Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen 3042

Gestart door Frako maandag 16 september 2013, 15:17:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouwen 3042
Op zich vind ik het feit dat zo'n decoder verkeerd om geplaatst kan worden ! volkomen kansloos :thumbdown:
Kleine moeite om dat zo te maken dat het eenvoudig niet kan :important:

Mvg Gert
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Zo, vrouw aan de strijkbout, vaders aan de soldeerbout      :D

Vandaag de lampfittingen gesoldeerd, ik heb zoals in de wiki staat beschreven die IC sockets gebruikt, de lampjes passen daar perfect op.

Ik heb er alleen een extra stukje krimpkousje er omheen gedaan anders is het net te klein om in het bestaande fitting-gat te plaatsen.

Blijkt dat ik geen ontstoor spoeltjes meer heb, die had ik inmiddels in een andere loc gebruikt......dus wordt vervolgd.......en besteld ;)
Re: Ombouwen 3042
Bart
gast

Re: Ombouwen 3042
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 02 oktober 2013, 11:03:04

Lang leve de normen, die Märklin niet aan houd en Esu in dit geval wel.

Hoi

De norm is door märklin bedacht, en door ESU verkr...t  ;)

ESU voldoet strikt genomen dus niet aan de norm, vandaar dat er ook zoveel problemen zijn met TRIX loks in combinatie met ESU decoders.. Deze loks hebben nog steeds de oorspronkelijke Märklin norm zoals later door de MRCA vastgelegd.
De NEM heeft voor de ESU variant gekozen, maar de pinbezetting relatief vrij gelaten. Een Märklindecoder voldoet ook aan deze norm, ook al is depinbezetting anders. En over afmetingen staat er weer niks omschreven in de normen. Waardeloos iets dus weer.

bart
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Weer een kleine update van mijn vorderingen

Tijdens de testrit bleek dat alles goed was, nu kan ik beginnen met de cabine verlichting, alleen nog wachten op de bestelde weerstandjes  :?

De bedrading is nog een zooitje, daar wordt ook aan gewerkt.....

De foto van de verlichting is wat onduidelijk, ik zal proberen om er vanavond nog één te maken.
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Het SMD ledje op een stukje dubbelzijdig tape
Re: Ombouwen 3042 (verlichting)
Ik krijg het helaas niet zo mooi op de foto  :-(
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen 3042
dat ziet er netjes uit.
Op de foto, vooral de laatste komt het best goed over.

groet Winno
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwen 3042
Naar aanleiding van je ombouw heb ik een vraagje:

De lampjes en fittingen, welke nummers zijn dat en waar kun je kopen?

mvg Frans
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Hallo Frans

De fittingen; fitting

De lampjes; lampjes

Gr
Frans
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen 3042
Kijk je wel uit voor sluiting.
De bruine draad zit op de foto angstvallig dicht bij de blauwe motordraad.

Had dat van die weerstanden even gemeld. Dan had ik er een paar bij gedaan.

Mvg Robin
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Hoi Robin,

Op de foto lijkt het erger dan het in werkelijkheid is............maar ik kijk er zeker voor uit  :thumbup:

Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Dit project ligt even stil...........

De dragerprint zit veels te hoog, en hij past ook niet goed als ik 'm vast schroef op de plek waar het relais heeft gezeten.

De verlichting moet ook aangepast worden omdat dit niet past ivm de kap.

Oftewel, ik ben 't ff zat................ :|

Alles zal aangepast moeten worden, zaterdag op de beurs het nodige halen en dan maar weer 's verder...............
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouwen 3042
Hallo Frans,

Beter is voor de verlichting deze verlichting te gebruiken. Eigenlijk heb je dit onderdeel nodig en een lampje van 22 volt. Dan zal je zien dat het lokhuis wel gaat passen. Ook is het verstandig om de decoderdragerprint op het laagste schroefgaatje te zetten. dan zal je zien dat het helemaal ok is. Veel succes ermee. Mocht je er dan nog niet uit komen. Trek dan even aan de bel, dan kan ik je misschien verder helpen.

Groet, Jasper
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Hallo Jasper,

Ik krijg het gevoel dat de Marklin decoder niet voor deze lok is gemaakt.

Als ik de dragerprint het laagste schroefgaatje zet ( op de print zelf zit maar 1 gaatje) dan druk ik de bedrading behoorlijk tegen het chassis aan ......en dan past het qua hoogte nog niet, ik kom dan hoger uit dan het messing stripje.( die voor spanning vanaf de pantograaf)

Van die verlichting is een goed idee..........mijn idee gaat de vullisbak in.......misschien voor een andere lok ;)

Dus nu ga ik een constructie bedenken om de print "liggend" te krijgen.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouwen 3042
Hallo Frans,

Ik heb eens even naar jou foto gekeken. Kan het niet zijn dat het tie-wrapje in de weg zit? Jij hebt nu een tie-wrap om de lok gedaan. Ik zou als ik jou was de draden bij elkaar binden met flosdraad. Dit is zeer stevig draad en is makkelijk en bijna onzichtbaar in de loks te gebruiken. Het kan nl. haast niet zo zijn dat je decoder te hoog zit.

