onbekende) aandrijf confuguratie :important:
P.S. Gezien mijn geringe levensverwachting, zullen mijn lokkies 't wel volhouden...
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Citaat van: 3rail op donderdag 19 december 2013, 20:55:03
Na een paar kleine aanpassingen en een geluids-decoder merk ik nog weinig van versleten
drijf stangen.
'k Had 't ook niet over versleten drijfstangen
doch over de eventueel versleten krukastappen op de,
door de drijfstangen aangedreven, wielen... ;)
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Citaat van: nobody op vrijdag 20 december 2013, 00:10:32
Ik ken die locs niet.
Wim, de Trix Br 38 is dezelfde constructie als die van Marklin, alleen voor 2-rail.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Weet ik Ad, mijn opmerking sloeg op deze regel...
Citaat van: 3rail op donderdag 19 december 2013, 20:55:03
Dat niet alleen, maar er zijn meerdere loks van Marklin of Trix die de aandrijving via de drijf stangen
laat lopen.
De antislipbanden zitten op de door de motor aangedreven as(sen). De andere assen worden (soms) door de drijfstangen
meegenomen. Ik voorzie overmatige slijtage wanneer de antislipbanden op een niet door de motor aangedreven as worden
aangebracht.   
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Bij die van mij heb ik de wielen met antislip bandjes kruislings gemonteerd
Dus linksvoor een wiel met antislipbandje en rechtsachter het andere wiel met antislipbandje.

Nou rijdt de lok perfect en blijft niet meer stilstaan op mijn wisselstraat.
Dit gebeurde voor de operatie wel altijd.

Groeten Sander
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Ik ben het wel met Wim eens dat de door koppelstangen meegenomen wielen extra slijtage kunnen veroorzaken aan de koppelstangen en de kruktappen, maar Märklin wil nog wel eens alle wielen met tandwielen aandrijven, in dat geval is het gevaar natuurlijk niet aanwezig.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Citaat van: Anne W op vrijdag 20 december 2013, 23:12:46
Märklin wil nog wel eens alle wielen met tandwielen aandrijven
Dat was bij stoomlocs uit de goede oude tijd gebruikelijk. Nu niet meer.
Optisch fraaier, doch technisch fragieler.

Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Verdekte aandrijving op alle tandwielen kan wel door de tandwielen in het midden van de as te plaatsen, zoals bij de 37059 (württembergische k) werd gedaan.
Tussen de tandwielen op de assen zaten dan nog kleine tussen tandwieltjes.
Bij latere uitvoeringen werden de tandwielen alsnog weggelaten en liep de aandrijving via één as en verder via de drijfstangen.
Nu is het wel zo dat de niet aangedreven wielen niet alleen door de drijfstang worden aangedreven, maar ook gewoon uit zichzelf meelopen.
Ik doe altijd een heel klein beetje olie op de krukasjes, zodat slijtage tot een minimum beperkt wordt.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Alles heeft zijn voor- en nadelen, tandwielen op alle assen geeft "tandingrijplawaai", maar is technisch beter.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Intussen is het probleem terug antislip bandjes werden intussen vervangen zonder resultaat.
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Hoi Edward,

Kon je dat wielstel met asb'tje nog bestellen dan?
Märklin is niet meer zo scheutig met deze onderdelen.
En is de as nu ook aangedreven, via het tandwiel?
Re: Märklin 37028 KPEV P8
Zij ondergaat een veelbelovende face-lift.
'k ben benieuwd naar het resultaat (dat ongetwijfeld "top" zal zijn). :thumbup: