Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Br 103

Gestart door Jasperkc vrijdag 20 september 2013, 12:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hoi Bart,

Het blijft een genot om naar jouw creaties te kijken  :thumbup:
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 103
Citaat van: Bart op maandag 11 augustus 2014, 23:45:31
Hoi
Nog eentje die märklin nog niet uitgebracht heeft.

Bart

Hoi Bart,

Ging het je nu enkel om het nummertje of ook de kleuren?

Want ik heb er eentje .......weliswaar een E03 en die komt hier toch wel in de buurt :P



M.v.g.

Hans V200.0
Re: Br 103
Bart
gast

Re: Br 103
Hoi

Kijk eens naar de dakkleur  :D

Begin jaren 70 heeft de 103 001 zijn zilveren dak verloren en werd het kleurschema van de serieloks aangebracht.
Geld ook voor het nummertje aan de zijkant.  :|

Deze lok is bovendien in het vrij lichte RAL1014 gelakt. Zie je zo niet op de foto, maar naast die van jou wel. :D :D

Bart
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 103
Hoi Bart,

Natuurlijk heeft de mijne de zilveren dakkleur nog steeds, en zou niks anders willen ;)

Tja de nummering is ook anders, en je zou Bart niet zijn, als je daar niks aan deed :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Om het nummer alleen kon het sowieso niet gaan, want dat is te vinden in de set 37574. De kleurstelling bij deze loc is identiek aan de door Hans getoonde E03
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Bart. In één woord... Gaaf! Dit wil ik ook!
Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Iedereen,

Heb weer een vraag over de mooie 103 welke Märklin uitgebracht heeft. Als ik over wissels rijd dan komt de sleper tegen de assen aan. Iedereen die een 103 van Märklin heeft kent waarschijnlijk wel het probleem de sleper komt te hoog en komt tegen de assen aan van de wielen. Is er iemand die het probleem kent en er een oplossing voor weet? Ik heb nl. wel eens last van kortsluiting als de lok over wissels heen rijdt.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Jasper, zelfs als ik de sleper geheel tegen de bodem van het draaistel duw, komt deze nog niet tegen de wielassen.
Hoe ben je tot deze constatering gekomen?
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Bij mijn 103 heb ik een opening zitten tussen sleper en as.



Op de andere foto houd ik de sleper even ingedrukt om te laten zien dat de sleper in bepaalde omstandigheden tegen de as aan kan komen met als gevolg kortsluiting.



Om het probleem een beetje te tackelen heb ik een plakbandje bovenop de sleper geplakt. Of dit nu het ei van Columbus is, dat valt te bezien. Ik zelf zou een meer degelijker oplossing zien!

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2012

offline
Re: Br 103
Hallo Jasper, er zijn twee mogelijkheden: ofwel je hebt een verkeerde sleper onder je lok zitten ofwel het is wel de juiste, maar verkeerd gemonteerd. Het omgebogen einde van de sleper mag in geen enkele stand in de buurt van de as komen. Wil je toch met deze sleper veder dan kun je de as of het stukje sleper isoleren dmv. een likje verf. Een stukje krimpkous om het middendeel van het asje - of desnoods een stukje plakband - kan ook, maar het blijven noodoplossingen!
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Ik heb zonet even bij mijn 103 gekeken en het is wel mogelijk om de sleper tegen de as te duwen, maar dan moet je hem helemaal induwen.
Ik kan me niet voorstellen dat er puko's zo hoog boven de rail uitkomen.
Jasper, zijn bij die railstukken of wissels de puko's niet per ongeluk te ver omhoog gekomen?
Re: Br 103
Lid sinds: 2008

offline
Re: Br 103
Ik heb een 3053, zelf gekocht in de jaren 60.
Na het inbouwen van een ESU-decoder ga je even testen en ja hoor: kortsluiting, en wel op een bepaald punt op C-rails.
De lok kan nu zo langzaam rijden dat mijn CS1 uit schakelde; op een meegebogen wissel bleek het voorste wiel net een puko te raken.
Bleek te liggen aan de afstand tussen de wielen; die was net iets te klein (13,65 mm).
Men nam het vroeger niet zo nauw met de maatvoering, blijkt wel.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Iedereen,

Voor mijn 3357 (103 113-7) heb ik van de week 2 baanruimers aangeschaft om de lok eruit te laten zien zoals die er in de laat jaren 70 uitzag. Helaas deze baanruimers passen niet. Ik dacht dat deze baanruimers wel aan te passen zijn aan het oude lokchassis. Dat is dus helaas niet zo. Nu is mijn vraag aan allen. Is er iemand die een baanruimer zelf gemaakt heeft of iemand die een baanruimer besteld heeft bij een firma die deze dingen maakt. Zie eerdere post voor een mooie foto van de baanruimer.

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Hallo Jasperkc,

Welke uitvoering van de 3357 heb je?
Maar als ik  al mijn 103's vergelijk, (ik heb op 3 na alle versies, waaronder ook alle 101 113-7 versies) dan moet jij een rode onderkant hebben, terwijl de schorten alleen onder de 3053.1-3 en de 3054.1-5 zit. Beide hebben een grijze onderzijde.
Dus als het echt belangrijk is, dan kan je eigenlijk maar 2 dingen doen: Of een schort los zagen van een schroot-3054 en onder je 3357 lijmen; of bij een schroot-onderstel van een 3054 de grijze onderzijde voorzien van bourdaux-rood.

Maar ik vraag mij af of deze zo ook gereden heeft. De schorten zijn gedemonteerd omdat daar oa te veel sneeuw achter ophoopte in de winter, en het aan de stroomlijn (te) weinig toevoegde.