Groet, jasper
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen 3042
Hoi Frans,

Die houder heeft twee gaten en jij hebt hem zo geplaatst dat ie te hoog zit.

Gelieve ook geen draden eronder door te voeren, en die tyrap zit echt in de weg :warning:

Want daar valt een deel van de kap in, althans het binnenwerk ervan.

De draden mogen ook wel korter, maar zorg dat je speling overhoud bij het motordraaistel, zodat dit goed naar links en rechts kan bewegen.

En Frans, dit is je eerste lok zeker? :o)

kijk hier eens

Enne ik vindt ergens wel dat je de lat meteen omhoog probeert te drukken, maar neem gewoon je tijd en snuffel eens bij anderen rond.

Mijn eerste lok liet ik ombouwen in een winkel, waar ik overigens spijt van heb.

Ging om dezelfde lok alleen was die van mij van de S-bahn uitvoering, en daar hadden ze hem liggend in gedaan.

Toen had men ook nog grotere decoders en tot overmaat van ramp zag ik dat ze in het interieur van de machinekamer hadden gezaagd.
Alleen om de decoder liggend te krijgen, en dat vond ik zo ondoordacht, dat ik het zelf eens probeerde.

En met groot succes, want ik had hem toch echt staand erin gekregen, zonder frezen of wat dan ook.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3042
Decoder past toch echt....

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
CiteerDecoder past toch echt....
Marcel,
Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik vind 'm niet goed passen in deze lok, ik heb 2 keuzes, zoals ik 'm op de foto had, duidelijk te hoog, of het gaatje dat lager zit, maar dan kom ik met de bedrading in de knel, oftewel de bedrading drukt dan tegen het chassis, dit kan kan niet kloppen.

Hans,
Dit is zeker niet mijn eerste lok, ik heb al een 3005 en een 3001 uit mijn jeugd omgebouwd (om te oefenen), en een V260, met succes.

Die rode tyrap had ik om de bedrading op z'n plaats te houden, logisch dat dit niet zo kan.

In de link die je geeft zag ik dat ze de bedrading door een zwart krimpkousje/buisje leiden, dat vind ik een goed idee, dat ik er zelf niet opgekomen ben  8o

Maar goed, ik probeer nu om de dragerprint e.d. liggend in de lok te krijgen, en anders gaat er een ESU lopi V4 in.......lekker klein.

Valt me wel tegen van Marklin dat dit gewoon niet goed past.

En zo klooien we verder :D
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ombouwen 3042
Citaat van: Frako op vrijdag 08 november 2013, 16:22:51
of het gaatje dat lager zit, maar dan kom ik met de bedrading in de knel, oftewel de bedrading drukt dan tegen het chassis, dit kan kan niet kloppen.

Op de foto zie ik, dat je nu de dragerprint met de kabel aansluitingen naar onder hebt zitten. Als je de dragerprint eens 180 graden draait, zodat je draden aan de bovenzijde komen. Dan kan je dus wel nog een stuk zakken met je print.

Gr.  Charlie
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3042
Probeer een stukje isolatietape tussen je bedrading en je frame.
En soms moet je de decoder 180 gr. draaien.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Marcel,

Dat ga ik doen, ik heb zojuist nogmaals gekeken of ik iets over het hoofd gezien heb, en jawel..........ik had een stukje isolatie van VD draad in de twee nokjes geduwd om de draad vanaf de sleper te fixeren, daar valt dus ook het grijze deel van de kap in ( motorinterieur) en dat hield de kap tegen.........snapt iemand het nog? :D

Er komt ook een een stukje isolatietape onder de print om geen sluiting te krijgen, door dat geklooi zijn er draadjes los geraakt van de print, dus die ga ik zo gunstig mogelijk terug solderen.

Een ieder bedankt voor de adviezen, ik ben er mee geholpen. :thumbup:

Re: Ombouwen 3042
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3042
Citaat van: Frako op vrijdag 08 november 2013, 16:22:51
Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik vind 'm niet goed passen in deze lok, ik heb 2 keuzes, zoals ik 'm op de foto had, duidelijk te hoog, of het gaatje dat lager zit, maar dan kom ik met de bedrading in de knel, oftewel de bedrading drukt dan tegen het chassis, dit kan kan niet kloppen.
Dit klopt wel Frans, die bedrading aan de onderkant van de dragerprint zit daar inderdaad niet lekker.
Ik snap ook niet waarom Marklin de printjes zo maakt.
Ik plak altijd eerst een stuk isolatie tape op de plek waar de bedrading tegen het chassis komt en ik soldeer de draadjes los, draai ze 180o en soldeer ze weer vast.
De draden lopen dan omhoog en ik laat ze aan de zijkant, tussen de dragerprint en decoder, er tussen uit komen.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen 3042
Hoi Frank,

Citaat van: Frako op vrijdag 08 november 2013, 17:36:54
Dat ga ik doen, ik heb zojuist nogmaals gekeken of ik iets over het hoofd gezien heb, en jawel..........ik had een stukje isolatie van VD draad in de twee nokjes geduwd om de draad vanaf de sleper te fixeren, daar valt dus ook het grijze deel van de kap in ( motorinterieur) en dat hield de kap tegen.........snapt iemand het nog? :D

Ja dus:

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 08 november 2013, 15:16:56
Hoi Frans,

Gelieve ook geen draden eronder door te voeren, en die tyrap zit echt in de weg :warning:

Want daar valt een deel van de kap in, althans het binnenwerk ervan.

