Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 -opgelost-

Gestart door Treinengek Junior woensdag 06 november 2013, 15:51:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 -opgelost-
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 -opgelost-
Beste forumleden,

Sinds kort hebben wij de CS2 van Marklin in huis. De laatste versie waarop ik tevens ook de laatste softwareversie gezet heb.

Nu is mijn vraag, via de oude CS1 kon je de functies van de treindecoder zelf toewijzen aan de functietoetsen van de CS1. Dit ging via een tabel met vinkjes. Bestaat deze functie nog op de CS2 ? Ik heb de handleiding volledig doorgenomen maar kan er nergens iets over terugvinden. Ook niet op het internet.

Ik zou graag enkele functietoetsen van functie willen veranderen wanneer ik met m'n ESU BR 215 rijdt. In DCC modus. Zodanig dat ik enkele functies die na f16 komen, toch nog kan benutten.

Wie kan mij helpen ?

Indien die tabel niet meer bestaat, is het mogelijk via de CV configuratie dit te doen ?
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Die tabel werkt alleen met MFX decoders. Niet voor DCC decoders, dat zul je met CV's moeten doen. Zie de handleiding voor je decoder voor de juiste cv-waarden.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Citaat van: Wijbe op woensdag 06 november 2013, 16:37:01
Die tabel werkt alleen met MFX decoders. Niet voor DCC decoders, dat zul je met CV's moeten doen. Zie de handleiding voor je decoder voor de juiste cv-waarden.
Achzo. In de handleiding van esu staan enkel de CV-waarden voor het volume. Weet iemand of dat echt wel lukt met CV-waarden ?
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Hoi Maxim,

Op het Duitse Stummis forum heeft iemand de moeite genomen om hier een uitvoerige beschrijving neer te zetten.
Klik in de link voor het topic Functionmapping mit der CS2 Schritt für Schritt van het Stummis forum.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2, kan dat nog?
Bedankt voor deze zeer waardevolle reactie, echter, ik weet niet of je de esu lok kent, maar deze meldt zich niet automatisch en zit niet in de databank. Ik kan dus enkel het DCC of Motorola protocol instellen.

Hoe lossen we het dan op ?
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Volgens mij werkt die handleiding ook voor DCC.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Ik (Maxim, even via het account van zijn pa Joeri) heb gisteren alles geprobeerd om wat hieronder als C en B aangeduid staat tevoorschijn te toveren, maar het wil maar niet lukken. Ik zie dit keuzevenster ook niet bij mfx loc's trouwens.

Ik heb de laatste softwareversie gedownload, weet iemand wat het probleem kan zijn ?

Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Maxim/Joeri, kijk even bij dit draadje klik Lees daarbij ook de overige reacties, met name #19 met de foto's die bij #11 ontbreken, misschien heb je daar wat aan.
De laatste softwareversie moet overigens 2 maal gedownload worden, anders werkt hij niet.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Citaat van: brund55 op donderdag 19 december 2013, 14:19:33
Maxim/Joeri, kijk even bij dit draadje klik Lees daarbij ook de overige reacties, met name #19 met de foto's die bij #11 ontbreken, misschien heb je daar wat aan.
De laatste softwareversie moet overigens 2 maal gedownload worden, anders werkt hij niet.

Ik heb ondertussen de update voor een tweede keer geinstalleerd, maar deze bleek al in orde te zijn sinds de eerste keer.

En hoe je de functiemapping kunt oproepen, dat weet ik ondertussen. Ik ben er alleen achter gekomen dat het enkel gaat voor mfx-treinen.
DCC wordt dus in de kou gezet. Daar sta je dan met je nieuwe CS2. Het zal een ritje naar een verre handelaar worden vrees ik. Daar Functiemapping doen met de ECOS2 en dan weer naar huis. Ik ben benieuwd of het lukt.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Ik denk dat je voor DCC locs het programmeerspoor moet gebruiken.
Heb je dat ook gedaan?
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
We doen het altijd via het programmeerspoor? Maar geen resultaat  :?

Groeten,
Joeri
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Citaat van: Treinengek Junior op zaterdag 21 december 2013, 02:44:01

Het zal een ritje naar een verre handelaar worden vrees ik. Daar Functiemapping doen met de ECOS2 en dan weer naar huis.


