Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Artitec kolenkraan

Gestart door PietG woensdag 11 september 2013, 10:21:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Artitec kolenkraan
Hallo,

Na het foto diorama zie (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45138.0) begonnen aan een nieuw project. Het bouwen van de kolenkraan van Artitec. Wil natuurlijk wel verlichting op de kraan en in het machinistenhuis en het zou leuk zijn als de kraan ook echt werkte. Moet eens even kijken of we dit voor elkaar kunnen krijgen. Hieronder vast het resultaat tot nu toe.

Groeten,
Piet.
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hoi Piet

Het begint al ergens op te lijken.
Ben erg benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.

Tony
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hoi Piet,

bij deze volg ik... Veel bouwplezier en ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik hoop dat je de kraan werkend krijgt.

groeten Martin
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hoi Piet,

Zijn in mijn ogen de mooiste bouwpakketten die van Artitec.
Ben benieuwd naar eindresultaat en of je hem werkend krijgt.

Maikel
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Even een update. Dit weekeinde een aandrijving gemaakt om de kraan te kunnen draaien. Zie hieronder een kort filmpje. Een uitgebreidere beschrijving staat op mijn site.

Groeten,
Piet

http://youtu.be/nQmUcnDzyI8
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec kolenkraan
Een bijzonder leuk kraantje van Artitec!
Door de messing onderdelen wordt het echt een realistisch stukje scenery.
Bedankt voor het delen van de bouwfoto's!

Jeffrey
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Heb de verlichting in het kraanhuis gemaakt en ook de lamp op de giek van een led voorzien. Ik heb warm witte SMD leds type 0805 gebruikt en deze voorzien van lakdraden 0,15mm. De lakdraden lopen door de holle as en worden onder de grondplaat aangesloten. Verder een begin gemaakt met het schilderen maar het mengen van de juiste kleuren is toch lastiger dan ik dacht. Zowel het ?beton? als het kraanhuis moeten wat grijzer. Het is een eerste probeersel en de aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Groeten,
Piet
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Weer wat verder en inmiddels is de kraan grotendeels geschilderd en gelijk gemerkt dat ook de binnenkant van het kraanhuis geschilderd moet worden. Het led licht schijn door de wand en vooral door de deur. De lak draden van het ledje moeten nog netjes worden weg gewerkt, maar ik wil eerst nog proberen om ook het hijsen van een kolenkar mogelijk te maken. Om die reden is de giek nog niet definitief is vast gezet.

Groeten,
Piet.
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec kolenkraan
Wordt echt een plaatje. Echt geweldig.



Maikel
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Even een update van de vorderingen. De aandrijving voor het hijsen is nu ook gemaakt en gelijk maar even de kolenkarren in elkaar geknutseld. Moet nog een printje maken voor alle aansluitingen voor het hijsen, draaien en de verlichting. Hieronder een foto van de aandrijving en een foto van de kraan. Zal binnenkort ook nog een video maken.

groeten,
Piet
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Artitec kolenkraan
Mooi strak kraantje Piet!
Ook de elektrische en mechanische voorzieningen aan de
onderzijde zijn strak en netjes afgewerkt. Top! :thumbup:
Dit wordt zeker een eye-catcher op de madelbaan.

Groeten,

Erik.
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec kolenkraan
Schitterend mooi project.

Zijn de mechanische aandrijvingen eigenbouw? Of komen die uit de scheepsmodelbouw
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

De aandrijving is geheel eigenbouw. Ik heb gebruik gemaakt van een motor uit een cdrom en een uit een printer. Verder is de schijf waar de snaar omheen loopt gemaakt uit twee op elkaar gelijmde plaatjes melkwit plexiglas en vervolgens rond gedraaid op de draaibank. Ook de trommel om de ?hijskabel? op te rollen is op de draaibank gemaakt. Vervolgens heb ik met hoekprofielen en houten steuntjes het geheel gemonteerd.

Groeten,
Piet
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo Piet,

Eigenbouw knap gedaan hoor.  :)
Dat maakt mijn waardering voor je project nog hoger.  :idea2: :idea2: :thumbup: :thumbup:
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Ik heb nog even een bedieningspaneeltje gemaakt en wat vervuiling op het kraanhuis aangebracht. Alles werkt naar behoren.
Hieronder de beloofde video.



Groeten,
Piet
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Artitec kolenkraan
Knap gedaan.
Loopt mooi rond en hijsen gaat met een rustige snelheid.
Een mooie aanwinst voor de baan.
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hoi Piet,

het zag er al goed uit, maar nu helemaal :thumbup: :thumbup:. Een schitterende kraan ga je krijgen.

groeten Martin
Re: Artitec kolenkraan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Artitec kolenkraan
Hallo,

Het kraanhuis was wel erg leeg vond ik, dus heb ik nog even een machinist aan werk geholpen  :)

Groeten,
Piet