Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!

Gestart door Narwal zondag 08 september 2013, 16:57:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!
De bedoeling is om alles automatisch op mijn baan te laten rijden met een CS II (60214) en met behulp van LDT decoders/terugmelders. Ik heb daarom een aantal Littfinski wissel-, schakel- en terugmelddecoders besteld om in een testopstelling te kijken hoe dat werkt.

Met de, zeg maar K83 en K84, heb ik geen problemen. Ik heb in de CS II in de lay-out een klein rail plan gemaakt met twee automatische rijwegen. (schakelen van K84 contacten en wissels met een S88 contact) De S88 nummering in de CS II klopt met de daadwerkelijke aansluitingen van de S88. Uiteraard moet dat dan in de praktijk geschakeld worden door contactrails. (in het schema A en B ) Met de handmatige bediening op de CS II werkt dat prima. Met het schakelen van A en B naar de massa (gefingeerde contactrail) gebeurd er helemaal niets.
Ook de bezetmelder met de contactrail van S88 contact C doet niets. (bolletje wordt niet geel)

Op de terugmeldcontact aansluitingen van de S88 staat een referentiespanning. Hoe hoog moet deze zijn, en is dit goed te meten? Volgens mij moet dat ongeveer 5 V~ zijn. Als ik deze met een universeel meter (stand V~) meet tussen een S88 terugmeldcontact en de massa meet ik ongeveer 20 V. Aangezien het digitale spanning betreft weet ik niet precies wat ik hier van moet denken.

Gebruikte LDT decoders: Terugmelder RM-88-N-Opto, K83: S-DEC-4-MM, K84: SA-DEC-4-MM.

De kabel tussen de CS II en de eerste terugmelddecoder is goed aangesloten en heb ik doorgemeten. In de rijweg staat het ingesteld op automatisch bedrijf.

Kan iemand mij hier verder mee helpen. Ik denk dat het iets heel simpels is waar ik overheen kijk. Ik heb op het forum veel gezocht maar geen oplossing gevonden. Uiteraard kan het zo zijn dat ik er overheen heb gekeken.   
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hoi Marcel,

Twee vragen:
1. Heb je aan je rijwegen een S88 contact gekoppeld?
2. Staat je rijweg op automatisch (symbool handje en loc) of handmatig (symbool handje) schakelen?
3. Als je bolletje niet geel oplicht, heb je de kabel op de juiste manier aan onderzijde van je CS2 gekoppeld?

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo Ton,

In de lay out van de rijweg heb ik aangegeven welke S88 contact er bij hoort, voor rijweg A S88-1 contact 1, voor rijweg B S88-1 contact 2 en voor rijweg C S88-2 contact 1 (dus nr. 17 in de rij).
De rijwegen staan op automatisch (handje èn loc), en de kabel is ook aan de onderzijde van de CS II aangesloten goed aangesloten.

Als ik alles handmatig bedien op het CS II scherm werkt alles goed, bij de testopstelling echter niet. Daarom snap ik er niets van. Ik kan ook niet zeggen dat de gebruiksaanwijzing van Märklin voor de CS II of de help functie in de CS II uitblinken in duidelijkheid dus daar wordt ik ook niet wijzer van. Zolang alles meteen goed gaat is er niets aan de hand. Maar nu?

Als je een tip hebt ben ik je dankbaar!

Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hoi Marcel,

Oké, dat klinkt allemaal goed.

Dan moeten we ons gaan richten op het werkend krijgen van de S88 contacten.
Is de eerste S88 verbonden met de massa? Van de 2e S88 verbind je de massa met de 1e.
Ook kun je eens proberen om de stekker aan de onderzijde van de CS2 om te draaien.
Hij kan er redelijk makkelijk ook verkeerd om in.

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ton dat is snel,

Ik moet het nu uit mijn hoofd doen, ik ben niet in de buurt van mijn CS II.

Het zijn LDT terugmelders. (RM-88-N-Opto) Deze sluit je niet aan op de massa. Op deze decoder sluit je de digitale (rij)spanning aan op de melder. Deze zet dan een referentie spanning op de 16 contacten. Zo lang een contactrails of schakelrail niet wordt bedient gebeurt er niets. Op het moment dat er wel contact (dus naar massa) wordt gemaakt zakt die spanning in, en dit ziet de melder als schakelpuls of contact, en geeft dat door aan de centrale.