M.v.g.

Hans V200.0

:D
Re: Ombouwen 3042
Frotter
gast

Re: Ombouwen 3042
Dit kan natuurlijk niet. ;)



Draadjes bundelen doe je met een los stukkie draad: er omheen en 2 platte knoopjes maken, eindjes afknippen.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Hoi Ben,

Dat is duidelijk, en dit was tijdens de ombouw, eerst testen en dan afwerken toch?

Frans
Re: Ombouwen 3042 **KLAAR**
Nou, de 3042 is klaar en rijdt perfect.

Voorzien van motor ombouwset 60941, met een 21 pins ESU V3  MFX op een Marklin dragerprint, waarom? omdat ik mijn Marklin decoder opgeblazen heb :|

De cabineverlichting heb ik iets kunnen dimmen door er een andere weerstand voor te zetten, 2K2 ipv 1K, scheelt toch weer een beetje.

Na een hoop geklooi met de print en de bedrading heb ik alles opnieuw gesoldeerd, de draden zijn nu 180gr gedraaid en ik heb er een stukje tape onder geplaatst om sluiting te voorkomen.
Ook de verlichting heb ik aangepast, nu past de kap er gewoon op zonder iets te forceren.

Ik heb door deze ombouw weer veel geleerd, en vooral wat ik NIET moet doen. :D

Re: Ombouwen 3042
Frotter
gast

Re: Ombouwen 3042
Netjes toch? :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3042
Begint er op te lijken, maar kan noch compacter.

kijk eens bij Märklinloks, die al standaard digitaal zijn.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen 3042
http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=45924.0;attach=52484;image

Toch zou ik die ontstoringsspoel, niet zo dicht bij de massa willen houden.

Je kan de spoel nog iets dichter naar de motor brengen, of de massa 90 graden omhoog draaien.

Goed scheiden die hap, want er fout is zo gemaakt, al zou de gesoldeerde draad iets buigen.

Dan heb je de poppen aan het dansen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouwen 3042
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3042
Ziet er netjes uit Frans.
Als de ledjes in de cabines nog steeds te fel zijn kun je deze nog verder dimmen met de dimfunctie op de AUX van de decoder.

Hans, ik denk dat je verkijkt op hoe dicht die draad van de spoel bij de massa zit, omdat de foto van schuin bovenaf genomen is.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen 3042
Hoi Kappa,

Dat zou kunnen en als dat zo is, heb ik niks gezegd.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
CiteerBegint er op te lijken, maar kan noch compacter.

kijk eens bij Märklin loks, die al standaard digitaal zijn.

Ja, het kan nog compacter, maar gezien de ruimte laat ik het zo. Ook heb ik de draden voor de motor iets ruimer gelaten ivm beweging.
De ruimte tussen de spoel en massa is ruim voldoende, de foto doet anders lijken.......als er overslag plaats vind......is er iets anders aan de hand 8o

CiteerAls de ledjes in de cabines nog steeds te fel zijn kun je deze nog verder dimmen met de dimfunctie op de AUX van de decoder.
Ik ben vandaag bij KdeB geweest, die was zo vrij om de CV's te wijzigen mbt de cabine verlichting, met mijn MS2 lukt dat helaas niet.
Ook het dimmen van de leds is niet gelukt ondanks de aanpassingen in de betreffende CV's

Ik heb gemerkt dat de lok vaak stil valt, wellicht is er toch iets aan de hand met een verbinding, of toch de decoder die niet goed contact maakt met de dragerprint, onderzoek volgt :)
Re: Ombouwen 3042
Frotter
gast

Re: Ombouwen 3042
Ik zie geen bruine draad naar het lokframe (of ik kijk verkeerd).

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouwen 3042
Klopt, er gaat alleen een draad richting het motorframe. Dat werkt ook wel, alleen moet het lokframe dan de massa maken via het motorblok. Niet de ideale oplossing. Zou zelf nog een aansluiting maken op het lokframe.
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Nu jullie het over die bruine draad hebben, dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn waarom ie vaak stil valt........die heb ik gemist 8o

Op deze manier heeft ie inderdaad een slechte verbinding met massa/spoorstaven.

Bedankt !!  :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouwen 3042
Frako
gast

Re: Ombouwen 3042
Ik heb de massa aansluiting op de motor doorverbonden met het lokframe.....het euvel is verholpen  :thumbup:
Re: Ombouwen 3042
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouwen 3042
En het loopstel moet ook goede massa naar het frame maken,
bijv. door een draadje of een veertje.

Voor de rest goed gedaan  :thumbup:
Re: Ombouwen 3042
Frotter
gast

Re: Ombouwen 3042
Heel goed Frans. :)

Gr, Ben.