Gr. Marcel
.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Marcel,

Zie foto en zie daar dat deze versie zo heeft gereden. Voordat ik aan de onderkant de steunen weghaal wil ik eerst weten of er een andere oplossing is.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Hoi Jasperck,

Ik denk dat jij de z.g. museum-uitvoering bedoeld.
Daarbij zijn later de schorten weer teruggeplaatst.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Nee Marcel,

Ik wil voor jou de foto nog wel een keer plaatsen, maar hij staat iets hoger in de post. Volgens mij op pagina 1 van dit topic. De lok is gefotografeerd in de sneeuw en duidelijk is te zien dat de lok nog zijn schortplaten heeft. Deze platen zijn eraf gehaald in 1985 of 1986. Dit is gedaan omdat er teveel sneeuw achter bleef hangen. Daarom heeft ook de museum uitvoering geen schortplaten. Zoek maar eens op 103 113-7 en zie dat de versie uit de jaren 70 en 80 wel de schortplaten heeft en de museumversie niet.

met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103
Ik heb het gezien.
Wordt nog een hele operatie als je het exact hetzelfde wilt hebben.
Ik wens je veel succes.

Gr. Marcel
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Jasper, is die baanschuiver er niet voor de gelegenheid onder gezet?
Want voordat de 113 zijn rode frame kreeg waren de baanschuivers toch al enkele jaren bij de serie 103 verwijderd.
Re: Br 103
Bahn-AG
gast

Re: Br 103
Hallo

Om de schorten te kunnen monteren dien je de steunen te verwijderen, maar ook een stuk uit je frame te dremelen. Aan de gietnaad kun je zien tot hoever je alles weg dient te halen.
Hierna kun je de baanruimer gewoon onder he frame plakken. Met lijm of dubbelzijdige tape.
Zie pagina 1 van dit draadje.

103 113 is na een ongeval in 1975 als eerste lok in 1977 met rood frame en schorten weer de baan op gekomen. In 1981 zijn de schorten bij alle 103's verwijderd en nooit meer teruggekomen, ook niet bij de museumloks.

Bart
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Bart, bedankt voor deze opheldering. :thumbup:
Ik vond op DSO nog een topic over de 113 en het ongeval, ==> Klik.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Allemaal,

Hier weer een update. Het is gelukt. Ik heb de baanruimers onder de lok gemonteerd met 2 schroefjes m2. Ik kan er nu voor kiezen om de open baanruimers eronder te zetten of de gesloten versie te gebruiken. Ik heb op het werk bij een collega ongeveer 1,5mm bodemplaat weggefreesd om de baanruimers te kunnen plaatsen. Het geheel ziet er zeer professioneel uit. Ik ben er samen met mijn collega ruim 2 uur mee bezig geweest. Als er forummers zijn die het resultaat willen zien, dan plaats ik binnenkort wel wat foto's.

Nu is het nog even wachten op de nieuwe decoder Mld3 60972. Als dat gebeurd is, dan plaats ik nog sluitverlichting en motorruimte verlichting. Geluid is nog even toekomstmuziek (hi, Hi)

Groet, Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2008

offline
Re: Br 103
Hoi Jasper, natuurlijk willen we foto's zien, het gaat om een 103......
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hi Jasper,

Ik sluit me bij Frank aan.
Het is hachelijk  ;) om een beschrijving van een (verandering aan) 103 te geven zonder foto's.
Re: Br 103
Lid sinds: 2006

offline
Re: Br 103
De mensen zie toch graag foto's dus laat maar komen die foto's :thumbup:
Re: Br 103
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 103
Waar kan ik de petitie tekenen voor foto's? O:-D
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Ben ik even blij dat ik vakantie heb! Kan ik mooi de foto's gaan plaatsen!

Jasper
Re: Br 103
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 103
Dat is een mooi bericht.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Allemaal,

Ik wil op het chassis van de Br 103 121-0 (3053, 1995-1996) een kap zetten van de Br 103 193-9 (37571, 2007). Weet iemand of dit past?

Groet, Jasper
Re: Br 103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103
Jasper, wellicht past het maar een aantal zaken zijn gewijzigd, zoals de verlichting etc.
Re: Br 103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 103
Hallo Allemaal,

Wie o wie heeft een 37571 en kan ik daar eens mijn onderstel op plaatsen. Dan weet ik of het past en dan kan ik ook gelijk gaan kijken of dit onderdeel te bestellen is.

Groet, Jasper
Re: Br 103
Bahn-AG
gast

Re: Br 103
Hallo

Past niet. De nieuwe modellen hebben een langere kap.

Bart
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Zo nieuw is de 37571 ook weer niet. Produktie was in 2007. De langere kap is pas bij de nieuwe versie van de lange BR 103 (bouwnummers 215 -245). Interessant is het commentaar op deze Duitse site http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m37571/37571-maerklin.htm waarin wordt vermeld dat het model 37571 in 4mm kortere vorm is geproduceerd.
Re: Br 103
Bahn-AG
gast

Re: Br 103
Hoi

Ik geef antwoord op de vraag van Jasper.

Bart
Re: Br 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Br 103
Hi Jasper,

De kap van de BR103 39579 past op het onderstel van de 3054. Deze metalen kap is qua constructie en bevestigingspunten (schroeven boven in de kap) identiek aan die van de 37571. Märklin heeft in de tussenliggende jaren (2003-2007) de constructie van de BR 103 niet gewijzigd, dus de kans is zeer groot dat ook de kap van de 37571 op de 3054 past.
P.S. Wel eerst de stuurcabines binnen in de kap verwijderen, anders past de kap niet op het onderstel.