De kabel tussen de terugmelder en de centrale is een ronde, getwiste kabel van LDT. Deze krijg je alleen met grof geweld verkeerd om gemonteerd. Ik heb mijn best gedaan maar het is bijna onmogelijk.

Ik heb aan zowel de decoders als de kabel aan de CS II alles precies aangesloten volgens schema's van LDT.

Het kan volgens mij alleen liggen aan òf mijn programmeer kunsten òf instellingen van de CS II. (de 3e mogelijkheid wil ik liever niet aan denken)
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Was toevallig net online, vandaar de snelle reactie.

Met deze terugmelders heb ik geen ervaring.
Misschien dat iemand anders je hiermee verder kan helpen.

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Zit er geen overzicht of test scherm in de CS ?
Zodat je kunt zien of er een melding binnenkomt als je die maakt ?

Als je S88 kabel er verkeerd om in zit is de kans groot dat alle melders bezet zijn.(kan je ook als test misbruiken misschien)

Robin
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ton,

Jammer, maar in ieder geval bedankt. Ik hoop inderdaad dat iemand het probleem herkent en mij kan helpen.

Robin,

Zo'n test mogelijkheid zou je bij een duur apparaat als de CS II wel verwachten. Bij mijn weten zit die mogelijkheid er niet op al zou het me in dat geval snel kunnen vertellen of er wat fout zit en waar ik dan moet zoeken, maar helaas. (een duidelijker handleiding met een hoofdstuk trouble shooting zou ook al wat zijn)
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ik heb nog nooit met een CS II gewerkt en kan je daar dus niet mee helpen.

Robin
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Robin,

Jammer.

Iemand anders: Heeelp.....
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Test scherm zou je zelf kunnen maken in een CS2
Zoek maar op "CS 60215 testen S88" op dit forum, daar heeft Ton het mooi beschreven, hoe je een test scherm zou kunnen maken.

Je meldt dat je de aansluiting op onderzijde juist hebt aangesloten, is het dan ook conform de info bij http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1039.pdf

Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo 2504 (naam onbekend?),

Ik heb inderdaad zo'n testopstelling gemaakt (zie schema bovenaan) maar het werkt niet zoals verwacht/moet. Met een test mogelijkheid van de CS II bedoelde ik eigenlijk een soort zelftest van de CS II, inclusief al z'n uit- en ingangen. (aansluitingen)

LDT levert inderdaad duidelijker schema's dan Märklin voor heel veel situaties, en ja ik heb de kabel inderdaad zo aan de CS II aangesloten.

Komend weekend maar weer eens van vooraf aan beginnen, kijken wat dat brengt. Als iemand nog suggesties heeft..........
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ik heb net opnieuw in het lay-out scherm een testpagina gemaakt met 16 S88 meldcontacten en opnieuw een RM-88-N-Opto aangesloten. Daarna met een aan de massa aangesloten testkabel alle 16 contacten gecontroleerd. (volgens de laatste Insider)

Er kwam geen enkele zichtbare reactie terug op het CS II scherm. (s88 bolletjes werden niet geel maar bleven wit) Daarna weer rijwegen gekoppeld aan de eerste 2 meldcontacten. Handmatig schakelen op de CS II werkt wel, met de RM-88-N-Opto niet. Handmatig worden de bolletjes wel geel.

Kan ik aan de LDT RM-88-N-Opto of S88 aansluiting van de CS II nog iets nameten om zeker te weten aan welke kant van de kabel het probleem zit?

Of is er misschien iemand die mij kan vertellen welke aansluitpunten van S88 op de CS II wat is? (massa aansluiting , S88 voeding aansluiting ??V, enz.)
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Google even afbeelding s88n.
Dan krijg je een connector aansluitfoto in beeld.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hero/Alex,

Dat was precies de informatie die ik naar zocht. Bedankt.