Niemand in de buurt met een ESU LokProgrammer? Daarmee is het snel gepiept.

Gr, Ben.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Beste Maxim,

Combineer het aangename met het nuttige, ga op een zaterdag naar HIP in Werkendam, bewonder de baan van Krokodil en laat iemand even je decoder "mappen" met één van de aanwezige Ecossen.

Groet, Anne W
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Goed plan. Is bijna 3 uur rijden en kost 3 eurotientjes brandstof...... :D

Gr, Ben.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Hoi Maxim,

Ik heb je, vrees ik, op het verkeerde been gezet, want functionmapping via de CS2 werkt alleen voor mfx decoders.
DCC decoders moet je idd,zoals Wijbe al eerder schreef, via CV's programmeren op het programmeerspoor.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 december 2013, 19:41:17
Hoi Maxim,

Ik heb je, vrees ik, op het verkeerde been gezet, want functionmapping via de CS2 werkt alleen voor mfx decoders.
DCC decoders moet je idd,zoals Wijbe al eerder schreef, via CV's programmeren op het programmeerspoor.

Vandaag nog eens met de handelaar gesproken en inderdaad, dit gaat enkel met mfx-decoders. Hij zal het voor mij even 'mappen'.
(Toch maar naar van Biervliet gereden, 3 kwartiertjes rijden en je hebt meteen de grootste modelbaanshop van Belgie bezocht.)

Verder kan ik niks terugvinden over functiemappen via CV's. Maar dat zijn geen zorgen voor mij meer, aangezien de handelaar het voor mij wil fixen. Ik hoorde echter van m'n pa dat hij de laatste ESU wel te pruimen vindt, dus daar gaan we weer.  8)  ;)
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 ?
Ondertussen zijn er weer vorderingen.

Allereerst hebben we besloten dat we onze baan nu ook gaan bedienen met Rocrail. Kwestie van onze baan ook te kunnen bedienen met de tablet* als we middenin de baan staan voor bijvoorbeeld onderhoud. Tot mijn grote verbazing kan deze tot F28 bedienen ! Voor het eerst in ons leven (ik en m'n pa) hoorden en zagen we alle functies van deze geweldige lok !

Verder hebben we ondertussen een Lokprogrammer** gekocht van ESU. Ondertussen heb ik dus wat gefunctiemapt en staan onze favoriete geluiden bovenaan. De rest bedienen we weer met Rocrail.

Conclusie van het verhaal: Als je een DCC loc wilt functiemappen, zal dit je op een CS2 niet lukken. Met de Lokprogrammer van ESU lukt dit het beste.

**(Wie een loc heeft waar iets aan moet verandert worden ivm geluiden of andere decoderinstellingen, u mag altijd naar ons toe komen, als u in de buurt van Lokeren woont ! Misschien leuk om hier een apart topic over te beginnen ? Mensen met een lokprogrammer die anderen wel willen helpen. Zo brengen we ongeveer al de Lokprogrammerbezitters die hier op het forum zitten in kaart.)

*(Ik heb de Surface Pro 2 in mijn bezit. Deze draait een volledige versie van Windows 8.1, zodoende kan ik het uitgebreide programma van Rocrail volledig draaien op een tablet. Geen veel te kleine knoppies via een app op een veel te klein smartphonescherm ! Een echte aanrader !)
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 -opgelost-
Mooi dat het opgelost is en dat je je Programmer beschikbaar stelt voor anderen. :thumbup:

Let wel: het betrof een ESU lok met dus een ESU decoder. DCC decoders van andere merken kun je niet eenvoudig mappen met een Programmer.

Gr, Ben.
Re: Functietoetsen aanwijzen met CS 2 voor ESU BR215 -opgelost-
@Frotter,

Wij kopen eigenlijk enkel ESU, Marklin en Viessmann materieel. Ik denk dus dat de lokprogrammer dat wel aankan. Mfx is geen probleem. Hoe dat zit met de DCC decoder van de Viessmann heb ik nog niet geprobeerd. Maar die heeft minder dan 16 functies, dus ik zal die decoders ook nooit moeten mappen denk ik.
Bedankt voor de tip.