1. Data
2. Ground
3. Clock
4. Load
5. Reset
6. +5V

Ik ben aan het meten geweest op de CS II maar daar werd ik helaas ook niets wijzer van. Op alle contacten van de S88 aansluiting meet ik met de universeel meter ongeveer 10V. (stand V~) Blijkbaar is iedere keer het nadeel dat je te maken hebt met digitale rijspanning en dat is dus niet te meten met een universeel meter. Dat maakt het wel steeds weer lastig. Toch had ik volgens mij op de verschillende contacten wel andere waardes moeten zien.

Dus ik ben bang dat ik met de CS II bij Keuterman moet aankloppen, anders zou ik het ook niet weten.

Als iemand nog iets weet...........
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ik weet niet of dit uitmaakt, maar welke software versie heeft de CS2?
3.0.1?


Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ik zie in je tekening nergens een referentie massa?
Heb je die niet nodig?
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Je moet tussen pin2 en pin 6 gewoon 5V meten en wel de meter op gelijkspanning zetten natuurlijk.
Meten is weten als je weet wat je meet, anders heeft meten geen zin. Andere pinnen meten heeft geen nut zonder scoop.

Heb je nu al eens de aansluitstekker op de CS2 kunt omgekeerd? En wat geeft dat dan als resultaat?

mvg
Wim.

Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
De signalen op de andere pinnen kunnen ook zonder scoop gemeten worden.

Mvg,
Peter
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Maar natuurlijk Freak, het was te verwachten dat je zou reageren, maar ik denk dat de vraagsteller niet weet hoe en ook niet weet hoe hij de meetresulstaten moet lezen en vertalen in bruikbare infomatie.

De beste oplossing voor dit probleem is manual lezen en doen wat er in staat.
Aansluiten van standaard s88 modules op een standaard s88 aansluiting moet geen enkel probleem zijn.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Citaat van: 2504 op zondag 15 september 2013, 17:18:40
Ik weet niet of dit uitmaakt, maar welke software versie heeft de CS2?
3.0.1?
Alex,

Kan ik pas komend weekend zien maar volgens mij een oudere versie. Test opstelling inderdaad zelfde idee als LDT schema zoals je liet zien.

Citaat van: Hero op zondag 15 september 2013, 18:11:18
Ik zie in je tekening nergens een referentie massa?
Heb je die niet nodig?
Hero,

Nee, deze terugmelder niet, ander principe.

Citaat van: Sprinter op zondag 15 september 2013, 20:12:19
Je moet tussen pin2 en pin 6 gewoon 5V meten en wel de meter op gelijkspanning zetten natuurlijk.

Heb je nu al eens de aansluitstekker op de CS2 kunt omgekeerd? En wat geeft dat dan als resultaat?
Wim,

Ga ik dit weekend nogmaals controleren.
Aansluitstekker omdraaien op CS II  is niet mogelijk. (alleen met grof geweld) Zit ook goed aangesloten volgens LDT schema.

Citaat van: Sprinter op maandag 16 september 2013, 11:54:05

De beste oplossing voor dit probleem is manual lezen en doen wat er in staat.
Aansluiten van standaard s88 modules op een standaard s88 aansluiting moet geen enkel probleem zijn.
De "manual" van Märklin is geen goed voorbeeld, dat is meer een onduidelijk stripverhaal. Ik heb meerdere malen gedaan wat daar in staat maar het werkt dus niet. Van LDT is het allemaal veel duidelijker, maar evengoed werkt het niet.
Het aansluiten is inderdaad geen probleem, totdat er iets niet goed werkt.

Ga in het weekend nog een keer proberen anders probleem voorleggen aan Keuterman.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Marcel,

Draai de S88 kabel op de terugmeldmodule eens om. Ik heb zelf ook een tijdje zitten knoeien het deze modules en mijn CS2 maar heb ze wel aan de praat gekregen. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat gedaan heb en de baan staat op dit moment weer in dozen......

Jan

P.S. Als ik dit weekend tijd heb zal ik wel even een proefbaantje uitleggen
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Citaat van: Sprinter op zondag 15 september 2013, 20:12:19
Je moet tussen pin2 en pin 6 gewoon 5V meten en wel de meter op gelijkspanning zetten natuurlijk.

Wim,

Inderdaad. de 5V staat gewoon tussen pin 2 en pin 6. :D Dit is dan op aansluiting op van CS II, maar ook op de juiste pinnen van de LDT terugmelddecoder. (ook op de pinnen van de doorverbinding naar de volgende terugmelddecoder)
Dit is in ieder geval een bevestiging dat er in ieder geval iets goed is.

Citaat van: JB op vrijdag 20 september 2013, 07:55:07
Marcel,

Draai de S88 kabel op de terugmeldmodule eens om.

Jan,

Ik weet niet hoe het zit met de Märklin bandkabel maar ik heb een getwiste ronde kabel van LDT. Op de stekker hiervan zit een nok zodat het zonder geweld onmogelijk is deze verkeerd om te plaatsen.

Ga dit weekend weer verder puzzelen.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Je hebt dus nog niet geprobeerd die kabel om te draaien.

Ik zou dat met gepast geweld toch maar eens proberen.(je kan eventueel met een tangetje dat plastic voetje omhoog eraf trekken.Dan past de stekker ook verkeerd om.)

Je bent niet de eerste waar het de oplossing was.

Robin
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
De CS II, terugmelddecoder RM-88-N-Opto en LDT kabel zijn volgens deze schema's aangesloten. Dit is geverifieerd bij LDT en is echt de enige juiste manier. Omdraaien is alleen met grof geweld mogelijk, dan verbuigen de aansluitpinnen.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo,

ik vraag mij af of het schema van LDT wel juist is. De massa van de digitale centrale is verbonden met dezelfde rail als waar de terugmelding wordt van genomen. Maar hoe zit dat dan met de volgende sectie waar je dan terugmelding van wilt. Daar zit dan de massa op. Dit heeft geen enkele zin.
Verder lijkt mij ook fout om een verbinding te maken vanaf de "rode" spanning naar de terugmelder. Als dit een S88 principe is dan heeft dit ook geen enkel zin.
Ik zou de massa eens aan de andere rail leggen en de verbinding tusssen "rode" spanning vervangen door een verbinding tussen de bruine massa en de LDT. Dan is hij net zo aangesloten als elke S88 terugmelder.
Het kan zijn dat ik er volledig naast zit (omdat LDT misschien totaal ander werking heeft) maar ik zou het zelf toch zo eens proberen.

Luc Diels
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Om je uit de droom te helpen, dat schema klopt als een bus.
Helemaal niets mis mee.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Sprinter, het gaat niet over dromen, alleen over een mogelijk idee. Maar schemas van leveranciers zijn niet altijd juist. Zo bevat de documentatie van Märklin voor S88 terugmelders geen enkele aanwijzing over de referentiemassa. Ik heb daar zelf ook een 3 tal dagen achter gezocht.
Maar als het schema van LDT dan toch juist is, waarom werkt het dan niet? Heb jij dan een antwoord daarop?
En leg mij dan eens uit hoe je dan de naast liggende blokken gaat terugmelden als de massa van de digitale centrale er al mee verbonden is, terwijl voor de terugmelding je juist de rails ervan moet isoleren?
Ik gebruik S88 van Viessmann zonder enig probleem.

groetjes

Luc Diels
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Luc,

Het schema klopt, de massa van de centrale ligt aan een van beide spoorslaven, de ANDERE spoorstaaf wordt gebruikt voor de terugmelding. Als beide staven niet van elkaar geïsoleerd zijn krijg je ook permanent een bezetmelding. Dit is overigens biet specifiek voor LDT terugmelders, ook die van Märklin of Viessmann werken zo.....

Jan
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Citaat van: lucdiels op zaterdag 21 september 2013, 08:53:56
Zo bevat de documentatie van Märklin voor S88 terugmelders geen enkele aanwijzing over de referentiemassa. Ik heb daar zelf ook een 3 tal dagen achter gezocht.

Massa aansluiting op se s88 zijn de 2 aansluitingen met de omgekeerde T als symbool, een algemeen symbool in de electronica om de massa mee aan te duiden.

Citaat van: lucdiels op zaterdag 21 september 2013, 08:53:56
Maar als het schema van LDT dan toch juist is, waarom werkt het dan niet? Heb jij dan een antwoord daarop?

Om dat er iets niet goed wordt gedaan, dan wel met het aansluiten dan wel met de CS II zelf. Wat dat kunnen we niet van achterons beeldscherm zien, maar uitgaande van de reacties van de vragensteller is hij niet bereid om het anders aan te sluiten. en is hij er van overtuigd dat hij het juist doet. Nu als dat zo was dan had het gewoon gewerkt.

Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Toch vreemd dat de schema's van LDT niet kloppen dan.
Maar goed, ik heb het ooit wel als leidraad gebruikt, deze schema's waren voor mij nl erg duidelijk, inclusief de onderzijde van de CS2
Dit nadat de door mij gekochte S88 verloop naar RJ45 niet werkte (wel de juiste print gekocht, daar er 2 soorten printjes van zijn).

En inderdaad ook deze moest ik tegen de regels in omdraaien op de CS2, wat niet wilde, hetgeen mij dwong om een eigen verloop te maken.

Mogelijk kan de topic starter de kabel van de CS2 dan ook omdraaien op de Terugmeldmodule, als het aan de onderzijde van de CS2 niet (makelijk) kan?
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Jan en Sprinter,

volgens mij is het schema toch verkeerd.
De massa aansluiting moet op de andere rail zitten dan deze waarop de bezetmelding gebeurd. OP het schema is dat op dezelfde rail.

Luc
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Bij marklin rails zijn beide spoorstaven toch electrisch met elkaar verbonden, dus buiten de geisoleerde terugmeld spoorstaaf aansluiting zijn beide spoorstaven gelijk aan elkaar, nogmaals het schema is helemaal correct, tenminste als jij als Marklin rijder weet hoe de rails is gemaakt en hoe het werkt.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Citaat van: lucdiels op zaterdag 21 september 2013, 19:06:20
...
volgens mij is het schema toch verkeerd.
...
Hoi Luc,

Kijk nog even goed naar het schema en dan vooral de vetgedrukte zwarte pijlen.
Dan zie je dat daar de rails onderbroken is.
Het schema is dus inderdaad wel correct.

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Citaat van: 2504 op zaterdag 21 september 2013, 18:17:41
Toch vreemd dat de schema's van LDT niet kloppen dan.

Schema klopt gewoon, maar je moet wel weten hoe je eigen railsysteem werkt en je moet zoals bij elk schema het wel juist lezen.

Ook voor de s88RJ45 verloopjes geldt er zijn twee uitvoeringen eentje voor aan de s88 module zelf en eentje voor aan de centrale.
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Zoals de meesten (op Luc na dan....) al vermoeden/wisten, het schema klopt als een bus. Heb net even een RM-88-N-Opto aan mijn CS2 gehangen en ik krijg keurig de meldingen binnen. Wel een kanttekening, ik heb voor de eerlijkheid ook maar even een LDT S88 kabel gebruikt en wie schetst mijn verbazing (dus niet....) je moet hem ANDERSOM op de terugmeldmodule prikken. Ergo dus NIET met het witte draadje aan de kant van het witte streepje, maar precies andersom dus met het witte draadje links.

Jan
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Ik ben meestal koppig als ik iets niet begrijp dus ...

Als het schema klopt dan moet je mij eens uitleggen hoe je op het punt van de massaverbinding met de digitale centrale een terugmelding gaat maken als de terugmeldverbinding aan dezelfde kant (rail hebt). Ik kijk niet alleen naar deze ene terugmelding op het schema maar naar terugmeldingen over het volledige spoor, dus ook op het punt waar de massa op de rails wordt gezet.
Trouwens als je de verbindingen van de massa tussen de rails doorknipt heb je geen massa meer op de ander rail. Dus hoe kan je dan massa detecteren op het railstuk tussen de pijltjes als er op de andere rail geen massa meer staat omdat de verbindingen zijn doorgenipt.

Luc
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Die terugmelder is door die twee pijlen aangesloten op een geisoleerd stuk.Railstaven zijn bij Marklin standaard massa dus dat klopt dan ook.
Dat mensen zelf een staaf isoleren is een ander verhaal.

Ik je onbrekende massa verhaaltje kan ik me wel vinden.
Deze terug melder is optisch geisoleerd.
Je hangt hem aan de rode aansluiting en als via de melderdraad contact wordt gemaakt gaat de led van de optocoupler aan.
Cirkel is dan rond en je massa contact gevonden.

Dus inderdaad een kloppend schema.

Robin
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hello,

Zoals ik al zei ik ben koppig.
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag van hoe je met dit schema een terugmelding wil gaan doen op de plaats waar de massaverbinding op de rail zit. Ik kijk niet alleen naar het tussen de pijltjes geïsoleerde stuk rail, maar naar een volledige baan. Als je overal terugmeldingen wilt, dus ook op de plaats van de massaverbinding, dan moet je massaverbinding en terugmeldverbinding op de andere rail doen en de massaverbinding tussen de rails splitsen.

Als je maar een éénmalige terumelding wilt van alleen het stukje rail tussen de pijltjes dan werkt dit schema, maar als je met de PC je baan wilt sturen dan heb je terugmeldingen nodig van de volledige baan en dan is dit schema niet correct voor de hierboven vermelde reden.

Luc
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Je veranderd de situatie door te zeggen dat je overal terugmelding wil.
Dan blijft alleen de standaard Doorverbonden railstaaf aan de overkant over als massa.
Als je de verbindingen zelf wegknipt zal je er een draad op moeten solderen.
Dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.

Robin
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo Luc,

Citaat van: lucdiels op zondag 22 september 2013, 10:20:04
Als je maar een éénmalige terumelding wilt van alleen het stukje rail tussen de pijltjes dan werkt dit schema, maar als je met de PC je baan wilt sturen dan heb je terugmeldingen nodig van de volledige baan en dan is dit schema niet correct voor de hierboven vermelde reden.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg559405#msg559405


Mvg,
Peter
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo,

enkele berichten die niet betrekking hebben om tot de oplossing van dit probleem te komen gearchiveerd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Luc,

Het bericht waar Peter naar verwijst laat zien hoe je op een C-rail de verbinding tussen beide railstaven verbreekt. Door dit te doen isoleer je de linker van de rechter railstaaf. Door dit met meerdere railstukken te doen en deze aan elkaar te leggen krijg je op deze manier 1 railstaaf die galvanisch (elektrisch) gescheiden is van de baanmassa. Door dit structureel meet een zijde van de railstukken te doen en de verschillende geïsoleerde delen van elkaar te scheiden krijg je een baan waarbij een railstaaf als baanmassa functioneert terwijl de andere is opgedeeld in een aantal afzonderlijke geisoleerde delen. Deze geïsoleerde delen kun je vervolgens gebruiken als terugmeldsectie. Deze systematiek is niet specifiek voor LDT terugmelders maar wordt gebruikt bij alle terugmelders op basis van massacontact, dus ook die van bijvoorbeeld Märklin of Viessmann). Tevens werkt het ook op een aansluitrail.

Het verschil tussen een LDT Opto module en de meeste andere terugmeldmodules is dat normaal gesproken de terugmeldmodule aan de baanmassa wordt aangesloten terwijl een LDT opto module op de baanspanning wordt aangesloten. Een en ander heeft te maken met hoe de module meet/waarneemt dat een trein op de betreffende sectie staat.

Wellicht dat het in het schema niet duidelijk staat aangegeven maar de terugmelder is dus aangesloten op een geïsoleerd stuk (lang of kort maakt niets uit) rail. Als dat niet het geval zou zijn zou het inderdaad nooit werken maar omdat dat voor alle terugmelders op basis van massacontact geldt wordt dat hier min of meer als bekent verondersteld.

Jan
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Jan,

jouw uitleg bevestigt mijn gelijk dat het schema niet juist is als je het wil toepassen op de gehele baan. De massa van de digitale centrale en de terugmeldingsverbinding moeten eigelijk op een andere railzijde zitten als je het over de gehele baan wilt toepassen.
Iemand die pas zou beginnen weet dit niet en zal dus problemen hebben om het te laten werken. Dat was mijn punt.

Bedankt voor de uitleg.
PS: op mijn voorlopige testbaan rijden 15 treinen door elkaar zonder problemen en dat met ongveer 100 terugmeldingen. Dus zo dom ben ik dus ook niet. Ik besef ook dat ik nog veel te leren heb, over het plaatsen en configureren van decoders bvb, maar juist dat besef is een teken van intelligentie ;)
Luc
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Goedemiddag Heren,

Ik heb de S88 uitgang van de CS II gecontroleerd op correcte werking met behulp van een schema met LED's. Gezien de uitslag hiervan concludeer ik dat het probleem zeker niet in het aansluiten maar in de CS II zit. Ik ga dus met de vraag richting Keuterman.

Citaat van: lucdiels op zondag 22 september 2013, 13:28:20
jouw uitleg bevestigt mijn gelijk dat het schema niet juist is als je het wil toepassen op de gehele baan. De massa van de digitale centrale en de terugmeldingsverbinding moeten eigelijk op een andere railzijde zitten als je het over de gehele baan wilt toepassen.

Luc,

Je moet het wat ruimer zien. Het schema is correct. Bij K-rail zijn alleen bij de officiële aansluitrail en de wissels de tegenover elkaar liggende railstaven met elkaar verbonden. Door nu bij de wissels of willekeurige plaats de railstaven aan dezelfde kant te isoleren kun je een kant gebruiken als massa en de andere kant als terugmeldcontact. Uiteraard wel aansluitpunten (massa of terugmeld) aan de rail solderen. Dit kun je (uiteraard in secties) over de hele baanlengte gebruiken. (één kant massa, andere kant terugmelder) Het isoleren van railstaven doe ik met kunststof raillassen van Fleischman. Zie de foto's. (de groene markering betekent railstaaf geïsoleerd, de rode markering betekent middenleider geïsoleerd)

Citaat van: JB op zondag 22 september 2013, 09:47:42
Heb net even een RM-88-N-Opto aan mijn CS2 gehangen en ik krijg keurig de meldingen binnen. Wel een kanttekening, ik heb voor de eerlijkheid ook maar even een LDT S88 kabel gebruikt en wie schetst mijn verbazing (dus niet....) je moet hem ANDERSOM op de terugmeldmodule prikken. Ergo dus NIET met het witte draadje aan de kant van het witte streepje, maar precies andersom dus met het witte draadje links.

Jan,

Dit had bij mij absoluut geen effect.

Citaat van: Sprinter op zaterdag 21 september 2013, 16:48:02

Om dat er iets niet goed wordt gedaan, dan wel met het aansluiten dan wel met de CS II zelf. Wat dat kunnen we niet van achterons beeldscherm zien, maar uitgaande van de reacties van de vragensteller is hij niet bereid om het anders aan te sluiten. en is hij er van overtuigd dat hij het juist doet. Nu als dat zo was dan had het gewoon gewerkt.


Sprinter,

Volgende keer liever niet zo kort door de bocht. Zoals ik het heb aangesloten klopt het wel, maar helaas het werkt dat niet. Laat dat is nou net de reden zijn dat ik de vraag hier op het forum stel. Uiteindelijk lijkt het aan de CS II te liggen en niet aan mijn vermeende eigenwijsheid. >:-D
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Narwal,

"kun je een kant gebruiken als massa en de andere kant als terugmeldcontact"

op het tweede schema staan aansluiting massa en terugmelding aan dezelfde kant. Wat jij schrijft is exact wat ik bedoel, de aansluiting voor massa en terugmelding moeten elk aan een andere kant zijn. Dit is wel zo op het eerste schema van dit lijntje. Het teweede schema kan dus voor verwarring zorgen.

Luc
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
Hallo Luc,

Toch klopt het tweede schema ook hoor! Zoals ik ook schreef: alleen bij de officiële aansluitrail en wissels zijn de beide railstaven met elkaar verbonden (bij de gewone railstukken niet!!!), dus staat in het tweede schema op beide railstaven de massa. Echter alleen het geïsoleerde stuk tussen de pijlen (dus zit nu niet meer elektrisch verbonden met de rest van de onderste railstaaf) wordt dan aan de terugmelder aangesloten. Dit stuk kan kort zijn (bijvoorbeeld 1 raillengte) zoals in het tweede schema om alleen iets te schakelen of heel lang zoals bijvoorbeeld voor een bezetmelder tussen twee wissels in een schaduwstation. (bijvoorbeeld 10 raillengtes)

Je moet dus altijd zeker stellen dat je voldoende massa aansluitingen maakt. Bij een geïsoleerde railstaaf voor terug/bezetmelding moet inderdaad de andere railstaaf altijd aan massa zitten. Dus als je een kort stuk terug/bezetmelding maakt kunnen er dus aan één kant massa én een terug/bezetmelding aansluitingen zijn! (maar die zijn uiteraard niet met elkaar verbonden)

Teken beide situaties maar eens uit, dan zal je zien dat het klopt! Goed opletten waar je railstaven moet isoleren voor terug/bezetmelding. (bij wissels en officiële aansluitrails)
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II
@Chris,

Ik heb gisterenavond nog even gekeken en het viel mij toen pas op dat de bedrading van mijn LDT kabels anders is dan op het schema. Als ik de stekker op de "natuurlijke" wijze in de terugmeldmodule steek (dus zoals op het schema staat weergegeven) zit mijn witte draad links en niet rechts. Om de witte draad rechts te krijgen moet ik de stekker 180 graden draaien. Het past wel maar het is onmiddellijk duidelijk dat het zo niet bedoeld is. Overigens, als ik hem er "verkeerd om" in steek (met de witte draad dus rechts) dan worden alle bezetmelders op de CS2 als "bezet" weergegeven, dus met de bolletjes geel in plaats van wit.

@Luc
De beide schema's zoals deze door Chris zijn weergegeven zijn alleen maar voorbeelden van hoe je de boel zou kunnen aansluiten. Logischerwijs zijn er dus ook andere manieren waarop je de boel kunt aansluiten (zoals jij aangeeft) maar dat neemt niet weg dat het voorbeeld goed is. Ik kan me nog 100 situaties bedenken waarin het voorbeeld van weinig tot geen nut is maar dat wil niet zeggen dat het voorbeeld onjuist is. De vraag die Chris stelde was waarom hij de boel niet aan de praat krijgt. Vervolgens plaatst hij twee schema's waarmee hij aangeeft hoe hij de boel heeft aangesloten omdat hij wil controleren of een en ander goed zit. Het antwoord op die vraag is "Ja, de schema's kloppen, de boel zou zo moeten werken". Dat dat in een andere situatie (zoals jij die beschrijft) wellicht anders is doet in het geheel niet ter zake. Ik kan hier ook wel roepen dat het schema niet werkt als Chris een 2 rail baan heeft maar ook dat draagt weinig bij aan een oplossing voor het probleem. Wel loop je de kans dat mensen die het draadje vluchtig lezen de indruk krijgen dat het schema niet klopt omdat iemand (jij dus) dit constant schrijft. En het lijkt me dat dat niet de bedoeling kan zijn van dit draadje, immers, het schema klopt, als je de boel zo aansluit krijg je keurig bezetmeldingen op de CS2.

Jan
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!!!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!!!
Goedemiddag 3-Rail collegae,

Ik heb vanmorgen mijn CS II weer opgehaald bij Keuterman. Daar is die ge-update naar versie 3.0.1(1) en zijn er verder geen problemen geconstateerd met een aangesloten Märklin S88 en kabel van Keuterman. Alles werkte daar zoals het hoort. Dat updaten doet hij standaard om er zeker van te zijn dat het in ieder geval niet aan de software kan liggen. Zelf kon ik alleen met een USB updaten. (dus een lagere versie) Keuterman kon dus helaas niet vertellen dat het met zekerheid aan de oude software lag.

Thuis alles weer aangesloten zoals in de schema's van LDT staat. (dus exact zoals in het begin, hierboven, al omschreven) Alles werkt nu wel naar behoren! Blijkbaar was er met de software versie die er op mijn CS II stond toch iets mis, want ook daarmee had alles gewoon moeten werken. 2504 heeft dit al eens geopperd maar ik ben er stom genoeg vanuit gegaan dat het daar niet aan kon liggen. >:-D

Uiteraard ben ik toch blij met deze uitkomst omdat het natuurlijk veel erger had kunnen zijn met dure reparaties en dergelijke. Nu kan ik nu weer lekker verder met het aansluiten van mijn schaduwstation.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Re: Probleem met LDT Terugmelddecoder en CS II: OPGELOST!
Hoi Marcel,

Top dat het is opgelost.
Veel plezier verder met het uittesten.

Groeten,
Ton.